Misslyckat databygge

Medlem
Misslyckat databygge

Hej!

Sitter på:

Sapphire Radeon R9 270X 4GB GDDR5
AMD FX-6300 Black Edition
Gigabyte GA-970A-DS3P
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Corsair CX 500M, 500W PSU

men datorn började bli väldigt långsam, så jag tänkte passa på att uppgradera lite när jag fick lite extra inkomst och köpte:

AMD Ryzen 5 1400 - 3.2 GHz
MSI B350M PRO-VD PLUS
G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Trident Z

tänkte fortsätta köra med samma grafikkort och PSU.

Nu till problemet, när jag satte ihop allt idag så startar fläktar och LED överallt det ska men skärmen vägrar ge bild som om grafikkortet inte ens är ikopplat och USB enheter verkar inte få ström (inga ljus tändes på mus och tangentbord och liknande).

Nu tänkte jag fråga folk som kan bättre om det kan vara nåt som går att ordna eller om det helt enkelt bara är att skicka tillbaka allt?

Är det isåfall någon som har någon idé om annat man kan köpa med ungefär samma prestanda i samma prisklass? Har egentligen inte plats i min budget för ens det jag köpte så mycket mer går inte.

Tack på förhand!

Medlem

@borotroth: Hade samma problem när jag glömt att koppla ström på båda ställen på moderkortet. Lätt att missa 8-connectorn högst upp på kortet.

Medlem

@Nope: Önskar att det var så lätt men den satt tyvärr där den skulle :/

Skribent

Alla distanser för moderkortet monterade?

Medlem

@borotroth: Har du kopplat skärmkabeln rätt till grafikkortet och inte råkat sätta den i moderkortet?

Edit: antar att det kanske inte var det. Kan de vara att CPU är i satt fel i sockeln? =\

Medlem

Tycker det låter som att du missat en strömkabel någonstans. Kanske är för svagt nätagg? Tycker inte det borde vara för svagt med 500w men.

Medlem

500 W tycker jag låter lite klent, borde det inte vara åtminstone 700 W?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Prova ta ut grafikkortet och köra med inbyggda för att se ifall datorn startar.
Prova samma sak med minnen ifall det inte hjälper. Ta ut en sak i taget.
Det kan vara något som inte sitter i ordentligt.

Medlem
Skrivet av conthox:

500 W tycker jag låter lite klent, borde det inte vara åtminstone 700 W?

500 W är inga bekymmer.

Skrivet av KaptenKanel:

Prova ta ut grafikkortet och köra med inbyggda för att se ifall datorn startar.
Prova samma sak med minnen ifall det inte hjälper. Ta ut en sak i taget.
Det kan vara något som inte sitter i ordentligt.

Ryzen-processorerna har ingen integrerad GPU.

Till TC:
Rätt antal distanser till moderkortet? Nätagget brukar dock fimpa ner och alternativt starta om ifall man har kortslutit något.
Kontrollera RAM:et varje sticka för sig. Är du säker på att RAM:et är kompatibelt med Ryzen? Ryzen har ökänt dålig kompatibilitet.
Koppla ur allt som inte krävs för att boota. Det som behövs är moderkort, 1 st RAM-sticka, CPU och i ditt fall GPU (för bild).
Det finns LEDs på ditt moderkort som kan användas i felsökningssyfte ingen av dom skall lysa (se manual).


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Prova med endast 1 ram sticka.

Medlem

Tack för alla tips, ska prova era förslag så fort jag får chansen.

Kan tillägga att jag har en ssd och tre mekaniska diskar i, ifall att det kan göra att nätagget blir lite för svagt? Vet inte alls hur mycket sånt kräver

Medlem

Har nu testat allt som skrevs här, tyvärr helt utan resultat, efter lite googling så hittar jag snabbt flera med samma problem och i varje tråd är det också flera som skriver att dom har samma problem så verkar vara nåt med det moderkortet och den processorn tillsammans så blir nog att jag skickar tillbaka dom.

Det jag då tänkte fråga är: Hur skulle ni uppgradera datorn med ungefär samma budget? Behålla moderkortet och köpa en ny am3+ processor samt RAM, köpa både nytt moderkort och ny processor med den RAM jag köpte eller skicka tillbaka allt och välja helt andra saker? Eller någonting helt annat?

Jag bryr mig ärligt talat inte så mycket om vad det är i datorn så länge den blir lite snabbare, i dagsläget när jag spelar L4D2 får laget ofta vänta mer än ett par minuter extra på mig, vissa extremfall missar jag halva banan om dom andra går direkt.

Processorn gick på runt 1100, moderkortet på runt 650 och minnena på 2300 så runt där ligger budgeten, omfördelat hur som helst och beroende på vad som ska skickas tillbaka och vad som går att använda, eller lite mer om det skulle krävas.

Är tacksam för all möjlig hjälp!

Medlem

Har du senaste BIOS? Det skall öka kompatibilitet med olika minnen.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av borotroth:

Det jag då tänkte fråga är: Hur skulle ni uppgradera datorn med ungefär samma budget? Behålla moderkortet och köpa en ny am3+ processor samt RAM, köpa både nytt moderkort och ny processor med den RAM jag köpte eller skicka tillbaka allt och välja helt andra saker? Eller någonting helt annat?

Är tacksam för all möjlig hjälp!

Inte en AM3+ CPU, de är såpass gamla att det inte är värt det, om du inte vill ha Ryzen kan du kolla på i5 8400k.
Kör själv med 2700X och det fungerar perfekt, nybyggd

Medlem

Konstigt nog så lyckades jag faktiskt få igång den, tror inte att processor kom defekt så antar att killen som skulle bygga ihop den gjorde nåt fel för var en del böjda pinnar på processor som jag fick fixa till och sen dess startar den.

Endra problemet är att bios visar båda RAM-minnena, men sager att jag har 8gb fysiskt mine och Resource Monitor sager att 8gb mine är "Hardware reserved"

Jag provade med ett minne I först A1, startade finfint med bara 49mb reserverat. Provade sedan samma I B1 och datorn vägrar starta upp, EZ Debug LED RAM lampan lyser. Fick precis samma resultat när jag provade med andra minnet. När båda sitter I så lyser och slocknar debug lampan några gånger tills datorn startar upp med 8gb reserverat, lite som att den försöker men sen ger upp och "kopplar bort" minnet.

Men som jag förstår det så är det väl inte något av minnena som är problmet utan "B2"? Kan det bero av processor eller är det helt säkert moderkortet som det är fel på?

Sista frågan jag ska störa er alla med, jag lovar, men har varken en annan processor eller moderkort så vet inte hur jag ska prova mig fram?

Medlem

har du kollat om du behöver uppdatera BIOS?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

har du kollat om du behöver uppdatera BIOS?

Tyvärr är senaste bios installerat, allt annat relevant till moderkortet också

Medlem
Skrivet av borotroth:

Tyvärr är senaste bios installerat, allt annat relevant till moderkortet också

Nästa steg är att fråga folket på sweclockers, mycket kunniga och hjälpsamma.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av borotroth:

Konstigt nog så lyckades jag faktiskt få igång den, tror inte att processor kom defekt så antar att killen som skulle bygga ihop den gjorde nåt fel för var en del böjda pinnar på processor som jag fick fixa till och sen dess startar den.

Endra problemet är att bios visar båda RAM-minnena, men sager att jag har 8gb fysiskt mine och Resource Monitor sager att 8gb mine är "Hardware reserved"

Jag provade med ett minne I först A1, startade finfint med bara 49mb reserverat. Provade sedan samma I B1 och datorn vägrar starta upp, EZ Debug LED RAM lampan lyser. Fick precis samma resultat när jag provade med andra minnet. När båda sitter I så lyser och slocknar debug lampan några gånger tills datorn startar upp med 8gb reserverat, lite som att den försöker men sen ger upp och "kopplar bort" minnet.

Men som jag förstår det så är det väl inte något av minnena som är problmet utan "B2"? Kan det bero av processor eller är det helt säkert moderkortet som det är fel på?

Sista frågan jag ska störa er alla med, jag lovar, men har varken en annan processor eller moderkort så vet inte hur jag ska prova mig fram?

Jo tjena, låter som en pajas som monterat datorn åt dig om personen lyckades böja en eller flera pinnar på cpu'n. I värsta fall har nån pinne gått av och då fungerar inte allt som det ska så klart. Kanske nån pinne som kommunicerar med minnesporten är väck.
Isf är det bara att kontakta butiken och vara beredd att kontakta försäkringsbolaget och nyttja din hemförsäkring (drulle?).

AMD cpu'er är mycket känsliga vid montering och måste tryckas ner ordentligt och rakt ner i sockeln innan man klämmer fast den. Fick själv lära mig det den hårda vägen när jag började bygga egna datorer för drygt 20 år sen, tyvärr har de inte utvecklats vidare från detta konstigt nog.
Där är Intel så mycket smidigare då de inte har pinnar som sticker ut.

Hoppas det löser sig i slutändan, och se till att vara extra försiktig vid montering av AMD cpu framöver. !Trippelkolla! att den ligger rätt innan ni trycker ner pinnen som klämmer fast den.

1
Skriv svar