Riot ångrar att de översexualiserar ny hjälte i League of Legends

Medlem

En djup urringning utan några egentliga bröstkonturer ser jag inte som något sexualiserat eller sexigt, det är ju ungefär samma sak som att visa en bar ryggmitt.

Medlem

Personligen ser jag själv inte problemet, då det är en påhittad figur. Hade det vart någon jag kände hade det vart en annan sak. Sen kan jag tycka att allt gnäll på allt "gnäll" kan bli lite tjatigt och urvattnat. Men så är det alltid när någon vill diskutera - alltid folk som inte klarar av det, Haha!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Var inte dumma nu, den här karaktären är definitivt sexig och medvetet designad på det sättet.
När det handlar om superhjältar är normen att både manliga och kvinnliga sådana är sexualiserade för att vara superattraktiva. I det här fallet är det dock inte alls urringningen som gör henne sexig utan kroppsproportionerna så kritiserar man enbart urringningen tycker jag nog inte att man är seriös med sin kritik utan bara är ute efter att starta skit.

Medlem

Jag håller med om att kvinnor i större utsträckning än män blir sexualiserade i t.ex reklamer och annat.
Dock känner jag personligen att det är skillnad på en riktig kvinna och en påhittad karaktär. Visst, hennes armor hade inte vart så effektiv mot ett pilregn från Ashe, men i övrigt stör jag mig inte på det.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Så är det givetvis. Finns en motsvarande kvinnlig karaktär också. Jag själv stör mig inte på sådant över huvud taget, men min poäng var att det är väldigt, väldigt mycket mer fokus på hur kvinnliga karaktärer ska och inte ska se ut än manliga trots att det knappast råder någon brist på "sexualiserade" män och "omöjlig" manlig fysik i spelvärlden, vilket i min värld är lite snedvridet.

Det är en otrolig dubbelstandard vi får leva med.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Om man tar ett steg tillbaka från det du säger, att mer påklädda kvinnliga karaktärer säljer färre spel, har vi nog nått pudelns kärna.

Nej! Det handlar om större grejor än bara kläder. Det gäller en begränsning utav den konstnärliga friheten. Och är folk uppmärksammade om detta blir de irriterade, och många väljer då att stå över ett inköp.

Jag vill att spelutvecklare har fria tyglar, jag vill se fler kreationer som Hideo Kojima's verk och hans galna karaktärer. Där både manliga och kvinnliga karaktärer varit så gott som nakna vid olika tillfällen.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Tänka sig att män tar sig rätten till tolkningsföreträde igen. Vilken överraskning, hade jag aldrig väntat mig.

Anyway, för att ändå komma med en kommentar som kanske kan förstås av de kåta grabbflabbarna: Sexualiseringen av män må vara lika utbredd, men skillnaden är att det inte är ett problem i närheten av den utsträckning som sexualisering av kvinnor är. Hur många män/pojkar här blir varje vecka sexuellt trakasserade och objektifierade rutinmässigt - och upplever det som obehagligt och begränsande?

Och hur många missade hela poängen att karaktären från början var tänkt att vara "mindre sexig" och den faktiskt intressanta diskussionen om varför hon "sexifierades" mer? Här hade man en vettig förklaring även om "problemet(?) kunde lösts på andra sätt.

Att man väcker frågan "varför" är väl inget att bli helt hysterisk över? Är småpojkarna verkligen så rädda för att kvinnliga karaktärer i spelen ska få mindre bröst, bli mer påklädda osv att det är något att bli så hysterisk över? Själv bryr jag mig mer om huruvida spelen & karaktärerna är värda att spela (nope). Sorgligt när man är så beroende av pixelrattar att man får tokfnatt när de "hotas".

