Filmrecension: DET

Sida 1 av 1
2019-02-10 23:54
Filmrecension: DET

Clownskräck är en vanlig sådan rädsla hos människor idag. Mest för att dessa skojfriska figurer målas upp som otäcka monster som döljer något bakom det rödsminkade leendet. Den mest kända av alla skräckclowner är ingen mindre än Stephen Kings mest skräckinjagande skapelse, Pennywise. Och han är inte den sorten som skojar. Snarare tvärtom...

Om du växte upp på 80-talet så har du säkert utan tvivel sett miniserien från 1990 med Tim Curry i rollen. Serien må ha gett många av oss men för livet men den har inte åldrats med värdighet och är idag ungefär lika läskig som en show med clownen Manne. Tegelstensboken av Stephen King är ett skräckmästerverk inom litteratur. Varje sida är spännande. Varje karaktär får man sympati för. Antagonisten är ren och skär terror. Boken har personligen gett mig mardrömmar då och då. Och för exakt två år sedan när filmversionen av boken (dock första delen bara) gick på bio så blev jag eld och lågor. Aldrig i hela mitt liv har jag varit så taggad för en skräckfilm på mycket länge.

För er som inte är så inbitna i Stephen Kings historier eller filmer, så handlar just denna om staden Derry i Maine som plågas av brutala mord och försvinnanden. Speciellt barn och unga tonåringar råkar ut för detta. En liten skara barn, förenade av känslan av att vara utstötta och misslyckade, stirrar faran i vitögat och märker att den skyldige till detta är inte något mänskligt. Mördaren är ett monster som oftast tar formen av den onde clownen Pennywise, som också kan ta formen det man är mest rädd för. Denne skrämmer ungdomarna och för ofta några av dom mot en för tidig död. Gruppen bestämmer sig för att bekämpa varelsen, som kallas för Det. Men frågan är ju då: Hur ska man kunna slåss mot något som vet precis vad ens största skräck är?

Som inbiten filmälskare som sett alldeles för många skräckfilmer genom åren så har jag tyvärr blivit ganska less på alla uttjatade teman och är därför inte särskilt lättskrämd. Däremot kan jag säga att jag blev nästan chockad av den högst brutala inledningen där bland det värsta som kan hända också händer då ett barn blir mördat. Inte särskilt smakfullt men det sätter också ribban för hur fortsättningen av filmen ska bli. Det är med andra ord ingen film för dom vemodiga. Filmen kräver att man tolererar en hög nivå av blodstänkande våld. Förutom flertalet väldigt blodiga scener skräms den även på klassisk maner med olika inhoppande figurer och sådana element som gör att tittaren själv hoppar högt.

Av alla inledningsscener i skräckfilmer jag har sett så är denna den mest otäckaste någonsin. Jag menar, kolla in det där leendet...

Det förekommer alltså en hel del hemskheter i bild men det är faktiskt inte bara Pennywise som ligger bakom dessa. Det finns till exempel ett gäng mobbare som mer än gärna plågar andra bland annat genom att märka skolans nya elev med kniv. Även Beverlys pappa Mr. Marsh skapar en hel del rysningar i kroppen. Med andra ord kan jag konstatera att det skapas spänning av sällan skådat slag från början till slut och med tanke på att filmen är en bra bit över två timmar lång så gäller det att inte ha svaga nerver. Den längre speltiden gör också att man hinner skapa en relation samt sympatisera till karaktärerna och man lider verkligen med dem i de flertalet motgångar samtidigt som man gläds när det sker något positivt.

Och själva fienden då, clownen. Den avtäcks tidigt och dyker sedan upp med ett stadigt femminutersintervall – inte sällan på överraskande sätt som ska få oss att hoppa till ordentligt. Att Stephen Kings skepnadsbytande monster kan anta vilken form som helst för att matcha barnens största rädslor gör honom till en blandning av otäckheter. Att våran folkkäre Bill Skarsgård kunde få liv i en sådan ikonisk skräckfigur är helt otroligt. Kroppsrörelserna, munnen, ja, allting han gör är i princip otäckt. Han gör det ungefär vad Heath Ledger gjorde med Jokern i The Dark Knight.

Förutom vår svenska stolthet Skarsgård syns flertalet okända namn bakom de flesta andra karaktärerna. Detta beror såklart på att många av dem är barnskådespelare men även de äldre är tämligen okända. Detta kan såklart ha olika orsaker. En anledning kan vara att hålla nere produktionskostnader, en annan är att det ofta blir mer stämningsfullt med okända skådespelare som heller inte skapar några speciella förväntningar hos tittaren. Alla gör som sagt bra ifrån sig men en som sticker ut lite extra är den blott 15-åriga Lillis som jag definitivt tror vi kommer se mer av i framtiden då hon briljerar på alla sätt.

Om ni missade det så tycker jag att ni ska titta ner mot vattnet. Ni kommer bli rätt skrämda. Tro mig.

Man har också valt att enbart fokusera på de delar av boken som berättar om huvudkaraktärerna som barn, och bytt årtal från 1958 till 1989. Det senare är inget annat än ett genidrag: Med tanke på all 80-talsnostagli som vi har fått sukta i oss dom senaste åren. Jämförelser med Netflix-serien Stranger Things är förstås oundvikliga, vilket såklart är extra kul eftersom ”Stranger Things” delvis är en hyllning till just Stephen Kings 80-talsproduktion om man tänker efter en stund.

Kort och gott, så är Stephen Kings DET en sådan skräckfilm som man verkligen inte få missa. Tillsammans med storverk som Hajen, Terror på Elm Street, Alien så är denna rulle en riktig kultfilm. Vi får se vad som kan hända i uppföljaren i år. You'll Float Too!!

