Hands-on – Anno 1800

Robot
Hands-on – Anno 1800

Anno 1800 låter dig starta ett Ostindiska kompaniet. "Vem gillar inte ost?" tänkte Johan och kastade sig huvudstupa över en tidig version av årets hetaste industrialism-sim.

#anno, #anno-1800, #blue-byte, #ubisoft


Gnällkuk

Ser fram emot denna, verkar kunna varit bra. Något jag saknade i denna artikeln är hur mkt du spelat, vad begränsningen är mot fulla spelet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Citat:

...tänker på oss som börjar komma upp i åren...

Äsch då! Det där behöver inte alls vara sant. En annan spelade Settlers på Amiga när man var liten och det var ett utav mina favoritspel tillsammans med Doom, Carmageddon, Warcraft. Megaman, Heroes of Might and Magic, Moonstone, Sim City, osv. Ett bra spel är ett bra spel och variation förnöjer. När man tröttnat på strategispel kan man byta till shooters eller bilspel osv. Tycker det var det som var så bra förr att man hade ett sådant brett spektrum bland diverse genres att välja mellan, samt framförallt utbudet bland de olika genres var även brett och djupt.

Det finns väl även det idag med, men man får leta mer och ofta nöja sig med lågbudget varianter i de mer "udda" genres, som kan vara rätt trist och tröttsamt om jag ska vara ärlig, då man vuxit upp med bättre spel och därmed högre förväntningar. Anno serien däremot är ett riktigt härligt undantag, då spelen hör till en utav få med lite högre budget och produktionsvärde inom den här genren, utan att ha förlora djupet.

Tror det blir lite av en självuppfyllande profetia annars när man antar ungdomar bara gillar Fortnite eller liknande spel. Tja finns det få alternativ, med lite budget och marknadsföring, så blir det väl lätt att man håller sig till samma slags spel.

FM-guru
F.d. Sisyr

Ojoj, snart får Helenius möjlighet att sätta gaddarna i ett spel om hans barndom.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Ojoj, snart får Helenius möjlighet att sätta gaddarna i ett spel om hans barndom.

Spelet om hans barndom är väl just Anno 1800?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av bluebird:

Spelet om hans barndom är väl just Anno 1800?

Bingo!

Medlem

Ser väldigt trevligt ut. Är otroligt svag för spel, filmer, serier etc som utspelar sig under 1800-talet och 1900-talets tidigare hälft.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Redaktör
Skrivet av Sisyr:

Ojoj, snart får Helenius möjlighet att sätta gaddarna i ett spel om hans barndom.

Du känner till att jag kan perm-banna, va? Va? VA?!

Tala högre, jag hör inte!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Du känner till att jag kan perm-banna, va? Va? VA?!

Tala högre, jag hör inte!

Alltid jobbigt när hörseln börja ge sig:(

Medlem

Anno-serien är en av mina absoluta favoriter. 1800 ser helt fantastiskt mysigt ut.

Jag köpte samlarutgåvan för Anno 1404 när det släpptes. Efter lite detektivarbete hittade jag att Anno 1800 faktiskt har en samlarutgåva (https://store.ubi.com/eu/anno-1800---pioneers-edition/5b64701...).

Längtar till 16 april. Tråkigt att det blev fördröjt ett par månader, men det är ju oftast ett gott kvalitetstecken.

Medlem

Detta hoppas vi på. Gillar Anno serien.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Någon som sitter på ett bra tips på liknande spel?

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Någon som sitter på ett bra tips på liknande spel?

Anno 1404 är fantastiskt bra och GOLD edition som innehåller expansionen Venice finns bland annat att köpa på gog, steam och ubistore. Är perfekt spel att börja med om man är ny i serien. Finns även Anno 2070 som är riktigt bra, men då utspelar det sig i ett framtidsscenarier, istället för att ha ett historiskt tema.

Annars är väl Settlers spelen som kommer närmast. Dock tycker jag bara om främst 1-4 i serien, om du är okej med att lira äldre 2D spel finns även de på gog, men för 3:an och 4:an rekommenderar jag Settlers history edition, som enbart finns på ubistore, där nu multiplayer fungerar som det ska. Settlers 2 vilket är mångas favorit, bör man köra via en fristående mod RTTR, för bästa upplevelse på moderna datorer och tillagt stöd för multiplayer. Dock kräver modden assets från spelet, så man behöver fortfarande ha en kopia av spelet.

Vissa kanske även gillar de senare Settlers spelen 5-framåt och alla i serien är rätt lika Anno-spelen, vilket inte är så förvånande då båda utvecklas av Blue Byte.

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Någon som sitter på ett bra tips på liknande spel?

