Recension – Hitman 2

Robot
Recension – Hitman 2

Nyp mig i armen – Agent 47 är tillbaka på Blood Money-nivå!

#hitman-2, #io-interactive


Tråddemonen
Testpilot

Det var som attans, verkar som Agent 47 ska återvända till tv-skärmen hemma i framtiden.

Medlem

Blir definitivt ett köp då jag nästan gjort allt i RDR2 nu och behöver en break.

Medlem

Har detta nån slags koppling till gamla Hitman 2? Var länge sedan jag spelade det, så minns inte riktigt storyn. Men är det nån slags remake, eller heter de bara samma? Känns skumt att det finns två Hitman 2 liksom

Medlem

Är det ett helt spel den här gången eller har de kvar episod junket?

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Har detta nån slags koppling till gamla Hitman 2? Var länge sedan jag spelade det, så minns inte riktigt storyn. Men är det nån slags remake, eller heter de bara samma? Känns skumt att det finns två Hitman 2 liksom

Ingen koppling till det gamla spelet. Detta spelet är en fortsättning från förra spelet från 2016.

Kan påpekas att om du köper Gold Edition så kan man börja spela spelet redan imorgon (9 november), kanske vid midnatt. Finns hos CDON och MTC Games för 700-800 svenska riksandaler.

Skrivet av omgponies:

Är det ett helt spel den här gången eller har de kvar episod junket?

Ett helt spel med 6 uppdrag.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av omgponies:

Är det ett helt spel den här gången eller har de kvar episod junket?

6 uppdrag (locations, som de heter i spelet) på release. Det är fortfarande separata nedladdningar lustigt nog, så om man har tight med utrymme kan man behålla sina favorituppdrag och radera resten.

Jag kan också passa på att säga att samtliga uppdrag från Hitman 2016 går att spela i Hitman 2, om man äger det spelet också.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Har detta nån slags koppling till gamla Hitman 2? Var länge sedan jag spelade det, så minns inte riktigt storyn. Men är det nån slags remake, eller heter de bara samma? Känns skumt att det finns två Hitman 2 liksom

Hitman 2: Silent Assasin hette det gamla spelet. Serien rebootades ju 2016 så därför hette det bara HiTMAN. O detta nu HiTMAN 2.

Köpte förövrigt spelet till Steam för 249:- och ser fram emot ännu mera stealth i högklass.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Inaktiv

Redan förra säsongen var förvisso Blood Money-bra.

Medlem

Vänta lite va. Har det släppts?

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Vänta lite va. Har det släppts?

Om du köper Gold Edition så kan du spela det redan imorgon, annars får du vänta till den 13 November.

Medlem

Verkar ju trevligt, blir säkert att köpa vid senare tillfälle.

Personligen så är jag inte sådär våldsamt förtjust i den nya ideen att man ska "spela om" uppdrag. Kul att det finns, men det har tagit för stor plats, det blir mera en "main feature". Jag hade hellre haft ett par extra uppdrag, för när jag väl klarat en bana, har jag inte motivation att spela om den, att lägga den tiden på något annat spel känns isåfall roligare. Det gör att jag inte köper dom till fullpris, för det känns inte som ett "helt" spel i min värld.

Hitman kvarstår dock som en av mina absoluta favoritspel, även om det varit lite toppar å dalar sedan man spelade det första för en herrans massa år sedan.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Lognoreng:

Verkar ju trevligt, blir säkert att köpa vid senare tillfälle.

Personligen så är jag inte sådär våldsamt förtjust i den nya ideen att man ska "spela om" uppdrag. Kul att det finns, men det har tagit för stor plats, det blir mera en "main feature". Jag hade hellre haft ett par extra uppdrag, för när jag väl klarat en bana, har jag inte motivation att spela om den, att lägga den tiden på något annat spel känns isåfall roligare.

Förstår vad du menar, men även om man bara spelar genom uppdragen en gång finns det mer att göra i Hitman 2 än i favoriten Blood Money, där de flesta uppdragen går att klara på ~10 minuter om man vet vad man gör.

