Bethesda: Falska free to play-rykten om Fallout 76

Robot
Bethesda: Falska free to play-rykten om Fallout 76

"Det finns ingen sanning i detta rykte."

#bethesda, #fallout-76, #rykte


Gnällkuk

Lite svår att besvara, jag satte ett år men det beror ju helt på vad det är för typ av spel. Om det skulle vara ett spel jag verkligen gillade, men det var på väg att gå in i "death spiral" så hade jag ev. kunnat tumma på det till 6 månader.

Det beror också lite på om det är AAA-spel, om det enbart finns multiplayer osv. Det kommer nog kännas surt oavsett, men det beror väl också på man betalat "premiumpris" för det eller om det var ett billigare spel.

Personligen tror jag inte på deras svar att det inte finns någon sanning i ryktena. Däremot är det nog för tidigt med all negativitet kring spelet att redan nu göra det F2P, även om de skulle vilja det. Känns dock som om de kommer att välja mellan att låta det dö ut eller göra det F2P, men det lär nog dröja ett tag till.

Eftersom spelet inte har så många spelare i varje instans och dessutom går att spela själv så är det inte lika kritiskt med att få upp spelarbasen skulle jag tro. De behöver oavsett dels få ordning på spelet så att de som är kvar känner att de är nöjda, samt att personer känner att MTx känns ok i förhållande till pris och innehåll.

TLDR;
Ja, det kommer vara tvungna att göra det F2P annars kommer det inte finnas något pengaflöde att hålla utvecklingen levande och då kommer troligtvis även de mest inbitna fanboysen att tröttna.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Skulle nog inte bry mig om det blev free2play. Tid är pengar och då lägger jag hellre min tid på mer tillfredsställande aktiviteter, ex glo på färg som torkar eller skriva meningslösa inlägg på spelforum.

De har allt att bevisa inför Elderscrolls 6 men efter mediokra Skyrim, intetsägande Fallout 4 och brinnande sophögen som var Fallout 76, har jag ytterst lite förtroende att vi får se något vettigt.

Medlem

Det kommer bli f2p före årsskiftet.
Som det die hard fanet som jag har varit för Bethesda så har jag lärt mig att man inte ska lita på vad dom säger för fem öre.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Älskar att det enda rätta svaret fanns med i listan "Det bestämmer den som gör spelet, inte spelarna"

Medlem
Skrivet av robbis:

Älskar att det enda rätta svaret fanns med i listan "Det bestämmer den som gör spelet, inte spelarna"

Precis. Låt devsen döda sitt eget spel om dom så vill.

Medlem

@robbis: Mmm, fz's läsare gillar att bli lurade på pengar. Tänk nästa AAA titel som säljs för fullpris, så efter en månad så går dom free2play. Tror att många som har röstat "det bestämmer developers" hade kännt sig scammade.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

"Det finns ingen sanning i detta rykte."

"...än"

För att ifall man inte har det spelet än så lär det knappast locka till affären än idag.

Gnällkuk
Skrivet av robbis:

Älskar att det enda rätta svaret fanns med i listan "Det bestämmer den som gör spelet, inte spelarna"

Mja, skulle säga att det är det enda felaktiga alternativet. Frågan är väl ändå vad du personligen tycker är okey?
De som svarar ja på det alternativet säger med andra ord indirekt att de tycker det inte känns orimligt att du köper spelet till fullpris idag och sedan släpper det som F2P en vecka senare.

Självklart är det utvecklarna som i slutändan bestämmer själva hur de vill göra, men det behöver inte betyda att man tycker det är korrekt beslut med vad de nu tar för sig.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av spikes:

@robbis: Mmm, fz's läsare gillar att bli lurade på pengar. Tänk nästa AAA titel som säljs för fullpris, så efter en månad så går dom free2play. Tror att många som har röstat "det bestämmer developers" hade kännt sig scammade.

