Rykte – Star Wars-licensen kan gå till Ubisoft eller Activision

Robot
Rykte – Star Wars-licensen kan gå till Ubisoft eller Activision

Disney tros åter vara missnöjda med EA:s Star Wars-spel.

#activision, #dice, #disney, #ea, #star-wars, #ubisoft


Medlem

Lär nog knappast bli bättre med dem, om det stämmer. Call of star wars.. Nej tack.

Medlem

Ja det är ju mycket bättre....Varför kan de inte bara ge licensen till spelutvecklare som faktiskt vill göra bra Star Wars spel?

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Rykte – Star Wars-licensen kan gå till Ubisoft eller Activision

Medlem

Folk glömmer av att Activision äger blizzard...
Man för hoppas på det bästa.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Eller varför inte göra så att licensen blir valfri och låta multipla företag göra bra Star Wars spel i Disneys godkännande? (Alternativt deras egna studio göra Star Wars spel)

Sen kan man definitivt säga att EA har gjort ett dåligt jobb. 3 spel (om man räknar The Old Republic) på 5 år för en så stor licens som Star Wars är det högst medelmåttigt

Medlem

Idagsläget tror jag det kan vara bra ide för att röra om i grytan.
EA borde skämmas så dåligt.förvaltat star wars som dom gjord.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Suveränt!! Jag hoppas att ryktet stämmer och att idiot-EA lär sig en läxa av det här, samt att de ändrar på hur de utvecklar sina spel.

FM-guru
F.d. Sisyr

Oavsett om ryktena stämmer eller inte så finner jag det roande att tänka på vidriga EA-kostymer svettas inför Disneys öppna missnöje.

Medlem

De valde sannolikt EA för att de erbjöd mest pengar för licensen men de vanvårdade varumärket och Star Wars god rykte är heligt för Disney.

Jag skulle vilja se en något mindre studio få licensen, jag tror inte att Ubisoft skulle göra bättre ifrån sig och Activision, som egentligen är synonymt med Blizzard Entertainment, är nog fel utvecklare för ett Star Wars-spel.
Det är ingen slump att valet står mellan dessa två företag, de är de näst största/rikaste utvecklarna och erbjöd troligen mest pengar. En något mindre studio skulle aldrig ha råd att ge sig in i en budgivning.

Ambassadör
Xbox

CD Project Red - KOTOR 3.


signatur

Jump in.

Medlem

Grundtänket är fel. Varför ge en gigant ensamrätt istället för att hålla licensen öppen och stimulera bättre resultat i en faktisk konkurrensbild? Hoppas dock detta stämmer då EA är i akut behov av lite markkontakt.

Skrivet av Mortaigne:

CD Project Red - KOTOR 3.

Det vore drömmen! CD Projekt Red skulle t o m kunna väcka liv i 1313 ganska lätt tror jag. Men precis som med filmerna verkar inte djup vara Disneys största prio.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Geeks Gaming

UBISoft - "Grinda saker precis som ett free2play spel, men betala 500kr för de. Eller betala 500kr extra så kan du låsa upp saker och börja grinda före någon annan."

Activision- "Betala 500kr för ett spel som om 1år återsäljs för samma pris med minimal förändring. Och samtidigt kan du betala 500kr för ett season pass som ger dig 6 nya extremt små kartor som ingen kommer kunna köra då du inte har någon som helst kontroll över vilka kartor som spelas. Och passa på att köpa lite CoD points på vägen så du kan låsa upp lite vapen som är bättre än vad alla andra har."

Nej tack. Låt hellre EA ha kvar de och hoppas på dom gör rätt någon gång än att ge de till ubi eller activision. EA vågar i alla fall erkänna att dom gjort fel även om dom inte är mycket bättre än andra.

De eller ge de till någon som vet vad dom gör. Bethesda, Obsidian, CD project, THQ... Hade till och med gått med på att ge de till Paradox och låta dom göra nytt stellaris med Star wars.

Medlem

Kotor 3 vore ju var mans våta dröm.

Medlem

OM Activision får licensen så förväntar jag mig att de omedelbart hämtar Raven från Call of Duty-fabriken till att göra en uppföljare på Jedi Academy.

Releasehästryttare

Tänk hur grymt ett Star wars spel hade varit om de gav ett uppdrag till SOMA utvecklarna att göra ett Single player story drivet spel med RPG influenser.

Medlem

Känns lite smått skrattretande om de överväger Ubisoft eller Activision Blizzard. Även om de gör spel som är bra så har de också handen fast i kakburken. Kakburken i detta sammanhang är MTX. Activision Blizzard har ju, precis som EA, drygt 40% av inkomsten från MTX. Och de äger ju också KING sedan ett tag tillbaka.
Tror inte det skulle bli direkt bättre om Activision Blizzard tog över:
Candy Crush Jawa, Call of the Force, World of Star Wars (kanske skulle vara kul att se ifs). Skulle Blizzard vara "tvungna" att göra ett spel så skulle det ta 10-15 år för dem att få ut ETT spel med tanke på hur de arbetar (det går ju knappast att säga att spelen är buggfria eller balanserade när de släpps ens).

Ubisoft följer dem tätt i spåren då de i deras senaste finansrapport just jämfört sig med EA och ActiBlizz gällande MTX och har som mål att bli lika "bra"?

Om Disney överväger Activision eller Ubisoft så är det helt glasklart att problemet kring lootlådorna inte var något de brydde sig om egentligen, snarare att de släpps för få spel eller att spelen inte är av den kvalité/typ de förväntade sig, men för att verka som den skinande riddaren så påstår de att "konsumenten går först".
Activision kastar ju ut ett nytt Cod varje år så det skulle nog inte vara förvånande om de vill se ett nytt SW spel varje år, samma princip gällde ju AssCreed, så om de gjorde ett AssCreed Star wars varje år så skulle nog Disney bli glada för det.

