Vilka spel är bättre på en lägre svårighetsgrad?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Vilka spel är bättre på en lägre svårighetsgrad?

Inspirerad av den här tråden på r/games tänkte jag kolla med er på FZ om ni har några exempel på spel som blir bättre eller roligare på en lägre svårighetsgrad.

Spelet jag kommer att tänka på direkt är Uncharted 4: A Thief's End, som jag gav mig fan på att jag skulle spela igenom på "Crushing", den styggaste svårighetsgraden. Det hela slutade med att jag stängde av spelet på den absolut sista banan, efter en halvtimmes svordomar. Jag har fortfarande inte tagit upp spelet igen. Striderna blev för brutala och tog mig ständigt ur handlingen.

Ett annat exempel är Dishonored 2, där jag tycker att spelet blir för mycket "spara, gör ett misstag, ladda om, gör ett misstag igen, ladda om" på de högre svårighetsgraderna. En andra genomspelning på easy gjorde sandlådan betydligt roligare att interagera med.

Så, hur känner ni kring ämnet?

Bonus! Vad väljer vi i regel för svårighetsgrad när vi startar ett nytt spel?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Inaktiv

Mycket intressant diskussionsämne för jag känner igen mig väldigt mycket i din text. Vill gärna klara spel på nån av de tuffare svårighetsgraderna, särskilt skjutare men risken är i vissa att man helt enkelt får för mycket pisk och/eller att det bara känns orättvis. Ett problem i vissa spel är att svårighetsgraden mest gör att fiendernas hp och skada ökar vilken alltid inte är så rolig förändring i sig, än om de skulle varit smartare och utmanat spelare på såna sätt.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av anon_119148:

Mycket intressant diskussionsämne för jag känner igen mig väldigt mycket i din text. Vill gärna klara spel på nån av de tuffare svårighetsgraderna, särskilt skjutare men risken är i vissa att man helt enkelt får för mycket pisk och/eller att det bara känns orättvis. Ett problem i vissa spel är att svårighetsgraden mest gör att fiendernas hp och skada ökar vilken alltid inte är så rolig förändring i sig, än om de skulle varit smartare och utmanat spelare på såna sätt.

Exakt. I fallet med Uncharted tror jag att det fungerar bättre på lägre svårighetsgrader av den enkla anledningen att striderna är spelets svagaste punkt, och det märks ännu tydligare när motståndarna suger i sig hela magasin och har perfekt sikte. Istället får man smyga så mycket som möjligt, vilket i vissa fall krävde perfekt utförande. Får kalla kårar av att tänka tillbaka på djungelbanorna.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Med risk för att svara med en typ av spel som kanske inte alls frågas efter : NHL 18.

Det finns ju fördelar med att spela det på en relativt hög svårighetsgrad, man måste vara mycket mer vaken på täckningar, passandet och allt som hör till... men efter ett antal timmar har jag fullständigt ruttnat till på hur AIn kan bete sig perfekt ena minuten och som en fullblodsidiot nästa.

Min lösning var att ställa om sliders i spelet så att det nu är en fullkomlig kaotisk upplevelse, och enkel, men det är mycket roligare. Det är mindre NHL och mer blood bowl på isen.

Fragtjuv

Tycker även att några av de tidiga Street Fighter-spelen blir bättre om man drar ner svårighetsgraden från den allra vassaste. Finns dock en risk att det beror på att jag inte är speciellt duktig på de spelen. Ändock finner jag de underhållande att spela då och då och då krävs en lättare svårighetsgrad.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Det finns ett par spel jag tänker på:

1. Alien Isolation
2. Horizon: Zero Dawn
3. Iron Storm (Ett riktigt gammalt spel)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Redaktör
Ponny

I regel försöker jag vara normal (försöka duger!) då det ofta känns som standardläget, och sedan går jag på hard när jag kör om. Men i titlar som Uncharted känns det åtminstone mer realistiskt att fienden tål mindre skott.


signatur

En Bamseponny av folket

Skägg.
10 Chambers

Men jag är ju spelskribent, jag måste köra på svåraste och vara top tier, annars gör jag inte mitt jobb!

Jag väljer oftast det förvalda, vad det nu än är (standard, medium) etc. Uncharted, som redan nämns, är spel jag ofta sänker svårighetsgraden i. Vill minnas att jag gjorde det i Starcraft 2 också, eller andra straegispel där AI kan fuska sig förbi byggtider och liknande.


signatur
Medlem

Då jag hamnat i ett segment i livet där jag verkligen vill klara av alla spel som står i hyllan, så spelas allt på Normal nuförtiden.

Vissa spel bör spelas på typ Hard, t.ex Ni no kuni 2... då det är fjantigt lätt på normal.
Dawn of War 2 var nog det jag senast spelade igenom på very hard, en pers och pina med många svordomar

Releasehästryttare

Skämt åsido, blir spel för frustreande så är det klart att det kanske vore bättre att spela på en lättare svårighetsgrad än att sluta spela spelet.