Men det fungerar ju inte så. Om du köper något och är nöjd med det, varför ska du bli sur för att någon annan får samma produkt gratis?

Ambassadör
Xbox

Tydligen så går det iaf så pass dåligt att butikerna i fråga skickar tillbaka pallvis med Fallout 76-kopior... Inte bra.

Det här gör ju inte att man blir mer sugen på att köpa direkt. Det lär gå F2P eller dö sotdöden.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Men det fungerar ju inte så. Om du köper något och är nöjd med det, varför ska du bli sur för att någon annan får samma produkt gratis?

Väldigt bra tanke.
Misstänker man hypotesen som en realitet är det inte svårare än att man väntar med att köpa produkten. Det förändrar ju ingenting för egen del om man betalat.. Pengarna är ju borta oavsett?

Medlem

Det finns så många som säger saker och sprider lögner om det där spelet, bara för att hoppa på samma tåg som alla högljudda personer på Youtube. Jag har varit med om så många gånger när jag konfronterat folk på Reddit med fakta och då har det visat sig att dom inte ens spelat Fallout 76. Ridå.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Det finns så många som säger saker och sprider lögner om det där spelet, bara för att hoppa på samma tåg som alla högljudda personer på Youtube. Jag har varit med om så många gånger när jag konfronterat folk på Reddit med fakta och då har det visat sig att dom inte ens spelat Fallout 76. Ridå.

Det var The Quartering som började sprida dom här rykterna, inte första gången han sprider lögner om spelet. Fast sen är det inte helt hans fel heller, oftast får han informationen från reddit users.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

MEG
Medlem

Kanske inte just nu men ge det 6mån så är de nog där


signatur

Death is only the beginning

eld
Medlem
Skrivet av Sillgam:

Men det fungerar ju inte så. Om du köper något och är nöjd med det, varför ska du bli sur för att någon annan får samma produkt gratis?

Så du tycker även att folk inte ska vara missnöjda över att Bethesda sänkte priset till hälften en vecka efter release?

Medlem
Skrivet av eld:

Så du tycker även att folk inte ska vara missnöjda över att Bethesda sänkte priset till hälften en vecka efter release?

Har inga problem att dom sänker priset på spelet. Om dom gör spelet f2p så måste dom lägga in mer micro transaktioner, loot boxes eller göra det svårare att få tag på atoms i spelet för att gottgöra det.

Jag köpte spelet för fullpris, och fick en head start i spelet. Före dom som köpte det på black friday.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Gnällkuk
Skrivet av Sillgam:

Men det fungerar ju inte så. Om du köper något och är nöjd med det, varför ska du bli sur för att någon annan får samma produkt gratis?

Eh, va? Så om vi båda går och käkar på restaurang och du tyckte det smakade gott så hade du inte ens höjt på ögonbrynen när kyparen kommer med notan och säger att bara du ska betala?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Beror ju mycket på priset... Från 600 till 0 på tre månader är ju ganska mycket enligt mig, samtidigt så är det bra för mig, eftersom jag "nästan" aldrig köper spel vid släpp, Witcher 3 och någon WoW expansion är de få undantagen på länge.

Medlem
Skrivet av eld:

Så du tycker även att folk inte ska vara missnöjda över att Bethesda sänkte priset till hälften en vecka efter release?

Folk får vara missnöjda av vilken anledning de vill. Missnöje betyder dock inte automatiskt att de har rätt.

Skrivet av trickeh2k:

Eh, va? Så om vi båda går och käkar på restaurang och du tyckte det smakade gott så hade du inte ens höjt på ögonbrynen när kyparen kommer med notan och säger att bara du ska betala?

Precis. Jag gick ju in och var villig att betala det priset som stod på menyn annars hade jag aldrig beställt maten. Varför ska jag därefter tjura om någon annan får en bättre deal? Om någon tar med sig en kupong som drar av 10 kr, ska jag fortfarande tjura då men tjura lite mindre?