DET (2017)
5
Mästerligt
+
Bill Skarsgård som Pennywise
+
Barnskådespelarna är briljanta
+
Berättelsen bryter ny mark
+
Skräckelementen används väl
+
Läbbig atmosfär från början och till slutet
+
Kan ge vissa lång clownskräck
+
Riktigt bra på så många möjliga sätt
Det här betyder betygen på FZ
2019-02-28 10:53

Jag tyckte personligen inte att den var vidare läskig. Så fort något läskigt hände så hände något roligt precis efter eller innan. Ilussionen av en skräckfilm bröts då tycker jag.

2019-02-28 13:55

5/5 och inga minus? Äeh kom igen nu...

2019-02-28 14:08

Tycker filmen var bra men clownen gav mer ett gullig intryck än läskigt tyvärr.

2019-02-28 14:33
Skrivet av DAoG:

Jag tyckte personligen inte att den var vidare läskig. Så fort något läskigt hände så hände något roligt precis efter eller innan. Ilussionen av en skräckfilm bröts då tycker jag.

Ungefär så jag kände när jag såg originalet. Mer fånigt än läskigt. Nu är jag iofs ingen skräckfilmsfantast, så jag säger samma sak om 95% av alla skräckfilmer jag ser.

2019-02-28 16:26

"Tillsammans med storverk som Hajen, Terror på Elm Street, Alien så är denna rulle en riktig kultfilm."

Ok nu lugnar vi ner oss lite va!

Filmen är underhållande och sevärd helt klart. Men den är alldeles för ojämn och generisk.

CTI
2019-02-28 16:44

DET är inte en vidare bra film som helhet, den är bitvis helt ok.

Men annars är filmen en massa osammanhängade scener, den är dåligt klippt helt enkelt.

@Fezk hehehe dagens bästa

"Tillsammans med storverk som Hajen, Terror på Elm Street, Alien så är denna rulle en riktig kultfilm."

Ok nu lugnar vi ner oss lite va!

2019-03-01 13:46

Det solklara minuset är ju:
- Man har sett det förrut.

2019-03-03 17:52

Du skriver väldigt bra och jag uppskattar dina recensioner, men att ge varje film 5/5 känns lite märkligt...

2019-03-03 21:46

@Roten: Ja, du, det krävs mycket för att få mig att ge en film full pott. Det måste ha bra manus, story, skådespelare, karaktärsutveckling, bra antagonist, skräck, humor och tja, lite av varje. Varför jag ger DET full pott är inte för att den är läskig, den utklassar alla andra skräpiga skräckisar tack vare dess karaktärsutveckling, humor och skräckblandade genre.

By the way, tack för din positiva feedback.

2019-03-04 21:09
Skrivet av jamaha121:

@Roten: Ja, du, det krävs mycket för att få mig att ge en film full pott. Det måste ha bra manus, story, skådespelare, karaktärsutveckling, bra antagonist, skräck, humor och tja, lite av varje. Varför jag ger DET full pott är inte för att den är läskig, den utklassar alla andra skräpiga skräckisar tack vare dess karaktärsutveckling, humor och skräckblandade genre.

By the way, tack för din positiva feedback.

Vi är ett kompisgäng som ser ganska mycket film på bio, mestadels actionfilmer, men ibland även lite andra genrer. Vi har diskuterat poängsättning mycket fram och tillbaka och kommit fram till att man kan ge en film två poäng; ett generellt betyg som film och en baserat på sin genre (och målgrupp).

Tanken var att det generella betyget kunde användas om vi skulle rekommendera (eller inte rekommendera) en film som våra fruar/flickvänner skulle se... Vi har även tagit fram några fasta kriterier som vi ger delbetyg utefter och sedan så är det en matematisk uträkning för att få ett snittbetyg, bla musik, dialog, karaktärsutveckling, hur engagerad man är i berättelsen, om man som tittare blir matad med allt eller om man får tänka lite själv (under eller efter filmen) och om man vill se om filmen.

Har du tänkt i motsvarande banor eller hur bedömer du en film?

2019-03-04 22:07

orginalet är ju möe bättre

2019-03-04 22:22

@Roten: Jag ser filmen, ser allting som den fick rätt och om den skulle ha något negativt, så skulle jag lägga till det i en av mina recensioner. Det är så jag poängsätter en film. Ett av sätten i alla fall.

2019-03-05 06:48

Önskar verkligen jag hade det lika lätt som dig när det kommer till att sätta betyg.

2019-03-05 07:47
Skrivet av uberpwnage2.0:

Önskar verkligen jag hade det lika lätt som dig när det kommer till att sätta betyg.

Har du svårt med att sätta betyg eller något liknande?

2019-03-05 10:10
Skrivet av jamaha121:

Har du svårt med att sätta betyg eller något liknande?

Dåligt formulerat av mig.

Menade att jag jar svårt att sätta så många höga betyg. Mycket av vad du recenserar får 4or och 5or, ofta till spel och filmer som majoriteten inte håller med i. Det är inget fel i säg då alla tycker olika, men jag hade älskat om jag hade så lätt att bli underhållen av saker.

2019-03-05 10:34

jag tyckte inte den var speciellt bra sevärd javisst men inte mer men originalet var ju en höjdare
vi får väl hoppas att uppföljaren som kommer upp på bio i september blir bra.
Det Del 2 eller som den heter på engelska It: Chapter Two.
https://www.imdb.com/title/tt7349950/

Sida 1 av 1