Skulle vara bättre om de öppnade upp licensen för vem som helst då istället eller valde någon mindre utgivare/studio t.ex. THQ Nordic, CDPR, Obsidian, Paradox (nytt Empire at War kanske) etc.

Medlem

@Jinxswe: Håller med dig om dina punkter helt ang. Ubisoft, Activision och EA.

EA kan ha kvar licensen tycker jag också. Det de kan göra för att rädda sig själva och alla anställda är att låta dem ta sig tiden till att göra spel som spel ska vara. EA tycker jag ska ta bort allt som har med säsongspass, mikrotransaktioner och p2w system i sina spel. DICE ska skapa allt innehåll från Battlefront 2(2008) på nytt göra ett Battlefront 3 som kan bli ett mästerverk. Utan alla dessa tabbar med p2w m.m så är Battlefront 2 ett rätt bra spel i grunden tyckte jag under betan. Ljudet, atmosfären och allt var där.

Här är några utvecklare som kanske skulle få det att fungera:
Rocksteady skulle med stor sannolikhet kunna göra ett bra spel i co-op eller singleplayer story i en öppen värld.
Bungie kan säkerligen ta sig an ett SW: Battlefront.
Naughty Dog med ett Star Wars 1313 liknande spel. Linjär kampanj och kanske även multiplayer.
Epic Games borde få möjligheten att göra ett unikt multiplayerspel i någon typ av arenashooter.
Om Ubisoft nu skulle få licensen så skulle dock kunna skapa något suveränt jedi academy spel med ett combatsystem som liknar "For Honor" stuket.
Sen har de också de duktiga Massive Entertainment som kan ge oss ett RTS(World in conflict) eller ett 3rd person med öppen värld(Lite som The Division fast med star wars tema).
CDPR hade nog gjort ett suveränt KOTOR.

Medlem

Star Wars gav jag upp på 90-talet. Vad är det ni inte fattar?

Licensen är död. Ingen kommer göra spelet vi vill ha. EA kommer inte "lära" sig. Ubisoft är ett stort skämt och Activision?

CD Projekt(*) kanske, men de gör bättre saker just nu. När Disney köpte skiten visste vi att det skulle gå så här. De skulle hållit sig till animation. Inte ens Lucas själv skulle kunna räddat det här. Binks var spiken i kistan.

(*) nej de stavar inte med c, de kör med k i projekt.

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Bla bla bla

Licensen är död? Lite fel ordval där.

Jar Jar Binks var en George Lucas skapelse. Kan inte förstå resonemanget där du höjer Lucas till himmelen men samtidigt säger att hans kreation(*) var spiken i kistan.

* detta stavas också med ett k och inte ett c

Medlem

Både Ubisoft och Activision står lägre ner på min stege, kanske bäst att låta de få en ny chans men skippa lootlådorna nästa ggn.

Helst önskar jag Dice fick göra det helt själv utan inblandning från EA eller andra. Känns som denna tittel kommer dö annars.

Medlem

Hellre Ubisoft då, inget av dem valen är ju direkt det bästa. Jag hade varit mer lyrisk om skaparna från Warframe fick bolla med tanken kring en star wars licens.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Lyckligtvis handlar det inte om en Battlefront-licens utan en Star Wars-licens, så vi kanske slipper Battlefront ett par år, och det dyker upp något nytt kreativt ip. Ett samarbete mellan Paradox och Ubisoft kanske inte hade vart så tokigt ändå.

Medlem

Ubisoft eller Activision.
Kan då lika gärna vara kvar hos EA om jag får säga det själv...

Medlem

StarWarsCraft? Rainbox 6: Death Star ? Assassins Creed: Coruscant ?

Medlem

Jag tycker att dom borde låta LucasArts återuppstå som på den gamla goda tiden.

Medlem

Vilka hycklare Disney är. De är precis lika giriga som EA när det gäller mikrotransaktioner, det är bara kolla på deras egna spel. Jag gick in på ett slumpartat spel och det dyraste köpet i spelet kostade över 1000kr. Det absolut enda problemet är att EA fick dålig publicitet. Disney är väldigt måna om sin skinande fasad.

Avstängd
Skrivet av Buio:

Vilka hycklare Disney är. De är precis lika giriga som EA när det gäller mikrotransaktioner, det är bara kolla på deras egna spel. Jag gick in på ett slumpartat spel och det dyraste köpet i spelet kostade över 1000kr. Det absolut enda problemet är att EA fick dålig publicitet. Disney är väldigt måna om sin skinande fasad.

Kan bara snacka för Assassins Creed Origins och där är det ju bara "outfits" man kan köpa för pengar. Bästa bågarna, skölden och svärdet får du ju faktiskt i själva spelet. Visst man kan köpa material med och drachmas men vem gör det liksom när det går att farma på en kvart?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

För min del så kan det inte bli värre vem som än tar över licensen i varje fall.
2st Pvp shooters är allt som EA har krystat fram på dessa år.
Vad hände med dom fantastiska rollspelen, rymdsimulatorerna och single player upplevelserna som star wars spelen var kända för?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag kommer inte att lägga några pengar på något SW-spel förrän det kommer ett med en intressant Single Player-upplevelse.

De båda BF-spelen har varit så långt från min kopp te man bara kan komma. Repetitiva och hjärndöda, där SW-licensen inte agerat annat än kuliss. Bläh.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

123
Skriv svar