Har du förlorat mindre av dina 600kr (eller vad spelet kostade) om spelet blir gratis efter 1 år istället för 2 veckor? Jag förstår inte riktigt hur du resonerar här. Utveckla gärna.

Medlem

@Sillgam: Beror ju på VARFÖR dom sätter det gratis, ellerhur? Om dom med flit säljer det för fullpris, $60 för bas-spel, ~$100 för deluxe edition och sen bara så fort dom har fått sina initial sales och dom väntat såpass länge att ingen kan lämna tillbaka spelet dumpar det till free2play...

Fast det är väl helt ok och fräscht sätt att bete sig på? Eller?

Medlem
fick svar från supporten...

Om jag bara haft mats innan jag fick tag på modden så hade jag kunnat flyga i F76...men det hade jag inte men kan kanske vara bra för andra att veta att aldrig plocka upp en mod utan att ha mats klart först.

Bethesda Customer Support response on 01/06/2019 11:02 AM

Greetings,
Thank you for contacting Bethesda Support.

We are currently investigating incidents where some players have experienced mods disappearing from their character inventory or Stash Box. We plan to address this in a future update.

In the mean time, we recommend applying desired mods to your armor/weapons when obtained.

Please be aware that due to tool limitations Customer Support is unable to restore lost items.

Thank you for your patience and continued support.

Best regards,
Bethesda Support Team

Customer response on 01/06/2019 09:12 AM
I managed to buy the Jetpack mods plus other x-01 mods and put all in my stash but today they are gone. Why? I farmed for mats to slot the jetpack mod in and now I don´t have the mod or any other x-01 mods.

Är inte deras support gullig som tackar för att jag är så förstående...

eld
Medlem
Skrivet av Sillgam:

Folk får vara missnöjda av vilken anledning de vill. Missnöje betyder dock inte automatiskt att de har rätt.

Precis. Jag gick ju in och var villig att betala det priset som stod på menyn annars hade jag aldrig beställt maten. Varför ska jag därefter tjura om någon annan får en bättre deal? Om någon tar med sig en kupong som drar av 10 kr, ska jag fortfarande tjura då men tjura lite mindre?

Har du förlorat mindre av dina 600kr (eller vad spelet kostade) om spelet blir gratis efter 1 år istället för 2 veckor? Jag förstår inte riktigt hur du resonerar här. Utveckla gärna.

Det handlar inte om att någon annan får något kul som bara du borde få, det handlar om att du hade kunnat slippa den stora kostnaden som du tog på dig för att bli betatestare i några veckor.

Gnällkuk
Skrivet av Sillgam:

Folk får vara missnöjda av vilken anledning de vill. Missnöje betyder dock inte automatiskt att de har rätt.

Precis. Jag gick ju in och var villig att betala det priset som stod på menyn annars hade jag aldrig beställt maten. Varför ska jag därefter tjura om någon annan får en bättre deal? Om någon tar med sig en kupong som drar av 10 kr, ska jag fortfarande tjura då men tjura lite mindre?

Har du förlorat mindre av dina 600kr (eller vad spelet kostade) om spelet blir gratis efter 1 år istället för 2 veckor? Jag förstår inte riktigt hur du resonerar här. Utveckla gärna.

Det här för mig är stor ologik. Jag förstår resonemanget att du såg varan, tyckte det var ett skäligt pris och betalade. Däremot känns det helt ologiskt att betala fullpris för en vara, även om du för stunden ansåg att det var värt sitt pris - bara för att snart få samma vara krafti nedsatt eller till och med gratis. Kuponger är irrelevant, vi talar om en produkt som kostade fullpris för att sedan blir gratis för alla, utan att behöva hitta/skaffa/utlösa dessa kuponger.

