EA kritiseras för krånglig Anthem-release

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Känner någon till ett ställe där man kan köpa sig en demonyckel för max en femtiolapp?

EDIT: Tydligen behöver man ingen nyckel för att ladda ned demon (via Origin.)

Pratar du om demot ikväll? Öppet demo för alla. Du kan preloada redan nu.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Kan vi inte samtidigt kritisera att det kommer till flera olika konsoler när det hade varit mycket simplare om det bara kom till mobil?

Sådär, rättade dig där.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det finns ett satt releasedatum men det går att krama ur lite mer pengar från folk genom att de får spela en vecka tidigare om de köper någon "limitied edition" eller liknande.

Helt sjukt. Sätt lanseringsdatum en vecka tidigare då om spelet är "redo" att släppas redan då!
Jävla idiotEA dra åt helvete


signatur

Ducati Streetfighter 848

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Tabellen är hur tydlig som helst, ja. Jag har inte sagt något annat, det jag sa var att ett datum för alla plattformar är enklare än detta (som är mer att hålla reda på än bara två datum, även om vi slipper krånglet med olika datum för specialversioner). Du får gärna tycka att det är bra, det gör mig inget. Jag har dock svårt för utdragna releaser, både privat och yrkesmässigt (fixa rec-koder, hålla koll på publiceringstider, embargon, berätta om releasedatum osv.).

Jag har inte framfört någon värdering i huruvida jag tycker det är bra eller dåligt, bara påpekat att ett early-access-datum för en plattform inte är krångligare än bara ett datum.
Det är ju heller inget nytt att vissa får börja spela spel några dar innan alla andra, det vanliga är ju att pre-orders får den förmånen, och då är det minsann ingen som klagat över att det är krångligt.

EA är nog nöjda i alla fall, för nu fokuserar folk på att det skulle vara svårt att veta när spelet släpps, istället för det faktum att pre-orders blir blåsta på konfekten till förmån för de som har Access Premier.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Kan vi inte samtidigt kritisera att det kommer till flera olika konsoler när det hade varit mycket simplare om det bara kom till PC?

Early access har inget releasedatum. Man kanske borde ta bort det helt och hållet (precis som "Bäst före"-märkningen på mat). Folk hojtar om valfrihet och konkurrens hela tiden men sedan blir de förbannade när det uppstår alternativ.

Skrivet av conthox:

Sådär, rättade dig där.

Men då måste man ju först välja rätt abonnemang till mobilen. Där har du proffs gällande tabeller.

@NiceAsBice: Nja, med tanke på vilka problem det brukar vara för EA vid release av online-spel så kommer nog alla kunna börja spela någon gång i mars ändå.


signatur

Viam inveniam aut faciam

NuZ
Testpilot
Skrivet av NiceAsBice:

Hur är det otydligt att PS4 hör till "resten" av de två alternativen "Origin Access Premier" och "resten", vilket framgår glasklart i tabellen? Nu gör du dig bara dummare än du egentligen är, för att försöka få det till att jag inte har rätt.

Det är fortfarande precis som vår heliga redaktör säger. Ett datum är enklare än flera. Sen att folk som förbokat frågar är ju också ett tydligt tecken på bristande kommunikation från EA sida. Vad är det du inte förstår? Du låter som att du är i försvarställning till EA när hela twitter är i uppror och FZ skriver om det?!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Dom mjölkar sina fanboy bara. För ingen "normal" gamer köper spelet dyrare för att spela nån dag innan. EA greed.

Skrivet av TheJudge:

Dom mjölkar sina fanboy bara. För ingen "normal" gamer köper spelet dyrare för att spela nån dag innan. EA greed.

Fast det är väl det de inte gör i det här fallet? Folk blir förvirrade för att de som betalat dyra pengar för en förhandsbokning INTE får tillgång till spelet på förhand som många tror.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Hur är det här krångligare än Ubisofts release för The Division 2 och tidigare ööh ALLA ubisoft titlar i princip. 10 olika utgåvor och det finns ingen för att få allt, man måste köpa fler.
EA har två olika utgåvor för Anthem; standard och Deluxe. Om man ens bryr sig om EA Access så tillkommer det men annars så är det bara två olika versioner som släpps den 22'a februari.

Om man har EA Access så får man en morot för att man betalar extra men utan premier så känns det rätt irrelevant då 10 timmars spelande lär försvinna i connection problem och buggar... jag är lite saltig då, enligt Origin, har spelat Anthem 9 timmar när den faktiska tiden jag spelat mer än 1-1.5 timmar.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Men då måste man ju först välja rätt abonnemang till mobilen. Där har du proffs gällande tabeller.

Attans, du har rätt. Får begränsa det till Sony Xperia Compact Z2 med Hallon bas-abonnemang. Telefonen får ha valfri färg dock.

Skrivet av hannes.theorell:

Fast det är väl det de inte gör i det här fallet? Folk blir förvirrade för att de som betalat dyra pengar för en förhandsbokning INTE får tillgång till spelet på förhand som många tror.

