Hur bra funkar downscalingen i Windows på 4k skärmar nu för tiden? Tips?

Medlem
Hur bra funkar downscalingen i Windows på 4k skärmar nu för tiden? Tips?

Hejsan
Tänkte bygga stationär dator igen efter några år på en macbook retina, och som rubriken lyder undrar jag hur bra downscalingen i Windows funkar för 4k skärmar nu för tiden. Idén är att skaffa typ en 27" och köra 200% down scale, och jag undrar hur det kommer lira med program och spel; interface, knappar och text osv? Kommer tex pyssla med lite musikproduktion, filmklippning och casual gaming. Ni som har erfarenhet - funkar det lika bra på PC som på mac?

Tack på förhand

Medlem

Jag skulle säga, Meh. Det fungerar hyggligt men det beror också på de program man kör, vissa fungerar bättre än andra. Kör en laptop med 13" skärm som har 2880 upplösning och det fungerar utmärkt att skala upp den till 150% i 90% av fallen. Däremot om jag kopplar in den till en docka och en till skärm så flippar allting ur tills jag startar om datorn med allt inkopplat ifrån början. Fast det är ju inte ett problem för dig så jag skulle säga att det kommer fungera helt ok. Den har fortfarande issues som kan kännas konstigt men det har blivit mycket bättre de senaste åren.

1
Skriv svar