Medlem
Battletech

Jag vet inte om Fz missade releasen eller om det var en notis någonstans, men Battletech är numer släppt.
Ett riktigt roligt strategispel såhär långt, och battletech är en fantastisk setting!

Ville bara ge en headsup!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Vi skrev om det för en vecka sedan!

https://www.fz.se/nyhet/276374-se-introsekvensen-fran-kommand...

Skulle gärna höra vad du tycker om det. Jag vet att det fått finfin kritik, men har inte hunnit mig för att testa själv.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Vi skrev om det för en vecka sedan!

https://www.fz.se/nyhet/276374-se-introsekvensen-fran-kommand...

Skulle gärna höra vad du tycker om det. Jag vet att det fått finfin kritik, men har inte hunnit mig för att testa själv.

Aha, ja jag såg ju tillomed den nyheten nu när du länkar den -_-
Jaja, ibland hänger inte huvudet med vardagen!

Jag har lirat drygt 8 timmar så inte särskilt långt, knappt påbörjat själva handlingen och mest bara försökt förstå alla system och hur man håller ihop sitt "Company". Jag har dock förvånansvärt inte stött på en enda bugg eller tekniskt problem, spelet har varit helt felfritt. Jag säger förvånande då rätt många har beskrivit buggar och problem sedan det släpptes.

Spelet är till ytan simpelt men kombinationen av alla olika mechs och warriors egenskaper samt kartorna med all sin terräng med olika faktorer som påverkar vad som händer ger ett egentligen väldigt djupt och strategiskt spel.
Det har hänt att jag suttit igenom en halv kaffekopp och undrat vad jag ska göra med en mech! (Singleplayer såklart, oroa er inte!)

Spelet använder brädspelets regler vilket innebär att man rullar tärningar och lägger till modifikationer baserad på om man själv rört på sig, om målet rört på sig, om det finns något som förhindrar siktet, avståndet o.s.v. Dock sker allt detta bakom ridån, och spelaren får helt enkelt en notis om sin procentuella träffmöjlighet i sin situation baserad på ovanstående faktorer.
Alltså ett ganska komplicerat system gömt bakom en simpel fasad!

Själv är jag lite av en Battletech fantast, inte för att jag spelat brädspelet i någon större utsträckning, men jag gillar verkligen settingen, loren och hela konceptet. Och här kommer det packat i ett strategispel som inte kräver att man ska stressklicka som en vansinning utan kan sitta lugnt och fundera över sitt nästa drag, också något som passar mig.
Och som en ytterligare bonus är det rätt oförlåtande! Min huvudkaraktär avslutade gårkvällen med att ta ett oturligt skott rakt i cockpiten, mechen ramlade och resultatet blev att min pilot blev sängliggandes i 84 dagar med flera skador!

Som sagt jag är bara 8timmar in i spelet men rekommenderar det starkt för den som antingen gillar battletech eller som gillar turbaserad strategi!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Moderator | Testpilot

@Soulless Hade passat bra som en medlemsrecension!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

@Soulless: Hur många mechs kan man som mest styra?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

@Soulless Hade passat bra som en medlemsrecension!

Jag känner inte att jag spelat tillräckligt för att skriva något som en recension men se det som ett första intryck

Skrivet av xtrem11:

@Soulless: Hur många mechs kan man som mest styra?

4st, vilket utgör en ”lans” som är en stridsgrupp i BTs lore.
Utvecklarna bestämde sig för detta då det redan kan ta sin stund att spela en match, och med fler mechs skulle spellängden kunna skjuta i höjden.
Men de har också sagt att en ökning kan ev bli aktuell i framtiden, beroende på hur spelet mottas och hur långt de kan sträcka utvecklingen av expansioner mm.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar