Red Dead Redemption 2

Quake-konnässsör

Blir att vänta tills PC versionen kommer ut tyvärr.

Medlem

Jag har aldrig tvekat på att det skulle bli något annat än full pott.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Gen
Medlem

Calle - Hur känns motion blur? Är den i klass med den utmärkta vi har i God of War?

Skrivet av magma:

Visst, det är bara 30 fps, men konsolerna får oftast alltid den bättre optimerade versionen än pc som i många fall dras av prestandaproblem rätt länge.

Nu hittade du minsann på något som inte alls är sant.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

PS4 pro = 1920 X 2160

Körs det i porträttläge, alltså?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av magma:

Visst, det är bara 30 fps, men konsolerna får oftast alltid den bättre optimerade versionen än pc som i många fall dras av prestandaproblem rätt länge.

Jo men även med prestandaproblem på PC brukar man ju få spela i mer än 30fps iaf...

Medlem

@Dunder:

Väntat beror på hur mycket pengar skithögarna på MS och framför allt, Sony!!!, har pungat upp för konsol-exklusivitet och hur länge den gäller. Med tanke på hur enormt mycket pengar Rockstar har tjänat på GTA V just till pc så vore det enormt korkat ur en ekonomisk synvinkel att inte släppa det här till datorer. Vilket företag vill gå miste om en garanterad inkomst liksom?

Skulle mer än gärna köpa spelet på direkten, men jag köper inte en konsol för kanske ett par stycken intressanta spel per år. Företag som dessutom betalar utvecklare pengar för att göra en produkt svårare & dyrare för mig som kund att ta del av något jag finner intressant, (dvs. exklusivitet) gör mig inte direkt mer benägen att köpa deras prylar i framtiden om man säger så.

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

GTA V flöt på hur bra som helst vid release på PC och är ju mycket snyggare än samtliga konsolversioner. 360-versionen hade däremot rejäla prestandaproblem.

Googlar man på "gta 5 pc performance" så är det första man får upp är ordet issues. Finns många trådar från 2017 och framåt. Finns till och med en stor tråd på steam som radar upp alla problem så pc-versionen har. Sen är det klart att en del försöker spela GTA 5 på hårdvara som egentligen inte är gjord för det och då uppstår det problem. Söker man på fz finns det även trådar här som berör ämnet. Klart att det ser bättre ut på pc. Hade det funnits en pc-version hade jag tagit den istället men dåligt tålamod som man har blir det ps4 denna gång.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Gen:

Nu hittade du minsann på något som inte alls är sant.

Klart att konsolversionerna hade sina problem också, men är det inte lättare i allmänhet att optimera för konsoler än pc?

Ursäkta om jag lät otrevlig på något sätt


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör
Skrivet av Chomag:

@Newklear:

Väntat beror på hur mycket pengar skithögarna på MS och framför allt, Sony!!!, har pungat upp för konsol-exklusivitet och hur länge den gäller. Med tanke på hur enormt mycket pengar Rockstar har tjänat på GTA V just till pc så vore det enormt korkat ur en ekonomisk synvinkel att inte släppa det här till datorer. Vilket företag vill gå miste om en garanterad inkomst liksom?

Skulle mer än gärna köpa spelet på direkten, men jag köper inte en konsol för kanske ett par stycken intressanta spel per år. Företag som dessutom betalar utvecklare pengar för att göra en produkt svårare & dyrare för mig som kund att ta del av något jag finner intressant, (dvs. exklusivitet) gör mig inte direkt mer benägen att köpa deras prylar i framtiden om man säger så.

Om vi ponerar att Sony eller Microsoft faktiskt skulle kunna köpa spelet exklusivt - varför i all världen skulle de då välja bort pc istället för den absolut värsta konkurrenten?

Dels tror jag konsolreleaserna drar in mer pengar till Rockstar, åtminstone initialt. Annars hade de aldrig i världen valt att släppa alla GTA sedan trean till konsol först. Dels ger det bra effekt att släppa ett så stort spel som detta, eller GTA-titlarna, flera gånger. Se GTA 5, som ju fick tre releaser (först PS3, Xbox 360, sen PS4, Xbox One, och slutligen pc).

