Helgdiskussion - Vilken är den bästa remaken?

Robot
Helgdiskussion - Vilken är den bästa remaken?

Vi lever i en tid då klassiker får nyversioner stup i kvartet, vissa bra och andra sämre - vilken är bäst?

#comeback, #remake, #retro


Medlem

God of war 3 remastered såklart eftersom jag nyss kört klart det o inte hade spelat det innan.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Finns det några bra remakes? (Tittar ursinnigt på Beamdog)

Jag väntar iofs på att Blizzard ska släppa det ryktade Diablo 2 remake. Vad kan gå fel?


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

Finns det några bra remakes? (Tittar ursinnigt på Beamdog)

Jag väntar iofs på att Blizzard ska släppa det ryktade Diablo 2 remake. Vad kan gå fel?

Tja, det hade kunnat bli som Diablo 2! (Jag är inte ett fan, haha)

Releasehästryttare

"bästa" är lite dumt att säga va, favorit är väl preferable?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_game_remakes

Och eftersom det är så grymt svårt att välja EN favorit så får det bli Resident evil till Gamecube om nån håller en pistol mot mitt huvud

Releasehästryttare
Skrivet av Ariath:

Finns det några bra remakes? (Tittar ursinnigt på Beamdog)

Jag väntar iofs på att Blizzard ska släppa det ryktade Diablo 2 remake. Vad kan gå fel?

Kolla in spelet Shadows: Awakening, släpptes igår på steam och ligger på 90% positivt atm, har inte hunnit testa det själv än men skall så fort jag får tid över.

Medlem

Sly Racoon HD collection nog min favorit gällande remakes tätt följt av Ratchet and Clank och Jak and Daxter.

Ser fram emot Spyro Reignited.

Moderator | Testpilot

Finns många men här är några exempel.

Ocarina of time är fortfarande ett fantastiskt spel men det finns mer människor än mig som har problem att spela originalet för att det ser gammalt ut och bara är lite gammalt i sin design. 3DS versionen är fortfarande samma spel i grunden men gör diverse uppgraderingar som får det nå en mer modern standard, i mitt tycke då.

Överlag är väl det här är remaster egentligen, men tycker det är värt att nämna ändå.

Castle of Illusions är ett spel på samma nivå. Väldigt likt originalet men bara uppdaterat för att nå en modern standard. Bättre grafik (Nu för tiden har ju pixel grafik blivit en stil dock), och uppdaterat ljud, gameplay och musik.

Wonder Boy: The Dragon's Trap är också intressant. Likt Halo remakesen (som får sin lilla mention här också) finns det en knapp så man kan hoppa mellan den gamla 8 bits grafiken och det nya, samma gäller musiken också. Spelet i sig är exakt likadant som när det först kom ut. Enda problemet är väl att spelet inte gör något för att förbättra upplevelsen som de två tidigare exemplen men det är ju på gott och ont.

Sista för mig denna gången får nog bli Pokémon Fire Red och Leaf Green. Tycker fortfarande originalspelen är fantastiska men dessa remakes tar det underbara första spelen och lägger in behövliga uppdateringar som kom med nyare releaser och det funkar galant. All magi är fortfarande där med mycket nyheter som gör spelet unikt från resten men också grejer som blivit en standard i andra för att spelupplevelsen ska bli bättre.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Blanda inte ihop remasteres med remakes gott folk.
Förövrigt är Resident Evil remaken av ettan väldigt bra gjord och Resident Evil 2 remaken verkar ännu mer ambisiös. Men det får vi veta i Januari.

Sedan har man ju väntat i 10 år+ på remaken utav Final Fantasy 7, men där verkar det tyvärr som dom klantat sig rikrigt ordentligt. Vad som kunde ha vart...

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Tja, det hade kunnat bli som Diablo 2! (Jag är inte ett fan, haha)

Jag är rädd att det blir mer som 3:an och det vore katastrof i mina ögon


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Devan:

Kolla in spelet Shadows: Awakening, släpptes igår på steam och ligger på 90% positivt atm, har inte hunnit testa det själv än men skall så fort jag får tid över.

Kollade in det nyss. Det såg ut som Diablo 3 vilket inte föll mig i smaken. Grafiskt var det inga fel


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

eld
Medlem

PREY tar första plats som systemshock 2 remake!

Resident Evil till Gamecube och Pokemon SoulSilver/HeartGold.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Battlezone (1998) tog det gamla arkadspelet från 1980 och omvandlade det till ett adrenalinpumpande RTS/FPS hybrid med spektakulära vapen och två kampanjer. Definitivt ett bra exempel på en remake som siktar och träffar högre än källmaterialet.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

https://nerdburglars.net/remake-reboot-remaster-whats-the-dif...

"So let’s start with a remaster as these are often the most simple form of a video game re-release. Back in the previous console generation (PS3 & Xbox 360) we saw a lot of games from the PS2 era get released as HD remakes. This was quite confusing as these were not actually remakes at all, they were remastered. A remaster is when you take an existing game, make some tweaks and improvements and remaster it on a new platform."

