Kabals avslutning i Mortal Kombat 11 kan återuppliva spelvåldsdebatten helt på egen hand

Sida 1 av 1
Nyhet
2019-02-07 08:39
Kabals avslutning i Mortal Kombat 11 kan återuppliva spelvåldsdebatten helt på egen hand

En demonstrationen i slafsighet som kommer få moralpredikanter att salivera.

#mortal-kombat-11


2019-02-07 08:43

Grymt!

Ankh
2019-02-07 08:53

Tyckte först det såg ut som vanligt...sen kom hans finishing move haha..kan bli kul detta! (Inte för att jag någonsin lyckas få in de combos)

Mirage
2019-02-07 09:03

Känns som mer och mer överdrivet. Saknar MK2

Sviskon
2019-02-07 09:04

Våldet är ju såpass "over the top" att det inte blir så vida groteskt i min mening. Samma anledning till varför Hostel filmerna är mer motbjudande än splatter klassikern Braindead exempelvis.

Paiden
2019-02-07 09:05

Hmm, känns som att de kommit till en gräns där det börjar bli löjligt om jag ska vara helt ärlig och då har jag aldrig haft några problem med våld i spel eller liknande. Säger absolut inte att det måste ändras/censureras eller något sånt, gillar artistisk frihet, men det kändes ointressant för min del. Vet inte hur många av hans moves i sista scenen som skulle räckt för att ta död på en motståndare. Finishern känns i det läget mer som "kicking a dead horse" eller att "leka med maten". Å andra sidan så är väl det kanske hela poängen

Remus
2019-02-07 09:15

Är inte Noob Saibot med så finner jag inget intresse i detta. Har redan ett svalt intresse därpå.

jaicoas
2019-02-07 09:36

Hahahaha Det sista var ju bara komedi! Jag skrattade gott

2019-02-07 09:39
Skrivet av Paiden:

Hmm, känns som att de kommit till en gräns där det börjar bli löjligt om jag ska vara helt ärlig och då har jag aldrig haft några problem med våld i spel eller liknande. Säger absolut inte att det måste ändras/censureras eller något sånt, gillar artistisk frihet, men det kändes ointressant för min del. Vet inte hur många av hans moves i sista scenen som skulle räckt för att ta död på en motståndare. Finishern känns i det läget mer som "kicking a dead horse" eller att "leka med maten". Å andra sidan så är väl det kanske hela poängen

Det är ju visserligen vad MK går ut på xD

Fast jag kan hålla med ändå, för varje nytt spel så måste utvecklarna öka på slafsigheten för att få fansen nöjda. Det jag känner är att man har kommit så långt att när nästan varje slag visar brutna ben och riktigt köttiga sår så förlorar våldet charmen det hade i tidigare spel. Nu känns det som bara en kavalkad i blod och inälver vilket blir gammalt ganska fort.

Och jag hatar fortfarande när man får en kamerafrekvens som visar riktigt våldsamma saker bara för att i nästa sekund så är alla såren borta och snubben fortsätter slåss som inget hände. Jag skulle vilja ha kanske mindre våldsamma(aka non lethal) attacker under matcherna men där karaktären visuellt ändras beroende på skadan han får ta, för att sen avsluta med en riktigt köttig fatality.

2019-02-07 09:48

Fan vad jag hade dyrkat det där spelet när jag var tolv år gammal...

trickeh2k
2019-02-07 09:51

Jag tycker övervåld är fantastiskt. Det ska vara absurt och löjligt, precis som Saints Row-serien. Det är ett spel som går ut på att slå på varandra så mycket som möjligt där karaktärerna dessutom har magiska krafter osv. Bara ös på, sånt som gör det mer underhållande tycker jag

ichirin
2019-02-07 09:58

Påminner om en scen från Hellsing Ultimate med en viss Seras Victoria

Vileoxe
2019-02-07 10:00

Ser lika brutalt ut som förut.

Zidious G
2019-02-07 10:01
Skrivet av eddie the eagle:

Och jag hatar fortfarande när man får en kamerafrekvens som visar riktigt våldsamma saker bara för att i nästa sekund så är alla såren borta och snubben fortsätter slåss som inget hände. Jag skulle vilja ha kanske mindre våldsamma(aka non lethal) attacker under matcherna men där karaktären visuellt ändras beroende på skadan han får ta, för att sen avsluta med en riktigt köttig fatality.

Håller med och det blir för mycket med xrayattackerna. Hela kroppen blir mosad som i en fatality men sen reser dom sig som vanligt. Inte för att MK är realistiskt men ändå.

Pugster
2019-02-07 10:04

Jösses det har hänt grejor sedan jag spelad IK+ på c64.

