Bioware: "Vi ber om ursäkt för helgens tekniska problem med Anthem"

Robot
Bioware: "Vi ber om ursäkt för helgens tekniska problem med Anthem"

Det är inte bara Fräcka Fredag som råkar ut för småstrul ibland.

#anthem, #bioware


Moderator | Testpilot

Roligt nog så är mycket av diskussionerna i spelets egna Discord om det är en beta eller ett demo. När spelare försöker försvara varför det är så mycket problem så säger de att "det är ett demo och sådant här händer alltid"... Fast det är ju en beta och alpha sådant händer, alltså håller de med om att det är en alpha/beta men använder bara det officiella ordet istället.

Många jag pratat med är intressant nog mer irriterade på grund av valet av ord. Demo's för många och för mig också är oftast en bra representation av färdiga spelet men omgjord något. Resident Evil 2 demot är ett fint praktexempel.

Hur som, hade de bara kallat det en beta så skulle det inte nog vara en lika stor hat storm som det är nu.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Släpps inte spelet om knappt 30 dagar? Att ursäkta allvarliga problem som inte borde dyka upp 2019 för något som släpps knappt om en månad råder ju inte bra för slutprodukten precis!

Moderator | Testpilot
Skrivet av AplAy:

Släpps inte spelet om knappt 30 dagar? Att ursäkta allvarliga problem som inte borde dyka upp 2019 för något som släpps knappt om en månad råder ju inte bra för slutprodukten precis!

Samma tjat varje gång men, det är en gammal build. Spelet har gått guld någon gång i förra veckan så allt är "content complete". En månad räcker gott och väl för att finslipa så mycket som de kan. Givet att de inte kan fixa och hitta alla problem men det kan ingen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Håller med dig. Demo är en "testa på"-version av det färdiga spelet medan en Beta är när utvecklarna vill ha hjälp att testa/felsöka buggar eller (ofta nära lansering) stressa servrarna med en stor mängd spelare.

Hur känns "Demot" annars tycker du? Kan det bli nästa givna inköp eller är det en blek spin-off på Destiny 2? Har mina förhoppningar på spelet helt klart.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av uberpwnage2.0:

Samma tjat varje gång men, det är en gammal build. Spelet har gått guld någon gång i förra veckan så allt är "content complete".

Jag tror att många förväntade sig att få spela en munsbit av versionen som gått guld, och inte en äldre build. Därav diskussionen kring demo eller beta. Är det vi får en presentation av det färdiga spelet, eller stresstestar vi en betaversion för att kolla om serverhallarna börjar brinna eller inte?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ender:

@uberpwnage2.0: Håller med dig. Demo är en "testa på"-version av det färdiga spelet medan en Beta är när utvecklarna vill ha hjälp att testa/felsöka buggar eller (ofta nära lansering) stressa servrarna med en stor mängd spelare.

Hur känns "Demot" annars tycker du? Kan det bli nästa givna inköp eller är det en blek spin-off på Destiny 2? Har mina förhoppningar på spelet helt klart.

Det är så svårt att säga med det lilla man fick testa.

När allt funkar och man får flyga runt och panga med polare så är det helt klart kul. Största frågetecknet är bara om uppdrag, världen, bossarna och loot känns roliga att spela, utforska, slåss mot och att få.

För mig känns det som att det vi fick se är vad vi kommer få ungefär (utan alla buggar och problem) och jag har svårt att see hur Bioware kommer kunna överraska.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gustav Höglund:

Jag tror att många förväntade sig att få spela en munsbit av versionen som gått guld, och inte en äldre build. Därav diskussionen kring demo eller beta. Är det vi får en presentation av det färdiga spelet, eller stresstestar vi en betaversion för att kolla om serverhallarna börjar brinna eller inte?

Jo precis och det var väl lite det jag var inne på i mitt första inlägg och jag klandrar ingen. Jag var själv i det tänket att det skulle vara en test av guldversionen just för att det heter "demo" men det blev inte så.

Det jag menade med det inlägget är att man behöver inte vara orolig att de inte skulle hinna bli klar eller fixa saker tills release. Bioware har gott om tid att fixa problem som kommit fram i detta BETA-TEST och sedan den ÖPPNA BETAN som kommer nästa helg. Om spelet sedan är tråkigt rent allmänt är en helt annan sak.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Själv tycker jag att beta eller demo är ointressant att diskutera. Företagen har lämnat de korrekta beskrivningarna för längsedan . Tycker att de försvann i och med early access och games as a service (GaaS). Tror det är för tidigt att skrika att Anthem är en flopp innan spelet har släppts och några månader har gått (man kan utvärdera allt om ett år). Om det skulle visa sig att konsumenterna har svårt att ta till sig GaaS som koncept då får man försöka hitta på något annat. Förmodligen med ett par tunga år som resultat eftersom spelbranschen är katastrof just nu gällande lönsamhet.

