Läsvärd artikel – berättelsen om Mats

Sida 1 av 2
2019-02-08 17:32
Läsvärd artikel – berättelsen om Mats

Satt hemma och läste på svt.se och hittade följande artikel om innebörden av gaming för en rörelsehindrad pojke/man i Norge, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/berattelsen-om-mats.

Jag är varken sentimental eller har varit så värst mycket för mmorpg, men klart läsvärd artikel som får en att tänka efter och uppskatta det man har.

Debattera mot detta Katrin Zytomierska.

2019-02-08 17:58

Extremt läsvärd, tack för tips! Puttar ut på framsidan.

2019-02-08 19:29

Mycket bra artikel!

2019-02-08 19:38

Jag blev rörd, ledsen och glad på samma gång. Verkligen värd att läsa. Ett stort tack för tipset @Daugeleven

2019-02-08 20:06

👍

2019-02-08 20:08

Otroligt fin.

2019-02-08 20:21

Tack! Hur gör man för att sluta lipa?

2019-02-08 20:27

Tack før en fin artikel, nu skall jag førsøka sluta gråta innan jag får kunder till mig i affæren.

2019-02-08 20:28

Vackert och tårframklallande.

2019-02-08 20:29

Mycket skrivs om onlinemobbing, fult språk i röstchatten, och hur illa barn påverkas av spel. Det här är en sida media belyser alltför sällan. Otroligt fin läsning. Står och har rast på jobbet. Nu ska jag gå och hjälpa kunder i kassan med tårar i ögonvrån.

2019-02-08 21:13

Skavlan nu!

2019-02-08 21:13

Detta är tyvärr en story som allt för sällan når "media". Alla fina människor som man får kontakt med försvinner alltid i medias jakt på storys. Gamers används oftast som skällsord.

RIP Lord Ibelin Redmoore. Och Rip Jason Bluesky Berry, love ya forever bud.

2019-02-08 21:19

Väldigt fin och rörande berättelse.

2019-02-08 21:31

Lite cringe ändå det är trots allt bara spel i slutändan. Men RIP.

2019-02-08 21:45

Jag har förlorat 3 onlinevänner. Två av dem såg jag som väldigt nära.
Tyvärr hann jag inte få informationen innan deras begravningar.
En blev bekräftad död, efter mer än ett år efter hans sista dag.

Tipset om att dela med sig till sina föräldrar för att informera om något ont händer, är något jag kommer bära med mig, utifall mina söner en dag blir gamers.

2019-02-08 21:58

Han måste ha haft riktigt tråkiga assistenter.
Var assistent åt en person i åtta år som gick bort för två år sen och hade liknande sjukdom. Det enda vi typ gjorde var att spela i åtta år, han älskade det och vi fick en bra kontakt tack vare spel.
Spel kan hjälpa jävligt mycket med att hålla ens humör uppe när man vet man har en dödlig sjukdom, sjukdomen och alla bekymmer glöms helt bort.

2019-02-08 22:50

😭

2019-02-08 23:05
Skrivet av Fr0gg0.:

Var assistent åt en person i åtta år som gick bort för två år sen och hade liknande sjukdom. Det enda vi typ gjorde var att spela i åtta år, han älskade det och vi fick en bra kontakt tack vare spel.
Spel kan hjälpa jävligt mycket med att hålla ens humör uppe när man vet man har en dödlig sjukdom, sjukdomen och alla bekymmer glöms helt bort.

Leta upp RockyNoHands på Twitch. Jag är helt fascinerad över att han kan spela fps.

2019-02-08 23:11

Vackert, sorgligt och tröstande...

2019-02-08 23:22
Skrivet av Haziza:

Lite cringe ändå det är trots allt bara spel i slutändan. Men RIP.

