Schampo-företaget Procter & Gamble har goda chanser att varumärkesskydda "LOL"

Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Jag håller inte helt med dig. Till att börja med så har de nog valt varumärket Dove för att det förknippas ganska snabbt med vissa ideer och värden, framförallt knutna till mjukhet, redan innan de säljer sin första tvål så finns det en förknippning som de då "försökt roffa sig åt". Sedan så har de genom sitt varumärkesskydd lyckats just etablera produkten med dessa värderingar. Jag ser det inte som omöjligt att någon tänkte likadant när de lanserade Dove, och tyckte att de åkte snålskjuts på folks bild av duvor som mjuka, fina och vita (Doves då, inte Pidgeons - stadens råttor...) tills de fick en chans att bli ett etablerat varumärke. Jag håller med dig om att det är en löjlig cashgrab, men att det skulle vara något fel moraliskt eller etiskt där skiljer vi oss nog i åsikt.

Mjo, men då har Dove fortfarande en symbolik, eller åtminstone en tanke, som på något sätt kan relateras till produkten.
Det kan ju gå åt andra hållet också om t.ex. en uppenbart onyttig, artificiell och ohälsosam produkt namnges som om det vore något nyttigt, naturligt och hälsosamt. Det har väl inte lika mycket med varumärkesskydd att göra iofs, men en annan del av möjlig "osportslighet".

Fast om du håller med om att det är en löjlig cashgrab, då är det väl lite samma sak om du också tycker att det är lite etiskt snett/lurt/smutsigt/missbrukande/fult/osportsligt?
Lagligt och korrekt enligt reglerna? Kanske... men det behöver inte betyda att det är ett schysst sätt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av StrongBad:

Är... är det... Comic Sans?

Haha, skyldig!

Skrivet av Quiz:

LOL betyder inte rullar på golvet skrattande

Man har varit på internet sedan 1996 och bommar på en sådan grej. Pinsamt.

Skrivet av Kleptoman:

Känns väldigt mycket som clickbait. Som andra har nämnt i kommentarsfältet handlar det om endast vissa produkter. Ser inget problem med detta.

Vilken rubrik hade du skrivit?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vilken rubrik hade du skrivit?

"LOL-attacken på schampo!"

Medlem

Comic sans? lol fml

Skägg.
10 Chambers

En perfekt start på söndagen när man bakis behöver gräva fram en toalettfräschare som ramlat ner och kilats fast i vattenböjen. Hade gärna tagit en FML-tvål idag.


signatur
12
Skriv svar