*Stålenhag kommenterar Generation Zeros likheter med hans konst

Sida 1 av 2
2018-08-17 09:58
*Stålenhag kommenterar Generation Zeros likheter med hans konst

Spelet låter sig väldigt tydligt influeras av konstnärens verk.

#avalanche, #generation-zero, #simon-stålenhag


2018-08-17 10:07

Ingen högoddsare direkt, likheterna är slående. Känns märkligt att man inte ens tippar hatten åt Stålenhags håll på något sätt

2018-08-17 10:13

Riktigt svagt av spelstudion. Det är uppenbart att man har inspirerats av Stålenhag. För det behöver man givetvis inte betala pengar, men man kan erkänna att man inspirerats och ge Stålenhag credd.

2018-08-17 10:16
Skrivet av Fargo:

Riktigt svagt av spelstudion. Det är uppenbart att man har inspirerats av Stålenhag. För det behöver man givetvis inte betala pengar, men man kan erkänna att man inspirerats och ge Stålenhag credd.

Håller helt med. Ett erkännande behöver inte kosta Avalanche en krona men kan ge Stålenhag exponering som kan vara värt en del.

2018-08-17 10:21

Fattar inte vad problemet är, tycker inte Avalanche behöver bekräfta något alls, om hans namn inte framkommer i trailers etc så är han inte inblandad, oavsett hur mycket det än ser ut att han är det. Om detta blir en till "PUBG stekpanna" situation är det löjligt.
Ska de också tacka Wolfenstein 3D för förstapersons-perspektivet?

2018-08-17 10:24

Stålenhag har inte copyright på konceptet svenskt 80tal med robotar Så någon cred har han inte rätt till då hans konst inte direkt använts. Däremot så är det konstigt att Avalanche inte har bemödat sig att kommentera detta.

2018-08-17 10:36

Kan nån upplysa mig så Jag förstår vad likheterna är rent konkret. Är det maskinerna som liknar varandra så pass att han kräver ett tack? eller är det att det utspelar sig i ett apokalyptiskt 80-tals sverige som gör att simon kräver ett erkännande?

Så här står det på wiki om " Gamla Mutant som utgavs 1984"

De enda som finns kvar av den gamla tiden är människor som frusits ned, cyborger och androider (spelets robotar). Hundratals år senare börjar muterade djur och människor så sakteliga bygga upp en ny samhällsordning. Rollspelet utspelar sig i ett framtida Sverige, men Sverige finns inte längre – landet är uppdelat i mindre samhällen som till exempel Pyrisamfundet. Områden som smittats av biologisk och/eller radioaktiv strålning under kriget och därför fyllts med farliga och underliga muterade varelser stämplas som Förbjudna zoner. Det är också där man kan göra de flesta intressanta fynden av den gamla världens högteknologi.

2018-08-17 10:37

För er som inte vet vem Stålenhag är http://www.simonstalenhag.se/

Bara några av hans verk, kolla in länken för att se mer.

2018-08-17 10:41

Alla har såklart rätt att man inte måste erkänna något, men när en svensk internationellt erkänd spelstudio inspireras av en svensk internationellt erkänd konstnär kanske man hade kunnat hjälpa varandra, ett litet tack helt enkelt. Ungefär som när någon håller upp dörren för dig. Du MÅSTE inte säga tack men det är ju trevligt och omtänksamt att göra det

Edit: Det hade ju räckt med att slänga upp ett ”Inspired by the works of Simon Stålenhag” i början av trailrarna/spelet. Done! Billig, enkel goodwill

2018-08-17 10:47
Skrivet av Devan:

För er som inte vet vem Stålenhag är http://www.simonstalenhag.se/

Bara några av hans verk, kolla in länken för att se mer.

Handlar det om tidsperioden (bilar m.m.)? I så fall borde ju Volvo m.m. bli erkända också för att de har tagit designen & bytt ut namnet? Jag tycker det är svårt att kräva något gällande hur ett samhälle såg ut.

2018-08-17 10:53
Skrivet av Maysay:

Handlar det om tidsperioden (bilar m.m.)? I så fall borde ju Volvo m.m. bli erkända också för att de har tagit designen & bytt ut namnet? Jag tycker det är svårt att kräva något gällande hur ett samhälle såg ut.

Glöm inte gud. Det sägs ju att den killen ligger bakom miljöerna de inspirerats av. Så ett "thank god" i början av trailern vore klädsamt.

2018-08-17 10:55
Skrivet av Dimuman:

Kan nån upplysa mig så Jag förstår vad likheterna är rent konkret. Är det maskinerna som liknar varandra så pass att han kräver ett tack? eller är det att det utspelar sig i ett apokalyptiskt 80-tals sverige som gör att simon kräver ett erkännande?

Så här står det på wiki om " Gamla Mutant som utgavs 1984"

De enda som finns kvar av den gamla tiden är människor som frusits ned, cyborger och androider (spelets robotar). Hundratals år senare börjar muterade djur och människor så sakteliga bygga upp en ny samhällsordning. Rollspelet utspelar sig i ett framtida Sverige, men Sverige finns inte längre – landet är uppdelat i mindre samhällen som till exempel Pyrisamfundet. Områden som smittats av biologisk och/eller radioaktiv strålning under kriget och därför fyllts med farliga och underliga muterade varelser stämplas som Förbjudna zoner. Det är också där man kan göra de flesta intressanta fynden av den gamla världens högteknologi.

Du tittar på fel spel, det är Tales from the Loop eller på svenska Ur Varselklotet som är Stålenhags rollspel med ungdomar i en svensk 80-tals dystopi. Mutant är det andra som gjort.

https://www.kickstarter.com/projects/1192053011/tales-from-th...

Skrivet av Dimuman:

Kan nån upplysa mig så Jag förstår vad likheterna är rent konkret. Är det maskinerna som liknar varandra så pass att han kräver ett tack? eller är det att det utspelar sig i ett apokalyptiskt 80-tals sverige som gör att simon kräver ett erkännande?

Konceptbild från spelet eller Stålenhag?

Vidare: Stålenhag har svarat, nyheten uppdateras inom kort.

2018-08-17 11:04
Skrivet av Aletheides:

Stålenhag har inte copyright på konceptet svenskt 80tal med robotar Så någon cred har han inte rätt till då hans konst inte direkt använts. Däremot så är det konstigt att Avalanche inte har bemödat sig att kommentera detta.

Cred har ju inget med immaterialrättigheter att göra. Cred ger man som en fin gest, som ett erkännande.

2018-08-17 11:11

Synd. Tänkte köpa detta. Men inte ens ett tack, eller en kommentar utav utvecklarna varför likheterna är så slående? Fz:a borde ställa frågan.

2018-08-17 11:11
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

https://publishingperspectives.com/wp-content/uploads/2017/03...

Konceptbild från spelet eller Stålenhag?

Vidare: Stålenhag har svarat, nyheten uppdateras inom kort.

Eller ett fotografi som någon har målat en robot på?
EDIT: Själv tänker jag mer på DayZ (i svenska miljö) när jag ser trailern. Kanske har mer med att jag aldrig hade hört talas om Stålenhag innan spelet visades upp första gången.

2018-08-17 11:14

Väldigt välformulerat svar från Stålenhag

2018-08-17 11:25
Skrivet av nils45:

Synd. Tänkte köpa detta. Men inte ens ett tack, eller en kommentar utav utvecklarna varför likheterna är så slående? Fz:a borde ställa frågan.

Den här nyheten som du har kommenterat handlar precis om att FZ _HAR_ ställt frågan. Herrejävlar, är det ingen som läser innan de skriver längre?

2018-08-17 11:31
Skrivet av Vamp:

Den här nyheten som du har kommenterat handlar precis om att FZ _HAR_ ställt frågan. Herrejävlar, är det ingen som läser innan de skriver längre?

Dom har slagit ihop två kommentarsfält från två olika nyheter. Herrejävlar, är det ingen som hänger med längre?

Edit: Hade dom visst inte ;). Trodde jag hade skrivit i den första nyheten med trailern. Peace, love.

2018-08-17 11:36

Avalanche borde skämmas, uppenbart att dom tapetserat kontorslandskapet med Stålenhag-posters..

2018-08-17 11:38

Precis som Jocke sa, det är inget krav, inget man måste göra. Det är en fin gest och i det här fallet ganska förväntad. Blir jag hembjuden på middag så tackar man givetvis artigt för maten, inget krav men en fin gest och något som förväntas.

Eftersom de apat efter Simons verk så har någon eller flera personer på Avalance, uppskattat hans konst, böcker och spel, konstigt vore annars. Hur svårt kan det då vara att kläcka ur sig att man inspirerats av en annan person?

