Riot ångrar att de översexualiserar ny hjälte i League of Legends

Robot
Riot ångrar att de översexualiserar ny hjälte i League of Legends

Utvecklarna erkänner problematiken.

#League-of-Legends


Medlem

En av dom mer osexiga karaktärerna jag sett ärligt talat. Hon har ju kläder på 90% utav kroppen, inga överdrivet stora tuttar å förövrigt inte specielt sexiga kläder.
Enligt mig blåser folk upp detta till en onödigt stor sak.

Medlem

hur snuskig måste personer vara här i världen om dom tycker att det där är översexualiserad. Jag lirar inte LoL sedan länge tillbaka, men jag tänkte inte en enda sekund på hur hon såg ut medans dom spela, utan det var som vilket karaktär som helst.

För mig så är det nästan tvärt om, det verkar vara nu för tiden att dom som försöker "stoppa" översexualiserade karaktärer, det är dom som ser sånt från början. vilken i sin tur för mig gör dessa människor till dom som borde tänka om inte tvärt om.

Medlem

Tycker väl ändå förklaringen vi fick fungerar:

Citat:

Early on, Kai’Sa didn’t have a deep neckline. When we got her in game, we realized her dark hair combined with the suit made her look more “Void creature or corrupted human” than “normal person wearing a Void-suit,” particularly because the human skin showing on her face was small onscreen and difficult to read from the in-game camera. Our artists tried a few things to try and address this, and the one that worked well was redesigning her neckline so you could see her human skin more clearly when her mask was off. With this change, more playtesters interpreted Kai’Sa as being a human wearing a suit rather than a human who was corrupted.

Medlem

Tidiga designkoncept av henne hade inte den djupa urringningen, men detta fick det att kännas som att karaktären var mer en varelse snarare än en person som bär en dräkt.

Vad är det för ett konstigt citat? Kan någon förklara för mig vad det där betyder? Förstår kanske det där helt fel...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Alltså...snark.

Praktexempel på att de mest högljudda får som de vill.

FM-guru
F.d. Sisyr

Råder inte direkt någon brist på "hypersexualiserade" män heller, för den delen. Merparten av de manliga karaktärerna i LoL pendlar ju mellan olympisk fysik och direkt övernaturlig, omöjlig muskelbyggnad. Sällan jag ser någon klaga på det dock...

Medlem

Suck... Vad fan är problemet?
Så jävla less på att feminister fortfarande ges så oproportionerligt stort utrymme på nätet och i media. De skriker och gråter över små ickeproblem.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Råder inte direkt någon brist på "hypersexualiserade" män heller, för den delen. Merparten av de manliga karaktärerna i LoL pendlar ju mellan olympisk fysik och direkt övernaturlig, omöjlig muskelbyggnad. Sällan jag ser någon klaga på det dock...

Någon måste tänka på barnen! BANNA SPELET!!!!!!1111111

Fy fan vilken skara lättkränkta idioter det finns. Lika bra vi censurerar all form av hud i spelen så ingen blir kränkt.

Citat:

Det råder ingen brist på hypersexualiserade kvinnor i spelvärlden. Allt ifrån överkroppar till midjor förvrängs inte sällan till oproportionerliga storlekar eller former. Speljätten Riot har sen en tid tillbaka fått kritik för just detta varpå de svarat att de ska förbättra sig.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av ANZIKTE:

Alltså...snark.

Praktexempel på att de mest högljudda får som de vill.

Haha, just nu, i den här tråden, är det inte kritikerna av djupa urringningar som är mest högljudda...


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av marcus8958:

http://s3.amazonaws.com/leaguesales/images/imgs/000/000/213/o...

Någon måste tänka på barnen! BANNA SPELET!!!!!!1111111

Fy fan vilken skara lättkränkta idioter det finns. Lika bra vi censurerar all form av hud i spelen så ingen blir kränkt.

Jag ser inget sexuellt alls i den där bilden faktiskt. Och det är ingen som snackat om att banna spelet. Utvecklarna själva säger ju att de hade problem att ta fram designen på karaktären.

Vi kan väl i allla fall försöka att hålla diskussionen på en rimlig nivå.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag ser inget sexuellt alls i den där bilden faktiskt. Och det är ingen som snackat om att banna spelet. Utvecklarna själva säger ju att de hade problem att ta fram designen på karaktären.

Vi kan väl i allla fall försöka att hålla diskussionen på en rimlig nivå.

Kanske för att du är mer attraherad till kvinnor?

Han visar mer hud än någon kvinnlig karaktär i spelet och hans kropp är tränad till perfektion. Du ser ingen ölmage eller kläder som döljer hans överkropp.