De flesta *riktigt* bra jag spelat MMO med har varit kvinnor, men de döljer nästan alltid sin identitet under *flera år* pga hur de bemöts av andra spelare, alternativt slutar för att klimatet är för jävligt så fort man kör teamspeak/discord. Att män i alla åldrar saknar empati och bär sig åt som idioter försämrar alltså även min spelupplevelse rejält. Inte ens när man spelat MMO med hög genomsnittsålder kommer man undan kåtflabbiga idioter som tror dom är jätteroliga och blir *superkränkta* när man slänger ut dem.

Men... Visst skulle även "män" må bra av att fler spelkaraktärer är korta, tjocka, flintskalliga(?), muskel-lösa finniga grabbar alt gamla gubbar med kläder som inte riktigt passar typ byxor upp till armhålorna. Kanske rollator som vapen? Gärna med fler val än grisrosa hud. Clint Eastwood anno 2018 eller kanske en Bert Karlsson? Hade definitivt gjort spelen mer underhållande.

Det är vanligare än du tror.
http://www.dagensarena.se/opinion/sextrakasserade-man-maste-l...

Den här nyheten tar upp precis det hyckleriet som män dagligen måste leva med, för ingen kritiserar att männen framstår som stereotyper öht.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Shinsen:

Nej! Det handlar om större grejor än bara kläder. Det gäller en begränsning utav den konstnärliga friheten. Och är folk uppmärksammade om detta blir de irriterade, och många väljer då att stå över ett inköp.

Jag vill att spelutvecklare har fria tyglar, jag vill se fler kreationer som Hideo Kojima's verk och hans galna karaktärer. Där både manliga och kvinnliga karaktärer varit så gott som nakna vid olika tillfällen.

Kan man inte prata om båda sakerna, tycker inte att de tar ut varandra? Såklart spelkreatörer ska ha konstnärlig frihet men det jag menar är att viss design inte föds ur en konstnärlig vision utan ekvationen "mer hud = fler sålda ex". Och som många andra påpekat, det är så marknadsekonomi funkar men skulle ända vilja zooma ut perspektivet och ställa frågan varför det är så. Varför defaultar man på vissa stereotyper.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av marcus8958:

https://i.imgur.com/ziRcMtW.png

Det är en otrolig dubbelstandard vi får leva med.

Det det är såklart rövigt. Vilket för oss tillbaka till "varför"-frågan igen - varför är killar mer okej med sexualiserade manliga karaktärer medan ämnen i nyheten kritiseras?


signatur
Medlem

Hur ni än mansplainar det där så kommer vi till syvende och sist tillbaka till att män bär sig väldigt mycket mer illa åt mot kvinnor och objektifierar dem, trakasserar dem osv. Noterar att de som citerat mig valt bort alla bitar som stör dem riktigt rejält för att driva sina "teser". Det är rätt ohederlig cherry picking och ja... Trump... Påminner väldigt mycket om Trump... Trump, trump, trumpen... Alltid fascinerande hur kränkta män blir av att man diskuterar kränkning av kvinnor.

Anyway, upprepar: Jag försvarar inte sexifiering eller objektifiering av män, men det är ett ENORMT mycket MINDRE problem som INTE leder till trakasserier, våldtäkter, tafsande osv i närheten av samma utsträckning som objektifieringen av kvinnor. Det där undvek ni väldigt, väldigt väääldigt mycket. Som sagt.. Trump! Än en gång - vilket ingen ville citera: Hade varit trevligt att se mer diversifiering av männen också, men ingen man kommer att trakasseras sexuellt av någon kvinna för att de spelar en "sexig" karaktär. Det omvända är tyvärr extremt vanligt, så vanligt att det är ovanligt att det INTE händer.

Ja, det är en otrolig dubbelstandard: Tänk att kvinnor kan se en snygg manskropp och INTE bära sig åt som idioter, medan så många män gör det när de ser en snygg kvinnokropp. Att kvinnor kan förstå att mannens kropp är hans, men att män inte kan förstå att kvinnors kropp är deras. "Men JAG förstår, JAG gör inte så...dra inte alla över en kam"... Lägg av, va, det försvarar fortfarande inte de män som gör det, som gör att det här ÄR ett problem hur tusan ni än försöker komma undan det. Män bakom tangentborden/TS-mikrofonerna är värst av alla och det där VET ni. Bara det att en massa män kräver tolkningsföreträde och blir så upprörda är som sagt ett tecken på att det här faktiskt är allvarligt.