Medlem

Jag tycker dom kan börja med att förlänga VIP-demot med några dagar och sedan starta den öppna betan redan tidigare som plåster på såret. Surt för folk som betalat och sedan inte kommit in.

Defintionen av ett demo enligt engelska lexikonet:
"A version of something such as computer software produced to demonstrate its capabilities or for use as a trial. There is a demo to try before you buy."

Hela poängen med ett demo är ju att locka köparen att köpa en produkt, vad är annars poängen? Om demot inte kommer vara likt slutprodukten förstår jag inte meningen med demot. När jag spelade Prey (2017) fick man spela en hel timma av det. Slutversionen blev lika. Samma sak för Turok, quake 2, Resident evil 2, ja, listan kan göra lång. Bioware har dock medvetet gått ut med att demot inte kommer vara likt slutversionen alls, så folk borde ju ha varit medvetna om detta. Sen som någon annan skrev här tidigare borde man inte ha inkluderat 3 extra nycklar för varje person som bokat VIP. Blev nog mer än bioware räknat med. Sen har dom mage att kräva att spelet är online-only, men kan inte leverera när folk vill komma in och spela. Detta är bara tragiskt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Funderat lite på hur man bedömer sådana här fee2play spel då exempelvis Warframe finns, är gratis och fullt spelbart utan att spendera något på mikrotransaktioner?

Tas det med i beräkningen när man gör en recension?

Dessutom problemet med att standard konsolerna mer och mer känns som en eftertanke och länge nu haft stora problem med prestanda jämt flyt i många spel. Kanske dags att införa recommended specs även där nu?

Medlem
Skrivet av magma:

Sen som någon annan skrev här tidigare borde man inte ha inkluderat 3 extra nycklar för varje person som bokat VIP. Blev nog mer än bioware räknat med.

Bioware lär knappast blivit tagna på sängen av mängden spelare, snarare uppstår det problem man tidigare inte kunnat förutse då man inte haft så många spelare online samtidigt.

Skrivet av magma:

Sen har dom mage att kräva att spelet är online-only, men kan inte leverera när folk vill komma in och spela. Detta är bara tragiskt.

Inte mycket att orda om förrän den färdiga produkten är släppt. Ifall det inte fungerar felfritt då så kan det vara berättigat att klaga. Minns mycket väl frustrationen över Battlefield (kommer inte ihåg vilken/vilka versioner) då man inte kunnat spela pga. konstiga fel som hundratals verkar ha utan någon ögonblicklig hjälp från EA. Istället får man lusläsa forumen efter spelarnas egna tips för att få igång det. Där kan man snacka usel support.

Medlem

Mnh, blir såååå sugen...någon som vet ifall man får tillgång till det med Premier, eller ifall det kommer gå att köpa någon annanstans än via Origin?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ender:

Mnh, blir såååå sugen...någon som vet ifall man får tillgång till det med Premier, eller ifall det kommer gå att köpa någon annanstans än via Origin?

Du får tillgång till betan genom 40 och 140 krs varianten.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Ender:

Bioware lär knappast blivit tagna på sängen av mängden spelare, snarare uppstår det problem man tidigare inte kunnat förutse då man inte haft så många spelare online samtidigt.

Inte mycket att orda om förrän den färdiga produkten är släppt. Ifall det inte fungerar felfritt då så kan det vara berättigat att klaga. Minns mycket väl frustrationen över Battlefield (kommer inte ihåg vilken/vilka versioner) då man inte kunnat spela pga. konstiga fel som hundratals verkar ha utan någon ögonblicklig hjälp från EA. Istället får man lusläsa forumen efter spelarnas egna tips för att få igång det. Där kan man snacka usel support.

Kan jag säga att alphan hade mindre problem än detta och troligen beror det på att det är enbart vissa utvalda (jag var en av dessa) som fått tillgång. Flöt på bättre också så vad som har hänt däremellan vet jag inte. Nej, precis. Det återstår att se hur fullversionen blir eller den öppna betan då det troligen blir betydligt fler som kommer att spela.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Moderator | Testpilot

@magma: Bioware själva har berättat att det inte är mängden spelare som är problemet utan att det blivit problem med på något sätt med inbjudningarna som knasat till det.