En ny affärsmodell? "Business by Confusion": förvirra kunderna såpass mycket att dom köper den dyraste i förhoppningen att dom köper rätt. Eller ännu hellre köper flera varianter för att gardera sig.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Bara för att det finns andra som också suger så suger väl inte det här mindre?

Att ge folk möjligheten att köpa sig försprång i tid att levla upp sina karaktärer i ett multiplayer spel känns inte så trevligt tycker jag.

Hoppas att EA och övriga slutar med det här, eller snarare jag hoppas att konsumenterna inte går på det och slutar betala extra för att få spela några dagar tidigare. :\

Skrivet av Fuidama:

Hur är det här krångligare än Ubisofts release för The Division 2 och tidigare ööh ALLA ubisoft titlar i princip. 10 olika utgåvor och det finns ingen för att få allt, man måste köpa fler.
EA har två olika utgåvor för Anthem; standard och Deluxe. Om man ens bryr sig om EA Access så tillkommer det men annars så är det bara två olika versioner som släpps den 22'a februari.

Om man har EA Access så får man en morot för att man betalar extra men utan premier så känns det rätt irrelevant då 10 timmars spelande lär försvinna i connection problem och buggar... jag är lite saltig då, enligt Origin, har spelat Anthem 9 timmar när den faktiska tiden jag spelat mer än 1-1.5 timmar.

Jag väntar ett år när det nästan är patchat och klart och har en bättre prislapp.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tre datum att hålla reda på:
1:a Februari, Alla har tillgång till Demo
15:e Februari, EA Premier-medlemmar kan spela, endast tillgänglig på PC
22:a Februari, alla andra kan också spela.

Inte ett dugg svårt, men synd att inte alla har tillgång den 15:e, spelet anses ju av EA att vara redo för allmänheten detta datum, så det är ren skit att låta alla andra vänta.

Det hade ju såklart varit enklare för dem att bara skriva så än att göra ett diagram över huvud taget

Skrivet av conthox:

En ny affärsmodell? "Business by Confusion": förvirra kunderna såpass mycket att dom köper den dyraste i förhoppningen att dom köper rätt. Eller ännu hellre köper flera varianter för att gardera sig.

Simpel marknadsföring. Ge köparna valmöjligheter (köpare älskar valmöjligheter):

Alternativ "Fattiglappen" - Inga bonusar, inga fördelar, rätt trist alternativ. Till och med loggan ska vara går och trist.

Alternativ "Gyllene medelvägen" - Till utseendet lagom pris med trevligt bonusinnehåll men med riktigt finfina bruttovinstmarginaler (Viktigt!).

Alternativ "PREMIUM SVINDYRT EXKLUSIVT PAKET MED EXTRA ALLT" - Priset är ett stort steg uppåt men strösslat med erbjudanden, bonusar och annat skoj. Lite sämre marginaler men fortfarande rätt fin vinst per försäljning.

Du kanske känner igen konceptet?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Simpel marknadsföring. Ge köparna valmöjligheter (köpare älskar valmöjligheter):

Alternativ "Fattiglappen" - Inga bonusar, inga fördelar, rätt trist alternativ. Till och med loggan ska vara går och trist.

Alternativ "Gyllene medelvägen" - Till utseendet lagom pris med trevligt bonusinnehåll men med riktigt finfina bruttovinstmarginaler (Viktigt!).

Alternativ "PREMIUM SVINDYRT EXKLUSIVT PAKET MED EXTRA ALLT" - Priset är ett stort steg uppåt men strösslat med erbjudanden, bonusar och annat skoj. Lite sämre marginaler men fortfarande rätt fin vinst per försäljning.

Du kanske känner igen konceptet?

Sant. Som du skriver så är det den marknadsmodellen som fungerar och används över allt. Men i en del fall så är det extra rörigt och ger känslan av att det skall_vara svårt att välja.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vem är förvånad? Det är EA vi pratar om här. Släng på mikortransaktioner EA-style så har du recept på katastrof.

Jag gissar på att Anthem kommer leva i max några månader. Sen förstår jag inte hur deras modell för ekonomi inte är klar när spelet varit under 7 års utveckling.

Prenumeration+ (150kr) och har du även bokat spelet så har du 500kr+ även där. Totalt 650kr+ minst. Detta är ju medvetet designat för att mjölka konsumenten för en överhypad produkt.
Det värsta är att folk förhandsbokar sånt här....


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Gen
Medlem
Skrivet av Ankh:

Kan inte bestämma mig om jag ska testa betan eller vänta till den fulla släpps. (origin access).

Testa demot, det ger en bra bild av hur spelet presterar på din dator (det är extremt tungdrivet) och hur missionstrukturen fungerar, loadouts, vapen samt javelins. Tyvärr är det riktigt svårt att soloa all content så lira med andra är i princip ett måste men de tre timmarna jag lirade förra helgen var ändå helt okej.

Har du kört ME:Andromeda så kommer du att känna igen dig. De använder även lite element från DA:Inquisition osv.