Återigen, i just det här fallet var det intressant eftersom de ändrade designen från "osexig" till "sexig", och för att de också förklarade varför vilket inte är så vanligt. Och ja, deras förklaring haltade, men ändå, credit för att de tog upp ämnet och förklarade. Det hade ju varit en intressant diskussion att fortsätta på det spåret istället, men... Att det här upprör mer än huruvida karaktären är bra/intressant/kul säger ju onekligen också en hel del om prioriteringarna.

Inaktiv
Skrivet av ulrik.borg:

Hur ni än mansplainar det där så kommer vi till syvende och sist tillbaka till att män bär sig väldigt mycket mer illa åt mot kvinnor och objektifierar dem, trakasserar dem osv. Noterar att de som citerat mig valt bort alla bitar som stör dem riktigt rejält för att driva sina "teser". Det är rätt ohederlig cherry picking och ja... Trump... Påminner väldigt mycket om Trump... Trump, trump, trumpen... Alltid fascinerande hur kränkta män blir av att man diskuterar kränkning av kvinnor.

Anyway, upprepar: Jag försvarar inte sexifiering eller objektifiering av män, men det är ett ENORMT mycket MINDRE problem som INTE leder till trakasserier, våldtäkter, tafsande osv i närheten av samma utsträckning som objektifieringen av kvinnor. Det där undvek ni väldigt, väldigt väääldigt mycket. Som sagt.. Trump! Än en gång - vilket ingen ville citera: Hade varit trevligt att se mer diversifiering av männen också, men ingen man kommer att trakasseras sexuellt av någon kvinna för att de spelar en "sexig" karaktär. Det omvända är tyvärr extremt vanligt, så vanligt att det är ovanligt att det INTE händer.

Ja, det är en otrolig dubbelstandard: Tänk att kvinnor kan se en snygg manskropp och INTE bära sig åt som idioter, medan så många män gör det när de ser en snygg kvinnokropp. Att kvinnor kan förstå att mannens kropp är hans, men att män inte kan förstå att kvinnors kropp är deras. "Men JAG förstår, JAG gör inte så...dra inte alla över en kam"... Lägg av, va, det försvarar fortfarande inte de män som gör det, som gör att det här ÄR ett problem hur tusan ni än försöker komma undan det. Män bakom tangentborden/TS-mikrofonerna är värst av alla och det där VET ni. Bara det att en massa män kräver tolkningsföreträde och blir så upprörda är som sagt ett tecken på att det här faktiskt är allvarligt.

Återigen, i just det här fallet var det intressant eftersom de ändrade designen från "osexig" till "sexig", och för att de också förklarade varför vilket inte är så vanligt. Och ja, deras förklaring haltade, men ändå, credit för att de tog upp ämnet och förklarade. Det hade ju varit en intressant diskussion att fortsätta på det spåret istället, men... Att det här upprör mer än huruvida karaktären är bra/intressant/kul säger ju onekligen också en hel del om prioriteringarna.

På vilket sätt menar du att objektifiering av kvinnor i spel leder till våldtäkter, trakasserier och tafsande?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kan man inte prata om båda sakerna, tycker inte att de tar ut varandra? Såklart spelkreatörer ska ha konstnärlig frihet men det jag menar är att viss design inte föds ur en konstnärlig vision utan ekvationen "mer hud = fler sålda ex". Och som många andra påpekat, det är så marknadsekonomi funkar men skulle ända vilja zooma ut perspektivet och ställa frågan varför det är så. Varför defaultar man på vissa stereotyper.

