Drömgränsen sprängd – Star Citizen har dragit in 200 miljoner dollar!

Robot
Drömgränsen sprängd – Star Citizen har dragit in 200 miljoner dollar!
Medlem

Skall man vara krass så investerar man inte i crowdfunding projekt, man donerar pengar Investerare kan ställa krav på produkten, donatorer kan det inte. Nu är CIG väldigt lyhörda till sin community och väldigt öppna med sin utveckling, men de är en del av en minoritet bland crowdfundade projekt.

Medlem

Inte donerat ett öre. Köper när det eventuellt är färdigt men inte innan, tror även inte de gråter några tårar över att jag inte ger dem lite pengar just nu eller tar någon ekonomisk skada för den delen när de nu har 200 miljoner. Så får se när spelet är färdigt.

Medlem

Någon som har koll på hur mycket man spenderats hittills på utvecklingen?

Jag menar 200 miljoner dollar är sjuka summor (grattis dock) men det är mindre än vad man spenderade på GTA V, Star Wars the old republic, MW2 i totala kostnader för utveckling och marknadsföring. Tänker mest på att dessa spel tog kortare tid att få ut än vad man hittills lagt på SC samtidigt som ambitionsnivån och vision är långt mycket högre i jämförelse.

Medlem

Projektet kändes lite osäkert innan 3.0 patchen pga dålig performance men OCS gav en fantastisk prestandaökning så nu känns det som grundfunktionerna snart är implementerade och fungerande så nu behövs bara lite mer content.

SQ42 bör släppas nästa år och SC 2022.

Detta spelet kommer bli grymt.

Map-Pen de som donerar kan få skepp med livstids försäkring, det är väl det som hägrar misstänker jag. Kan vara gott att slippa en moneysink i spelet sen.

Medlem

Var med i Kickstarter. Hade varit kul att få en produkt någon gång. :/


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Var med i Kickstarter. Hade varit kul att få en produkt någon gång. :/

Kommer lagom till den dagen du blir pensionär och kan spela hur mycket som helst Win Win!

Medlem

Jag tror nog att det kommer ett SC så småningom (2022 är min gissning) men fan och hans moster vet om det blir det "spel" som man hoppats.

Har en känsla av att när CIG väl får ut Star citizen och SQ42 (singelplayer delen) har marknaden redan passerat den nya spelupplevelsen som SC från början var tänkt att ge.

Cyberpunk 2077 och liknande spel har då redan satt nya och högre standarder.
(Ja, jag tror cyperpunk 2077 har en realse före SC. Håll inte andan men i slutet av 2019 eller 2020 känns möjligt)

Medlem

Ska helt klart testas i framtiden, men jag lägger nog inga slantar förrän det kommer på Steam-rea om några år.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Någon som har koll på hur många som arbetar med detta spel?

Skulle vara kul att leka/bolla lite med siffror.. Vad dom får i lön med mera.. 1.8 miljarder är ju en slant

Medlem

Nu gäller det att de verkligen levererar också. Feel no pressure.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Redaktör
Skrivet av Dunderhoken:

Någon som har koll på hur många som arbetar med detta spel?

Skulle vara kul att leka/bolla lite med siffror.. Vad dom får i lön med mera.. 1.8 miljarder är ju en slant

Såg att någon nämnde 500 personer fördelade på fem studior, men jag har inte kollat upp om det ligger någon sanning i det.


signatur
Medlem
Skrivet av Nizze Najs:

Jag tror nog att det kommer ett SC så småningom (2022 är min gissning) men fan och hans moster vet om det blir det "spel" som man hoppats.

Har en känsla av att när CIG väl får ut Star citizen och SQ42 (singelplayer delen) har marknaden redan passerat den nya spelupplevelsen som SC från början var tänkt att ge.

Cyberpunk 2077 och liknande spel har då redan satt nya och högre standarder.
(Ja, jag tror cyperpunk 2077 har en realse före SC. Håll inte andan men i slutet av 2019 eller 2020 känns möjligt)

Man skall skilja på Star Citizen (multiplayer) och Squadron 42 (single player) när man jämför med tex Cyberpunk. Star Citizen är längre bort än Squadron 42. Vi kommer få en roadmap som ger oss ett beräknat release datum för Squadron 42 nu i december. Gissningsvis kommer CD projekt snart låta oss veta när vi kan se Cyberpunk. Så vi kommer snart veta vilket spel som släpps först.

Medlem

Följt den här industrin sedan jag var barn och aldrig tidigare har jag sett ett spel som ens kommer i närheten vad vad Star Citizen ämnar göra. Det handlar inte om det grafiska enbart, det handlar även om hur uppdrag genereras, hur de försöker skapa en levande värld och att de förstår en mycket viktig sak (något som många andra inte verkar fatta, se på bara på senaste Fallout spelet) för att göra detta krävs AI, det krävs en AI som är väldigt avancerad. När man pratar om AI så tänker nog de flesta att man pratar om NPC men det handlar även om den AI som styr hela världen, som ser till att priser ändras baserad på vad som sker i spelet, inte som i ett visst annat spel där detta verkar regleras av utvecklaren själv.