MrSandman
2019-02-07 10:05

Wiee!! Det kommer bli definitivt ett köp!

Paiden
2019-02-07 10:22
Skrivet av eddie the eagle:

Det är ju visserligen vad MK går ut på xD

Fast jag kan hålla med ändå, för varje nytt spel så måste utvecklarna öka på slafsigheten för att få fansen nöjda. Det jag känner är att man har kommit så långt att när nästan varje slag visar brutna ben och riktigt köttiga sår så förlorar våldet charmen det hade i tidigare spel. Nu känns det som bara en kavalkad i blod och inälver vilket blir gammalt ganska fort.

Och jag hatar fortfarande när man får en kamerafrekvens som visar riktigt våldsamma saker bara för att i nästa sekund så är alla såren borta och snubben fortsätter slåss som inget hände. Jag skulle vilja ha kanske mindre våldsamma(aka non lethal) attacker under matcherna men där karaktären visuellt ändras beroende på skadan han får ta, för att sen avsluta med en riktigt köttig fatality.

Känner likandant. Jag stör mig även på många spel där man slåss med t.ex. svärd och sköldar, som i t.ex. MMORPG's. Istället för att 2 parter står och delar ut 20 dödliga slag mot varandra innan en av dem tillslut får slut på HP och dör, varför inte göra ett system där varje slag pareras och blockeras tills dess att en parts endurance är slut. När det händer så dör de precis som tidigare men nu kan man resonera att de inte orkar hänga med längre utan blottar sig för ett dödligt hugg. Critical hits kan visas genom att man misslyckas blockera attacken men att den inte blir ett dödligt hugg utan snarare ett "flesh wound" (Black Knight!). Dessa kan ytterligare skapa bleeds som gör att de tappar endurance snabbare. Det enda spel som jag sett hanterat detta hyffsat är det gamla Matrix Online.

Edit: Vill tillägga att Kingdom Come: Deliverance funkar lite mer åt det här hållet också men tycker fortfarande det är alldeles för många dödliga slag som krävs innan det faktiskt blir död som slutresultat.

Ankh
2019-02-07 10:37
Skrivet av Pugster:

Jösses det har hänt grejor sedan jag spelad IK+ på c64.

Påtal om IK+...jag hade turnering med min son och min sambo i det för bara ett par veckor sedan (Och alla "games" spel..winter games, summer games etc etc)..

U64 ftw!

2019-02-07 10:49

roligt ju

van Uber
2019-02-07 11:14

Det är nu 26 år sedan som Lionel gick runt med en gräsklippare fastspänd på överkroppen och malde ner zombies i Braindead. Hur kan någon bli triggad av överdrivet våld efter det?

schlibbe
2019-02-07 11:14

Det här med att släpa folk på gatan hände ju i Malmö och Lund innan MK 11.
Är imponerad över uppfinningsrikedomen med fatalityn. Kabal var favvo gubbe i MK3 för min del när det kom ut.

Men MK i sig är inget för oss gamla gubbar längre. Arkaden var fantastisk på sin tid. Nu är det lite uttjatat.

nils45
2019-02-07 11:32

Äh, hälften av er fattar ju inte vitsen med spelet :P. Att lära sig göra combos, och få ett flyt i spelet med sin karaktär. Finns inget bättre än att lära sig en karaktär utantill, och möta folk på nätet.

aholman
2019-02-07 11:37

Ultravåld i sitt esse

FUtech
2019-02-07 13:18

Hehe, spelvåld!

2019-02-07 16:18

Kanske dags för åldersgräns på FZ? Många kids som hänger på sajten.

vbal
2019-02-07 17:03

@perihelion74: Och att man blir dödsknarkande skolskjutar IS-anhängande mega rasist av övervåldsklipp är ju allmänt känt.

Svenpa
2019-02-07 17:17

Har tyckt gore och sådant alltid varit ballt i spel så att säga men detta får mig faktiskt att reagera mer än vad jag tycker är bekvämt. Inte för att det behöver förbjudas eller något.

izayoi
2019-02-07 17:25

Det är sällan jag känner att jag har växt ifrån något... men Mortal Kombat är definitivt en sak som jag numera känner mig alldeles för gammal för.

1, 2 och 3:an var riktigt roliga en gång i tiden. Kommer fortfarande ihåg när jag såg Mortal Kombat 1 på arkad för första gången. Jag måste ha dreglat!

2019-02-08 18:13

@Remus: Håller tummarna för att både Noob Saibot och Smoke kommer med och då helst från start.
Intresset är dock rätt högt ändå, med Kabals deltagande och Sub-Zero som verkar mer intressant än någonsin.

Sida 1 av 1