Alla talar om att dom står för jämställdhet men här har det än en gång bara klagats på hur kvinnliga karaktärer ser ut medans det är ok hur man designar manliga karaktärer. Det är ett praktexempel på hur det är ok med sexism idag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag ser inget sexuellt alls i den där bilden faktiskt. Och det är ingen som snackat om att banna spelet. Utvecklarna själva säger ju att de hade problem att ta fram designen på karaktären.

Vi kan väl i allla fall försöka att hålla diskussionen på en rimlig nivå.

Om det hade varit en kvinna i baddräkt istället för en man i badshorts så hade du nog tänkt annorlunda.


signatur

Metal is best served heavy.

Avstängd
Skrivet av Divion:

En av dom mer osexiga karaktärerna jag sett ärligt talat. Hon har ju kläder på 90% utav kroppen, inga överdrivet stora tuttar å förövrigt inte specielt sexiga kläder.
Enligt mig blåser folk upp detta till en onödigt stor sak.

Är det inte sinnessjukt att EN ANVÄNDARE gjorde att det blev "världsomfattande nyhetsrapportering" av detta i spelvärlden?

Jag undrar hur bred rapportingen blev på tiden när någon kommenterade Lara Crofts rejäla lökar i Tomb Raider på PS1-2.

Någon borde kommentera de orealistiska musklerna hos i princip alla Melee champs (Darius, Garen, etc) och hur detta får vanliga killar att må psykiskt dåligt över sina icke-roidade kroppar.

Jag kommer att ändra min åsikt dock när någon tjej rapporterar att hon fick anorexia som följd av "denna översexualiserade spelkaraktär".

Medlem
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag ser inget sexuellt alls i den där bilden faktiskt. Och det är ingen som snackat om att banna spelet. Utvecklarna själva säger ju att de hade problem att ta fram designen på karaktären.

Vi kan väl i allla fall försöka att hålla diskussionen på en rimlig nivå.

Skrivet av marcus8958:

Kanske för att du är mer attraherad till kvinnor?

Han visar mer hud än någon kvinnlig karaktär i spelet och hans kropp är tränad till perfektion. Du ser ingen ölmage eller kläder som döljer hans överkropp.

Alla talar om att dom står för jämställdhet men här har det än en gång bara klagats på hur kvinnliga karaktärer ser ut medans det är ok hur man designar manliga karaktärer. Det är ett praktexempel på hur det är ok med sexism idag.

Vad sägs om Hunkules (heh) i Smite?

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Fy fan vilken skara lättkränkta idioter det finns. Lika bra vi censurerar all form av hud i spelen så ingen blir kränkt.

Om du inte inser vilka de lättkränkta idioterna är borde du ta en lång och djup funderare. Anti-fem/anti-sjw gänget blir alltid lika trollade av FZ varje gång de postar en sjw artikel. De är så lätt-triggade och generellt korkade att de går på detta varje gång. Underbar humor att läsa varje sådan nyhet av trollredaktionen på FZ. Mer sådant!

Skribent
Skrivet av AplAy:

Är det inte sinnessjukt att EN ANVÄNDARE gjorde att det blev "världsomfattande nyhetsrapportering" av detta i spelvärlden?

Jag kommer att ändra min åsikt dock när någon tjej rapporterar att hon fick anorexia som följd av "denna översexualiserade spelkaraktär".

Nja, nyheten är nog snarare att "Riot ångrar att de översexualiserar ny hjälte", vilket också är i rubriken. Inte att "Spelare kommenterar spelkaraktär". Artikeln skulle inte skrivits om Riot inte själva hade kommenterat detta, det vill säga att spelutvecklarna själva håller med om kritiken är nyhetsvärdet.

Att småtjejer (och till viss del även pojkar) runtom i västvärlden lider av anorexia på grund av en orealistisk kroppsbild är ett faktum. Finns tusentals av rapport om detta. Självklart kommer aldrig någon peka ut just denna hjälte som den enda orsaken, utan det är en del av en större helhet.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, just nu, i den här tråden, är det inte kritikerna av djupa urringningar som är mest högljudda...

Man vinner oftast inte många poäng på att jaga saker att vara upprörd över på gamerforum.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av marcus8958:

Kanske för att du är mer attraherad till kvinnor?

Han visar mer hud än någon kvinnlig karaktär i spelet och hans kropp är tränad till perfektion. Du ser ingen ölmage eller kläder som döljer hans överkropp.

Alla talar om att dom står för jämställdhet men här har det än en gång bara klagats på hur kvinnliga karaktärer ser ut medans det är ok hur man designar manliga karaktärer. Det är ett praktexempel på hur det är ok med sexism idag.

