Dayz får ny motor inom kort - utvecklarna kallar det "nästan en omstart"

Robot
Dayz får ny motor inom kort - utvecklarna kallar det "nästan en omstart"

Ett fullständigt släpp i år ser mer och mer troligt ut.

#dayz, #early-access


Medlem

Det är ju trevligt att det blir färdigt, men känns lite som att det är försent. Jag tror inte intresset är på långa vägar så stort idag som när det först släpptes i EA.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

0.63-streamen inleddes med (parafraserar) '0.63 är som ett helt annat spel än 0.62', följt av två timmar med samma grejer som fanns i 0.62 med ytterst få undantag (nu kan du plocka upp stenar och grejer från buskar).

Standalones enda möjliga hopp är att de släpper devkit och serverfiler, Bohemia suger på att göra DayZ. Det var communityn som gjorde modden bra från första början och standalone har aldrig nått upp till samma standard.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Länk till damsko

Bästa pris på Irregular Choice Daisy Dayz
Spartoo.se
919 kr
Se samtliga butiker
I samarbete med Prisjakt.nu

Länkar till en damsko

Medlem

Fick inte DayZ en ny motor för något år sen?


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Mitt förtroende är helt obefintligt vad det gäller den här utvecklaren och DayZ. Ny motor och "reboot" betyder ännu mer utvecklingstid... och det har redan tagit allt för lång tid.

Synd är det iaf, då det kunde blivit så bra.

Medlem

@Tapiwen: Det var några moduler från den gamla motorn som byttes ut mot nyutvecklade, bl.a. ljuseffekter och rendering. Nu är resten av motorbytet på kommande, frågan är bara vem som fortfarande bryr sig.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hozalabam:

Bästa pris på Irregular Choice Daisy Dayz
Spartoo.se
919 kr
Se samtliga butiker
I samarbete med Prisjakt.nu

Länkar till en damsko

Jag tyckte det var lite roligt, eftersom Dayz-spelet fortfarande inte går att köpa i butik.


signatur
Medlem

Om dom började på denna motorn för 4 år sedan, varför släpper dom det först nu?

Eearly acces är väl till för just detta? släppa ofärdiga spel testa och förbättra?

Medlem

Absolut, absolut.

Medlem

Hahaha... Alla vill väl bara lägga ner skiten men dom får/vågar väl inte eftersom Early Access.

Tyvärr tror jag inte det här motorbytet heller kommer hjälpa då även den tyvärr utvecklas av Bohemia.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Dom borde bara släppa och gå vidare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Riktigt taggad! Än har inget spel ens vart nära stressen Dayz ger dig. Förhoppningsvis kommer modtoolsen inom kort också eftersom namalsk har teasats

Skrivet av Metroid:

Det är ju trevligt att det blir färdigt, men känns lite som att det är försent. Jag tror inte intresset är på långa vägar så stort idag som när det först släpptes i EA.

Jag tror att man har DayZ lite som en testbed för framtida spel. Arma 4 räknas ju ha motorn och det hade varit nästan omöjligt att använda den i Arma 3 så man har utvecklat den till Dayz.

Medlem

Gameplay från motorn, på xbox one:
https://youtu.be/twWzdH_VbYQ

Gillar looken och de svajande träden och buskarna, men var är spänningen? Arga zombies med snabba fötter saknas...

Men det går framåt absolut ett släpp i år? Ja definitivt.

Och alla ni som klagar på Dayz...efter alla år är Dayz fortfarande unikt och inget annat spel har ännu lyckats leva upp till samma nivå.

Det här kommer bli bra! Och definitivt sälja som guld på konsoler utan tvekan.

Avstängd
Skrivet av Plofgren:

Och alla ni som klagar på Dayz...efter alla år är Dayz fortfarande unikt och inget annat spel har ännu lyckats leva upp till samma nivå.

Vad menar du med nivå?

Medlem

@PrinceToadstool:

Nivå kanske är fel ord.
Men det som dayz lyckats med i form av en enorm karta, kombinerat med allas favorittema zombies, och dessutom spänningen med andra spelare som i bra fall samarbetar och inte enbart dödar hittar jag ingen motsvarighet till, än.

Pubg? Liknar, men sämre vegetation, grafik, inga zombies och enbart pvp, inget random teamwork.

H1z1? Skräp...

Ark? Mm nu närmar vi oss... men nja dinousarier och zombies är inte riktigt samma. Men det bränns helt klart.

Conan har jag inte ens testat.

Jag har flera hundra timmar av dayzmodden i bagaget, och det enda jag kan klaga på är stolpigheten i bohemias motor som är minst sagt frustrerande.
Ark kanske 50 timmar.
H1z1 kanske 5 timmar

Jag är skeptiskt hoppfull till den ”nya motorn”.
Jag hoppas det blir bra.

Medlem

@Plofgren: Om man fortfarande hoppas på att DayZ ska "bli bra" har man nog väntat för länge. Testa någon av alla zombie-moddar till arma3 så ska du nog se att du hittar ngt.

Medlem

@spikes: jag kör en del arma 3 till och från, har testat en del moddar.
Men motorn lider fortfarande av avsaknaden av en mjukare kontroll.
Chernarus passar zombiefesten bäst av alla alternativ hitills.

Har dom fixat kontrollen så är det klappat o klart.
Om inte? 75% på metacriric.

Medlem

@Plofgren: Chernarus finns dock för arma3 med ! Men ja, håller med om kontrollerna, lite för mkt milsim och inte så "bekväma" kontroller som iaf jag vill ha

Avstängd

Day Z får väl ändå vara de som får creds för att ha dragit igång Battle Royal-hysterin.

Tänk vad de miljarder dollar som Fortnite och PUBG dragit in, om Day Z hade väntat med en färdig produkt innan de började hypea, så hade de varit herrarna på täppan.

En sådan miss att man skulle kunna skriva en avhandling om detta med fokus på företagsekonomi och marknadsföring.

Skrivet av EXPLICIT:

Day Z får väl ändå vara de som får creds för att ha dragit igång Battle Royal-hysterin.

Tänk vad de miljarder dollar som Fortnite och PUBG dragit in, om Day Z hade väntat med en färdig produkt innan de började hypea, så hade de varit herrarna på täppan.

En sådan miss att man skulle kunna skriva en avhandling om detta med fokus på företagsekonomi och marknadsföring.

Nja, battle royale är ganska olikt den survivaltypen som DayZ kör med. PLayerunkown är ju faktiskt den personen som började med den "moderna" battle royale och gjorde den populär på riktigt. Han gjorde flertalet moddar till DayZ och Arma 2 för att sen flytta över modden till Arma 3 battle. Efter det så påbörjade han pubg.

Personligen tror jag att battle royale är för Arma 3 vad dayZ var för Arma 2, DayZ chockstartade survivalgenren igen och är i princip orskaken till att vi har så många survival-spel idag, och nu hände samma sak igen med Battlegrounds.

1
Skriv svar