Tropico 5 (6:an släpps i mars i år), Banished och The Settlers.

vad kostar en perma ban? i vilken loot låda ligger den. pappa betalar


signatur

New life, New hope

Medlem
Betainvites

Då jag tyvärr inte har några vänner som är intresserade av denna genre, så har jag 3 friend invites att dela med mig av till stängda betan. Hojta om du vill bli min nya vän☺️

Medlem

@jonnyfive: Jag vill gärna ha fler vänner. längtat länge efter detta spel
johnhedlund82@hotmail.com

Frilansare

Intressant, kan bli det första anno-spel jag kört sedan millenieskiftet. Gillar eran!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Intressant, kan bli det första anno-spel jag kört sedan millenieskiftet. Gillar eran!

Ta dig själv i kragen nu och skaffa Anno 1404 Gold för tusan Joakim!
Fantastiskt, välgjort, roligt spel med högt produktionsvärde!
Ta bara soundtracket, 3h 45min av underbar musik!

Jag måste erkänna att jag också råkade missa spelet när det släpptes, men hade tur att en kompis fick mig att spela det, vet inte hur många timmar sedan dess jag lagt på spelet. Lätt bästa strategispel från senaste 10 åren enligt mitt tycke, och utav vad jag kan avgöra blir det en utmärkt titel att värma upp inför 1800.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ta dig själv i kragen nu och skaffa Anno 1404 Gold för tusan Joakim!
Fantastiskt, välgjort, roligt spel med högt produktionsvärde!
Ta bara soundtracket, 3h 45min av underbar musik!
https://www.youtube.com/watch?v=t_AUZVS5LP0

Jag måste erkänna att jag också råkade missa spelet när det släpptes, men hade tur att en kompis fick mig att spela det, vet inte hur många timmar sedan dess jag lagt på spelet. Lätt bästa strategispel från senaste 10 åren enligt mitt tycke, och utav vad jag kan avgöra blir det en utmärkt titel att värma upp inför 1800.

Jag älskar Anno-spelen <3 Anno 1404 är definitionen av mysig strategi. Nu blev jag sugen på att installera det igen

Frilansare

@Sapiens:
Ska ta mig i kragen, men med senaste titeln. Förhoppningsvis kan jag lägga labbarna på en beta snart.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ta dig själv i kragen nu och skaffa Anno 1404 Gold för tusan Joakim!
Fantastiskt, välgjort, roligt spel med högt produktionsvärde!
Ta bara soundtracket, 3h 45min av underbar musik!
https://www.youtube.com/watch?v=t_AUZVS5LP0

Jag måste erkänna att jag också råkade missa spelet när det släpptes, men hade tur att en kompis fick mig att spela det, vet inte hur många timmar sedan dess jag lagt på spelet. Lätt bästa strategispel från senaste 10 åren enligt mitt tycke, och utav vad jag kan avgöra blir det en utmärkt titel att värma upp inför 1800.

Tack för grym musik man har missat!

Frilansare

Tips: vi kommer att streama betan idag med start 12:00!

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

@jonnyfive: Jag vill gärna ha fler vänner. längtat länge efter detta spel
johnhedlund82@hotmail.com

Härligt! Dock måste jag ha ditt uplay användarnamn för att lägga till som vän och skicka nyckel😊

Medlem
Skrivet av jonnyfive:

Härligt! Dock måste jag ha ditt uplay användarnamn för att lägga till som vän och skicka nyckel😊

Mitt uplay konto heter Leecon.
Tack på förhand

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

@Sapiens:
Ska ta mig i kragen, men med senaste titeln. Förhoppningsvis kan jag lägga labbarna på en beta snart.

Anno 1404 Gold reas annars ut nu på steam för 3.74€ (75% rea)

Redaktör

Jag har två oanvända beta-invites, PM:a mig ditt Uplay-nick om du är sugen.


signatur
Medlem

Holy effing crap, 40GB för detta alltså.

När var det företagen bara slutade bry sig om storlekar egentligen?

Metro Last light installerat på 9 gb. En ~10H lång singleplayer kampanj i ett extremt vackert FPS spel alltså hundratals texturer och grafiska modeller 1/4 av storleken xD

Alternativt ett mmo med 8-14 expansioner.

Ser att fokus ligger där det bör vara som vanligt, ubisoft

Medlem
Skrivet av Allexz:

Holy effing crap, 40GB för detta alltså.

När var det företagen bara slutade bry sig om storlekar egentligen?

Metro Last light installerat på 9 gb. En ~10H lång singleplayer kampanj i ett extremt vackert FPS spel alltså hundratals texturer och grafiska modeller 1/4 av storleken xD

Alternativt ett mmo med 8-14 expansioner.

https://i.imgur.com/gLaiYIN.jpg

Ser att fokus ligger där det bör vara som vanligt, ubisoft

Går ej aktivera några DLC dock. Blir bara ett "Error" meddelande.

1
Skriv svar