Metro Exodus gör inte en komplett #Mexit, återvänder till Steam om ett år

Medlem

Då jag förstår att man vill åt de dära sista fina % vinst så är det nog inte riktigt så enkelt som man får det att verka.

Att ha sin produkt på steam gör att den syns bland hundratals miljoner spelare dagligen bara genom friends systemet, bara det är en ENORM mängd gratis reklam.

Därefter så får ditt spel stöd för handkontroller och om du ej fixat det själv så är det en rätt så stor chans att spelet går att köra på Linux efter ett par år. Detta + en herrejävlans massa andra funktioner som syns ovan i tråden.

Jag håller med, steam tar en stor del av kakan. Men det många glömmer är att steam är mycket, väldigt mycket mer än bara en launcher som konkurrenterna är.

Finns det öht en person som kör VR på PC som inte är via steam?

Medlem

Tråkigt, kundfientligt skit -.-

Medlem
Skrivet av mill:

Din lista saknar några saker:

Bloated: Yes No
Tons of crap: Yes No
UI designed for > 14" screens: No Yes

Osv.

Är det där funktioner?

Medlem

Jag kan vänta ett år, finns så mycket annat gott jag kan ägna mig åt på både steam, origin, gog eller uplay. Behovet av ytterligare en launcher är minimal för min del

Medlem
Skrivet av WargH:

Det är underhållande att se allt gnäll som brukar förekomma när det kommer till denna typ av nyheter.

Ja, det är skönt att slippa ha olika launchers. Men samtidigt är 30% cut helt orimligt. Det är bra att det blir konkurrens, framför allt för små utvecklare som får behålla en större del av kakan. Och den dag jag kanske köper Witcher 3 så blir det på GoG och inte Steam för att jag vill premiera en Launcher som skippar DRM.

En annan sak som Steam fanboys kanske har glömt är hur uselt Steam var när det lanserades. Det åkte snabbt bort från min dator på den tiden och det tog många år innan jag installerade Steam igen. Jag minns även de som gnällde när WoW kopplades till Blizzards launcher.

Det minsta man kan göra är att ge Epics Launcher en chans, utvärdera den och sen ge sitt omdöme snarare än att gå bananas direkt.

En annan sak som det gnälls på är att Steams rea är så dålig nu för tiden. För de titlar som eventuellt lanseras på flera launchers kanske vi kommer kunna få se lite bättre reor på framöver?

Hur vet du att utvecklarna får mer?
Med största sannolikhet får de precis samma del av kakan medans Deep Silver i detta fall tar vinsten.

Medlem

Vad trevligt, då väntar jag ett år då
Ger mig tid att spela igenom redux versionerna


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Hann köpa Metro Exodus till Steam igår kväll som tur var efter ett tips från en Steam vän. Epic launchern tänker jag inte installera. Hade tyvärr piratat spelet om jag inte hunnit på Steam plattformen. Vill helst inte göra sånt efter att jag kom in och upptäckte Steam 2016 med enkelheten och alla roliga funktioner plattformen hade. Ska bli intressant att följa hur just piratandet blir när sånt här sker med exklusivitets dealar görs.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Man kan lugnt säga att Steam har lyckats bra att hålla sina kunder fast i sin plattform. Well played.

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, körde ju redan "Metro gör en Exodus från Steam" igår...

Ja, du använde helt klart upp pappapoängen där


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Förstår inte klagomålet att andra butiker än Steam erbjuder mindre funktionalitet. Så länge jag kan köpa och sen spela spelet är jag nöjd. De tusen andra valen på Steam stör mig bara. Steam har blivit en föråldrad behemoth vid det här laget, och som webbutvecklare kan jag inte annat än skratta åt hur uselt mycket är.

Medlem
Skrivet av WargH:

Det är underhållande att se allt gnäll som brukar förekomma när det kommer till denna typ av nyheter.

Ja, det är skönt att slippa ha olika launchers. Men samtidigt är 30% cut helt orimligt. Det är bra att det blir konkurrens, framför allt för små utvecklare som får behålla en större del av kakan. Och den dag jag kanske köper Witcher 3 så blir det på GoG och inte Steam för att jag vill premiera en Launcher som skippar DRM.