Människor i allmänhet är inte särskilt kreativa, allra minst så de som säljer saker med hjälp av irrelevant sexualisering. De väljer den metoden för att de vill ha en enkel väg ut. Någon märkte en gång att om man manipulerar folks sexualdrift kan man sälja saker utan att behöva anstränga sig, Det är en tråkig, billig metod som inte indikerar något större djup i produkten, men jag kan inte se att det har så mycket att göra med hur vi värderar kvinnor i samhället som vad en stor målgrupp av främst män finner ytligt attraktivt och kan övertygas om att spendera pengar på.

Medlem
Skrivet av Natrium:

hur snuskig måste personer vara här i världen om dom tycker att det där är översexualiserad. Jag lirar inte LoL sedan länge tillbaka, men jag tänkte inte en enda sekund på hur hon såg ut medans dom spela, utan det var som vilket karaktär som helst.

För mig så är det nästan tvärt om, det verkar vara nu för tiden att dom som försöker "stoppa" översexualiserade karaktärer, det är dom som ser sånt från början. vilken i sin tur för mig gör dessa människor till dom som borde tänka om inte tvärt om.

Hejhej

Du skriver att du inte tänkte en sekund på hur hon såg ut och att det var som vilken karaktär som helst och det är lite det jag tycker är problemet. Undrar helt enkelt varför du känner så och tänker att det kanske har att göra med att många kvinliga karaktärer i spel ser ut just såhär eller åt det här hållet. Efersom att du hänger här på fz antar jag att du ( precis som jag ) spelar en del spel och tycker därför att det är mer intressant att att höra en icke-gamers åsikt angående den här artikeln.

Nu är det ju inte bara i tv-spel som Kvinnor och män sexualiseras men tror du förstår lite vad jag menar

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det det är såklart rövigt. Vilket för oss tillbaka till "varför"-frågan igen - varför är killar mer okej med sexualiserade manliga karaktärer medan ämnen i nyheten kritiseras?

Jag tror inte att män är mer okej med det egentligen, men vi förväntas tåla att bli behandlade precis hur som helst och är tysta i större utsträckning om det. När problemet sedan tas upp när det gäller kvinnor (som i regel får mycket mer uppmärksamhet) bubblar de verkliga känslorna upp till ytan. Män behöver bli bättre på att säga ifrån när vi blir illa behandlade, men det är inte så lätt i en värld där vi förväntas vara stora och tuffa jämt och när vi väl yttrar oss om något får vi massiv kritik av feminister eller blir förlöjligade av andra män.

Uppdatering: Inser så här i efterhand att det jag skrev går att tolka som om jag håller med feministerna om deras syn på könsroller. Det gör jag inte.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det det är såklart rövigt. Vilket för oss tillbaka till "varför"-frågan igen - varför är killar mer okej med sexualiserade manliga karaktärer medan ämnen i nyheten kritiseras?

Det borde vara uppenbart. De kvinnor(och män, för den delen) som kritiserar detta är de som är övertygade om att detta är en form av patriarkalt förtryck som måste krossas för att uppnå de facto jämlikhet mellan könen. Jag misstänker att även kvinnor som inte har denna övertygelse reagerar på irrelevant sexualisering av kvinnor som jag reagerar på den där artikeln han visade. Det vill säga, genom att känna sig svagt obekväma, inse att det inte riktar sig till dem, acceptera att andra är fria att producera och konsumera sådant material, ignorera och bläddra vidare.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Ja, det är en otrolig dubbelstandard: Tänk att kvinnor kan se en snygg manskropp och INTE bära sig åt som idioter, medan så många män gör det när de ser en snygg kvinnokropp. Att kvinnor kan förstå att mannens kropp är hans, men att män inte kan förstå att kvinnors kropp är deras. "Men JAG förstår, JAG gör inte så...dra inte alla över en kam"... Lägg av, va, det försvarar fortfarande inte de män som gör det, som gör att det här ÄR ett problem hur tusan ni än försöker komma undan det. Män bakom tangentborden/TS-mikrofonerna är värst av alla och det där VET ni.