Produkten i sig kan alltså kosta vad det kosta vill för dig, det har inget monitärt värde utan du vill bara ha produkten. Early adopter är en sak, eller att pitcha in på crow funding. Även om det kan vara så att det blir F2P väldigt snart tar du ändå själv risken att slutprodukten kan komma att ändras drastiskt. Därmed inte sagt att man inte kan vara sur/missnöjd med utvecklingen. Det här är något helt annat.

Jag förstår inte ditt resonemang alls, så du får gärna utveckla ditt resonemang


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd
Skrivet av Sillgam:

Men det fungerar ju inte så. Om du köper något och är nöjd med det, varför ska du bli sur för att någon annan får samma produkt gratis?

Håller faktiskt med här, och jag är oftast först fram att klaga på det mesta som både publishers & developers gör nuförtiden.

När man skaffar något på eller nära launch, så är det självklart alltid dyrare. Det är ju ett aktivt val man gör att vara med i början när hypen är som störst, när alla pratar om det. Är man tveksam så varför inte vänta? Att lacka över att priset senare sänks, betyder ju bara att man var dum i huvudet som köpte det direkt i början.

Dessutom är ju Failout76 mp-only, och med väldigt få spelare. Vill man då inte att skiten går f2p och således får en större spelarbas?

Jag har lagt tusentals timmar på Battlefield 4, köpte huvudspelet och alla DLCs direkt vid release. När de (förvisso flera år) senare släppte kartpaketen gratis var det självklart något bra, då det dök upp fler servrar som hosteade DLC maps etc.

Lite som att man handlade CD skivor under 90 och 00-talen för 150-200kr styck (lol sjuk tanke idag) och sedan nu gnälla för att musiken finns gratis på spotify & youtube... Logik.

TL;DR- köp inte skit direkt vid launch. Pre-ordra aldrig.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Däremot känns det helt ologiskt att betala fullpris för en vara, även om du för stunden ansåg att det var värt sitt pris - bara för att snart få samma vara krafti nedsatt eller till och med gratis

Jag tror jag förstår hur du menar nu. Du menar att spel alltid ska kosta 600kr och aldrig sänkas i pris. Eftersom någon som köpt spelet när det var nytt kanske blir kränkt om det senare sänks i pris. Och om du inte menar detta får du gärna vidareutveckla vad du faktiskt menar. Vart drar du dina gränser?

eld
Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag tror jag förstår hur du menar nu. Du menar att spel alltid ska kosta 600kr och aldrig sänkas i pris. Eftersom någon som köpt spelet när det var nytt kanske blir kränkt om det senare sänks i pris. Och om du inte menar detta får du gärna vidareutveckla vad du faktiskt menar. Vart drar du dina gränser?

Det enda som diskuterats i tråden har varit ifall det är okej om ett spel som släpptes för 2 månader sen ska bli gratis och ifall köparna ska vara okej med denna ändring.

Inte de normala fallen där spel sjunker i pris efter ett år eller hamnar i en bundle efter två år, ungefär alla är medvetna om att spelen de köper kommer hamna i sales 6-12 månader efter release.

Men om jag sa att elderscrolls 6 kommer att bli gratis en månad efter release, hade ni trott mig? Skulle ni köpa det spelet om ni visste att det blir gratis så snart efter release?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Men det fungerar ju inte så. Om du köper något och är nöjd med det, varför ska du bli sur för att någon annan får samma produkt gratis?

Hört talas om jantelagen? 😉

Medlem

Jag tror att Bethesda ljuger ännu en gång. f2p är nog visst på gång. dom vill nog försöka mjölka lite mer folk innan dom dumpar eländet.

Redaktör
Skrivet av BadMrBox:

Jag tror att Bethesda ljuger ännu en gång. f2p är nog visst på gång. dom vill nog försöka mjölka lite mer folk innan dom dumpar eländet.

Bethesda dementerar uppgifter som cirkulerar just nu, vilket inte är att lova att det aldrig blir f2p. Bra att komma ihåg innan man kallar dem lögnare om det nån gång blir det.


signatur
12
Skriv svar