Klarade Steamwold dig 2 häromdagen, efter flertalet försök på sista bossen så la jag ner för dagen och funderade på att avinstallera det då jag tyckte bossen va för orättvis, men jag gjorde inte det och kom tillbaks dagen efter och slog den på första försöket, nu kommer jag inte ihåg om just det spelet ens har olika svårighets grader, men överlag så hade resten av spelet varit för lätt om man spelat på en lättare svårighetsgrad.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag brukar alltid (nästan demonstrativt) välja normal/standard/medium. Kräver nästan att utvecklarna har gjort spelet så svårt som de tänkt sig att det ska vara utan att jag ska behöva höja eller sänka svårighetsgraden.

Jag kan höja svårighetsgraden om jag vill spela genom spelet en andra gång, kanske på NG+ för att jag inte ska vara för OP. Första gången vill jag spela spelet som det var tänkt av utvecklaren


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Ambassadör
Xbox

Brukar för det mesta börja på standard/normal etc. Men det är ju lite beroende på typ av spel och hur svårighetsgraden är implementerad. Gör oftast lite research innan jag börjar spela om just svårighetsgraden. Vissa spel blir ju bättre spel av att köra på högre nivåer, andra på lägre.
The Witcher 3 t.ex. är väldigt, väldigt mycket bättre på Death March, världen ska vara farlig och man får använda sig av fler förmågor och annat i spelet som man kanske annars kan strunta i.

Absolut bäst är det dock med spel som RDR2 där det bara finns en nivå och spelet är gjort för det.


signatur

Jump in.

Medlem

FPS startar jag generellt på svåraste nivån då det blir en bra uppvärmning för onlineläget. Annars blir det oftast den svårighetsgrad som rekommenderas.

Ett spel som jag inte ångrar en sekund att jag drog ned svårighetsgraden på var Everspace. Har inget som helst tålamod för grinding i single player så att dö om och om i en roguelike bara för att uppleva de olika miljöerna var inget alternativ. Drog ned till lättaste nivån och tyckte det var fantastiskt.

Medlem

@Gustav Höglund: Ex Mass Effect serien har ett läge där det handlar mer om storyn och RPG än FPS vilket jag föredrog i den serien eftersom det var berättelsen jag var ute efter. Vill jag ha ett skitsvårt spel som pawnar mig vid minsta misstag så har jag alltid DayZ.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Tråddemonen
Testpilot

Skulle nog säga att mycket har betydelse beroende på vad det är för typ av spel. Om man vill ha en bra spelupplevelse i spel som Naughty dog spel, eller varför inte nya God of war som har en schysst story/action upplevelse så tycker jag Normal är helt ok, det är någolunda utmanande men man fastnar inte på någon svår boss eller bana och får storyn flyter på bra. Däremot spel som ska vara utmanande och ger en känsla utav belönnelse när man slår något riktigt svårt skall spelas på en högre svårighetsgrad. Som DOOM, Fighting spel eller Hack N Slash spel.

Medlem

Kör nästan aldrig på högsta svårighetsgraden. Finns det Easy, Normal, Hard och Very Hard väljer jag sällan högre än Hard. Finns det bara Easy, Normal och Hard väljer jag vanligtvis Normal. Den nivån under den högsta är för det mesta lagom. Men det finns undantag.

Tycker personligen att de högre svårighetsgraderna i Total War-spelen är bäst att undvika. Jag hinner inte så mycket som fisa och skylla på hunden innan mina fiender har ameér som slaktar mina. Men i de spelen så fuskar ju datorn rejält med inkomstbonusar och bättre stats än dig när du vrider upp svårighetsgraden.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det finns ett par spel jag tänker på:

1. Alien Isolation
2. Horizon: Zero Dawn
3. Iron Storm (Ett riktigt gammalt spel)

Jag skriver under på Horizon: Zero Dawn. Jag började på den högsta svårighetsgraden, vilket gjorde varje liten strid till en tio minuter lång dragkamp mot spelets olika system, vilka började brista i sömmarna väldigt snabbt. Easy var å andra sidan på tok för lätt.

Jag vet inte hur ni känner för videogamedunkey, men jag tycker att han har en bra poäng i denna video:


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Beror väl lite på spel men oftast väljer jag lätt svårighetsgrad för att jag vill njuta av spelets story, miljöer etc och inte anstränga ihjäl mig

Är det nåt spel som går att spela om flera gånger och är lika kul så brukar jag höja svårighetsgraden.

Medlem

Personligen är det väldigt beroende på spelet i fråga. I många spel innebär en högre svårighetsgrad tyvärr bara mer HP för mobs och annat i spelet, alltså inga andra mekaniker som gör det svårare. Jag är väldigt förtjust i spel med olika former av pussel som Uncharted eller Tomb Raider, det är när svårighetsgraden också påverkar dessa som det blir intressant.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Kommer inte riktigt på några som spel som blir bättre på lägre svårighetsgrad. Själv brukar det väl bli "normal" eller snäppet svårare.