Är ju lite som om någon skulle skapa musik som låter slående likt ABBA och sedan helt undvika att någonsin svara på frågan om ABBA var en influens och om de haft en inverkan på dennes skapande och tänkande.

Hade det varit någon random indie-studie någonstans hade jag nog inte funderat så mycket, men när det är en stor AAA-studio som dessutom är svensk blir jag något förbryllad. Har givetvis noll och ingen inverkan på om jag ska köpa spelet eller ej, jag finner det bara märkligt.

2018-08-17 12:25

En sak är säker. Båda sidorna får otroligt mycket PR nu. Simon Stålenhag gör sig ett namn inför tv-serien på Amazon & Generation Zero får även detta inför sin release. Ett klassiskt upplägg på en konflikt.

2018-08-17 12:31
Skrivet av Maysay:

En sak är säker. Båda sidorna får otroligt mycket PR nu. Simon Stålenhag gör sig ett namn inför tv-serien på Amazon & Generation Zero får även detta inför sin release. Ett klassiskt upplägg på en konflikt.

Barbra Streisand i foliehatt.

2018-08-17 12:47
Skrivet av gh0glund:

Barbra Streisand i foliehatt.

Verkligen. Om jag skulle vara Avalanche Studios skulle en kommentar aldrig släppas.

2018-08-17 12:49

Jag tror inte att den här uppståndelsen gått Avalanche förbi och just för att studion är en AAA-studio, med tillhörande jurister som har koll på bland annat immaterialrätt, så är man nog mer försiktig än en indiestudie med att tacka någon för inspiration då det i slutändan kan leda till ersättningskrav från inspirationskällan. Så även om någon designer har inspirerats av Stålenhag och gärna skulle vilja säga att Simons verk är skitläckra och en självklar inspirationskälla så kanske det rent affärsmässigt och juridiskt sett inte är en bra idé

2018-08-17 12:50
Skrivet av Fulci:

Du tittar på fel spel, det är Tales from the Loop eller på svenska Ur Varselklotet som är Stålenhags rollspel med ungdomar i en svensk 80-tals dystopi. Mutant är det andra som gjort.

https://www.kickstarter.com/projects/1192053011/tales-from-th...

https://ksr-ugc.imgix.net/assets/014/658/536/687c445aa6b7e427...

Jag tror att han menade att Mutant beskriver samma miljö, årtionden innan varken Stålenhag började måla och Avalanche började designa.

2018-08-17 12:52

Som Stålenhag säger i sin kommentar till FZ: spelets game director följer han på Twitter. Sen är det ju ingen hemlighet att Simon har många stora fans som jobbar på Avalance. Hell, han har stora fans på Machine Games, DICE, och i stort sett alla svenska utvecklare.

Det är ju ingen tvekan om att Generation Zeros art direction är direkt påverkat av hans konst, och när det är en sådan slående likhet att folk automatiskt tror han är inblandad, då är det faktiskt något som Avalanche måste kommentera på.

2018-08-17 12:54

Tycker Max borde ge McDonalds ett omnämnande så ingen känner sig kränkt.

2018-08-17 12:59

Alltså det är klart att sci-fi i Sveriges 80-tal rymmer flera gestaltningar. Men efter som Simon har sin extremt realistiska stil så blir det aningen oklädsamt när Avalanche som har betydligt större muskler än Ligan gör något sommar så pass likt till både färgschema och känsla utan att ens nicka åt Stålenhag. Dock är ju hans värld inte postapokalyptisk.

2018-08-17 13:00
Skrivet av Renfis:

Jag tror inte att den här uppståndelsen gått Avalanche förbi och just för att studion är en AAA-studio, med tillhörande jurister som har koll på bland annat immaterialrätt, så är man nog mer försiktig än en indiestudie med att tacka någon för inspiration då det i slutändan kan leda till ersättningskrav från inspirationskällan. Så även om någon designer har inspirerats av Stålenhag och gärna skulle vilja säga att Simons verk är skitläckra och en självklar inspirationskälla så kanske det rent affärsmässigt och juridiskt sett inte är en bra idé

Fundera på de också, kanske så att dom håller tyst och inte kommer med ett erkännande för att slippa framtida utgifter?
Alla är inne för greed before need ^______^

Sida 1 av 2