Rykte: Xbox One S kan släppas utan diskläsare nästa år

Robot
Rykte: Xbox One S kan släppas utan diskläsare nästa år
Medlem

Uppmärksammar ("Precis so mdet låter") ett litet skrivfel mitt i texten.

Tack för nyheten


signatur

Trust is for fools...

Medlem

Säkert bra för vissa men jag säljer ofta vidare spel som jag inte var nöjd med eller inte tror jag kommer köra om. Senast RDR2 som jag sålde för 500kr så kostade mig 49kr att spela det.
Om de löser så att man kan sälja sina digitala spel så ser jag ingen vinst att betala för att konsolen har en skivspelare se på film via blu ray är väl det enda men det sker allt mer sällan hemma hos mig.

Visst förstår jag sådana med uselt bredband men det är ju ändå massor att ladda ner till spelen trots att man har skivan. RDR2 hade ju någon patch på flera gig redan på släpp dagen.

Skribent

@Insanity: Danke, fixd!


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Bra för miljön!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säkert bra för vissa men jag säljer ofta vidare spel som jag inte var nöjd med eller inte tror jag kommer köra om. Senast RDR2 som jag sålde för 500kr så kostade mig 49kr att spela det.
Om de löser så att man kan sälja sina digitala spel så ser jag ingen vinst att betala för att konsolen har en skivspelare se på film via blu ray är väl det enda men det sker allt mer sällan hemma hos mig.

Visst förstår jag sådana med uselt bredband men det är ju ändå massor att ladda ner till spelen trots att man har skivan. RDR2 hade ju någon patch på flera gig redan på släpp dagen.

Håller helt med. Möjligheten att sälja spel gör att det är billigt att spela på konsol.

En till nackdel är att utrymmet på konsolerna är väldigt begränsat. Dyrt att köpa SSD eller SSHD för att få nog med utrymme för alla spelen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Håller helt med. Möjligheten att sälja spel gör att det är billigt att spela på konsol.

En till nackdel är att utrymmet på konsolerna är väldigt begränsat. Dyrt att köpa SSD eller SSHD för att få nog med utrymme för alla spelen.

För dom som gillar att ha kvar alla spel så kan det vara fördel med digitalt.
Se alla stora steam biliotek vissa har tex. Blir ju som aldrig brist att spela nått eller dra en gammal goding.
Allt på gott och ont förståss.
Sen dom som gillar att fylla bokhyllan och vill äga fysiskt går det bort


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

För dom som gillar att ha kvar alla spel så kan det vara fördel med digitalt.
Se alla stora steam biliotek vissa har tex. Blir ju som aldrig brist att spela nått eller dra en gammal goding.
Allt på gott och ont förståss.
Sen dom som gillar att fylla bokhyllan och vill äga fysiskt går det bort

Problemet är att alla spel i din steam samling äger du inte och väljer steam att lägga ner eller banna ditt konto blir du av med allt.
Det räcker med att en konkurrent kommer med en bättre lösning för onlinespelande och din spelsamling bara blir ett minne blott.

Dina fysiska kopior har du alltid kvar och det finns alltid ett andrahandsvärde. Men att köpa fullprisspel idag och tro att COD 5 skulle ha ett andrahandsvärde för 450kr eller vad du nu betalar idag är lite väl optimistiskt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Håller helt med. Möjligheten att sälja spel gör att det är billigt att spela på konsol.

En till nackdel är att utrymmet på konsolerna är väldigt begränsat. Dyrt att köpa SSD eller SSHD för att få nog med utrymme för alla spelen.

På xbox one behöver man i alla fall installera spelen trots att man har skiva så där blir det ingen skillnad. Själv kör jag extern 7200rpm disk på några tb duger för mig när jag spelar på konsol. Men priserna på SSD är på väg ner de lite simplare varianterna har riktigt bra pris/GB nu för tiden.

Medlem

Köper aldrig fysiska ex längre. Främst för att jag aldrig vill chansa att de kommer i tid o att 00.00 unlocks blir en no-go.
Så irrelevant för mig. Inte haft diskläsare till PC inkopplad på mååånga år. Så länge alternativ finns det o jag ser det som ett bra initiativ att erbjuda nedbantade billigare alternativ.

Medlem

Köper hellre fysiskt då spelet kostar 545. Skulle jag köpa ett likadant spel digitalt så får jag lägga ut 749kr istället. Så valet är ganska enkelt.

Medlem

På tiden. Förstår att samlare tycker det känns trist men då finns ju alternativet att betala mer om det känns nödvändigt.

