Det första spelminnet!

Medlem

Vill minnas att jag var ca 6 år när jag körde Shadowfax, efter att jag spelat det spelet var jag fast.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@smuts: Håller med om Ristar! Ägde aldrig Sega-konsoler som barn, var Nintendo-anhängare exklusivt fram till Gamecube, men jag spelade Ristar på lokala Ica Maxi och tyckte det var grymt kul. Hade jag ägt en Mega Drive hade jag lätt köpt det.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Var tvungen att kommentera när jag såg Alex Kidd till SMS2. Min första konsol med just det spelet inbyggt. Kanske var 4-5 år när jag fick den. Går än idag och visslar på den låten från första banan ibland. Djupt rotad i hjärnan. Annars var mitt första spelminne ett dos-spel spel min morbror hade på sin pc. Gorillas hette det tydligen:

https://youtu.be/UDc3ZEKl-Wc

Medlem

Mina första och (kanske) bästa minnen är från SEGA Mega Drive II 32-bit, med spelen "Global Gladiators", "Elitserien 95" samt "Crüe Pinball". Sedan försvann ju tyvärr SEGA som konsol (efter att CD-tillsatsen floppade), ersattes av en dator som jag körde "Command & Conquer", "Red Alert" och sedan "Diablo" I & II samt "Unreal Tournament" mycket på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Nåt av de första minnena från videospel är scramble på vectrex, minns att det var sjukt svårt=)


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Det första spelminnet var när farsan köpte hem ett Atari 2600 med några spel. Combat hette ett spel där man var tanks och då man kunde spela mot varandra. Absolut det bästa spelminnet var när jag spelade första Secret of the monkey island på brorsans Atari.


signatur

Banksy

Medlem

Lokala pizzerian, Missile Command arkadlåda med trackball. Det var som att bli träffad av blixten.

https://youtu.be/we4lY-GEzMk


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Tror att mitt första spelminne är Fire Power på Amiga 500.

Medlem

Mitt första spelminne var ett Game & Watch likt spel (jag hittar det inte i någon officiell lista). Det ändå jag mins var att det var gult litet något avrundat. Jag tror det gick ut på att jaga fladdermöss som inte fick nudda marken. Ju längre man kom desto fler fladdermöss kom det och maxpoängen var 10 000. Om något känner igen det här från ni gärna tala om vad det heter.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

whoa! aldrig stött på någon annan svensk som växte upp med g7000. känns som alla andra antingen hade spectrum eller c64 (innan atari och amiga).

Medlem

Mina tidigaste minnen är av våran första spelkonsol, det var någon pong-variant. Den hade de klassiska tennis, hockey & squash, som alla gick ut på ungefär samma sak, styra runt en fyrkant och försöka stoppa en annan, studsande fyrkant, från att åka utanför skärmen. Sedan var den lite extra lyxig eftersom den hade en ljuspistol, där målet var att skjuta en lite större fyrkant som studsade runt på skärmen

Ofta när sådana här diskussioner dyker upp har jag försökt söka fram exakt vad för någon modell det var, men trots en stor mängd letande på olika online-sidor som listar gamla konsoler har jag inte haft någon framgång.Det hjälper ju givetvis inte att det var 30-35 år sedan jag senast såg den, så minnet är mer än lite suddigt vad gäller exakt hur den såg ut

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Du kan ju kolla här om du vill spela Ristar hemma. Införskaffade mig ett för några månader sen, kontrollerna är dock inte de bästa men det funkar.

Medlem

Archon på C64 svalde mig med hull och hår som liten, tyckte det var hur kul som helst
Archon

Medlem

Jag fick fundera ett tag på detta.
va det prince of Persia, commander keen eller captain comic.
Nä, sen kom jag ihåg rätt.
Pappa hade en ABC80 och där fans ett spel som hette "Hoppert". En liten prick som skulle ta sig till slutet av banorna genom att man tryckte på 1 (litet hopp) 2 (mellan hopp) och 3 (stort hopp), enda kontrollerna. Man dog om den åkte in i en vägg. Endast 6 banor och det va helt fantastiskt.
I alla fall som jag kommer ihåg det.

Rolig tråd! Pong var mitt första tv-spel på 70-talet. Atari 2600... Oj stod och klämde på en Atari 2600 gold-edition igår på elgiganten i nordstan. Fan va kul man hade! Octopus som någon skicka en bild på var det första Game & watch jag testade i början av 1981. Favoritspel varje generation. Atari 2600: River raid och Chopper(activision kassetterna hade dubbelt så mycket minne om jag minns rätt. Så deras spel var snyggare och inte lika repetitiva) Nes: Lifeforce och Probotector Snes: Probotector och UN Spuadron. N64. James Bond och MarioKart 64. Gamecube: Timesplitters 2. Playstation 3:Battlefield Bad Company 2. Jag har inget favoritspel på Ps4an ännu.Den generationen är ju inte slut.