En annan sak som Steam fanboys kanske har glömt är hur uselt Steam var när det lanserades. Det åkte snabbt bort från min dator på den tiden och det tog många år innan jag installerade Steam igen. Jag minns även de som gnällde när WoW kopplades till Blizzards launcher.

Det minsta man kan göra är att ge Epics Launcher en chans, utvärdera den och sen ge sitt omdöme snarare än att gå bananas direkt.

En annan sak som det gnälls på är att Steams rea är så dålig nu för tiden. För de titlar som eventuellt lanseras på flera launchers kanske vi kommer kunna få se lite bättre reor på framöver?

Steam har ändrat sin revenue split så metro skulle förmodligen säljas för 20%.

"That will remain the case for the first $10 million in sales a game maker or publisher earns. For all sales between $10 million and $50 million, the split goes to 25 percent. And for every sale after the initial $50 million, Steam will take just a 20 percent cut."


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

Om ni ska jämföra Steam med Epic så får de bli på lika villkor. Ge det några år vilket Steam behövde för att ens anses värt för att installera på en dator. Steam var bokstavligen skit i 4+ år.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av 92_slayer:

Steam har ändrat sin revenue split så metro skulle förmodligen säljas för 20%.

"That will remain the case for the first $10 million in sales a game maker or publisher earns. For all sales between $10 million and $50 million, the split goes to 25 percent. And for every sale after the initial $50 million, Steam will take just a 20 percent cut."

Det är fullt möjligt, men samtidigt inte helt säkert. Och det är säkert fullt möjligt att Metros utgivare har en ännu bättre deal med Epic.

Sen så skall man inte glömma att Steam sänkte sina avgifter några få dagar innan Epic tillkännagav sin Launcher. Jag vågar slå vad om en arm att Valve visste precis vad Epic var på väg att göra och därför försökte sig på en preemptive strike. Så att det lanseras en konkurrent med lägre avgifter är helt klart bra för konkurrensen, vilket händelseförloppet visar.

Medlem
Skrivet av Brona:

Tycker det minsta Epic Store kan erbjuda är lägre priser när de knappt har några funktioner alls.
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/4MMNPuHSJMGikghCAHgc4M.png

Mm om man nu gillar att ha massa fluff så kan jag förstå att man inte vill överge steam. Själv köper jag spelen och spelar dom. Många punkter kan man ju lösa med en webbläsare eller så finns de inbyggda i grafikdrivrutinerna. Tror dock funktionerna kommer med tiden om nu det blir en lyckad satsning.

Medlem
Skrivet av Taskman:

Om ni ska jämföra Steam med Epic så får de bli på lika villkor. Ge det några år vilket Steam behövde för att ens anses värt för att installera på en dator. Steam var bokstavligen skit i 4+ år.

Helt rätt. Vi ska jämföra en butik lanserad i 2018 med en som lanserades 2003. Innan smartphones ens existerade (för att sätta tiden i perspektiv). Det är så man jämför tjänster och produkter med varandra. Vill att du kommer ihåg ditt resonemang när du exempelvis äter dålig mat på en ny restaurang. För deras dåliga mat beror ju bara på att de är nya och därför inte kan förväntas veta hur man lagar den.

Medlem

@powerbuoy:

Nu är ju själva webbgränsnittet inte det bästa, men inte heller det primära gränssnittet du använder tjänsten med. Det är ju desktop-versionen som du spelar spelen via, laddar ned moddar osv.

Steam har funktioner som är mycket bättre än någon av konkurrenterna, att slippa hålla på och käbbla med Moddb och liknande för att ladda ned och installera moddar är t.ex. en otroligt bra funktion. Jag spelar exempelvis mycket HOI 4 och kan installera en mängd olika moddar med några klick.

Att spela MP-spel via Steam är också betydligt smidigare än via de flesta konkurrenter, möjligtvis är det Origin som erbjuder likvärdig funktionalitet i det avseendet.

12
Skriv svar