Chris Roberts vision är helt i linje med min egna och för varje gång som de visar upp spelet blir jag bara mer och mer sugen på att spela det. Idag är detta väldigt sällsynt inom AAA-industrin då det ofta är raka motsatsen för mig, spel som jag imponeras av i ett tidigt stadie tenderar att få mig mindre och mindre intresserad ju mer jag ser från det. Av spel med en större budget så är det nog bara Star Citizen och Cyberpunk 2077 som jag idag är mer intresserad av än jag var när de visade upp något från dem för första gången.

Star Citizen har så mycket potential, det skulle kunna bli det spel som på allvar lyckas med att skapa inte bara ett bra spel för de som spelar "solo" (som mig själv) utan även är ett av de bästa när det kommer till att spela med andra spelare. För mig handlar det om förtroende, Chris har under lång tid byggt upp ett förtroende hos mig när det kommer till hans spel och han är en av få som fortfarande verkar bry sig mer om att släppa en bra produkt än att släppa ett spel en viss tid för att på så sätt tjäna mer pengar.

Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Såg att någon nämnde 500 personer fördelade på fem studior, men jag har inte kollat upp om det ligger någon sanning i det.

Enligt senaste letter from the chairman är det korrekt:

Citat:
"You have watched us grow from a handful of people to a global staff of over 500, across 5 studios, 4 time zones and 3 countries. "

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Såg att någon nämnde 500 personer fördelade på fem studior, men jag har inte kollat upp om det ligger någon sanning i det.

Holy smokes... Om det skulle var 500 pers som delar på kakan så blev det inte så himla mycket att stoppa i fickan ändå

Skrivet av Harakiri:

Enligt senaste letter from the chairman är det korrekt:

Citat:
"You have watched us grow from a handful of people to a global staff of over 500, across 5 studios, 4 time zones and 3 countries. "

Aooooo

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Såg att någon nämnde 500 personer fördelade på fem studior, men jag har inte kollat upp om det ligger någon sanning i det.

De har en studio i Los Angeles (även där Chris roberts sitter), En studio i Austin Texas (sysslar mest med content för Star Citizens multiplayer del), en Studio i Wilmslow Manchester, Storbrittanien (Största studion tack vare UKs subventioner på spelutveckling, här produceras det mesta av Squadron 42 samt de skepp som släpps), en andra studio i Storbrittanien har öppnats i Derby för att kunna rekrytera från större delar av landet men det är en satelitstudio till Manchester, samt en studio i Frankfurt tyskland (Här sitter ingenjörerna som CIG stal från Crytek som jobbar med främst utveckling av spelmotorn och annan spelmekanik). Så det blir mycket riktigt fem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_Imperium_Games

Som backer så kan man begära att få besöka deras kontor. Här är en ihopklippt video av folk som besöker de olika kontoren. Äldre videos. De nyare är inbäddade i deras vecko shows. Efter dessa videos så har de tagit över hela byggnadens alla våningar i Manchester samt en extra våning i Frankfurt.

Lite historik:

Först när projektet var i sin linda så hade de inget kontor. Här är slutspurten på Kickstarter kampanjen där CIG lånat ett konferensrum i gamla ultima utvecklaren Richard Garriots kontor för att kunna bedriva verksamhet. Så stora var de då.

Jämför det med deras allra första kontor som pretty much var en skrubb för en handfull personer, låg i Texas. För fem år sedan.

Sedan expanderade de fort när pengarna började komma in och Bytte upp sig till detta kontor i Austin Texas, där de fortfarande är kvar.

Kort därefter öppnade de en andra studio i Los Angeles dit Chris roberts flyttade sitt kontor (hans familj bor där).

Därefter öppnades Studion i Storbrittanien av Crhis roberts bror. Manchester:

Sedan lades Frankfurt till:

Efter att Los Angeles studion inte kunde växa mer i det kontor de hade så bytte de upp sig till ett större kontor i Los Angeles:

PS:
Man märker tydligt på alla videos, från tidigt 2012 till idag, att både Chris Roberts och hans bror Erin Roberts blir tydligt märkta av det hårda arbete de lägger ned då de blir mer ärrade och går upp i vikt. På speciellt Chris ser man förvandlingen från tränad till väldigt otränad.
D.S

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Enligt senaste letter from the chairman är det korrekt:

Citat:
"You have watched us grow from a handful of people to a global staff of over 500, across 5 studios, 4 time zones and 3 countries. "

Om de är 500 personer, har de enbart lönekostnader på cirka 20-25 miljoner dollar om året. Får hoppas de sparade lite av pengarna de fick in i början innan de växte sig så stora.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

