Nya hörlurar. Vad ska man lägga pengarna på?

Sida 1 av 1
2019-01-05 19:43
Nya hörlurar. Vad ska man lägga pengarna på?

Dags för nya hörlurar men inte en blekaste vad jag ska köpa. Ska man ha trådlöst eller ej? Kollat en del tester men blir helt ärligt inte så mycket klokare.

Jag spelar en del multiplayer så mikrofon ska det finnas men dock så är det inte fokus på den biten. Bra ljud med surround är prio 1. Dock så vill jag inte ha 35 olika färger som blinkar och har sig om ni förstår vad jag menar.

Uppskattar svar från erfarenheter eller helt enkelt någon som har koll på området.

Edit: Glömde skriva att priset inte är så viktigt, de flesta verkar ligga på 800-1500kr och det känns rimligt.

2019-01-05 20:17

Jag köpte dessa nyligen:

https://www.webhallen.com/se/product/278492-Sony-Horlurar-MDR...

Känns väldigt premium. Ljudet är klart och basen är svinskön! Finns dessutom en knapp för extra bas mycket bättre än alla gaming headsets jag tidigare haft. Den är trådlös, brusreducerande m.m. Går att koppla till datorn med usb för priset är lurarna verkligen grymma.

2019-01-10 14:35

Det är ju subjektivt som tusan , finns så många olika. Jag kör inte trådlöst så jag har dålig koll på detta.

Men jag kan tipsa om att köpa ett par vanliga lurar med ljud man gillar och sedan göra om dessa till headset.

Modmic:
https://prisjakt.nu/produkt.php?p=2971169
https://prisjakt.nu/produkt.php?p=4119047

Själv är jag en sucker för Sennheiser så jag kör dessa:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3889311

2019-01-10 15:25

Som Harakiri påpekar: skippa allt vad headsets heter. Lyssna på några olika hörlurar i närmsta butik och skaffa dem som låter bäst. Mick är lätt att fixa i efterhand.

2019-01-10 15:31

Köp ATH-M50x och, som Harakiri skrev, en Modmic. De är det bästa du kan köpa i den prisklassen.

2019-01-10 15:45

Jag kör Steelseries Arctis, 5 tror jag det är, för gaming. Funkar bra och jag älskar att det är trådlöst så man kan fylla på kaffekoppen mellan rundor. Micen är något kort så det når inte riktigt fram till munnen. Jag tycker det är skönt då jag annars stör mig på att ha micen där men har hört att jag inte alltid hörs av mina lagkamrater.

Är ljudet prio 1 föreslår jag som andra att köpa mic separat. Jag har ett par andra för att lyssna på musik exempelvis.

2019-01-10 16:24

Som Harakiri och Myran22 säger borde du köpa ett par hörlurar och en mic till det.
Tex. köper du Sennheiser som han länkade till och en snowball mic kommer du ha bättre ljud och mic än alla headsets på marknaden.

Bästa är att just din mic kommer hålla hur länge som helst för du sitter inte och pular på den. Ett par hörlurar kommer att slitas och gå sönder efter några år just för att du tar av och på dom regelbundet. Så i framtiden behöver du bara byta ut hörlurarna och det kommer vara mycket billigare än om du måste byta headset och kommer ge mycket bättre ljud.

2019-01-10 17:08

Tackar för svar! Som sagt helt nollad inom detta. Intressant det med att köpa hörlurar, ska absolut ta det med mig.

Tycker generellt att "gaming headset" känns väldigt stora och klumpiga. De jag har idag är fan enorma och inte alls nöjd. Dock så har det hållt i 6 år så får väl tacka för lång och trogen tjänst.

2019-02-06 23:26

Köpte Logitechs Artemis G933 för ett år sedan ungefär. Riktigt bra gaminglurar.
Tyvärr har jag smällt dem i golvet typ 40 gånger pga kattjävlar och att jag glömmer bort att laddkabeln sitter i så de har redan börjat bråka med "gyron" och liknande.

Men om man kan ta hand om sin elektronik så gissar jag på att dessa kommer vara episka väldigt länge

2019-02-07 03:27
Skrivet av xScaryKidx:

Köp ATH-M50x och, som Harakiri skrev, en Modmic. De är det bästa du kan köpa i den prisklassen.