Det är absolut en faktor men den manliga och kvinnliga kroppen sexualiseras på olika sätt. Jag ser ”skön badsnubbe” snarare än hunk. Samtidigt skriker inte karaktären som nyheten handlar om ”ligg med mig!” heller.

Skrivet av Red_warning:

Om det hade varit en kvinna i baddräkt istället för en man i badshorts så hade du nog tänkt annorlunda.

Både ja och nej, inbillar jag mig. Beror på hur den kvinnliga karaktären presenteras i övrigt. Skillnaden mellan Pamela Anderson och typ Zarya i Overwatch.

Skrivet av Sisyr:

Haha, sex appeal! Samtidigt känns det där karaktären väldigt tongue-in-cheek.

TL;DR Allt är inte svart eller vitt. Om vi kan hålla oss från generaliseringar blir det så mycket lättare att snacka.


signatur
Medlem

Det ända jag tycker och jag tror varför alla får utbrott när folk börjar klaga på detta och varför vi höjer rösten mot alla PK och SWJ aktivister är att vi är sjukt trötta på att få allt vi gör säger eller tänker analyserat och fördömt och vi är trötta på att dom förstör saker vi har inget i mot att det finns där.
Jag har inget i mot att det finns lättklädda över "rojjdade" man kroppar, kan vi inte få ha lättklädda damer också i så fall tack OM nu dom som tecknar gubbarna i spelet vill ha dom så dvs.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Natrium:

Det ända jag tycker och jag tror varför alla får utbrott när folk börjar klaga på detta och varför vi höjer rösten mot alla PK och SWJ aktivister är att vi är sjukt trötta på att få allt vi gör säger eller tänker analyserat och fördömt och vi är trötta på att dom förstör saker vi har inget i mot att det finns där.
Jag har inget i mot att det finns lättklädda över "rojjdade" man kroppar, kan vi inte få ha lättklädda damer också i så fall tack OM nu dom som tecknar gubbarna i spelet vill ha dom så dvs.

Problemet är nog många gånger att man debatterar detta ur helt olika perspektiv. Du tycker att det är helt ok, det är bara underhållning och verkar få ut något av lättklädda damer i spel. Kritiker ser på det ur kontexten ”varför måste en i övrigt ball kvinnlig karaktär ha en urringning försatt ytterligare framhäva hennes bröst. Och, i förlängningen, vad sänder det för signaler.

Såklart det blir svårt att diskutera något då. Ingen av parterna är direkt sugen att lyssna på den andra utan dundrar bara på med sitt budskap. Allt är antingen svart eller vitt, polarisera mera, och så vidare.


signatur
Medlem

Tänka sig att män tar sig rätten till tolkningsföreträde igen. Vilken överraskning, hade jag aldrig väntat mig.

Anyway, för att ändå komma med en kommentar som kanske kan förstås av de kåta grabbflabbarna: Sexualiseringen av män må vara lika utbredd, men skillnaden är att det inte är ett problem i närheten av den utsträckning som sexualisering av kvinnor är. Hur många män/pojkar här blir varje vecka sexuellt trakasserade och objektifierade rutinmässigt - och upplever det som obehagligt och begränsande?

Och hur många missade hela poängen att karaktären från början var tänkt att vara "mindre sexig" och den faktiskt intressanta diskussionen om varför hon "sexifierades" mer? Här hade man en vettig förklaring även om "problemet(?) kunde lösts på andra sätt.

Att man väcker frågan "varför" är väl inget att bli helt hysterisk över? Är småpojkarna verkligen så rädda för att kvinnliga karaktärer i spelen ska få mindre bröst, bli mer påklädda osv att det är något att bli så hysterisk över? Själv bryr jag mig mer om huruvida spelen & karaktärerna är värda att spela (nope). Sorgligt när man är så beroende av pixelrattar att man får tokfnatt när de "hotas".

De flesta *riktigt* bra jag spelat MMO med har varit kvinnor, men de döljer nästan alltid sin identitet under *flera år* pga hur de bemöts av andra spelare, alternativt slutar för att klimatet är för jävligt så fort man kör teamspeak/discord. Att män i alla åldrar saknar empati och bär sig åt som idioter försämrar alltså även min spelupplevelse rejält. Inte ens när man spelat MMO med hög genomsnittsålder kommer man undan kåtflabbiga idioter som tror dom är jätteroliga och blir *superkränkta* när man slänger ut dem.