"The word remake is often used to describe all 3 of these things and it is incorrect. A remake means to make something again. The recent release of the Crash Bandicoot trilogy is a good example of what a remake is. They take an existing game and completely remake it from the ground up. The end goal is for this new game to be the same as the old game, but with as many aspects as possible improved upon without chaining the core game. Remakes are often performed when a game has gotten so old that the assets in the game are of no use and even the best technology to remaster them is no use."

"The final and less common of the 3 is a reboot. A reboot is more often something that happens to a franchise rather than a specific game. We see reboots every year in the movie industry because they are always fucking them up. A reboot is when you take an old franchise that has lost its appeal and take it in a new direction. "

När det kommer till remakes så är det nog (baserat på Steam remastern jag spelat) Resident Evil 1 till Gamecube, klar förbättring från originalet och om de tänker göra ännu en remake så är det nog bara ett första person läge som hade varit intressant för egen del. Så kommande remaken på Resident Evil 2 ser jag fram emot med stort inresse.

Black Mesa, är absolut den remake som jag varit mest nöjd med. Lyckas dom också med konststycket att förbättra den ganska kassa avslutande "Xen level", så blir det full pott i betyg.

Kontot avslutas

De flesta spelen som jag har tänkt på har redan nämnts.

Pokémon HeartGold och SoulSilver
Riktigt bra remakes av originalen men när det gäller handlingen och flera andra tillagda saker så är det mer som en remake av Pokémon Crystal.
Men det är mycket de ändå har gjort om i spelet så det blev mer som ett nytt spel.

Pokémon FireRed och LeafGreen
Fortfarande några av mina favorit spel när det kommer till Pokémon remake. Även att jag gillar Gold, Silver, Ruby och Sapphire mest.
Men dessa remake av original spelen höll kvar väldigt mycket av känslan från original spelen men gjorde något nytt av det.

Pokémon Omega Ruby och Alpha Sapphire
Även att jag inte gillade X och Y så lyckades de slänga in en väldigt bra remake denna generation. De lade till väldigt mycket som gav ett helt nytt liv i original spelen.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D och Majora's Mask 3D
Nintendo skapade ett helt nytt liv i sina gamla klassiska Nintendo 64 Zelda spel. Själv gillar jag mer den nya Majora's Mask eftersom det i mångt och mycket blev mer ett nytt spel än vad Ocarina of Time blev.
Sen lade Nintendo även till saker i Majora's Mask 3D som att man kan välja mer exakt vilken timme man ska åka fram till med sin Ocarina och att det går att spara på ett bättre sätt med fågel statyerna.

Resident Evil Gamecube remake
Jag kan bara säga att det blev ett riktigt snyggt spel på sin tid.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Halo 2: Anniversary. Hade gjort hemska saker för att få ett Halo 3: Anniversary med cutscenes av Blur.

Medlem

Escape from Butcher Bay och Halo Combat Evolved Anniversary är mina favoriter när de kommer till remakes.

Medlem

Räknas Settlers 2 10th Anniversary som remake eller remaster. Det är ju inte bara HD texturer utan helt i 3D -


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Bards Tale - Tales of the unknown. (2018)
Ge mig fler såna här! (hade gärna sett nästan samtliga av mina 80-90tals favorit rpg omgjorda på detta viset).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Ambassadör
Xbox

Hmm klurigt det där...

Remake får nog bli Halo 2 Anniversary.

Remaster får jag säga The Ezio Collection mest för att jag precis kört igenom dem. De mådde mycket bra av att putsas upp!

Reboot: Tomb Raider 2013!


signatur

Jump in.

Medlem

Av förslagen så borde ju Escape from butchers bay och Halo Anniverary räkans som remasters (hur underbara spelen än må vara) medans Settlers 2 Anniversary borde räknas som remake då det är helt omgjort. De har gjort ett nytt spel med gamla mekaniken. Och det är ju ett helt fantastiskt spel.

Nya kommande Resident Evil 2 är ju en remake eftersom de gör om spelsättet.
Men det är lite rörigt för det finns nog en ganska bred gråzon.

Medlem

DOOM (2016) är ju mer eller mindre en remake, så det får min röst.


signatur

Nämen!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Struggle:

DOOM (2016) är ju mer eller mindre en remake, så det får min röst.

Känns ju mer som en reboot än något annat, men vad vet jag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av eld:

PREY tar första plats som systemshock 2 remake!

Jag har aldrig spelat Systemshock 2 (jag vet, my bad...) men PREY är grymt bra spel så det blir tummen upp!

Medlem
Medlem
Skrivet av MadHatter:

Nu kan ni stänga tråden. Rätt svar har givits.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Känns väldigt enkelt. Utan konkurrens så är bästa remake:

Tomb Raider (crystal dynamics 2013).

Ett av ytterst få spel som jag spelat om och plockat platinum trophy på.
Lagom balans mellan samlande, bygga upp färdigheter/vapen och uppdrag och riktigt snyggt.
Och kom nu inte och säg att det där inte är en remake utan en reboot Samma sak enligt mig

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Känns ju mer som en reboot än något annat, men vad vet jag.

Jag är nog på samma spår som dig.

Edit: Inte säker på hur det skulle "mer eller mindre" vara en remake faktiskt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

12
Skriv svar