Har du något att backa upp ditt påstående med?
Får det låter jävligt långsökt att killar som spelar tv-spel med sexiga kvinnliga karaktärer helt plötsligt överrepresenteras i våldtäktsstatistiken.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kan man inte prata om båda sakerna, tycker inte att de tar ut varandra? Såklart spelkreatörer ska ha konstnärlig frihet men det jag menar är att viss design inte föds ur en konstnärlig vision utan ekvationen "mer hud = fler sålda ex". Och som många andra påpekat, det är så marknadsekonomi funkar men skulle ända vilja zooma ut perspektivet och ställa frågan varför det är så. Varför defaultar man på vissa stereotyper.

Vissa stereotyper, dvs avklätt säljer så klart lite bättre än påklätt, det är den enkla vägen. Medans andra satsar på mer innehåll och kvalité, och har nakenhet för att förmedla något annat än sex. Humanitet eller utsatthet t.ex, men det är svårt för en del att inse. De ser bara sex i allting. Jag tycker det har gått till överdrift.

Jag tycker det är bättre att marknaden får bestämma om något duger eller är skit.
Att muntligt försöka påverka spelutvecklares skapade verk är fel väg att gå. Rösta med plånboken istället.

Medlem

@ulrik.borg: Jag skulle inte säga att män man möter i spel är "värst av alla", delvis just på grund av att kontakten är mindre "in your face" och de aldrig kan göra något fysiskt, de borde upplevas som mer irriterande och mindre som ett hot, men visst är de otrevligare mot kvinnor än befolkningen i allmänhet är. Tror dock inte att det beror på att de manipulerats av spelen utan att anledningen är samma som till att de är otrevliga mot andra spelare rent allmänt, alltså det faktum att de inte talar ansikte mot ansikte eller med folk de känner och att vad de säger därmed saknar kännbara sociala konsekvenser.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag skulle vilja ifrågasätta en vedertagande premiss i denna återkommande debatt: vad är det som är så dåligt med "sexualisering"?

Problemet i detta fallet är att det inte passar karaktären, och det distraherar från karaktärens intressanta egenskaper.

Medlem

Allt kan tolkas som sexuellt, även en bar rygg, frågan är väl mer hur man beter sig när man ser en/den/det.

Av vad jag sett av LOL så undrar jag om man verkligen har tid att studera de få pixlarna av sin karaktär man spelar i själva spelet, sen om man tycker om att fantisera till Kai’Sa må väl vara upp till var och en, själv minns jag en karaktär i WoW, nämligen Succubus (warlock minion), där har jag inte hört så mycket klagomål om utseendet, men det var ju ett tag sen den var populär.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Tänka sig att män tar sig rätten till tolkningsföreträde igen. Vilken överraskning, hade jag aldrig väntat mig.

Anyway, för att ändå komma med en kommentar som kanske kan förstås av de kåta grabbflabbarna: Sexualiseringen av män må vara lika utbredd, men skillnaden är att det inte är ett problem i närheten av den utsträckning som sexualisering av kvinnor är. Hur många män/pojkar här blir varje vecka sexuellt trakasserade och objektifierade rutinmässigt - och upplever det som obehagligt och begränsande?

Och hur många missade hela poängen att karaktären från början var tänkt att vara "mindre sexig" och den faktiskt intressanta diskussionen om varför hon "sexifierades" mer? Här hade man en vettig förklaring även om "problemet(?) kunde lösts på andra sätt.

Att man väcker frågan "varför" är väl inget att bli helt hysterisk över? Är småpojkarna verkligen så rädda för att kvinnliga karaktärer i spelen ska få mindre bröst, bli mer påklädda osv att det är något att bli så hysterisk över? Själv bryr jag mig mer om huruvida spelen & karaktärerna är värda att spela (nope). Sorgligt när man är så beroende av pixelrattar att man får tokfnatt när de "hotas".

De flesta *riktigt* bra jag spelat MMO med har varit kvinnor, men de döljer nästan alltid sin identitet under *flera år* pga hur de bemöts av andra spelare, alternativt slutar för att klimatet är för jävligt så fort man kör teamspeak/discord. Att män i alla åldrar saknar empati och bär sig åt som idioter försämrar alltså även min spelupplevelse rejält. Inte ens när man spelat MMO med hög genomsnittsålder kommer man undan kåtflabbiga idioter som tror dom är jätteroliga och blir *superkränkta* när man slänger ut dem.

Men... Visst skulle även "män" må bra av att fler spelkaraktärer är korta, tjocka, flintskalliga(?), muskel-lösa finniga grabbar alt gamla gubbar med kläder som inte riktigt passar typ byxor upp till armhålorna. Kanske rollator som vapen? Gärna med fler val än grisrosa hud. Clint Eastwood anno 2018 eller kanske en Bert Karlsson? Hade definitivt gjort spelen mer underhållande.

Nej det är ingen som är rädd för det, då kan man bara sätta sig ner och göra sitt egna spel, det är helt fritt för var och vem.

Det de flesta ställer sig frågande till inklusive jag är dubbelstandarden, man tittar bara åt ett håll som vanligt.

Din analys stämmer btw inte med att enbart kvinnor blir trakaserade eller känner sig hotade av andra människor som tar sig friheter, du har uppenbarligen aldrig varit småväxt och man, men det är okej lev i din jävla bubbla och skit i alla andra, brukar bli as-bra då


signatur

P.L.U.R

Medlem

@Metroid: Du tar upp snäva förväntningar på män, att vi förväntas vara tuffa osv. Det bekräftar ju den feministiska värdssynen: att både män och kvinnor "tvingas" in i roller som inte nödvändigtvis stämmer överens med deras personlighet.

Medlem

@eld: Din härskarteknik är illa dold och ganska komisk. Jag anser fortfarande att en djup urringning INTE är översexualisering av en karaktär. Det står jag för, utan att försöka trycka ner folk av en annan åsikt. Till skillnad från vissa andra.

Medlem

@ulrik.borg: Att du ens använder ord som "mansplaining" säger var du står i frågan - alla män är onda, våldtäktsmän (speciellt vita, medelålders, heterosexuella män, amirite?) och det är totalt menlöst att diskutera frågan med dig, pga vi är alla representanter för patriarkatet och fienden.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Ja, det är en otrolig dubbelstandard: Tänk att kvinnor kan se en snygg manskropp och INTE bära sig åt som idioter, medan så många män gör det när de ser en snygg kvinnokropp. Att kvinnor kan förstå att mannens kropp är hans, men att män inte kan förstå att kvinnors kropp är deras.

Haha fan snackar du om, tycker du ska ta och läsa ett kommentarsfält på sociala medier på "insert random hunkig stereotypisk cheekbone pumpad 185cm+ lång snubbe"
Finns väl tom nån meme online på nån hollywood snubbe med 6pack som används för allt kvinnor vill ha.
Det är som nån annan sa i kommentarsfältet , vi killar tål och skall tåla det. Det är ju inte sexism när kvinnorna gör det.

Angående det du skrev om att vara kvinna och va gamer så håller jag med dig i just att dem råkar ut för grov sexism ffa av yngre killar. Däremot är jargongen stenhård även man.man. Jag har spelat online sen 1998 och MMO och FPS verkar vara genres som leder den ligan. Nåt jag personligen undviker utanför min kompisskara.
Som gammal DAoC spelare däremot så va det aldrig problematiskt med/mot kvinnliga spelare, iallafall inte sålänge dem va med på voicechat.

