Brittisk studie: Lootlådor i spel är en inkörsport till gambling

Robot
Brittisk studie: Lootlådor i spel är en inkörsport till gambling

Debatten om huruvida lootlådor är gambling går vidare.

#lootlådor, #mikrotransaktioner


Medlem

Den lagliga definitionen behöver uppdateras, den saken är helt klar.

Medlem

I andra nyheter: om det regnar imorgon kommer det uppifrån!

Medlem

Jag har inget starkt emot alla former av lootlådor, då jag kan uppskatta det roliga i det hela till viss del. Jag har något emot när lootlådor är det enda viset att få tag i grejer och när de klart och tydligt är gjorda för att trycka ur så mycket pengar ur dig som möjligt; till exempel mobilspel utan något form av "pity-system" implementerat(det vill säga ett system som ser till att så länge du inte fått något sällsynt så kommer din nästa låda ha en högre chans att inkludera något).

Med det sagt så är det klart för min del åtminstone att lootlådor är en "snällare" form av gambling, då du faktiskt alltid får något som ett resultat till skillnad från gambling i det verkliga livet där det bara handlar om att antingen vinna eller förlora.

Jag hade inte saknat lootlådor om de försvann. Trots att jag kan se det roliga i det innebär inte att jag föredrar det. Ser hellre att utvecklarna lägger ner tid och energi på att skapa något jag vill lägga pengarna på (till exempel som Riot med skins) än att lotta ut det för X mängd pengar.

Medlem

Såklart det är gambling då sakerna man får har ett värde, eftersom man kan byta och sälja dom. Hade dom tagit bort möjligheten att byta och sälja. Att man fick behålla det man fick så hade det inte varit gambling, men inte lika populärt att hålla på med det heller då.

Medlem

Eftersom det i de flesta fall handlar om att betala riktiga pengar för en chans, ofta försvinnande liten chans, att få det du vill ha så ja, solklart gambling.

Tyvärr är lagens definition annorlunda, för att det ska vara gambling (eller hasardspel på Svenska) så måste vinsterna vara pengar eller ha ett penningvärde, alltså kunna säljas för riktiga pengar eller att valutan du får kan omvandlas till riktiga pengar.

Medlem

Det har blivift en sorts gambling.
Köp ett.gäng "nycklar" och hoppas på att du öppnar och får nått värdefullt som du sen kan sälja på andrahandsmarknaden till nån rik knösus som inte alls bryr sig om.pengars värde.
Nej detta sustem kan lätt dödas av utvecklarna genom att helt enkelt erbjuda en shop så fall där man vet vaf man köper.
Inte lika lätt att suga slantarna av folk då kanske


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Måste säga att jag har blivit riktigt irriterad över att alla häver ur sig ordet "gambling" hela tiden. Vi har ju faktist ett motsvarande svenskt ord: Hasardspel.

Medlem

Lootlådor vore okej om det bara gick att få genom gameplay med goda chanser till grymma grejer samt att dom inte går att köpa för pengar. Då hade det ju varit som vilken diablo-chest som helst

Medlem

Vad jag inte förstår är att företagen inte säljer grejerna var för sig. Dvs man vet exakt vad man köper.
Som i Battlefront 2. Där har man ju tagit bort lådorna helt och säljer skinsen öppet. De enkla skinsen är billiga medan de mer "avancerade" är dyrare.
Tror inte det hade blivit lika många klagomål/problem kring detta om det blev så....

Medlem
Skrivet av sourblood:

I andra nyheter: om det regnar imorgon kommer det uppifrån!

Även om det är självklart för många, så är definitioner och lagar runt ett problem något väldigt bra.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Alexraptor:

Måste säga att jag har blivit riktigt irriterad över att alla häver ur sig ordet "gambling" hela tiden. Vi har ju faktist ett motsvarande svenskt ord: Hasardspel.

Spel och dobbel!


signatur
Medlem

Samma belöningssystem som är i fokus så det är väl inte så oväntat?

Medlem

Först hatar folk på lootlådor o nu vill folk ha kvar dom 🤷

1
Skriv svar