Skulle säga att HD599 som länkats ovan är ett bättre val i den prisklassen. Har båda två och medan M50X isolerar ljudet bättre så är såväl ljudet som komforten betydligt bättre i Sennheiser-lurarna. Komforten är värd att understryka då M50X har såväl mindre kupor som högre vikt, de trycker på nästan som on-ear och börjar kännas redan efter någon timme. HD599 täcker hela öronen och går att bära hela dagen utan att orsaka besvär, man märker inte av dem. Mycket av detta är ju dock preferens så man får ju testa sig fram.

2019-02-07 04:45

Har du dedikerad DAC och förstärkare? Nämner inget i posten om det så antar du inte har det.

För det första som du skriver är att du vill ha surround hörlurar, personligen skulle jag säga skippa det. Bra stereo hörlurar finns det inget som slår på fingrarna så är det bara.

Då jag antar du inte har någon DAC+AMP idag så måste jag rekommendera några lurar som klarar sig bra utan dessa, men som även får ett extra umpf om du i framtiden tänker investera i detta. Då blir mitt första val, det som redan tipsats om i tråden. Sennheiser HD599 fungerar mycket bra utan en förstärkare, och har även en väldig ren och naturlig ljudbild, speciellt i den prisklassen. Är du ovan vid rent ljud så kan det ta lite tid att bli bekväm, då många har fått sina fantastiska hörselgångar förstörda av Beats och andra fruktansvärda påhitt.

Saken är ju att det finns en hel värld där ute när det gäller ljud.

2019-02-07 07:21

Om du hade haft en mycket högre budget hade jag rekommenderat: Audeze Mobius, men att köpa dem till fullpris vet jag inte om jag skulle göra.

2019-02-07 07:34

Ljud i sig är verkligen en subjektiv sak, för att nu inte tala om hur vi upplever passform och känsla av det vi sätter på huvudet.
Men att investera i ett riktigt bra ljud i en hobby som många av oss spenderar mycket tid utövandes är aldrig dumt för det förhöjer verkligen spelupplevelsen.

Tyvärr så är det kanske inte helt enkelt att ens komma åt att prova kandidater till headset annat än under mässor, men kanske du har några vänner med något skoj som går att prova och eventuell låna då 1 min på huvudet inte berättar hur de kommer att kännas efter en lång spelkväll.

Innan mitt senaste byte så körde jag med ett äldre bra Sennheiser headset med ett ingående USB ljudkort
De höll verkligen länge och fungerar fortfarande, men nyköpet fick mig att inse att jag borde bytt långt innan, en grym skillnad i upplösning av ljud, och vissa ljud i spel kom fram som aldrig förr.

Några olika aspekter på luren som är viktiga för mig personligen,
Att de täcker öronen, men att man fortfarande kan höra ljud i rummet, dvs inga trötta öron.
Att det enkelt går att slå av micken.
Att det går att ha glasögon utan att öronmusslan pressar skalmarna in i tinningen, något som man ofta först märker efter en stunds användning.
Att ljudet är bra och med en fin frekvensgång.
Att micken är inbyggd, passar just mig bättre.
Att bygeln över huvudet inte har för mycket press mot öronen, olika huvudstorlek har olika behov.
Att lurarna har en bra och stabil och ej ömtålig kabel samt kabelinfästning i luren, jag har med ungarna då de var mindre fått pensionera ett större antal headset med kabelbrott/glapp under åren i "mediumprissegmentet".

Numera sitter jag på ett par Senheiser PC363D, just de har utgått men de har med liknande nuffror i namnet på utgåvorna som gäller nu men man får kika noga om man köper för de är inte så lika de äldre som man skulle kunna tro om jag nu kommer ihåg rätt, inte jättedyra men inte heller billiga men mina var värda varenda sekin,
https://www.inet.se/produkt/6606704/sennheiser-pc-363d

Just de uppfyllde då alla de krav jag ställer på ett par lurar, gillar verkligen att man bryter micken när man fäller upp mikrofonbommen, enkelt och bra om man "mumsa/dricka" så slipper andra höra.
Bra ljud i micken, de har ett USB ljudkort som jag gillar (behöver inte fundera över driv), hyfsad surroundimplementering (men kör dem alltid i stereo utan ljud påverkan) , fixar glasögonen bra med en bred mjuk öronmussla där skalmarna sjunker in. Med den typen där musslan ligger utanpå örat så får man oftast tryck av skalmen bakom/över örat av skalmen efter en stund.
Inte trött efter en långspelkväll på grund av att de sitter verkligen skönt på mig.
Enda minuset är verkligen avsaknad av att kunna manipulera ljudbilden, men "lider inte" av detta.