Medlem

Män och kvinnor må vara lika sexualiserade i reklam, film, spel och allt möjligt. Dock utsätts inte män i närheten av lika mycket tafsande, våldtäkt, kommentarer om utseende ja och allt annat som har med sex och yta att göra som kvinnor får stå ut med.

Sen säger jag inte att sexualisering i spel korrelerar med våldtäkt. Men man måste se till helheten och ALLT, spel är en liten bit som bidrar till en skev kvinnosyn med denna typen av karaktärer. Att bli matad med denna syn från tv, spel, reklam, personer i ens omgivning från tidig ålder bidrar såklart till ens egna världsbild och hur saker "ska" vara. Det märks ju tydligt på de personer som designar dessa saker, det görs för att det säljer och många tycker det "ska" se ut på ett visst sätt. Det har inget med ens konstnärliga frihet att göra, för kan man inte vara så kreativ att skapa en figur utan enorma byst..ja då jobbar man med fel sak.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Att bli matad med denna syn från tv, spel, reklam, personer i ens omgivning från tidig ålder bidrar såklart till ens egna världsbild och hur saker "ska" vara.

Jag tror inte det har så mycket med vad vi ser i media som påverkar oss. Det är ingen slump att vi män finner unga vackra kvinnor som lever hälsosamt mer attraktiva än äldre överviktiga kvinnor som lever ohälsosamt. Chansen att få en eller flera friska barn med den unga kvinnan är många gånger högre än med den äldre. Nu kanske det här är en lite väl extrem generalisering men det är bara för att visa poängen tydligare.

Samma gäller kvinnors syn på män som har hög social status och bra inkomst. Det ökar chansen att kunna förse familjen med resurser.
50 shades of grey är ett bra exempel på en bok många kvinnor världen över älskar trots att den handlar om en rik alfahanne som våldtar huvudpersonen och fortsätter behandla henne som skit. Om Christian Grey inte var den här rika alfahannen utan en normal arbetare utan social status som hade våldtagit Anastasia så hade boken gått direkt from romantik till skräck/drama.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@marcus8958: och som jag skrev så gäller det att se helheten, såklart att människor påverkas vad dom blir matade med för information. Att den sociala omgivningen är en stor del i hur vi som människor formas är ju klarlagt sedan länge.

Medlem
Skrivet av ChalleT:

@Metroid: Du tar upp snäva förväntningar på män, att vi förväntas vara tuffa osv. Det bekräftar ju den feministiska värdssynen: att både män och kvinnor "tvingas" in i roller som inte nödvändigtvis stämmer överens med deras personlighet.

Det jag tog upp är en observation på förväntningar, sedan att män och kvinnor helt naturligt är olika är inget jag ifrågasätter. Att feminister lever i någon sorts låtsasvärld där alla män är onda och kvinnor aldrig gör fel är ju inte precis någon nyhet.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Avstängd
Skrivet av ulrik.borg:

Hur ni än mansplainar det där så kommer vi till syvende och sist tillbaka till att män bär sig väldigt mycket mer illa åt mot kvinnor och objektifierar dem, trakasserar dem osv. Noterar att de som citerat mig valt bort alla bitar som stör dem riktigt rejält för att driva sina "teser". Det är rätt ohederlig cherry picking och ja... Trump... Påminner väldigt mycket om Trump... Trump, trump, trumpen... Alltid fascinerande hur kränkta män blir av att man diskuterar kränkning av kvinnor.

Anyway, upprepar: Jag försvarar inte sexifiering eller objektifiering av män, men det är ett ENORMT mycket MINDRE problem som INTE leder till trakasserier, våldtäkter, tafsande osv i närheten av samma utsträckning som objektifieringen av kvinnor. Det där undvek ni väldigt, väldigt väääldigt mycket. Som sagt.. Trump! Än en gång - vilket ingen ville citera: Hade varit trevligt att se mer diversifiering av männen också, men ingen man kommer att trakasseras sexuellt av någon kvinna för att de spelar en "sexig" karaktär. Det omvända är tyvärr extremt vanligt, så vanligt att det är ovanligt att det INTE händer.