Medlem

Skönt för dom som spelar digitalt men har för dåligt internet själv här uppe i skogarna.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Problemet är att alla spel i din steam samling äger du inte och väljer steam att lägga ner eller banna ditt konto blir du av med allt.
Det räcker med att en konkurrent kommer med en bättre lösning för onlinespelande och din spelsamling bara blir ett minne blott.

Dina fysiska kopior har du alltid kvar och det finns alltid ett andrahandsvärde. Men att köpa fullprisspel idag och tro att COD 5 skulle ha ett andrahandsvärde för 450kr eller vad du nu betalar idag är lite väl optimistiskt.

Visst du äger rätten till din fysiska kopia, men inte mer än så.

I dag är de flesta spel på ett eller annat sätt beroende av online-tjänster, dessa stängs efter x antal år snarare som en regel än ett undantag, och då spelar det ingen som helst roll att du har ditt fysiska X. Även hårdvaran förändras, naivt att tro att du kan boota ditt original om 10-15 år på samma sätt som många gamla spel inte fungerar idag i sitt originella utförande.

Sedan kan man ju ställa sig frågan hur sannolikt det är att en tjänst som steam skulle 'lägga ner eller konka'. I begynnelsen kanske, men idag är det nog större sannolikt att man får blixten i huvudet. Även om det mot all förmodan skulle ske skulle det inte förvåna mig om någon specialdeal görs där man försöker tillgodose kunderna så gott det går med upplåsta spel. Oron att steam skulle lägga ner är helt enkelt inte befogad, och det har aldrig förhindra mig från att köpa något där.

Vill dock tillägga att jag personligen också älskar fysiska X, speciellt i formen samlarutgåvor och spel från 90,2000-talet. (har en hel drös) . Digitaliseringen sker på gott och ont, men fördelarna utväger nackdelarna enligt mig själv. Jag tror cd-läsaren försvinner från konsollerna inom 1 eller max 2 generationer.

Medlem

Släpp nästa som en bundle:

- USB-minne med ISO-fil
- XBOX kontroll + pc-adapter

Så kan man installera på vilken x86 som helst

Medlem

Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på Xbox One originalet & t.ex Alexa? Xbox One blev utskälld pga röstfunktioner m.m. medans folk verkar ta till sig Alexa & Echo.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Problemet är att alla spel i din steam samling äger du inte och väljer steam att lägga ner eller banna ditt konto blir du av med allt.
Det räcker med att en konkurrent kommer med en bättre lösning för onlinespelande och din spelsamling bara blir ett minne blott.

Dina fysiska kopior har du alltid kvar och det finns alltid ett andrahandsvärde. Men att köpa fullprisspel idag och tro att COD 5 skulle ha ett andrahandsvärde för 450kr eller vad du nu betalar idag är lite väl optimistiskt.

Du har rätt i sak.men det är endå smidigare digitalt om man vill ha kvar sina spel
Att oroa sig för steam.eller.gog eller nått lägger ner det gör iaf inte jag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Maysay:

Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på Xbox One originalet & t.ex Alexa? Xbox One blev utskälld pga röstfunktioner m.m. medans folk verkar ta till sig Alexa & Echo.

Tror det aldrig handlade om röstfunktioner, utan det var snarare hur funktionerna presenterades och prioriterades i samband med Kinect. Röstfunktionalitet var snarare uppskattat av många i USA, från vad jag har läst.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Ambassadör
Xbox

Nyckelordet här är ju valfrihet, det kommer ju en uppdaterad version av en vanlig Xbox One S också med skivspelare.

Förmodar att det här är ett test inför Scarlett och den billigare streamingboxen som det ryktas om vid sidan av de klassiska konsolmodellerna.

Med xCloud blir kanske alla Xbox One dessutom framåtkompatibla...


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Tror det aldrig handlade om röstfunktioner, utan det var snarare hur funktionerna presenterades och prioriterades i samband med Kinect. Röstfunktionalitet var snarare uppskattat av många i USA, från vad jag har läst.

Vad jag själv kommer ihåg så handlade mycket om personlig integritet och att de lyssnar av rummet & "vem vill styra med rösten" memes. För det stora säljargumentet var ju Kinect? Echo & Kinect skiljer sig inte så mycket ifrån varandra.

Jag kan tycka att Microsoft inte var helt fel ute. Fysiska spel säljer inte lika mycket nu & halva USA har en Echo. Det är nu jag blir konspiratorisk och säger att Sony, Google och Amazon sysslar med mycket astroturfing.