Det är därför jag uppskattar Dark Souls-serien, det finns ingen svårighetsgrad att välja, det är bara tuta och köra.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Gustav Höglund:

Jag skriver under på Horizon: Zero Dawn. Jag började på den högsta svårighetsgraden, vilket gjorde varje liten strid till en tio minuter lång dragkamp mot spelets olika system, vilka började brista i sömmarna väldigt snabbt. Easy var å andra sidan på tok för lätt.

Jag vet inte hur ni känner för videogamedunkey, men jag tycker att han har en bra poäng i denna video:

https://youtu.be/A4_auMe1HsY

Angående Horizon tycker jag att standardsvårighetsgraden är bra, vid NG+ är svåraste alldeles utmärkt, just för att det inte så utdraget så att det blir tråkigt samt att det mekaniska har satt sig så den längre aim-assisten känns trevlig. Mer färdighet krävs alltså från spelaren sin andra genomspelning.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Jag lägger inte så mycket tid på spel längre och då blir det också automatiskt att jag sänker svårighetsnivån lite, inte för att jag blivit *ringrostig* utan för att korta ner tiden.

Jag tycker överlag att spel alltid har haft svårt att skapa bara svårighetsnivåer. Har varit med sen begynnelsen och tycker att det är få spel som verkligen lyckats. Hade föredragit mer "AI tweakning" än "mer HP-varianten". Man kan ju tycka att AI i spel skulle ha kommit längre. Men har nästan stått still sen Half-Life (1), i alla fall om jämför med grafikutvecklingen...

Medlem

Dom flesta spelen brukade jag först alltid spela igenom på lättast möjliga svårighetsgrad. Men på senare år har det blivit normal. Det enda spelet jag spelade igenom på svåraste första gången är Witcher 3. Började spelet på lättaste men tyckte att spelet var alldeles för enkelt märkte nästan ingen skillnad förrns jag valt svåraste så blev det jag spelade igenom spelet på.

Medlem

Börjar alltid på Hard eller det som ligger över normal. Förutom i skräckspel då väljar jag oftast lättast möjliga.

Inaktiv

Brukar välja "normal" för den "rätta" upplevelsen men egentligen spelar jag aldrig spel för "att bli utmanad" så hade nog helst vilja spela på lättaste. Det gör jag också ofta när det kommer till stora rollspel och liknande. Där spelar jag verkligen till hundra procent för att upptäcka berättelser och karaktärer i världen.

Medlem

Bioshock infinite eller va det heter. Hatade de generiska och extremt tråkiga (mitt tycke) striderna. De var inte speciellt utmanande, bara tråkiga och utdragna, så sänkte till easy bara för storyn i det spelet

Medlem

Brukar alltid välja den som är ett snäpp svårare än Normal. Sen händer det att jag kör på svåraste direkt, beror på humöret. Jag spelade Witcher 3 typ direkt efter jag hade klarat av Dark Souls så jag valde "Death March!" som är svåraste i Witcher 3 av en anledning. Åh vilket bra val det var också då jag tvingades använda häxblandningar, trollformler och sansad combat.


signatur

I'm like you, I have no name.

Geeks Gaming
Skrivet av PontusT:

Bioshock infinite eller va det heter. Hatade de generiska och extremt tråkiga (mitt tycke) striderna. De var inte speciellt utmanande, bara tråkiga och utdragna, så sänkte till easy bara för storyn i det spelet

Håller med. Här är ett exempel på ett spel där combat:en är (i min mening) ganska meningslös egentligen då man bara visat upp att alla vill döda dig för att...ja...gömma sanningen...typ

Skrivet av Dohman:

Brukar alltid välja den som är ett snäpp svårare än Normal. Sen händer det att jag kör på svåraste direkt, beror på humöret. Jag spelade Witcher 3 typ direkt efter jag hade klarat av Dark Souls så jag valde "Death March!" som är svåraste i Witcher 3 av en anledning. Åh vilket bra val det var också då jag tvingades använda häxblandningar, trollformler och sansad combat.

Här å andra sidan är ett exempel där man faktiskt blir ”belönad” av att höja svårighetsgraden i form av mer invecklad och strategisk combat, där varje moment och beslut kan vara avgörande (nåja).

Hade inte kunnat säga det bättre själv! Med det sagt så brukar jag börja att känna på spelen på ”normal” för att sedan justera in vad som känns rätt

Medlem

Som nämnts ovan, Alien Isolation. På medium så var det en långsam och ganska seg historia. Gå in i rum, gömma sig, alien kommer, alien går. Upprepa. Om Alien alltid vet att jag är i rummet hela tiden, varför tar den mig inte bara?

På Easy så försvann alien från området flera minuter i sträck, så när den väl faktiskt dök upp så blev det dunderläskigt! Det var fantastiskt! Plus att spelet är så ohyggligt långt för vad det är, så det får det att kännas mindre segt.


signatur

Videomupp

Medlem

Alla spel är bäst på lättaste svårighetsgraden.
Jag vill njuta av narrativ, omgivningar, storyn, grafiken, ljudet och designen.
Inte köra fast på ett ställe för att jag valde ultra uber extreme insane hard. Det är bara larvigt.

Nä.. Spel skall avnjutas.


signatur

"High life on low budget"

12
Skriv svar