Ja, det är en otrolig dubbelstandard: Tänk att kvinnor kan se en snygg manskropp och INTE bära sig åt som idioter, medan så många män gör det när de ser en snygg kvinnokropp. Att kvinnor kan förstå att mannens kropp är hans, men att män inte kan förstå att kvinnors kropp är deras. "Men JAG förstår, JAG gör inte så...dra inte alla över en kam"... Lägg av, va, det försvarar fortfarande inte de män som gör det, som gör att det här ÄR ett problem hur tusan ni än försöker komma undan det. Män bakom tangentborden/TS-mikrofonerna är värst av alla och det där VET ni. Bara det att en massa män kräver tolkningsföreträde och blir så upprörda är som sagt ett tecken på att det här faktiskt är allvarligt.

Återigen, i just det här fallet var det intressant eftersom de ändrade designen från "osexig" till "sexig", och för att de också förklarade varför vilket inte är så vanligt. Och ja, deras förklaring haltade, men ändå, credit för att de tog upp ämnet och förklarade. Det hade ju varit en intressant diskussion att fortsätta på det spåret istället, men... Att det här upprör mer än huruvida karaktären är bra/intressant/kul säger ju onekligen också en hel del om prioriteringarna.

1. Jag spekulerar att du hatar Trump (jag tkr också snubben är en onödig filur i denna värld) men du påminner om honom på ett sätt, tyvärr: du formulerar dig på ett sätt med dina ord som bara skapar ytterligare splittringar i det svenska folket, helt i onödan.

2. Du nämner att folk använder cherry-picking som Trump gör samtidigt som du själv gör en egen "Trump-tabbe": du påstår något väldigt extraordinärt utan några som helst extraordinära bevis/källor. "Extraordinary claims require extraordinary evidence" - Carl Sagan.

3. Jag rekommenderar att du läser boken eller lyssnar på ljudboken Presuasion av Robert B. Cialdini. I ett kapitel där pratar han om vad som rapporteras i massmedia och hur det påverkar befolkningen i stora drag beträffande vilka politiska och sociala frågor som anses vara viktiga att diskutera.

Exempelvis varje år den 11:e september så blir det några veckors hetsiga debatter om nationell säkerhet i USA på grund av det som skedde. Detta uppstår främst för att massmedia påminner befolkningen om det med 24/7 nyheter om det som skedde för flera år sedan.

Detta innebär också att svenska massmedior har en enorm makt att påverka den svenska befolkningen i "vilka politiska och sociala frågor som är viktiga att diskutera" istället för att folket själv får välja vilket visar sig genom vad för slags trådar som skapas mest på diverse internetforum och samtalsämnena vid fikapauser på arbetsplatser.

Varje gång FZ eller någon annan nyhetssajts tar upp något som kan uppfattas som en politisk eller social fråga så påverkar det läsarnas uppfattning om "vad som är viktigt att diskutera i samhället" vilket jag uppfattar som oacceptabel journalistik. Åtminstone bör det svenska folket vara medvetna om denna form av påverkan.

Personligen uppfattar jag denna nyhet som "ej diskussionsvärdig" för jag accepterar inte den underliggande premissen att "sexualisering är något dåligt" och i mitt tidigare inlägg var jag noga med att säga att "sexualisering är INTE samma sak som objektifiering".

Jag uppfattar Riots svar mer som en PR-åtgärd för att slippa framtida onödiga spekulativa massnyheter som t.ex., "Is Riot sexist?! Remains silent over an oversexualized game character".

Skrivet av Theo B:

Problemet i detta fallet är att det inte passar karaktären, och det distraherar från karaktärens intressanta egenskaper.

Det vore en intressant empirisk studie: hur stor andel av LoL-spelare upplever sig distraherade av karaktärens urringning?

Skriv svar