Blizzard är förvånade över kritiken av Diablo Immortal

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Om man nu tror på de att de blev överraskade är det ju oroväckande. Det visar att de inte alls har fingret på pulsen till sin egen community längre.

Samtidigt så marknadsför dem ju spel, inte plattformar. Visst görs de flesta av deras titlar till PC primärt, men på senare tid, och i takt med teknikutvecklingen, så har dem ju börjat inkludera de övriga plattformarna också. Hearthstone, Overwatch och Diablo 3 (Switch, need i say more?) är ju bra exempel på det. Jag är tydligen något avvikande då jag spelat allt av Blizzard sedan WC2 och även spelar en hel del på både platta och mobil.

Även ifall det inte är nyheten jag hade hoppats på så tillhör jag definitivt målgruppen. Återigen, jag ser inte plattformen som problemet, utan betalningsmodellen. Den här länken som bifogades en bit upp är ju faktiskt ganska intressant, likväl som oroande då de säger att dem inte är på det klara med betalningsmodellen än.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Så 6 år är inte tålamod? Hur mycket är tålamod för dig? ett decennium?

When it's done?

Eller ska de släppa halvfärdiga spel?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Blizzard har knappast problem att finansiera sina projekt. Men dom är under Activision och då måste dom se till att göra aktieägarna nöjda. Diablo 3 byggdes ihop med Real money Auctionhouse för att dom skulle kunna tjäna extra pengar.
Vilket såklart inte funkade, Då släpper dom detta som lär bli bra mycket värre när det kommer till Pay 2 win.

Allt detta är bara ett tecken på hur lite dom egentligen bryr sig om att bara göra ett bra spel. Många var missnöjda med D3 och hoppades dom iaf skulle lära sig lite av sina misstag. Nu får vi en kass mobilkopia som aldrig kommer kunna leverera det vi PC ARPG Spelare förväntar oss av.
Framförallt så tror jag folk börjar förstå att Blizzard är inte längre det företag dom en gång älskade. En gång i tiden gjorde dom typ allt rätt. Verkligen bara släppte bra spel och i överlag hade en schysst attityd.

Enda gången du har rätt att kräva något från dem är väl om du har en betydande andel aktier i företaget. Annars är det bara att rycka på axlarna och gilla läget och spela något annat.

Jag själv väntade på Titan hur länge som helst, ett spel som aldrig kom, är jag arg och besviken för det? Nope inte alls.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av kaealy:

Ja, Activision Blizzard är ju verkligen fattiga som behöver dryga ut kassan med cash grabs mellan de stora releaserna. Endast Blizzard själv drog ju in 599 miljoner dollar under 2017.

Pratar du vinst eller omsättning nu?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

When it's done?

Eller ska de släppa halvfärdiga spel?

Vet du hur de hade kunnat undvika allt drama? En kort grafisk sekvens på 5 sekunder i slutet på presentationen som fadear in i något som innehåller "IV" eller "HD", samtidigt som de avslutar med "When we are ready to, we will share more."

Medlem

@nollgrader: Du är alltså så enkelt att marknadsföra till att du hade blivit glad av att se en 5 sekunders trailer? Företag måste älska dig.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

@nollgrader: Du är alltså så enkelt att marknadsföra till att du hade blivit glad av att se en 5 sekunders trailer? Företag måste älska dig.

Folk är sura för att det känns som att Blizzard totalt struntar i de som har spelat Diablo i över 20 år. De vill ha något som tyder på att de arbetar på serien på PC, ett livstecken, inte mer än så. Istället är det som en vägg och så kör de ner en reskin för telefoner i käften på dem.

Medlem

@nollgrader: Diablo 3 fick en expansion 2014 vilket var 4 år sedan. Knappast 20 år alltså (ja, jag vet att det var hyperbol). Sedan dess har det funnits flertalet säsonger och patcher samt en ny klass.

Livstecken har vi dessutom redan fått eftersom de har sagt att de arbetar på flera Diabloprojekt.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

@nollgrader: Du är alltså så enkelt att marknadsföra till att du hade blivit glad av att se en 5 sekunders trailer? Företag måste älska dig.

Han som var producent för D2 tolkar f.ö. situationen på samma vis som jag gör, https://twitter.com/Grummz/status/1059206672143409155

Skrivet av Sillgam:

@nollgrader: Diablo 3 fick en expansion 2014 vilket var 4 år sedan. Knappast 20 år alltså (ja, jag vet att det var hyperbol). Sedan dess har det funnits flertalet säsonger och patcher samt en ny klass.

Livstecken har vi dessutom redan fått eftersom de har sagt att de arbetar på flera Diabloprojekt.

Läs om, läs rätt. Jag menade inte att vi har fått något nytt på 20 år. Diablo 1 släpptes 1996, folk har det vill säga spelat Diablo-spel i över 20 år och det är de (PC-spelarna) som de borde tänka på.

Medlem
Skrivet av nollgrader:

Han som var producent för D2 tolkar f.ö. situationen på samma vis som jag gör, https://twitter.com/Grummz/status/1059206672143409155

Läs om, läs rätt. Jag menade inte att vi har fått något nytt på 20 år. Diablo 1 släpptes 1996, folk har det vill säga spelat Diablo-spel i över 20 år och det är de som de borde tänka på.

Om du har varit ett fan i 20 år så är väl 3 års väntan ingenting.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Om du har varit ett fan i 20 år så är väl 3 års väntan ingenting.

Gå och lägg dig.

Medlem
Skrivet av nollgrader:

Gå och lägg dig.

Det tänker jag göra. Hoppas du kan sova gott trots den stora besvikelsen du bär på.