Förstå skillnaden. De har servrar som skulle palla alla spelare men något med inbjudningarna har fått det att knasa till. Finns även folk som har access till VIP-demot och gett ut friend codes men de kan inte spela själv då något med rättigheterna blev fel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du får tillgång till betan genom 40 och 140 krs varianten.

Oooh, även 40? Såg också att det går att förboka på GameStop för 599

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

@magma: Bioware själva har berättat att det inte är mängden spelare som är problemet utan att det blivit problem med på något sätt med inbjudningarna som knasat till det.

Förstå skillnaden. De har servrar som skulle palla alla spelare men något med inbjudningarna har fått det att knasa till. Finns även folk som har access till VIP-demot och gett ut friend codes men de kan inte spela själv då något med rättigheterna blev fel.

https://www.techpowerup.com/251874/anthem-vip-demo-benchmarke...

Bra att de jobbat på att: https://answers.ea.com/t5/General-Discussion/ANTHEM-VIP-Demo-...

Har fortfarande lite hopp på fullversionen


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Moderator | Testpilot

Visst men det där är ett annat problem och inte att de inte har plats för alla spelare som nämnt innan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Visst men det där är ett annat problem och inte att de inte har plats för alla spelare som nämnt innan.

Varför står det då att "servers are full" och "servers have reached full capacity"?

Sen bekräftar EA själva: https://twitter.com/EAHelp/status/1088854720054210561

"We're adding more server capacity to the #Anthem demo right now."


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Moderator | Testpilot
Skrivet av magma:

Varför står det då att "servers are full" och "servers have reached full capacity"? bara jag som är trög?

För att felmeddelanden som visas i vissa fall inte är exakta problemet EA hade strul med sina servrar generellt men i Anthems fall hade det inte med antalet spelare att göra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

För att felmeddelanden som visas i vissa fall inte är exakta problemet EA hade strul med sina servrar generellt men i Anthems fall hade det inte med antalet spelare att göra.

Förlåt att jag är så dryg


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Sjukt kul sjukt bra=)))))))))))))

Moderator | Testpilot
Skrivet av magma:

Förlåt att jag är så dryg

Nej du är inte dryg Tror inte deras meddelande har kommit fram till så många.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ender:

Oooh, även 40? Såg också att det går att förboka på GameStop för 599

Som jag fått höra av andra, ja.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
förboka är ett måste

Bäst att förboka innan alla spelen är slutsålda

Medlem
Skrivet av Mover:

Bäst att förboka innan alla spelen är slutsålda

Fast det är bara att lämna tillbaka om man har ångrat sig (upp till 14 dagar efter releasedatum vad jag har förstått).

Medlem

Att köpa ett spel eller betala en månadsavgift spelar mig ingen större roll. Tanken att köpa DLC eller expansioner gör mig heller inget. Det stora problemet med majoriteten av dessa spel är att de inte släpper ett färdigt spel med DLC och expansioner som dyker upp senare. De väljer att släppa ett ofärdigt spel där de antingen har plockat bort bitar som ska bli DLC/expansion eller så har de helt enkelt inte gjort klart delarna överhuvudtaget.

Jag betalar gärna 500-600kr för ett FÄRDIGT spel med tillhörande DLC. Jag vill däremot inte betala den typen av summa för något halvfärdigt.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Belfry:

Att köpa ett spel eller betala en månadsavgift spelar mig ingen större roll. Tanken att köpa DLC eller expansioner gör mig heller inget. Det stora problemet med majoriteten av dessa spel är att de inte släpper ett färdigt spel med DLC och expansioner som dyker upp senare. De väljer att släppa ett ofärdigt spel där de antingen har plockat bort bitar som ska bli DLC/expansion eller så har de helt enkelt inte gjort klart delarna överhuvudtaget.

Jag betalar gärna 500-600kr för ett FÄRDIGT spel med tillhörande DLC. Jag vill däremot inte betala den typen av summa för något halvfärdigt.

Fast vad har det här med Anthem att göra? Inget av vad du beskriver är vad som sker med detta spelet. Allting gällande story (vad det nu innebär) kommer vara gratis t ex.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har kommit förbi den oändliga laddskärmen _EN_ gång under hela helgen. Detta bådar gott.

123
Skriv svar