-cb99

Edit in,
Mer text.

2019-02-07 09:31

Skulle aldrig köpa ett gaming headset, finns så mycket bättre vanliga hörlurar för samma pris. Sedan en dedikerad mikrofon på sidan om. Börja med att titta runt på forumet på https://www.head-fi.org/

Gå inte efter surround heller, bra stereo-hörlurar ger mycket klarare ljud. Surround förstör mer än vad det gör nytta. Du hör vart alla ljud kommer även fast det är stereo.

Tycker också själv modmic är riktigt usel för priset, om den hade kostat max 300kr så visst. Till och med Blue Snowball är bättre.

phi
2019-02-07 12:34

Jag kör med detta idag: https://www.inet.se/produkt/6607033/sennheiser-game-one-svart

Duger för spel, bra mic och överlag prisvärda med bra kvalitet för ett gaming headset. Och det säger jag som lite utav en audiofil som dessutom producerar musik och har betydligt större referensramar än gemene man.

2019-02-07 12:37

Här har hänt en del! Tackar för alla svar.

2019-02-07 12:55
Skrivet av Daugeleven:

Dags för nya hörlurar men inte en blekaste vad jag ska köpa. Ska man ha trådlöst eller ej? Kollat en del tester men blir helt ärligt inte så mycket klokare.

Jag spelar en del multiplayer så mikrofon ska det finnas men dock så är det inte fokus på den biten. Bra ljud med surround är prio 1. Dock så vill jag inte ha 35 olika färger som blinkar och har sig om ni förstår vad jag menar.

Uppskattar svar från erfarenheter eller helt enkelt någon som har koll på området.

Edit: Glömde skriva att priset inte är så viktigt, de flesta verkar ligga på 800-1500kr och det känns rimligt.

Är priset viktigt eller inte? Först säger du att det inte är det, men sen säger du att 800-1500 är rimligt - vilket är en otroligt begränsad budget när det kommer till lurar. Underlättar när man ska rekommendera nånting om man vet huruvuda du har den lilla budgeten eller inte.

2019-02-07 13:01
Skrivet av NiceAsBice:

Är priset viktigt eller inte? Först säger du att det inte är det, men sen säger du att 800-1500 är rimligt - vilket är en otroligt begränsad budget när det kommer till lurar. Underlättar när man ska rekommendera nånting om man vet huruvuda du har den lilla budgeten eller inte.

Jag var ju insnöad på just gaming lurar. Och kolla upp bäst i test och liknande och då låg priserna väl på ca 1000-1500kr. Jag har ingen begränsad budget men har svårt att försvara ett köp på dyra lurar idag då jag inte har så mycket tid till spel just nu.

Så kort och gott bra lurar för en rimlig peng. Sen om du skulle rekommendera något för 2500 eller 3000 så funkar det också. Och jag har ju hellre bra ljud med sladd till en billigare peng än att lägga 1000kr extra på sladdlös exempelvis.

2019-02-07 13:02

De senaste 20 åren har jag haft samma system i valet av headset för gaming.
Jag går helt enkelt till Clas Ohlsson och tar ett headset som ser bekvämt ut. Det senaste jag köpte gick för runt 300 kr och det har jag nu haft sedan 2008 utan problem.

Jag tycker inte att det är värt pengarna att lägga oerhörda summor (d.v.s. mer än vad jag nämnt) på något audiofil-headset. Jag upplever helt enkelt inte en sådan skillnad i kvalitet som rättfärdigar priset.

2019-02-07 13:31
Skrivet av hannes.theorell:

Jag går helt enkelt till Clas Ohlsson och tar ett headset som ser bekvämt ut. Det senaste jag köpte gick för runt 300 kr och det har jag nu haft sedan 2008 utan problem.

Jag tycker inte att det är värt pengarna att lägga oerhörda summor (d.v.s. mer än vad jag nämnt) på något audiofil-headset. Jag upplever helt enkelt inte en sådan skillnad i kvalitet som rättfärdigar priset.

Minns en gammal kompis back in the days när mp3 kom och han ansåg att det var onödigt med bättre än 96kpbs för det hördes ändå ingen skillnad för honom. Han satt också med något budgetpiss från clas ohlson eller Kjell typ.