Medlem

Absolut första var vårt Philips eller Panasonic tv-spel. Var stort som gud vet vad.
Annars har jag dessa minnen:
Amiga/c64 California Games, Giana Sisters och James Pond.
Fick vårt Nes i julklapp å farsan sa att han satt uppe den 23:e och ”testa” de å blev hängiven Speedrunner i SMB.
Wow-minne måste vara Quake efter man lirat Duke. Farten och allt var som helt nytt.
Wow-minne 2 måste vara WoW itself, EU closed beta med polarna som höll ihop till BC.

TV-spel ena oss syskon för man visste att man skulle få nytt spel vid varje födelsedag å man satt å glodde Nyhetsbladet från Bergsala (Nintendo klubben) eller nån speltidning å försökte påverka utfallet av val av spel.

Toppen
Nes Zelda/Link 2
SNES något av de andra Zelda (rpg e ju nice och återkommande)
64 bitars - James Bond
Sega 16 road rash
Sega 32 vet ej
PSX Tomb raider
PS3 GoW/Skyrim/ å den jävla spelserien med Nath jag precis glömde....aaaaargh

Medlem

Första spelminnet... måste vara julen 1989. Jag och brorsan hade precis fått vår första dator, en Amiga 500. Brorsan hade via en polare hört talas om Police Quest, vilket skulle vara ett spännande och roligt spel. Jag satt där 6 år gammal och kollade storögt på brorsan när han skrev kommandon till gubben på skärmen. De efterföljande veckorna spenderade jag så ofta som morsan tillät med Sonny Bonds och Lytton Police Department. Jag kan lätt påstå att Police Quest var en av de bidragande faktorerna till att jag lärde mig engelska i tidiga år. Än idag kommer jag då och då tillbaka till Police Quest 1 och 2 då jag fortfarande ser de som fantastiskta spel.


signatur

Balthazar

Medlem

Intressant angående Police Quest (hade de på 286an) men det var orsaken till att både jag å min storebror lärde oss engelska. Särskilt min storebror å de sa han sen när han gick ut gymnasiet också att PQ var starten på hans engelska innan engelskan kom i skolan.

Medlem

De första minnena jag har är nog av Red Alert, The Sims, SWAT, Diablo, men det "viktigaste" och mest inflytelserika minnet jag har är av Den Längsta Resan. Berättandet, karaktärerna, atmosfären, världen, det var helt underbart. Hade så gärna sett en remaster av originalspelet, bara upp-piffad grafik. Inga nya gameplay-element eller något i den stilen, kanske bara några Quality-of-Life förbättringar men that's it.

...det och Dink Smallwood. Jävligt udda spel.

Edit: Det vill säga om vi snackar på PC. När det kommer till konsoler så är det nog Banjo Kazooie och StarFox 64 och Perfect Dark som ligger på top. Goldeneye är högt uppe också men ansåg alltid att Perfect Dark på någotvis bara var den ultimata upplevelsen. Älskade det. Åtminsotne när det kommer till N64.

Fick aldrig mycket tid till Playstation, men av det jag spelade så var det nog till största del Legacy of Kain: Blood Omen.

Sen, något lite "modernare" vore ändå releasen av Playstation 2 och GTA3. Att gå från att ha spelat så mycket GTA i 2D tillsammans med min bror och hans vänner till 3D var en helt sjuk upplevelse.

Har lämnat ut asmånga spel. Ju mer jag tänker på det ju fler saker kommer jag ihåg(t.ex Gameboy Color) men jag håller där. Alltid spelat sen så länge jag kan minnas och kommer alltid att spela.

Medlem

Captain Comic från 1986, jag var 4 år och helt fast i det.

https://youtu.be/33VX9NvLf4s

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Erocz Engelitz:

Rolig tråd! Pong var mitt första tv-spel på 70-talet. Atari 2600... Oj stod och klämde på en Atari 2600 gold-edition igår på elgiganten i nordstan. Fan va kul man hade! Octopus som någon skicka en bild på var det första Game & watch jag testade i början av 1981. Favoritspel varje generation. Atari 2600: River raid och Chopper(activision kassetterna hade dubbelt så mycket minne om jag minns rätt. Så deras spel var snyggare och inte lika repetitiva) Nes: Lifeforce och Probotector Snes: Probotector och UN Spuadron. N64. James Bond och MarioKart 64. Gamecube: Timesplitters 2. Playstation 3:Battlefield Bad Company 2. Jag har inget favoritspel på Ps4an ännu.Den generationen är ju inte slut.

