Witcher-författaren kräver drygt 140 miljoner av CD Projekt

Robot
Witcher-författaren kräver drygt 140 miljoner av CD Projekt

Andrzej Sapkowski vill ha pengar, men CD Projekt Red säger nej.

#andrzej-sapkowski, #cd-projekt, #stora-pengar, #the-witcher


Medlem

Bitter gammal herre som inte trodde på studion och har pratat skit om dem och branschen sedan det började. Hoppas att han inte går en krona rikare ifrån det här.


signatur

Ryzen 5 7600X | Powercolor Radeon RX 6800XT | 32 GB Kingston DDR5 Fury Beast

Medlem

Hmm, girighet kommer oftast med konsekvenser, har mannen inte lärt sig det under sina år.

Medlem

Vill minnas att han tyckte spel var skitkultur. Bit i det sura äpplet, gubbe.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Karma can be a bitch.

Medlem

Handlar väl i slutändan bara om hur kontraktet/avtalet är utformat. Har han rätt så bör han kompenseras, har han fel så får han väl stå för notan i rätten (om det går så långt och det fungerar så i Polen).

Medlem
Skrivet av TheConsul:

Handlar väl i slutändan bara om hur kontraktet/avtalet är utformat. Har han rätt så bör han kompenseras, har han fel så får han väl stå för notan i rätten (om det går så långt och det fungerar så i Polen).

Har för mig läst att han fick ett val, ta en viss procent av alla intäkter av sålda exemplar och dylikt, eller en klump summa minns jag korrekt så tog han klump summa för han ej trodde det skulle sälja vidare bra.

Men som sagt minns en källa var ett bra tag sedan jag såg denna artikel.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Tråddemonen
Testpilot

Är väl ganska typiskt att samhället kränger ner på spel i överlag, sen när det börjar ta fart så ska alla helt plötsligt ha en bit utav kakan.

Medlem

Om han sedan tidigare fått 140 miljoner borde han donera 80? o va nöjd.. (OM han nu inte ämnar donera mer, gl isåfall).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Gubben ser ut lite som CD i Walker Texas Ranger.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

KoP
Medlem

Gubbfan får stå sitt kast då han valde att INTE ta ut pengarna i % per sålt spel. Han ska bara knipa igen kakhålet.

Dessutom är han desillusionerad och lider av hybris om han tror att det är hans böcker som gjort spelen stora. För ärligt talat, så jävla bra är inte hans böcker. Dom är på gränsen till kiosklitteratur i mitt tycke. :'D

Medlem

Själv reagerade jag mest på att polska pesetas är "värda mer" än svenska trots den polska krisen.

Medlem

Själv tycker jag det hade varit helt okej av honom att ha en del av kakan, MEN problemet är ju att han inte ville veta av spelserien i början och det var tydligt att han såg ned på den formen av kultur. Hade han verkligen velat, hade han haft sina miljoner idag, det tvivlar jag inte på.

Medlem
Skrivet av KoP:

Gubbfan får stå sitt kast då han valde att INTE ta ut pengarna i % per sålt spel. Han ska bara knipa igen kakhålet.

Dessutom är han desillusionerad och lider av hybris om han tror att det är hans böcker som gjort spelen stora. För ärligt talat, så jävla bra är inte hans böcker. Dom är på gränsen till kiosklitteratur i mitt tycke. :'D

Väldigt många som kommer och kryper till korset när de gjort en dålig deal.

Det var en risk som CD Projekt tog med att köpa licensen från första början...

Att de sedan lagt nästan 10 år av utvecklingsarbete för att göra witcher till den Succeé den är idag är inte något som bara händer magiskt.

Nej den här gubben tappade precis all potentiell respekt han besuttit.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Tror inte det är många Witcher spelare som har ens läst böckerna.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

@Seraium: Jag har, började direkt efter Witcher 1 som jag spelade efter tvåan. Allt i fel ordning, men det gav verkligen en fantastisk utfyllnad till spelen. Det tragiska är hans attityd till spelen som sannolikt gjort att fler uppmärksammade hans böcker. Dem släpptes ju inte igår direkt.
Han borde istället vara jäkligt tacksam att CDPR ville göra en av världens bästa spelserier baserade på dem, bättre reklam finns ju inte. I takt med spelens popularitet så släpptes ju översättningar till fler språk än Polska, och nu kommer även Netflix göra serie av den.