Så jag är rätt övertygad om att Red Dead 2 kommer till pc, gissningsvis i vår eller nästa höst.


signatur
Medlem

Den stora, obesvarade, frågan är om dom kommit till rätta med den klumpiga styrningen/kontrollen från gta-spelen/rdr1?
Med tanke på alla andra förbättringar som gjorts borde det ju vara på sin plats, men det nämns inget om det i artikeln?

Medlem

@Remus: I slutet av första RDR så vill man inte ha en fortsättning om temat vilda västern lockar dig som spelare. Anledning till det skriver jag inte helt öppet utan döljer för de som vill spela igenom det fantastiska spelet.

Halvautomatiska pistoler och bilar som var parkerade var det jag såg på gatorna. Då är det GTA vi pratar om fast bilar med symaskiner till motorer i nästa spel. En annan åsikt är att karaktären John Marston dog och spelet blir rejält tråkigt då man spelar som hans son. Min lilla åsikt om varför det bara skulle vara en dålig idé överlag. Och utöver det så tycker jag att döpa det senaste spelet till red dead redemption 2 var rätt konstigt val. Det är ingen uppföljare så vitt jag vet. Nu var det ett bra tag sen jag spelade igenom det första, så kanske har helt fel och är ute och cyklar.

Medlem

@Chomag: Du snackar ju i nattmössan nu. Rockstar får ju knappast betalt av Sony och Microsoft för att hålla på en PC version. Snarare är det så att Rockstar (eller snarare take two) förstår att spelet kommer att sälja mer om de släpper spelet på konsoler först. De undviker den grövsta piratkopieringen samtidigt som de kan sälja 2 kopior till folk som egentligen vill spela på PC men som köper på konsol för att de inte orkar vänta tills en eventuell PC version kommer.

Lite fjantigt av dig att påpeka hur "korkade" de är ur en ekonomisk synvinkel när GTA V har sålt 90 miljoner exemplar och är världens mest inkomstbringande nöjesprodukt. Och det är precis så här de släppte GTA V.

Medlem

Det är fan inte ofta man ser en 5:a! Skaffar säkert det när det väl kommer ut på PC.

Medlem

Hämtade ut min Xbox one X idag, såg hur mitt ex av rdr2 låg bakom disken och väntar på mig! Försökte med snälla men det gick inte...


signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | AIO: Alpenföhn Gletscherwasser 360mm HS | MB: ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570 | GPU: MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X | RAM: Team T-Force Xtreem ARGB 4x8GB (32GB) DDR4 3600 MHz CL14 | PSU: ASUS ROG Thor 850W | SSD: WD Black SN850 Gen 4 SSD 2TB | CASE: Phanteks Eclipse P500A

Medlem

jag sitter och tittar på en tysk som streamar på twitch..

Medlem

@ Calle. Har inte läst recension eller sett nån gameplay mer en första trailern som släpptes för jag vill få uppleva allt från början. Såg bara betyget och det räcker för mig. Men en fråga. Vad landade speltiden på för dig och spelade du mest igenom storyn rakt igenom eller körde du lite blandat?

Medlem

Hur funkar det med att spara spelandet? Kan man spara och sen bara gå bananas som i vanlig GTA-anda och sen loada om?

Redaktör
Skrivet av Laddemannen:

Hur funkar det med att spara spelandet? Kan man spara och sen bara gå bananas som i vanlig GTA-anda och sen loada om?

Det går. Spelet autosparar men man kan spara manuelt också.


signatur
Redaktör
Skrivet av Hexon:

@ Calle. Har inte läst recension eller sett nån gameplay mer en första trailern som släpptes för jag vill få uppleva allt från början. Såg bara betyget och det räcker för mig. Men en fråga. Vad landade speltiden på för dig och spelade du mest igenom storyn rakt igenom eller körde du lite blandat?

Han har gjort båda. Vi fick koden förra tisdagen och han har spelat både dag och natt. Vet ej timantalet, men det är många.


signatur
Medlem

Inte oväntat med tanke på hur hypat spelet varit länge. Action lir är inte min cup of tea dock så långt ifrån bästa spelet denna generation.