"Storyuppdragen", som det finns en handfull av för varje nivå i spelet, bjuder på rätt mycket story och unika scenarion. Jag rekommenderar att åtminstone bocka av alla dessa innan man går vidare till nästa uppdrag.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Jag ogillade verkligen att förra spelet var designat för att spela om banorna otaliga gånger och jaga dussintals archivements. Jag vill spela en bana EN gång, absolut högst två eller tre gånger, och därefter känna mig färdig. Ska man använda samma bana flera gånger på ett för mig tillfredsställande sätt så hade jag velat haft nya och olika mål varje gång, men även olikheter i utrustning, lönnmordsmöjligheter och framför allt stor variation av vad som försigår i banan.
Att det var episodiskt förtog ju också väldigt mycket.
Synd, för gameplayet och känslan var bra annars. Ett spel som hade kunnat fått högst betyg sjönk till högst ett svagt godkänt/spelbart i min mening.

Det här skippar jag nog helt, då det bara verkar vara mer av spelmekanik som inte alls fungerar för mig. Önskar mig hellre ett spel mer likt Blood Money i uppdragsdesignen.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av ompalompa:

Det här skippar jag nog helt, då det bara verkar vara mer av spelmekanik som inte alls fungerar för mig. Önskar mig hellre ett spel mer likt Blood Money i uppdragsdesignen.

Har klurat på detta fram och tillbaka och kommer hela tiden fram till att Hitman 2 bjuder på uppdrag av samma typ som Blood Money, fast större och med fler valmöjligheter.

Hur tycker du att Blood Money skiljer sig från de nya spelen, och varför var det bättre?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

@Gustav Höglund:
Jag föredrog att det, i Blood Money, var runt ett dussin jämförelsevis mindre uppdrag som INTE var konstruerade för massiv återspelbarhet. Man kunde klara uppdraget, vara nöjd och lämna banan bakom sig. Möjligen att man gav banan några försök till för att optimera eller undvika misstag, kanske efter att man klarat ut spelet.

Det fanns ju inte heller någon riktig achievements-hets eller nämnvärd 100%-jakt, och spel som är designade runt sådant har jag extremt svårt för. Och nya Hitman känns tyvärr helt designat runt att man skall jaga achivments och försöka "hitta allt".

Såklart är det personligt huruvida man uppskattar den sortens speldesign eller inte, men för mig kan det verkligen sänka en spelupplevelse helt.

Skrivet av Gustav Höglund:

"Storyuppdragen", som det finns en handfull av för varje nivå i spelet, bjuder på rätt mycket story och unika scenarion. Jag rekommenderar att åtminstone bocka av alla dessa innan man går vidare till nästa uppdrag.

Är det fler storyuppdrag än föregångaren? Hur många timmar tar hela spelet approx måntro om man bara kör storyuppdrag och inte är helt värdelös?

Skrivet av ompalompa:

JSka man använda samma bana flera gånger på ett för mig tillfredsställande sätt så hade jag velat haft nya och olika mål varje gång, men även olikheter i utrustning, lönnmordsmöjligheter

Att börja på ett annat ställe, med en annan klädsel och välja en annan arsenal, samt att det säkert finns andra targets på samma bana som i förra Hitman borde ju fixa allt det du sa


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Jag ogillade verkligen att förra spelet var designat för att spela om banorna otaliga gånger och jaga dussintals archivements. Jag vill spela en bana EN gång, absolut högst två eller tre gånger, och därefter känna mig färdig. Ska man använda samma bana flera gånger på ett för mig tillfredsställande sätt så hade jag velat haft nya och olika mål varje gång, men även olikheter i utrustning, lönnmordsmöjligheter och framför allt stor variation av vad som försigår i banan.
Att det var episodiskt förtog ju också väldigt mycket.
Synd, för gameplayet och känslan var bra annars. Ett spel som hade kunnat fått högst betyg sjönk till högst ett svagt godkänt/spelbart i min mening.

Det här skippar jag nog helt, då det bara verkar vara mer av spelmekanik som inte alls fungerar för mig. Önskar mig hellre ett spel mer likt Blood Money i uppdragsdesignen.