Bättre hårdvara ger en bättre upplevelse helt enkelt

2019-02-07 13:39

@SaltyApple: Som jag insinuerade ovan, jag har tillgång till bra hårdvara. Men rent subjektivt ger det mig inte en bättre upplevelse när jag spelar.

2019-02-07 13:54

@SaltyApple: Som jag insinuerade ovan, jag har tillgång till bra hårdvara. Men rent subjektivt ger det mig inte en bättre upplevelse när jag spelar.

Insinuerade du det? Det missade jag helt
Agree to disagree antar jag!

2019-02-07 15:00

Jag har alltid kört en variant som jag har gillat, men vet att inte många andra gör det.

Jag har ett gammalt slitet Skype headset som mic. Denna hänger jag runt halsen och kopplar bara in mikrofonen.
Sen kör jag med hörlurar runt 1000 kronors klassen. Hörlurarna byter jag tämligen ofta, inte för att jag har sönder dem när jag spelar, utan för att jag alltid behöver ett par som jag använder på gatan.
Så jag köper ett nytt till datorn, och tar mina gamla för att ha utomhus. När de sen går sönder, gör jag om proceduren.
Detta innebär att det viktigaste för mig är att det inte är USB kontakt.
Att ha en bordsmic eller dyrare mic för min del har jag aldrig känt behovet av. Det, samt att barnen bara blir nyfikna gör att jag väljer min variant istället.

Som rekommendation på headset kan jag därför inte riktigt ge dig ett bra svar på vad du ska köpa.
Men min rekommendation är, att om du vill lägga säg 1500 kronor på ett headset, lägg 1200 på hörlurar och 300 på en mic.

2019-02-07 15:17

Skönt att ha en sån slapp inställning till ljud. Billigt framför allt
Jag vill ha djup och tung bas, för maximal effekt av t ex explosioner i spel. Sen ska lurarna så klart vara sköna att ha på sig, oavsett hur länge man har dom på huvet. Mina nuvarande gaminglurar köpte jag för 7 år sen för c:a 3500kr, tycker det är svårt att inte rättfärdiga det priset för bra ljud under så lång tid.

2019-02-07 15:28

@NiceAsBice: Är man smålänning så är man.

Men det har gått en jäkla massa troll när det kommer till ljud. Ibland betalar man rätt mycket för märket på dem.

Samtidigt är det nog få som vill erkänna att deras dyra fina lurar har samma kvalitet på ljudet som lurar till en fjärdedel av priset. Ibland intalar de nog sig själva att det är bättre än vad det är.
"Det låter lite platt för ljudet är så rent så mina öron har inte vant sig än!"

2019-02-08 14:03

@NiceAsBice: Är man smålänning så är man.

Men det har gått en jäkla massa troll när det kommer till ljud. Ibland betalar man rätt mycket för märket på dem.

Samtidigt är det nog få som vill erkänna att deras dyra fina lurar har samma kvalitet på ljudet som lurar till en fjärdedel av priset. Ibland intalar de nog sig själva att det är bättre än vad det är.
"Det låter lite platt för ljudet är så rent så mina öron har inte vant sig än!"

Såklart är det grymt subjektivt , jag kan dock bara flika in med mina egna erfarenheter.
Jag tänkte ganska likadant att hörlurar var inte så petigt i början.

För många år sen köpte jag ett par Koss Porta pro hörlurar och då märkte jag verkligen att jag helt enkelt missat instrument och undertoner i låtar som jag lyssnat på 100tals gånger. Jag är hörselskadad sen födseln så att höra nya ljud gjorde stort intryck.

Det gjorde mig intresserad av hörlurar och jag har försökt kolla upp lite bättre lurar då jag köpt , köpt både logitech , corsair och sennheiser momentum.
Nu senast letade jag efter nya bra lurar som inte blev varma eller obekväma över öronen efter några timmar. (Momentum har bra bas-ljud men är obekväma)

Sen upptäckte jag Sennheisers open back lurar vilket jag inte visste om innan och nu är jag mycket nöjd med mitt köp , sköna lurar med bra ljud som jag kan ha på mig i timtal utan att öronen svettas. Jag visste inte om hela det med open back / closed back och andra detaljer som har stor inverkan på ljud och värmen.

Sida 1 av 1