Gen
Medlem
Skrivet av magma:

Klart att konsolversionerna hade sina problem också, men är det inte lättare i allmänhet att optimera för konsoler än pc?

Ursäkta om jag lät otrevlig på något sätt

Nåja

Jo du har en poäng att det är många fler hårdvarukonfigurationer att ha i åtanke när man portar till PC men det finns så många exempel på riktigt fina portningar därute och tyvärr en del sämre samt några värdelösa Crash Bandicoot N.Sane Trilogy är ett exempel på en perfekt port (enligt min mening). Versionen flyter på perfekt i 4K och på alla möjliga konfigurationer. Visst, det är inget grafiskt intensivt spel men ändå. Jag kan minnas att Mordor serien funkat riktigt fint på PC också.

Medlem

Så det är 30fps som gäller på konsol no matter what? Hade uppskattat ett 1080p läge på One X med 60fps. Hur mycket jag än älskade ettan tål jag inte 30fps.

Medlem

Mycket mysig recension, tack! Den stillade hungern de sista återstående väntande timmarna


signatur

Nämen!

Medlem

Storyn kan vara bättre än pizza efter snu snu men det spelar liksom inge roll nå mer när prestandan i spelet är som att åka skidor ner för en backe utan snö.
Du kommer troligen komma fram till din destination för eller senare, men alla vet att det är roligare när det finns snö och glider på lite bättre.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Gen:

Nåja

Jo du har en poäng att det är många fler hårdvarukonfigurationer att ha i åtanke när man portar till PC men det finns så många exempel på riktigt fina portningar därute och tyvärr en del sämre samt några värdelösa Crash Bandicoot N.Sane Trilogy är ett exempel på en perfekt port (enligt min mening). Versionen flyter på perfekt i 4K och på alla möjliga konfigurationer. Visst, det är inget grafiskt intensivt spel men ändå. Jag kan minnas att Mordor serien funkat riktigt fint på PC också.

Absolut. Kan också säga att sonic mania, Turok från 97 samt möjligtvis också far cry 3 som var helt ok
Crash Bandicoot är sadistiskt svårt....haha


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Redjy:

Hämtade ut min Xbox one X idag, såg hur mitt ex av rdr2 låg bakom disken och väntar på mig! Försökte med snälla men det gick inte...

Ouch haha


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av ohGr:

Jag väntar på Katrin Zytomierskas recension.

"Fuck Red Dead Redemption" klingar inte riktigt lika bra.

Avstängd
Skrivet av magma:

Googlar man på "gta 5 pc performance" så är det första man får upp är ordet issues. Finns många trådar från 2017 och framåt. Finns till och med en stor tråd på steam som radar upp alla problem så pc-versionen har. Sen är det klart att en del försöker spela GTA 5 på hårdvara som egentligen inte är gjord för det och då uppstår det problem. Söker man på fz finns det även trådar här som berör ämnet. Klart att det ser bättre ut på pc. Hade det funnits en pc-version hade jag tagit den istället men dåligt tålamod som man har blir det ps4 denna gång.

https://www.youtube.com/watch?v=_mTIPXwcDGQ

Att en del har problem betyder inte att spelet är dåligt optimerat.

Medlem
Skrivet av HaxXt:

Så det är 30fps som gäller på konsol no matter what? Hade uppskattat ett 1080p läge på One X med 60fps. Hur mycket jag än älskade ettan tål jag inte 30fps.

Problemet är att 60fps vs 4k inte är någon antingen-eller-historia.
Dagens konsoler är gpu-starka, bara för du slänger på eller tar bort 4k-assets betydet inte drt att man magiskt kan få 60fps... varför inte använda det när det finns kraft till det?

4k 30fps är lika tugnt på cpun som 1080p... vill du ha 60fps måste utvecklaren ta bort cpu-tunga saker. Typ antalet objekt , ljus, effekter och liknande. Tror knappast R* vill fula ner spelet så att 60fps blir möjligt.

Ambassadör
Xbox

Min Xbox One X är redo för den överlägset bästa versionen!

Bra recension! Ser ut som om det är ett riktigt mästerverk till spel. Roligt att se Calle göra en Jocke och leva sig in i världen så där nördigt.


signatur

Jump in.

Skriv svar