Sugen på nytt grafikkort? Prisfall väntas i sommar

Robot
Sugen på nytt grafikkort? Prisfall väntas i sommar

Hear ye, hear ye! Kryptovaluta-miners går på semester!

#Sweclockers, #grafikkort, #nvidia


Medlem

Najs. Någon som har tips om vilket som är mest prisvärt för en speldator? Tänkte mig övre delen av middle range eller liknande. Vill inte lägga för mycket pengar, men samtidigt är det ju bra om det kan hålla ett par år.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Bitcoin värdet de senaste månaderna

Medlem

Nice! Kanske nu man ska bygga sig en miner då kanske hmm

Medlem

Fast enligt polarna på SWEC så räcker det inte med 20 % för att det skall bli billigt. Är fortfarande mycket högre än vad det borde, speciellt för äldre kort.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Nu skriver jag som en redan har gjort på sweclockers..
- Yay! Nu kan vi köpa två år gamla grafikkort för samma pris som vid releasen......

Medlem

Låter ju positivt att folk börjar lugna ner sig med att bryta kryptovalutor med grafikkort! Man kanske ska uppgradera snart

Medlem

Har väntat på detta yippie!

Medlem

Är dock bortkastade pengar att köpa mossiga Pascal-kort när nästa generation är någon månad bort. Lägg 8k för prestanda som lär kosta runt 4k hos ett Turing/Volta-kort (vad det nu blir).

Medlem

När jag luskade i förra veckan så verkar det snarare vara överskott på chip och inte kort som sådant. Var tydligen vissa tredjepartstillverkare som gärna ville skeppa tillbaka chip...

Jag köpte mitt 1080ti direkt från EVGA, de har haft ungefär samma pris hela tiden, i €, men vi vet ju alla hur kass kronan är och det har ju legat oss i fatet.

Medlem
Skrivet av conthox:

Najs. Någon som har tips om vilket som är mest prisvärt för en speldator? Tänkte mig övre delen av middle range eller liknande. Vill inte lägga för mycket pengar, men samtidigt är det ju bra om det kan hålla ett par år.

GTX 1070 Ti för 3000kr om det ens är möjligt och du borde ligga på lägre mid range när nya serien släpps.

Jag behöver också uppgradera men blir att vänta på nya serien. 20% lägre priser är inte speciellt bra och med nya serien runt hörnet känns det som ett sista försök att mjölka kunderna innan det är försent.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ett par timmar senare kunde man läsa på SweClockers om hur kiselplattorna för datorkomponenter når högsta prisnivån på 5 år. En ökning på 20% och man ser ingen direkt ljusning de närmsta 2 åren.

Ett citat från artikeln:
"De ökade priserna tros bli en naturlig konsekvens av att kunder såsom TSMC och Globalfoundries får betala mer för kiselplattor som används för tillverkning, vilket i sin tur innebär ökade priser för kunder som AMD och Nvidia och därmed även slutkund."

Det där med att grafikkort kommer bli "billiga" igen är en utopi. Nvidia lär förhala sin release av nya kort tills de gamla verkligen är gamla, inte bara medelålders som 1070 och 1080-korten är nu.

Medlem

@IMSG: Det är precis vad jag funderade på. Alla får tycka vad de vill om nvidia men de e ju ett företag i slutändan. Att sälja ut grafikkort som anses gamla men som är fortfarande bra för dagens spel är ju lite att kasta bort inkomster. Rykten säger ju även att man ska inte räkna med något grafikkort under 8k på nya serien innan budget modellerna dyker upp. GDDR6 plus kön på tillverkning lär ju lägga till en massa på kostnaden också. Jag tänker vänta tills nästa gen vare sig de kommer nu i juli eller i dec. Använder ett 1060 men har börjat köra 3-skärms uppsättning för bilspel. Svårt att få upp 60fps i den upplösningen. Vi får väl hålla tummarna att alla rykten är bara snack och nvidia har ett guldkorn gömt...

1
Skriv svar