Känns mer som att CDPR borde ha pengar av honom.

Medlem
Skrivet av KoP:

Gubbfan får stå sitt kast då han valde att INTE ta ut pengarna i % per sålt spel. Han ska bara knipa igen kakhålet.

Dessutom är han desillusionerad och lider av hybris om han tror att det är hans böcker som gjort spelen stora. För ärligt talat, så jävla bra är inte hans böcker. Dom är på gränsen till kiosklitteratur i mitt tycke. :'D

Har läst samtliga böcker som har släppts på engelska, detta började jag med efter jag hade spelat Witcher 1.

Håller helt med om termen "kiosklitteratur", själv upplevde jag det som bra till dålig fan-fic när jag läste böckerna.

Medlem
Skrivet av miffot:

Har för mig läst att han fick ett val, ta en viss procent av alla intäkter av sålda exemplar och dylikt, eller en klump summa minns jag korrekt så tog han klump summa för han ej trodde det skulle sälja vidare bra.

Känns lite som när Leif "Loket" Olsson bestämde sig för att han absolut skulle ha en fast lön istället för % av intäkterna när han höll i Bingo Lotto.

Medlem

Kände inte ens till böckerna innan jag läste om spelet när det var under utveckling och jag tvivlar på att jag var den enda, så nej jag tror snarare att folk blivit intresserade av böckerna tack vare The Witcher än tvärtom.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Kände inte ens till böckerna innan jag läste om spelet när det var under utveckling och jag tvivlar på att jag var den enda, så nej jag tror snarare att folk blivit intresserade av böckerna tack vare The Witcher än tvärtom.

och därigenom borde författaren då vara glad, han får ju en Netflix serie dessutom tack vare spelen hade framgång.

Nej giriga gubbar, nu vill man ju inte läsa böckerna alls.

Medlem

Jag hade ingen aning om att det fanns en bokserie bakom det hela förrän efter Witcher 3.
Hade varit intressant att se försäljningssiffror av böckerna runt release av spelen.

Medlem

Finns det böcker!!!???


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Moderator | Testpilot

Det hela känns ändå konstigt för borde han ändå inte fått ganska bra med pengar på att sälja böckerna samt serien som kommer ut på Netflix? Klart man alltid är sugen på mer pengar men känns ändå som att han borde kunna bada i dem ändå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

FM-guru
F.d. Sisyr

Bitter, förvirrad gammal gubbe. Till råga på allt är böckerna inte ens läsvärda. Eller ja, inte den första i alla fall. Resten har jag av förklarliga skäl inte läst.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Själv reagerade jag mest på att polska pesetas är "värda mer" än svenska trots den polska krisen.

Vilken kris? När hade Polen kris? Bodde där i 9 år. Hade aldrig höras om kris där, även hela Europa hade kris 2008-09 men Polen var den enda i Europa som hade tjänad pengar på.

Tråddemonen
Testpilot

Inte lite fräckt att först inte ge ett förtroende till studion och ta pengarna i handen, efter att studion blir framgångsrika så vill han helt plötsligt få en del utav vinsten. Andrzej hade sett mer respektabel ut ifall han hade velat starta ett sammarbete med studion och tjänat på det.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Inte lite fräckt att först inte ge ett förtroende till studion och ta pengarna i handen, efter att studion blir framgångsrika så vill han helt plötsligt få en del utav vinsten. Andrzej hade sett mer respektabel ut ifall han hade velat starta ett sammarbete med studion och tjänat på det.

Vi ver ju givetvis inte hur hela snacket gått till men hade han inte bara kunnat fråga om de kunde förhandla om? De har ju liksom stor respekt för honom, och även om de givetvis inte vill ge honom hur mycket som helst så hade de ju säkert kunna lösa något för att vara schysst.

Han är ju dessutom 70 år och inte direkt den personen som är ute mycket. Hur mycket pengar behöver han egentligen..

Medlem
Avstängd

Han måste ju sakna nått i skallen då han sa nej till %, han hade kanske varit miljardär idag då.

Det spelar ingen roll om det är en okänd spelstudio som ska göra ett spel om något jag skrivit, då skulle jag självklart tacka ja till % på sålda spel. Man har ju liksom inget att förlora på det.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Klart man blir bitter av en sån kass affär.
Borde det inte rulla in några netflixdollar på hans konto han kan trösta sig med.

12
Skriv svar