Medlem

Tror ärligt talat inte att det finns någon marknad för ett nytt Diablo på PC, visst finns det ett par hyfsat aktiva arpg's i klassisk stil men jag tror det skulle floppa om det inte var free to play.

Mobilmarknaden är en helt annan femma, där har man potentiellt miljarder kunder som är helt nöjda med att ha lite enkel klassisk hack & slash i fickan.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fulci:

Har du missat vilket bakslag det blev av att visa det på "bästa sändningstid"? Det är negativ PR som Blizzard inte vill ha. Hur kan det vara smart affärsmässigt? Menar du att all PR är bra PR? Det tror jag inte på.

Det är smart affärsmässigt för överlag är all typ av reklam bra reklam. När väl Diablo 4 kommer så kommer folk köpa det ändå och garanterat fler som fått upp ögonen och blivit potentiella köpare efter att ha spelat mobilspelet. Mer gånger än inte är "all PR bra PR" då företaget syns och hörs med mer personer som testar produkten och blir kunder. Senaste exemplet skulle vara Tesla och Elon Musk. De tappade lite till att börja med tack vare Musks kontroversiella uttalanden men det läkte snabbt och överlag gjorde så att fler fick upp synen för företaget och deras produkter som led till större vinst.

Spelet är också med största sannolikhet tänkt att tjäna sin största slant i Kina då denna typen av mobilspel gör bra ifrån sig där. Därav också Kinesisk-utvecklare.

Alltihopa är egentligen överlag rätt så smart. Blizzard behöver bara leverera med Diablo 4 (vilket jag personligen tror de kommer göra) så är allt som glömt. Folk må ba griniga nu (med all rätt för övrigt) men de kommer sluta va sura när vi får nästa main-titel.

Överlag skulle jag vilja avsluta det hela med att säga, visst överlag så kommer Blizzard tjäna på det här men givetvis hade de kunnat göra det på ett bättre sätt. Hade de gjort samma sak men också avslöjat att de hade Diablo 4 på gång (Likt Microsoft och Gears of War) så hade de fortfarande fått samma mängd pengar och publicitet men inte lika mycket hat slängd på sig. I slutändan för företaget pengamässigt kommer det inte vara en jätte skillnad, men konsumenternas syn på Blizzard hade varit annorlunda.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Min våta dröm är ett Starcraft 3, gillar verkligen dom spelen.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

@mrFluffy: Det där är inte tålamod, det är apati.

De skapar en produkt de vill vi ska köpa, då har vi som konsumenter rätt att kräva att de gör det så som majoriteten vill ha det samt uppdateringar någorlunda regelbundet. De existerar pga vår köpkraft, ingen annan anledning.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

@mrFluffy: Det där är inte tålamod, det är apati.

De skapar en produkt de vill vi ska köpa, då har vi som konsumenter rätt att kräva att de gör det så som majoriteten vill ha det samt uppdateringar någorlunda regelbundet. De existerar pga vår köpkraft, ingen annan anledning.

Nej?

Om det är uppdateringar du pratar om, så har ju du som konsument redan köpt spelet. Då är der ju en helt annan femma. Men nu pratar vi om något som potentiellt inte finns ännu.

Ser inte många som hatar så mycket på Valve för att de inte släpper det där H3. Eller tycker sig ha rätt att kräva det.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Ahris:

Tror ärligt talat inte att det finns någon marknad för ett nytt Diablo på PC, visst finns det ett par hyfsat aktiva arpg's i klassisk stil men jag tror det skulle floppa om det inte var free to play.

Mobilmarknaden är en helt annan femma, där har man potentiellt miljarder kunder som är helt nöjda med att ha lite enkel klassisk hack & slash i fickan.

Rätt säker på att det finns en marknad för ett bra ARPG i Diablo universum

Diablo 3 har ju sålt över 30 miljoner kopior så även om det bara säljer 10% lär de "tjäna" pengar på det

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Nej?

Om det är uppdateringar du pratar om, så har ju du som konsument redan köpt spelet. Då är der ju en helt annan femma. Men nu pratar vi om något som potentiellt inte finns ännu.

Ser inte många som hatar så mycket på Valve för att de inte släpper det där H3. Eller tycker sig ha rätt att kräva det.

Inte programuppdateringar, uppdateringar om produkten rent kommunikativt. Och jo, massor med folk är purkna på Valve pga HL3/HL2 episodes bristen, både programvara och kommunikation om dem.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av jocksson:

Rätt åt dom, skräpföretag. Har utvecklat generellt till PC alla år sen hypa sitt community och visar upp ett kinesiskt skitspel, bra PR lura folk och döda diablo franchisen med ett kinesiskt mobilspel på en och samma gång. Undra hur arga och besvikna dom som köpt blizzconbiljett, flyg och hotell är lol. Sämsta plattformen, funkar för t.ex hearthstone men spela vanliga spel med touchscreen är bara äckligt och störigt... usch. Blizzard har inte släppt något bra överhuvudtaget sedan World of warcraft, möjligtvist The burning crusade expansionen. Girig utvecklare som förlorat sin niche och utvecklar 7+ åldersgräns spel.

Snacka om att fokusera på fel saker. De som var där fick spela WC3: reforged och WoW Classic. De enda som blev besvikna var de som förväntade sig för mycket. Det är alltid intressant hur folk påstår att företagen hypar men missar helt det faktum att den stora boven till hypetåget är de själva.

Medlem

Verkligen jätte förvånande, ett försök att utnytja barn för o tjäna pengar med förmodligen väldigt predatoriska affärs modeller. Och Netease som dessutom spytt ut reskinade diablo kloner på löpande pand och har rykte om sig att köra ren p2w och allt är "låst" bakom paywalls mm. Ja det är jätte konstigt. Blizzard har totalt dödat sitt rykte och "when its done".

123
Skriv svar