C64 Mini har fått releasedatum

Robot
C64 Mini har fått releasedatum

Snart kan du köpa dig ett stycke klassisk hemdatorhistoria.

#c64-mini, #commodore, #commodore-64


Avstängd

Jag spelade bara pirat spel på C64. Var rätt kul att man kunde spela in dom på en kassettbandspelare och ge till kompisar. Men tror inte detta blir någon hit, folk är för kräsna nu för tiden med grafik osv.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Allt över 99kr är för mycket för den här leksaken.

Medlem
Skrivet av xtrem11:

Allt över 99kr är för mycket för den här leksaken.

Baserat på vad? Utan C64an så hade många giganter till spelstudios aldrig funnits (troligen). Rare har du bland annat att tacka C64 för. Rockstar Studios. De lärde sig programmera på C64. Visa lite respekt

Avstängd

@Pholiage: Du överdriver men det är inte C64 som jag ser ner på utan C64 mini med det kosmetisk tangentbordet.

Medlem
Skrivet av xtrem11:

@Pholiage: Du överdriver men det är inte C64 som jag ser ner på utan C64 mini med det kosmetisk tangentbordet.

Perhaps. Men det är ju bara ett skal med en arduino eller pi på insidan. Samma som Nes mini eller Snes mini osv. Folk blev som tokiga när dom dök upp. Kanske de kunde valt C64C modellen (den ljusgrå) till skal men de flesta började med "brödboxen". Som du la fram det så lät det mer som att ingen bryr sig C64an än att du hade emot det estetiska valet.

Avstängd

@Pholiage: Precis ett skal med ett litet chip inuti, men det kunde ha varit så mycket mer. T ex ett fungerande tangentbord som man spelar textbaserade spel på eller som man använder det till datorn.

Inaktiv
Skrivet av xtrem11:

Allt över 99kr är för mycket för den här leksaken.

Ungefär samma som för SNES Mini. Handkontrollerna till den är långt ifrån originalen i kvalitet, riktigt ihålig, plastig känsla. Är man det minsta nostalgisk så köper man ett riktigt SNES och någon form av flashcart då många spel kan vara svåra att få tag i.
SNES Mini är en riktig jäkla rip-off.

Medlem

@anon_319742: Nja vet inte det. Tyckte Snes mini kontrollerna var bra. Visst de vägde inte lika mycket med knapparna kändes rätt. Att köpa en flash cart e ju samma sak. Äger snes med massa original carts och crt tv. E ju bästa alternativet ja med dyrt som fan. Därför är snes mini e bra mellan ting. C64an e lite svårare. En fungerande kostar lite grann och vill man spela bör man skaffa en SD adapter för disketterna är på slutet av sin livslängd. En adapter går på 7-800 så mini c64 är ett bra alternativ där också.

KoP
Medlem
Skrivet av breahl:

Jag spelade bara pirat spel på C64. Var rätt kul att man kunde spela in dom på en kassettbandspelare och ge till kompisar. Men tror inte detta blir någon hit, folk är för kräsna nu för tiden med grafik osv.

Du underskattar köpkraften (och nostalgikänslorna) hos alla som växte upp med en C64'a. Har redan bokat en själv.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag spelade bara pirat spel på C64. Var rätt kul att man kunde spela in dom på en kassettbandspelare och ge till kompisar. Men tror inte detta blir någon hit, folk är för kräsna nu för tiden med grafik osv.

Skrivet av KoP:

Du underskattar köpkraften (och nostalgikänslorna) hos alla som växte upp med en C64'a. Har redan bokat en själv.

Japp, den här kommer att sälja som smör. Det räckte med ryktet om den för att den skulle bli ett givet köp för en armé av medelålders oldschoolnördar.

Medlem

Hade gärna köpt ett omarbetat orginal. Den enda ändringen kunde varit minneskort och HDMI. Att skriva kod i basic kunde varit kul och att utnyttja det unika ljudkortet.

Att bara packa in 64 av spelen räcker inte långt. Utan fungerande tangentbord kunde de lika gärna krymt formatet till en nyckelring.

Medlem

Den är söt, jag ger den det.

Men!

Kan den köra Crysis?


signatur

Nämen!

1
Skriv svar