PS:
Man märker tydligt på alla videos, från tidigt 2012 till idag, att både Chris Roberts och hans bror Erin Roberts blir tydligt märkta av det hårda arbete de lägger ned då de blir mer ärrade och går upp i vikt. På speciellt Chris ser man förvandlingen från tränad till väldigt otränad.
D.S

Eller så har man en tjock plånbok man kan köpa massivs med exklusiv otroligt god föda NOMNOMNOM

ELF
Medlem

Mm, som @hybris6 skrev. OCS gav en STOR fps boost. Ligger som lägst på 40 i rymda. I Star Marine (fps arenan) ligger jag på 60-70. Hoppas de kan klämma ut lite mer prestanda.

i7 4790k+RX Vega 64


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Dunderhoken:

Eller så har man en tjock plånbok man kan köpa massivs med exklusiv otroligt god föda NOMNOMNOM

Tror inte på den teorin i detta fall Chris Roberts har varit ekonomiskt oberoende sedan han sålde Digital Anvil till Microsoft i början av 2000 talet. Men det har inte inverkat negativt på hälsan under den perioden.

Skribent
Skrivet av Fulci:

Om de är 500 personer, har de enbart lönekostnader på cirka 20-25 miljoner dollar om året. Får hoppas de sparade lite av pengarna de fick in i början innan de växte sig så stora.

En bit av detta lär dock täckas av de prenumeranter som varje månad betalar en slant för att finansiera alla videor och dylikt som de släpper varje vecka.

Medlem
Skrivet av Myran22:

En bit av detta lär dock täckas av de prenumeranter som varje månad betalar en slant för att finansiera alla videor och dylikt som de släpper varje vecka.

För två år sedan hade de 370 anställda drygt. Och före det betydligt mindre. Så man kan inte heller säga att de har haft 25 miljoner i lönekostnader varje år.

Medlem

Jag kanske är cynisk, men iochmed att man inte kommer att kunna köpa skepp för riktiga pengar efter release så känns det inte som att jag litar 100% på att de kämpar för att släppa spelet så snart de kan. Strömmen av miljoner kommer att sina när de når release, så vi får hoppas att man har tillräckligt mycket pengar kvar för att betala de som ska koda och skapa alla skepp som folk lockats med att donera pengar till. Några är släppta redan såklart, men nya verkar tillkomma ständigt.

Medlem

200 miljoner dollar och ingen riktig produkt, gg wp


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Tror inte på den teorin i detta fall Chris Roberts har varit ekonomiskt oberoende sedan han sålde Digital Anvil till Microsoft i början av 2000 talet. Men det har inte inverkat negativt på hälsan under den perioden.

Äter för mycket av vad han rör sig i vilket fall som helst. Man blir inte tjock av stress iaf

Japp läste mig till att han hade kosing

Medlem

Jag tror personligen att detta kommer bli det första spelet som får den där extra goa känslan sedan wow kom ut när man kunde göra så många saker.

Jag har läst en hel del kritik genom åren och det mesta håller jag inte med om ... Förutom en sak som jag faktisk kan förstå:
Det var en kille som köpt in sej i spelet 2012 och roadmappen då låg på att spelet skulle komma ut 2014. Detta ändrades efter att sc blev succé och Cloud imperium flyttade både mål och tid för spelet. Problemet var bara för denna killen (som skrev detta i början av 2018) att han skaffat familj och barn från 2016, dvs 2 år efter planerad release dom han räknat med att hunnit spela spelet på. Nu hade hans intresse för såna här spel förändrats då han enbart hann med minispel.

Givetvis tar såna här spel lång tid att tillverkas men många av projektets första bidragsgivare kanske aldrig kommer spela spelet pga förändrade livssituationer vilket är synd men inte mycket att göra åt. Såna här spel tar tid att göra.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Testpilot
Skrivet av Fulci:

Om de är 500 personer, har de enbart lönekostnader på cirka 20-25 miljoner dollar om året. Får hoppas de sparade lite av pengarna de fick in i början innan de växte sig så stora.

Bryr mig inte om dessa påhittade lönesiffror egentligen.
Projektet är grymt stort och ser ut att utvecklas i en rasande takt just nu och folk fortsätter mata in pengar. Crazy!

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Bryr mig inte om dessa påhittade lönesiffror egentligen.
Projektet är grymt stort och ser ut att utvecklas i en rasande takt just nu och folk fortsätter mata in pengar. Crazy!

Påhittade? Det var en grov uppskattning med tanke på hur många anställda och vilken typ av anställda det rör sig om.

Testpilot
Skrivet av Fulci:

Påhittade? Det var en grov uppskattning med tanke på hur många anställda och vilken typ av anställda det rör sig om.

Nu blev jag nyfiken , vad innebär det då?

12
Skriv svar