Video förklarar varför Super Mario Bros banan 4-2 är ett gissel för speedrunners

Robot
Video förklarar varför Super Mario Bros banan 4-2 är ett gissel för speedrunners

Genomgång av de åratal av experiment och finslipningar som krävs för att skala av hundradelar.

#glitch, #speedrun, #super-mario-bbros


Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Kul att det kommer mer speedrunnyheter på FZ! Även om det mestadels är om SMB.

SMB är uppbyggt på ett väldigt speciellt sätt, och det är häftigt att det går att utnyttja att spelets scrollmekanik, då det är det första stora sidoscrollande spelet.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Hela Summoning Salt kanalen är intressant, han har massa bra förklarande klipp om jakten efter att få så kort tid som möjligt i speedruns i flertal olika spel. Rekommenderar starkt att se alla

Medlem

Älskar sådant här. Speedrunners är ett speciellt släkte som man inte kan få nog av.

eld
Medlem

Speedrunning är en vetenskap!

Medlem

Summoning Salt är så jäkla grym. Precis alla speedrun-videos i den kanalen är intressanta.

Medlem

Framför sankte Per
"Vad har du gjort med ditt liv?"
"Jag spenderade större delar av det till att klara super mario bros så snabbt det går!"

eld
Medlem
Skrivet av Spiff:

Framför sankte Per
"Vad har du gjort med ditt liv?"
"Jag spenderade större delar av det till att klara super mario bros så snabbt det går!"

"Så om jag ställer mig här precis mot hörnet av porten hoppar precis rätt frame så kommer jag glitcha igenom till himlen och där med spara 20 sekunder dialog med sankte per"

Medlem
Skrivet av Spiff:

Framför sankte Per
"Vad har du gjort med ditt liv?"
"Jag spenderade större delar av det till att klara super mario bros så snabbt det går!"

Min far höll på med speedrunning när vi hade NES 8bitar, dock förstod jag aldrig för 25 år sen eller hur många år sen de nu än var vad han höll på med när han sprang genom spelet så fort som de bara gick.
Fast nu förstår man varför han stängde av spelet när han dog eller fastna bakom ett block eller liknande för han höll på med speedrunning
Funderar på att köpa ett NES till honom när dom kommer igen så han kan ta upp de nu igen när han e "pensionär"

Medlem

@delli: köp en amerikansk så att han kan få ner sitt rekord ytterligare ^^

Medlem
Skrivet av Eight08:

Summoning Salt är så jäkla grym. Precis alla speedrun-videos i den kanalen är intressanta.

Jag kan inte säga att jag varit speciellt intresserad av speedrunning, men jag är helt hooked på Summoning Salt Och visst fascinerar det att människor ständigt hittar nya sätt att hyvla av sekunderar på rekord.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Brona:

Jag kan inte säga att jag varit speciellt intresserad av speedrunning, men jag är helt hooked på Summoning Salt Och visst fascinerar det att människor ständigt hittar nya sätt att hyvla av sekunderar på rekord.

Jag tycker det är jätteroligt att andra får upp ögonen för speedruns på andra sätt än genom GDQs och ESA och andra maraton därute, för de visar vad är möjligt i en live-setting, men inte vilket jobb det ligger bakom allt det där. Vissa jagar glitchar, andra theorycraftar om vad som är möjligt medan andra spelar spelet. Viktigt att lyfta fram alla aspekter!

Jag har själv blivit helt skadad av speedrunning. Det finns så många aspekter i speedruns, men det som alla har gemensamt är att de som spelar blir sjukt bra på spelet i fråga, serien, eller genren. Jag hänger en hel del på Twitch, men jag har nu svårt att titta på Let's play-streams då jag förväntar mig att de som spelar spelen är mer än välbekanta med det.

Däremot kan jag uppskatta att titta på så kallade "blind runs" av Speedrunner som spelar genom ett spel för första gången. Framförallt i form av race. Det ger en väldigt trevlig dynamik när någon försöker spela genom ett spel första gången samtidigt som de tävlar mot någon annan.

Kan rekommendera alla som inte har spelat Shovel Knight och framförallt Spectre Knight att utmana en kompis på ett race. Frukansvärt roligt sätt att uppleva det!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Intressant nyhet för old schoolers som jag!


signatur

work hard play hard

Medlem

Jag är glad den dag jag lyckas slowrunna hela spelet

Ska spela det ordentligt när mini Nes återlanseras!

Avstängd

Härligt med fler speedrunning-nyheter! Såg videon idag så blev förvånad att se den som nyhet här i samma veva. Speedrunning är verkligen TV-spelens "OS-spel" fast istället för att tävla mot andra speedrunners så tävlar de tillsammans mot TV-spelen för att klara dem så snabbt som mänskligt möjligt för att kunna nå idealet av en "perfect TAS run".

Den som har sett Summoning Salts alla klipp kan även se denna från AverageTrey (han samarbeta med Summoning Salts så det är inte så att han "stole his format"): https://www.youtube.com/watch?v=oudZMniib08&t han har WR i 120 Shines i Super Mario Sunshine (ett av världens bästa Mario-spel genom tiderna, IMHO).

Såg nu även att han nyligen har slagit nytt WR i 120 shines (3 dagar sen) och nått drömgränsen på under 3 timmar: https://www.speedrun.com/sms#120_Shines

Medlem

Riktigt kul och intressant att se detta, tycker att speedruns kan vara riktigt underhållande att se på om det är ett spel man själv har lirat mycket och gärna ett plattformslir som SMB. Mycket informativ och bra film, ska kika igenom mer i hans uppladdningar - tack för tipset FZ!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

1
Skriv svar