Men... Visst skulle även "män" må bra av att fler spelkaraktärer är korta, tjocka, flintskalliga(?), muskel-lösa finniga grabbar alt gamla gubbar med kläder som inte riktigt passar typ byxor upp till armhålorna. Kanske rollator som vapen? Gärna med fler val än grisrosa hud. Clint Eastwood anno 2018 eller kanske en Bert Karlsson? Hade definitivt gjort spelen mer underhållande.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kritiker ser på det ur kontexten ”varför måste en i övrigt ball kvinnlig karaktär ha en urringning försatt ytterligare framhäva hennes bröst. Och, i förlängningen, vad sänder det för signaler.

Just det som är problemet med kritikerna. Vi kommer aldrig få ett jämställt samhälle om man inte kan se på det objektivt. Visst kan man slänga in argument som att män och kvinnor finner olika saker sexigt men det rättfärdigar inte den objektifiering och sexualisering av manliga karaktärer i media. Sexism är aldrig ok oavsett könet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av marcus8958:

Just det som är problemet med kritikerna. Vi kommer aldrig få ett jämställt samhälle om man inte kan se på det objektivt. Visst kan man slänga in argument som att män och kvinnor finner olika saker sexigt men det rättfärdigar inte den objektifiering och sexualisering av manliga karaktärer i media. Sexism är aldrig ok oavsett könet.

Sexism dåligt. Eniga där.


signatur
Medlem

Dom gör ju likadant med manliga karaktärer, varenda en har ju magmuskler och många manliga champs har ju inget på överkroppen alls😅 tycker bägge könen blir rätt bra sexualiserade.
Det tråkiga med de kvinnliga champsen är ju att de oftast har samma "stil" med små kläder och stora bröst.

jag önskar dom kunde släppa något jätte tjock KVINNLIG champ som liknar gragas, skulle vara så coolt !
Vet inte riktigt varför det verkar vara så känsligt i spel överlag..

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Tänka sig att män tar sig rätten till tolkningsföreträde igen. Vilken överraskning, hade jag aldrig väntat mig.

Anyway, för att ändå komma med en kommentar som kanske kan förstås av de kåta grabbflabbarna: Sexualiseringen av män må vara lika utbredd, men skillnaden är att det inte är ett problem i närheten av den utsträckning som sexualisering av kvinnor är. Hur många män/pojkar här blir varje vecka sexuellt trakasserade och objektifierade rutinmässigt - och upplever det som obehagligt och begränsande?

Och hur många missade hela poängen att karaktären från början var tänkt att vara "mindre sexig" och den faktiskt intressanta diskussionen om varför hon "sexifierades" mer? Här hade man en vettig förklaring även om "problemet(?) kunde lösts på andra sätt.

Att man väcker frågan "varför" är väl inget att bli helt hysterisk över? Är småpojkarna verkligen så rädda för att kvinnliga karaktärer i spelen ska få mindre bröst, bli mer påklädda osv att det är något att bli så hysterisk över? Själv bryr jag mig mer om huruvida spelen & karaktärerna är värda att spela (nope). Sorgligt när man är så beroende av pixelrattar att man får tokfnatt när de "hotas".

De flesta *riktigt* bra jag spelat MMO med har varit kvinnor, men de döljer nästan alltid sin identitet under *flera år* pga hur de bemöts av andra spelare, alternativt slutar för att klimatet är för jävligt så fort man kör teamspeak/discord. Att män i alla åldrar saknar empati och bär sig åt som idioter försämrar alltså även min spelupplevelse rejält. Inte ens när man spelat MMO med hög genomsnittsålder kommer man undan kåtflabbiga idioter som tror dom är jätteroliga och blir *superkränkta* när man slänger ut dem.

Men... Visst skulle även "män" må bra av att fler spelkaraktärer är korta, tjocka, flintskalliga(?), muskel-lösa finniga grabbar alt gamla gubbar med kläder som inte riktigt passar typ byxor upp till armhålorna. Kanske rollator som vapen? Gärna med fler val än grisrosa hud. Clint Eastwood anno 2018 eller kanske en Bert Karlsson? Hade definitivt gjort spelen mer underhållande.

Att du ojar dig över män med åsikter på en hemsida totalt dominerad av män tycker jag är rätt roande


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Orka bry sig. Snygg design oavsett vad feministcucks gnäller om.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, sex appeal! Samtidigt känns det där karaktären väldigt tongue-in-cheek.

Så är det givetvis. Finns en motsvarande kvinnlig karaktär också. Jag själv stör mig inte på sådant över huvud taget, men min poäng var att det är väldigt, väldigt mycket mer fokus på hur kvinnliga karaktärer ska och inte ska se ut än manliga trots att det knappast råder någon brist på "sexualiserade" män och "omöjlig" manlig fysik i spelvärlden, vilket i min värld är lite snedvridet.

Skriv svar