Tyvärr är det så det är. Utvecklarna har haft lite problem med Hitman och serien är inte lika populär som andra spel, och gamers tar Hitman för givet. Resultatet blir kvalité istället för kvantitet, finns inte resurser till mer. Om man inte gillar Contracts mode eller det nya Ghost-mode så finns det inte mycket mer att hämta än 6 banor. Men om man nu gillar dessa modes så finns det en lång livsglädje i att lära sig allt det tekniska i spelet och kunna lägga sig högt upp på rankinglistorna, där finns en helt ny värld att gräva sig in i. Lite som en sport, alla fotbollsspelare och ishockey spelare har spelat sin sport förr, men dom fortsätter och det är kul och nytt varje gång, och man blir bättre och skickligare varje gång.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

6 uppdrag (locations, som de heter i spelet) på release. Det är fortfarande separata nedladdningar lustigt nog, så om man har tight med utrymme kan man behålla sina favorituppdrag och radera resten.

Jag kan också passa på att säga att samtliga uppdrag från Hitman 2016 går att spela i Hitman 2, om man äger det spelet också.

Så de gamla uppdragen är inte med om man bara köper Hitman 2? Hade varit bra för mig som inte äger det första.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av 73mpl4R:

Så de gamla uppdragen är inte med om man bara köper Hitman 2? Hade varit bra för mig som inte äger det första.

Korrekt. Du måste i så fall köpa Legacy-paketet. Osäker på priset dock.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Espresso_Bengt:

Är det fler storyuppdrag än föregångaren? Hur många timmar tar hela spelet approx måntro om man bara kör storyuppdrag och inte är helt värdelös?

Mellan tummen och pekfingret är det ±7 storyuppdrag per nivå, och du kommer spela igenom varje nivå minst två gånger för att kunna genomföra alla. Beroende på hur stressad och/eller skicklig du är (och hur mycket du bryr dig om att ladda om efter misstag) har du nog 12-20 timmar speltid framför dig åtminstone.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Bra balanserad recension men är det inte kontraproduktivt att hota IO personalen med tuborg grön? om du vill uppmuntra så finns det ju goda drycker att erbjuda...

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av bjornhedman:

Bra balanserad recension men är det inte kontraproduktivt att hota IO personalen med tuborg grön? om du vill uppmuntra så finns det ju goda drycker att erbjuda...

Haha! Vad hade du skickat?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Ett till minus är väl att Jesper Kyd inte står för soundtracket längre.
Blir ändå ett köp dock:)

Medlem

Kan man spara ordentligt i det här spelet? Jag har fortfarande inte spelat igenom förra spelet på grund av att jag blir så less på checkpoint-systemet där man bara sparar sin position på kartan men får alla fiender återställda. Minns att det tidigt gick att installera en mod som införde ett traditionellt spar-system, men den tvingades bort genom en patch.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Kan man spara ordentligt i det här spelet? Jag har fortfarande inte spelat igenom förra spelet på grund av att jag blir så less på checkpoint-systemet där man bara sparar sin position på kartan men får alla fiender återställda. Minns att det tidigt gick att installera en mod som införde ett traditionellt spar-system, men den tvingades bort genom en patch.

Du kan spara exakt vart du än är på kartan och du kan ha flera saves, de har även auto save. Nu har jag inte testat det svårast svårighetsgraden än, men där ska saves vara mer begränsade.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Kan man spara ordentligt i det här spelet? Jag har fortfarande inte spelat igenom förra spelet på grund av att jag blir så less på checkpoint-systemet där man bara sparar sin position på kartan men får alla fiender återställda. Minns att det tidigt gick att installera en mod som införde ett traditionellt spar-system, men den tvingades bort genom en patch.

Var det så? Jag har luddiga minnen att att jag har laddat en massa gånger för att försöka få till saker perfekt utan detta problem, men jag kanske minns helt fel och inte alls sparade/laddade så mycket.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Halvars90:

Du kan spara exakt vart du än är på kartan och du kan ha flera saves, de har även auto save. Nu har jag inte testat det svårast svårighetsgraden än, men där ska saves vara mer begränsade.

Korrekt, det är ett traditionellt sparsystem. På Master-svårighetsgraden kan du bara spara en gång.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

men ååååh.. Så svårt att bestämma mig om jag ska köpa eller inte.
Bra att spelet inte är uppdelat som förra var, jag vill ha ett komplett spel att köra rakt av på en gång.
Negativt att det då bara är sex uppdrag. Visst, det kanske tar några försök att klara av ett uppdrag, men jag skulle aldrig sätta mig och nöta ett uppdrag för att jaga achievements och dylikt, jag vill gå vidare i livet till nästa mål och nästa bana.

12
Skriv svar