Förstår du inte att det var hans enda sätt att få känna gemenskap, trots hans fysiska begränsningar? Förstår inte hur du kan säga någonting sådant. Det är knappast "cringe" med en livslång vänskap, som etablerats pga ett onlinespel, ett spel som gett honom möjligheter han annars inte hade fått uppleva.

2019-02-08 23:22

Så otroligt fint!

2019-02-09 00:07

Rörande😭, min gamla guildledare från wow avled också. Tyvärr fick man reda på det först efter begravningen.
Fuck Cancer!

2019-02-09 00:20
Bra läsning!

Brukar bara läsa artiklar och inte kommentera, men måste tacka för den här. Mycket bra läsning!

2019-02-09 00:21

Även fast denna berättelse var rörande så gav den mig hopp om människan och att vi människor... Att vi är alla vackra samt underbara i vår egna natur.

Må han vila i frid och må alla finna ett gott slut till slut. <3

2019-02-09 08:48

Rörande berättelse. Fick mig själv att börja tänka runt mina vänner och vänskap idag. Vad händer om jag skulle hastigt dö? De närmaste skulle veta, men resten då? Jag har massa vänner som jag kommunicerar med på nätet och genom spel.

Kanske vore smart att ha någon plan för detta så dessa också får veta.

2019-02-09 11:09
Skrivet av Fr0gg0.:

Eller så är det du som är en riktigt bra assistent Tråkigt att höra att han gått bort, men det är väl en sorglig del av det jobbet.

2019-02-09 11:38

Väldigt gripande, såg precis ett inslag om detta i Skavlan och det är bra att detta är något som även "mainstream" tv tar upp, vad spelen kan göra för en person och att det snarare kan vara väldigt socialt att spela spel, inte tvärtom som så många verkar tro.

Som en gamer sedan barnsben så har jag sett denna "värld" förändras enormt, från enkla pixlar till det vi har idag som mer och mer går mot att simulera vår egna värld, där man kan vara den personen man vill vara inte den man föddes till. Det är även oerhört glädjande att se hur mycket spel har betytt för folk, att det inte alltid handlar om att döda allt och alla på skärmen (något som personer som inte spelat spel lätt kan tro eftersom detta ofta är agendan för vissa personer, dessa nämner däremot inte alla positiva saker som spel kan medföra).

För många är det kanske bara ett spel men för många andra är det en möjlighet att få börja om, att få det liv man kanske inte fick tack vare yttre omständigheter. Personer som är blyga i verkligheten får tack vare spel som WoW möjligheten att lära känna folk på ett helt annat sätt. Det finns även många som träffats och gift sig tack vare Online spel, det säger en hel del om att spel är mer än bara ett spel, det är en plattform där man får chans att möta andra och verkligen vara sig själv.

2019-02-09 17:22

Fint och rörande.

Reagerade dock på en detalj. Tjejen skriver att hon hoppade ut från en buske och stal hans hatt och sprang iväg med den. Det är något som ej går/har gått att göra i spelet, mig veterligen. Varför hitta på något sådant?

2019-02-09 18:09
Skrivet av Freakon:

Fint och rörande.

Reagerade dock på en detalj. Tjejen skriver att hon hoppade ut från en buske och stal hans hatt och sprang iväg med den. Det är något som ej går/har gått att göra i spelet, mig veterligen. Varför hitta på något sådant?

Det är det man kallar rollspel. Något en förhållandevis väldigt liten del av spelarna i mmorpg's ägnar någon som helst tid åt. Dvs. när spelet begränsar dig tekniskt så berättar du vad din karaktär gör.

Otroligt fin historia detta.

2019-02-09 18:27
Skrivet av Freakon:

Fint och rörande.

Det går alldeles utmärkt att göra detta. Kanske inte utifrån någon funktion i spelet men utifrån rollspelande till som sker på RP servrarna.

Argent Dawn för alltid!
Shoutout till The Flaming Ruby.

*Såg att någon redan hunnit före med klargörandet.

Sida 1 av 2