Medlem

Väljer skiva alla dagar i veckan. Jag vill ÄGA mina spel. Inte ha dem på någon server utan andrahands värde. Argumentet att det är jibbigt att byta skivor funkar inte då jag oftast sätter i en skiva och spelar ut det innan jag tar tag i nästa spel

Medlem
Skrivet av xorpen:

På tiden. Förstår att samlare tycker det känns trist men då finns ju alternativet att betala mer om det känns nödvändigt.

Är man inte samlare så kan man ju med fysiska spel sälja/byta spel man tröttnat på...

Medlem
Skrivet av robbis:

Väljer skiva alla dagar i veckan. Jag vill ÄGA mina spel. Inte ha dem på någon server utan andrahands värde. Argumentet att det är jibbigt att byta skivor funkar inte då jag oftast sätter i en skiva och spelar ut det innan jag tar tag i nästa spel

Synd bara att spelen är så invecklade nuförtiden och måste patchas ganska ofta. Vad jag har lärt mig genom åren är att även fysiska medier utvecklas (VHS - DVD - BluRay). Formatet spelar ingen roll.

Avstängd

Om Sony släpper en PS5 utan disk som är billigare så köper jag lätt den. Jag köper alla spel online ändå.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av heady89:

Sedan kan man ju ställa sig frågan hur sannolikt det är att en tjänst som steam skulle 'lägga ner eller konka'. I begynnelsen kanske, men idag är det nog större sannolikt att man får blixten i huvudet.

Myspace och Yahoo är bra exempel som dominerat marknaden totalt och haft en bättre ställning än Steam har mot sina konkurrenter idag.
Men det hjälpte inte när små start ups som Google och Facebook peta ner dom från tronen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Absolut billigaste Xbox One S idag, just nu. Kostar 2647kr. Dra bort 650kr från det och du har Xbox One S Lite (eller wtf de döpper den till). Och -300kr kanske för nya Xbox One S kanske.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Synd bara att spelen är så invecklade nuförtiden och måste patchas ganska ofta. Vad jag har lärt mig genom åren är att även fysiska medier utvecklas (VHS - DVD - BluRay). Formatet spelar ingen roll.

Men du äger fortfarande något fysiskt vilket du inte gör digitalt. Sen om det finns patcher hör ju inte hit. Du kan ju med 99.9% spela spelet utan att koppla upp o patcha

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Absolut billigaste Xbox One S idag, just nu. Kostar 2647kr. Dra bort 650kr från det och du har Xbox One S Lite (eller wtf de döpper den till). Och -300kr kanske för nya Xbox One S kanske.

Men eftersom de lyckats sälja Xbox S för 1500:- (cdon sommaren 2017, precis innan kemikalieskatten) så känns det som att de lika väl kan låta fabrikerna producera den nuvarande och dumpa ut några extra på marknaden genom sådana deals när lagrena är lite fulla...

Med alla prenumerationstjänster finns det faktiskt en poäng med att hålla sig digital, man kan dessutom spela på två enheter samtidigt i hushållet. Men faktum är att jag såg en bluray igår och ofta lånar xbox-skivor på biblioteket så även om man har flera hundra spel med allt gamepass, gold-spel och diverse riktiga köp i svaga ögonblick så finns det en poäng med fysiskt.

Men kan AMD pressa ut en shrink på processorn med halva strömförbrukningen och helt passiv kylning så tror jag folk köper den även om den inte har disk-läsare. Men om inte nästa generation är helt bakåtkompatibel (och mellanmjölk) kanske de borde fokusera på att göra något nytt istället.

KoP
Medlem
Skrivet av marcus8958:

Håller helt med. Möjligheten att sälja spel gör att det är billigt att spela på konsol.

En till nackdel är att utrymmet på konsolerna är väldigt begränsat. Dyrt att köpa SSD eller SSHD för att få nog med utrymme för alla spelen.

Ja. Fast man behöver ju inte en ssd. Funkar lika bra med en vanlig extern hårddisk ifrån t.ex WD. 3 TB får man för nån tusing och det räcker ett bra tag.

Medlem

Ni som äger en Ps4 och tycker att digitalt är dyrt. Varför skapar ni inte bara ett amerikanskt psn konto sidan om ert vanliga? Fixade ett igår och ett konto på amazon.com. Det var busenkelt.

Priserna där är ju betydligt billigare jämfört med den svenska.

Red dead 2 för 540 kr, 749 kr på den svenska...!

HZD complete edition på kampanj kostade förra månaden 108 kr, här kostar den 289 kr...

Ps plus ett år för 360 kr.

Köpte Fifa 19 igår för 270 kr, här kostar den 415 kr (black friday)

Antar att det är likadant på Xbox.

12
Skriv svar