Skrivet av conthox:

Sant. Som du skriver så är det den marknadsmodellen som fungerar och används över allt. Men i en del fall så är det extra rörigt och ger känslan av att det skall_vara svårt att välja.

Ibland blir det pannkaka, förstås. Det får inte vara för många alternativ.
Någon som minns de där HemPC-finansieringsalternativen under 00-talet?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Fråga: Om man installerar demot, behöver man göra en clean install för release, eller kan man köra vidare på demoinstallationen?


signatur

I drank what?

@Mirage: Jag skulle räkna med en clean install.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Gen:

Testa demot, det ger en bra bild av hur spelet presterar på din dator (det är extremt tungdrivet) och hur missionstrukturen fungerar, loadouts, vapen samt javelins. Tyvärr är det riktigt svårt att soloa all content så lira med andra är i princip ett måste men de tre timmarna jag lirade förra helgen var ändå helt okej.

Har du kört ME:Andromeda så kommer du att känna igen dig. De använder även lite element från DA:Inquisition osv.

Alright, men jag har en mycket bra dator så vad det gäller prestandan är jag inte orolig.

Lite därför jag överväger vänta tills release då jag har flera polare som tänkte lira det.

Tack för din feedback!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Gen
Medlem
Skrivet av Ankh:

Alright, men jag har en mycket bra dator så vad det gäller prestandan är jag inte orolig.

Lite därför jag överväger vänta tills release då jag har flera polare som tänkte lira det.

Tack för din feedback!

Vet inte om man kan kalla min 6700K @ 4500MHz, 16GB DDR4 2666MHz samt 1080Ti @ 2000MHz för en bra dator men den ligger nog fortfarande på mid/high segmentet. Lirar på en 3440x1440p @ 95Hz skärm och tycker att FPSen hoppade hejvilkt från runt 45fps mitt i smeten under strider, 75fps flygandes till 90fps inomhus. Att ändra inställningarna var lite mixat, några få inställningar gjorde skillnad medan andra inte gjorde någon skillnad i FPS.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Kan vi inte samtidigt kritisera att det kommer till flera olika konsoler när det hade varit mycket simplare om det bara kom till PC?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Förr fick man manual för HUR man spelar spelet, idag behövs det manual för att veta NÄR spelet släpps.

Nej, tabellen är inte svår att förstå. Men det är löjligt att de krånglar till det så pass att det behövs en tabell för att förklara. Och uppenbarligen har ju flera i tråden missuppfattat när de får börja spela så det är helt klart en fail av EA.

Avstängd
Skrivet av DrDoom:

Förr fick man manual för HUR man spelar spelet, idag behövs det manual för att veta NÄR spelet släpps.

Nej, tabellen är inte svår att förstå. Men det är löjligt att de krånglar till det så pass att det behövs en tabell för att förklara. Och uppenbarligen har ju flera i tråden missuppfattat när de får börja spela så det är helt klart en fail av EA.

Det behövs ingen tabell, men det är ett praktiskt sätt att sammanställa det på.

Failet är de som missförstår nåt så tydligt.

Att gnälla över detta är ett praktexempel på att göra en höna av en fjäder.

Medlem
Skrivet av Gen:

Vet inte om man kan kalla min 6700K @ 4500MHz, 16GB DDR4 2666MHz samt 1080Ti @ 2000MHz för en bra dator men den ligger nog fortfarande på mid/high segmentet. Lirar på en 3440x1440p @ 95Hz skärm och tycker att FPSen hoppade hejvilkt från runt 45fps mitt i smeten under strider, 75fps flygandes till 90fps inomhus. Att ändra inställningarna var lite mixat, några få inställningar gjorde skillnad medan andra inte gjorde någon skillnad i FPS.

Jag har något bättre, men vi får se hur det blir när spelet släpps. Brukar ju iofs komma nya nvidia drivers lagom till release av större spel.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Gen
Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag har något bättre, men vi får se hur det blir när spelet släpps. Brukar ju iofs komma nya nvidia drivers lagom till release av större spel.

Jag är väldigt kräsen och försökte hålla det mesta på Ultra Men det var svårt att dra ner saker och få bättre FPS, hoppas dagens build är bättre. Förvisso kommer nya drivare men har aldrig tänkt på att de gjort någon enorm boost.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag är väldigt kräsen och försökte hålla det mesta på Ultra Men det var svårt att dra ner saker och få bättre FPS, hoppas dagens build är bättre. Förvisso kommer nya drivare men har aldrig tänkt på att de gjort någon enorm boost.

Vi får se vad de lyckas med - det har ju hänt att fulla versioner varit bättre optimerade (låt oss hoppas de hinner optimera tills det släpps)!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Ambassadör
Xbox

Just det här hackiga, utspridda releaseandet var ju en av de sakerna som tas upp av många som ett problem i Battlefield V's dåliga release. Ganska märkligt att de fortsätter på samma spår.


signatur

Jump in.

123
Skriv svar