Stormoddare vill hjälpa utvecklare att porta spel till PC

Robot
Stormoddare vill hjälpa utvecklare att porta spel till PC
Medlem

Durante, my boi
Så det här är anledningen varför han har varit tyst ett bra tag nu.
I LIKE IT!


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Kul! Kan personligen ingenting av moddning och portning men bra att någon/några som faktiskt vet vad de pysslar med förhoppningsvis kan få chansen att porta spelen direkt.


signatur

Ducati Streetfighter 848

ELF
Medlem

Aldrig hört talas om honom. Men han får en stjärna av mig som han kan sätta på kylskåpet. Låter bra att någon vill göra en seriös sak av det.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Testpilot

Han kan sina saker och det är bra att fler företag finns som fixar till portningar. Det är en win/win situation för alla.

Medlem

Har inte upplevt dålig konsol port på länge. Men då spelar jag ofta inte spel direkt efter release.
Däremot finns det ju en del spel som lider pga konsolanpassning men det är ju bara hur spelet är designat och kan förhoppningsvis moddas bort


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Har inte upplevt dålig konsol port på länge. Men då spelar jag ofta inte spel direkt efter release.
Däremot finns det ju en del spel som lider pga konsolanpassning men det är ju bara hur spelet är designat och kan förhoppningsvis moddas bort

Väldigt många spel lever fortfarande i en ryggsäck där du inte kan ändra väldigt många settings, bland annat alla djävla bethesda spel, och dom spelen har ju ofta inte ens addons som får tillåtelse att ändra saker.

ESO har addons, låt mig nu också säga detta, och jag använder rätt många, men...."open door, press E", Interagera med vadsomhelst.."press E"....skulle varit bättre, för den djäveln går inte att komma förbi..."press E", "Press R", någon mer än mig som ser att det är gjort för dom indolenta människorna som använder gamepad?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har inte upplevt dålig konsol port på länge. Men då spelar jag ofta inte spel direkt efter release.
Däremot finns det ju en del spel som lider pga konsolanpassning men det är ju bara hur spelet är designat och kan förhoppningsvis moddas bort

Vad är skillnaden mellan "konsolport" och "konsolanpassning"? Sedan är det långt ifrån alla spel som kan moddas - om nu det ens skall vara upp till moddarna att fixa över huvud taget.

Skrivet av anon_326443:

Väldigt många spel lever fortfarande i en ryggsäck där du inte kan ändra väldigt många settings, bland annat alla djävla bethesda spel, och dom spelen har ju ofta inte ens addons som får tillåtelse att ändra saker.

ESO har addons, låt mig nu också säga detta, och jag använder rätt många, men...."open door, press E", Interagera med vadsomhelst.."press E"....skulle varit bättre, för den djäveln går inte att komma förbi..."press E", "Press R", någon mer än mig som ser att det är gjort för dom indolenta människorna som använder gamepad?

Inte bara settings, utan som du nämner även gränssnittet. Som jag skrev angående Assassins Creed Odysseys's GUI nyligen, så är annars riktigt bra spel förpestade med ett satans knapptryckande som ibland förstör mycket av spelupplevelsen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Vad är skillnaden mellan "konsolport" och "konsolanpassning"? Sedan är det långt ifrån alla spel som kan moddas - om nu det ens skall vara upp till moddarna att fixa över huvud taget.

Inte bara settings, utan som du nämner även gränssnittet. Som jag skrev angående Assassins Creed Odysseys's GUI nyligen, så är annars riktigt bra spel förpestade med ett satans knapptryckande som ibland förstör mycket av spelupplevelsen.

Dålig konsol port är tex ett spel som fungerar skit, tänkt Batman Arkham Knight, jag gissar att det är ett typiskt spel som görs i första hand för konsol för att sen portas till PC. (Spelet fungerar utmärkt idag dock)
Sen har vi spel som @anon_326443 nämner och jag tänker också att spel som Fallout och roder scrolls både faller inom kategorin dålig konsolport och speciellt konsoldesignat.
Eller så får man väll helt enkelt kalla det dålig design men det känns som sagt gjort för "gamepad"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av conthox:

Vad är skillnaden mellan "konsolport" och "konsolanpassning"? Sedan är det långt ifrån alla spel som kan moddas - om nu det ens skall vara upp till moddarna att fixa över huvud taget.

Portning är när dom gör så att själva spelet går att köra på olika platformar, anpassning är att anpassa det för spelkontroll eller tangentbord och mus. En dålig portning kan ha spelet låst till 30fps och low grafik settings eftersom konsolen inte klarar mer än så. En dålig anpassning är ett spel som helt enkelt inte går att köra utan spelkontroll, att använda tangentbord och mus är helt enkelt oanvändbart. Tur nog så finns det inte så hemskt många dåliga portningar längre idag, men dåliga anpassningar finns det fortfarande enormt många av. Där hela spelet och UI'et är uppbyggt runt handkontroll och det var aldrig tanke på att du ska få använda tangentbord och kunna mappa om knappar eller ha fler förmågor än 3-4 då det inte finns nog med knappar på kontrollen för det.

Medlem

Nu behövs det bara en guru som kan hjälpa alla utvecklare hur man designar bra spel från början.

Kapitel 1.
Skoj och underhållning.

Medlem

Outsourcat loggo-design till Rockstar?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Bardy73:

Portning är när dom gör så att själva spelet går att köra på olika platformar, anpassning är att anpassa det för spelkontroll eller tangentbord och mus. En dålig portning kan ha spelet låst till 30fps och low grafik settings eftersom konsolen inte klarar mer än så. En dålig anpassning är ett spel som helt enkelt inte går att köra utan spelkontroll, att använda tangentbord och mus är helt enkelt oanvändbart. Tur nog så finns det inte så hemskt många dåliga portningar längre idag, men dåliga anpassningar finns det fortfarande enormt många av. Där hela spelet och UI'et är uppbyggt runt handkontroll och det var aldrig tanke på att du ska få använda tangentbord och kunna mappa om knappar eller ha fler förmågor än 3-4 då det inte finns nog med knappar på kontrollen för det.

Mycket bra förklarat det var precis detta jag hade i huvudet när jag skrev.
Min förmåga att skriva ner hur jag tänker är dock begränsad


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hahaha de klarar nog utvecklarna själva om de vill!


signatur

AYY LMAO

1
Skriv svar