Super Probotector hade jag och polarna helt galet roligt med, det blir nästan lite trist när serien återupplivas på moderna konsoler som SNES Classic Mini där det är Super Contra istället. För mig blev spelen synonyma med robotarna, och det skadade ju inte att robotar alltid var cirka en miljard gånger häftigare än vanliga nesliga människor som ung grabb.

Skrivet av Luciphear:

De första minnena jag har är nog av Red Alert, The Sims, SWAT, Diablo, men det "viktigaste" och mest inflytelserika minnet jag har är av Den Längsta Resan. Berättandet, karaktärerna, atmosfären, världen, det var helt underbart. Hade så gärna sett en remaster av originalspelet, bara upp-piffad grafik. Inga nya gameplay-element eller något i den stilen, kanske bara några Quality-of-Life förbättringar men that's it.

...det och Dink Smallwood. Jävligt udda spel.

Edit: Det vill säga om vi snackar på PC. När det kommer till konsoler så är det nog Banjo Kazooie och StarFox 64 och Perfect Dark som ligger på top. Goldeneye är högt uppe också men ansåg alltid att Perfect Dark på någotvis bara var den ultimata upplevelsen. Älskade det. Åtminsotne när det kommer till N64.

Fick aldrig mycket tid till Playstation, men av det jag spelade så var det nog till största del Legacy of Kain: Blood Omen.

Sen, något lite "modernare" vore ändå releasen av Playstation 2 och GTA3. Att gå från att ha spelat så mycket GTA i 2D tillsammans med min bror och hans vänner till 3D var en helt sjuk upplevelse.

Har lämnat ut asmånga spel. Ju mer jag tänker på det ju fler saker kommer jag ihåg(t.ex Gameboy Color) men jag håller där. Alltid spelat sen så länge jag kan minnas och kommer alltid att spela.

Haha, inte varje dag jag stöter på någon som uppskattat ultra-ostiga men superroliga Dink Smallwood. Jag och lillbrorsan satt och garvade läppen av oss till det, och vidare med den myriad av moddar som gjorde om spelet till alla möjliga konstiga avarter. En mod gick ut på att man skulle rädda Vanilla Ices förlorade album, eller något liknande. De höll inte samma roliga kvalitet som huvudspelet men var ändå galet roligt att lattja runt med


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Pappa hyrde ett Intellivision i den lokala radioaffären till mej och min syster. Minns knappt något av det, men tror vi spelade golf och tennis iaf.

Medlem

ZX Spectrum 48k - Football Manager

Medlem

Mitt första eller starkaste var på min 6års dag när farsan fick igång detta (han hade ursäkten att C64an var till mig men han lyckades inte lura morsan)

Medlem

Året var 1986 samt var jag 6 år gammal. Fick mitt Nintendo 8bits av morsan. Minns att man satt o nötte Ice Climbers o Super Mario Bros.

Medlem

Min första upplevelse med att man kunde styra vad som hände på tv/bildskärmen var dessa två spelen. En nästan religiös upplevelse hos en kompis (spelar dem än idag!).
The Great Giana Sisters
Ghostbusters

Medlem

Tror mitt första medvetna minne är från Space Invaders och Pong, men jag såg definitivt brorsan lira Zork tidigt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Moderator | Testpilot

Svårt att säga. Det första jag kommer ihåg är nog Lifeforce till NES, men mycket möjligt SMB var det första. Hur som, NES var första konsolen och spelen där i kring


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tror det var hos min kusin med nån Atari och spelen frogger och nån Breakout variant minns ej vad.

Sen följde man efter där med kusinens div ataris å amigas, kompisars NES osv.. tills man själv kom över sega Mega drive och sen en 486.

Det är så provocerande på jobbet när man pratar gammal spel med nån av snorungarna och de nämner sina första spel och säger Warcraft3. Då vill man bara dunka huvudet ivägen å skrika det är ju ffs ett rätt så fräscht spel!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Pappa hade en ABC80 och där fans ett spel som hette "Hoppert". En liten prick som skulle ta sig till slutet av banorna genom att man tryckte på 1 (litet hopp) 2 (mellan hopp) och 3 (stort hopp), enda kontrollerna. Man dog om den åkte in i en vägg. Endast 6 banor och det va helt fantastiskt.
I alla fall som jag kommer ihåg det.

ABC-80.. det var länge sedan! Minns någon Moria klon som jag spelade sönder, minns ej namnet, grafiken var obefintlig - det var bara vita punkter som sprang runt i en labyrint men upplevelsen fanns där.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skriv svar