Pc:n är fortfarande spelutvecklarnas favoritplattform

Robot
Pc:n är fortfarande spelutvecklarnas favoritplattform
NuZ
Testpilot

De där var faktiskt mycket intressant. Ganska tydligt visar skillnaden på vad Slipsarna vill och vad utvecklarna vill


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Problemet kanske är orden "just nu".
xbox och ps4 är i nuläget, 6år? gamla... Vem skulle se det som en attraktiv maskin att utveckla mot "just nu"?

eld
Medlem

Små utvecklare är majoriteten, pc'n är otroligt fri och lätt att släppa spel till. Så det har nog mer att göra med vad de väljer än vad de stora utvecklarna väljer.

Finns många distributörer på pc och många låter dig släppa spelet direkt utan några hinder, du kan till och med distributera spelet själv.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Problemet kanske är orden "just nu".
xbox och ps4 är i nuläget, 6år? gamla... Vem skulle se det som en attraktiv maskin att utveckla mot "just nu"?

Nu har ju PS4/xbox one fler användare än någonsin tidigare. Eller tänker du på prestanda? I så fall lär det inte bli bättre vid ps5 eller nästa xbox utan de kommer om inte vid lansering snabbt ligga bakom en bra pc i prestanda.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Problemet kanske är orden "just nu".
xbox och ps4 är i nuläget, 6år? gamla... Vem skulle se det som en attraktiv maskin att utveckla mot "just nu"?

Nej det har nog inget med att göra med just nu utan det är mer öppet och flexibelt att göra till pc-spel.
hade inte konsolerna varit ett "hinder" och PC hade varit huvudplattform tror jag vi hade haft mer variation av spel idag än vad vi har nu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det har nog inget med att göra med just nu utan det är mer öppet och flexibelt att göra till pc-spel.
hade inte konsolerna varit ett "hinder" och PC hade varit huvudplattform tror jag vi hade haft mer variation av spel idag än vad vi har nu.

Exakt - sen om jag inte minns helt fel tyckte många utvecklare att det var sanslöst svårt i början att utveckla till konsollerna pgr av deras uppbyggnad. Tror inte det blir lättare vid nästa konsolgeneration.

Jag är 100% pc user så detta passar mig utmärkt - men jag hade gärna sett att det var lika lätt att göra spel på konsollerna som på pc...då kanske vi hade sluppit alla exklusiva..eller åtminstone några.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu har ju PS4/xbox one fler användare än någonsin tidigare. Eller tänker du på prestanda? I så fall lär det inte bli bättre vid ps5 eller nästa xbox utan de kommer om inte vid lansering snabbt ligga bakom en bra pc i prestanda.

Om du var utvecklare, skulle du i nuläget vilja bli anställd för att skapa ett spel för PS4 eller PS5?

Medlem

PC kommer nog vara ledande plattform långt framöver utöver alla andra enheter.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Om du var utvecklare, skulle du i nuläget vilja bli anställd för att skapa ett spel för PS4 eller PS5?

Jag tolkade nog artikeln fel läste inte så noga. Tänkte det var företagen och inte enskilda anställda som röstat.
Men jag personligen skulle säkert föredra nästa konsolgeneration över den nuvarande. Men å andra sidan brukar ju spelen som kommer samtidigt som nya konsoler vara framstressad skit är nog inte så kul att jobba med sånt.
I vilket fall så tror jag fortfarande de som gör spel kommer föredra PC eftersom de fortfarande kommer ha mycket bättre prestanda.

Medlem

Känns lite oseriöst när dom tillfrågar 4000 utvecklare. I grund och botten inom spel räknas bara AAA titlar från AAA företag i stort sett. Folk väntar på Rockstars titlar mm inte peekaboo inc's titlar.

Personligen tror jag MS och Sony m.m vill ha kvar PC då generellt står PC för stor andel delar i det STORA hjulet komponenter, headsets,tangentbord,stolar osv så så sett håller alla företag varandra i hand gynnar ingen om det ena försvinner.Att PC skulle försvinna lär inte hända (ännu) Men förr eller senare tror jag det.

Har redan varit med om generationer. Commodore C64 mest sålda hemdatorn ton och ton med spel osv osv skulle aldrig dö, en dag borta. Amiga king of the hill försvann. Datorer tidningar mm spådde en ljus framtid och immortals inte minst när Amiga 1200 kom med AGA chip osv. Hur som allt tog slut till förmån av low end pc ihop med konkurser.

Sen vad det blir kan man alltid sia om.

Hur som 4000 utvecklare nja är som peta i bajs med fingrarna

eld
Medlem
Skrivet av Atorak:

Känns lite oseriöst när dom tillfrågar 4000 utvecklare. I grund och botten inom spel räknas bara AAA titlar från AAA företag i stort sett. Folk väntar på Rockstars titlar mm inte peekaboo inc's titlar.

Nej, alla företagen tillför sin del i det stora. Spelvärlden hade sätt väldigt annorlunda ut om de små företagen inte existerade, så klart att de ska vara en del av provgruppen, hade varit konstigt annars.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Hur som 4000 utvecklare nja är som peta i bajs med fingrarna

Gillar utrycket. Kort och beskrivande.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Exakt - sen om jag inte minns helt fel tyckte många utvecklare att det var sanslöst svårt i början att utveckla till konsollerna pgr av deras uppbyggnad. Tror inte det blir lättare vid nästa konsolgeneration.

Jag är 100% pc user så detta passar mig utmärkt - men jag hade gärna sett att det var lika lätt att göra spel på konsollerna som på pc...då kanske vi hade sluppit alla exklusiva..eller åtminstone några.

Att utveckla för konsol idag är som att utveckla för en enda PC-setup - dvs betydligt enklare än PC. Men inte alls lika flexibelt.

Jag tror du tänker på när Sony hade galna professorer bakom rattarna som uppfann egna arkitekturer som Cell-processorn.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Att utveckla för konsol idag är som att utveckla för en enda PC-setup - dvs betydligt enklare än PC. Men inte alls lika flexibelt.

Jag tror du tänker på när Sony hade galna professorer bakom rattarna som uppfann egna arkitekturer som Cell-processorn.

Exakt vad jag menade


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Vågar ändå påstå att datorn har en aningen orättvis fördel - faktumet att 100% av alla spel oberoende av vilken plattform man till slut ämnar släppa spelet för är byggt på en dator och därmed redan fungerar på dator redan vid utgångspunkten.

Jag menar lek med tanken att det av irrelevant anledning enbart skulle gå att utveckla spel på en xbox och hur inte speciellt troligt det är att statistiken skulle se precis likadan ut om så var fallet

Lixom, vafan - om den enda plattformen som det rent tekniskt är möjligt eller iaf någorlunda realistiskt att utveckla spel på inte också skulle vara favoritplattformen att utveckla spel till så skulle man ju kunna likställa den bragden med att som normalbyggd svensson förlora ett lopp i 100-meter löpning enbart tävlandes emot folk utan armar och ben

Att då vara mallig över seger kan nog framstå som relativt patetiskt


signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar