Hands-on – Forged Battalion, C&C-skaparnas nygamla RTS

Robot
Hands-on – Forged Battalion, C&C-skaparnas nygamla RTS

Det anrika spelhuset Westwood gick i graven 2003, men dess arv glömmer vi inte i första taget. Med Forged Battalion får vi en återblick till svunna tider, men är tiden rätt?

#early-access, #forged-battalion, #hands-on, #pc, #petroglyph, #rts, #steam, #westwood


Medlem

Så mycket starka färger! Spelet tilltalar mig estetiskt iaf, får nog hålla ett öga på det här!


signatur

Nämen!

Medlem

Jag har alltid längtat till en remake av C&C Red Alert 2, hoppas detta kan komma i närheren av RA2! Ser iaf hoppfullt ut.

Kör fortfarande StarCraft 2 ofta som håller måttet än!

Medlem

Trevlig läsning!

Angående "när NOD och GDI dominerade världskartan" så kan jag rekommendera detta https://renegade-x.com/

Fan-made modern version av spelet C&C Renegade(2002) skapat i unreal engine, grymt kul, extremt lag baserat, gratis.
Ungefär ett community på 200 spelare så man får en old school känsla där man känner igen de flesta på servrarna(30vs30). Jag har spelat detta från och till i 3-4 år och det uppdateras kontinuerligt.

Hela grejen med C&C Renegade är att du spelar som en karaktär(1st/3rd-person) och ska slå ut motståndarens bas. Spara ihop credits genom att spela bra och hjälpa laget, skydda harvestern annars ligger dit lag efter i credit-score vilket innebär att ni inte har råd att köpa bättre karaktärer/fordon. Slår motståndarna ut t.ex. ditt lags Airstrip(NOD) eller Weapons factory(GDI) så kan fordon inte längre köpas osv.

En dold pärla i mina ögon då det inte får vara på steam för att EA äger fortfarande namnet om jag förstått det rätt och ja, ni vet ju alla hur EA är när det gäller ta hand om fans till gamla spel. Så är du som jag lite äldre och kanske känner att toxic-egotrippande i moderna shooters inte är din grej så prova.
Åtminstone en server är full varje kväll.

Nedan är ett videoklipp ifrån ett helg-pug spel, där alla kan vara med och snacka i discord och spela lite mer strategist än ett public-game. Här kan ni få se lite mer direkt vad spelet är och vad det går ut på

Medlem

Förstår inte varför den här genren som den var på 90-talet dog ut. Visst, Starcraft finns ju. Men förutom det, inte så mycket mer. Hade velat ha ett nytt Warcraft, nytt Red Alert och något Heroes of Might and Magic spel i gammal anda.

Ska definitivt ge detta en chans

Skribent

@Rackaren: Jag är väldigt kluven, samtidigt som jag älskade den här typen så har mitt strategiberoende blivit lite tyngre. Föredrar Wargame-stuket, men fan va jag drömde mig tillbaka under tiden jag spelade.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Struggle:

Så mycket starka färger!

@Johan Olander:

Jag reagerade också på färgerna, är det ngn av er som vet om detta är tillfälligt i Earl A eller om det är menat att vara denna stilen sedan också?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Köpte det och fick det återbetalat. Var inte nöjd, framförallt inte med att bara kunna bygga en byggnad i taget. Man sitter egentligen bara och väntar på att byggnaden ska bli klar. Så mycket mer finns inte att göra.

Medlem

Brukar inte kommentera men... Det stavas Nod, inte NOD! Nod är ett namn; landet Nod, och inte en akronym som GDI är.

Avstängd
Skrivet av DJMar:

Köpte det och fick det återbetalat. Var inte nöjd, framförallt inte med att bara kunna bygga en byggnad i taget. Man sitter egentligen bara och väntar på att byggnaden ska bli klar. Så mycket mer finns inte att göra.

Du scoutar med enheter, tar små strider, tänker på vad du ska utföra för strategi i den givna matchen eller uppdraget.

Detta är en del av charmen från de gamla spelen: begränsad makromöjlighet så du spenderar mer tid på din mikro vilket kräver mer från en rent mekaniskt talat.

Medlem

Själv kör jag en C&C run just nu. Spelat alla dessa förut men värt att uppleva igen:

C&C - Färdig
C&C Tiberian Sun - Färdig
C&C Tiberian Sun Firestorm - Färdig
C&C3 Tiberian Wars - Pågår...
C&C3 Tiberian Wars Kane's Wrath
C&C4 Tiberian Twilight (oh god)
sen blir det red alert serien samtliga

Ska testa detta dock!

Medlem

@SlimyDragoon: haha samma här! Plöjde igenom c&c/red alert 2017, mkt bättre förr, jag förstår inte varför man slutade göra strategi spel :/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

@AplAy: charmen försvinner för mig när det inte går att köa byggnader. Ingen info om hur mycket el jag hade i siffror så kunde inte planera med byggnaderna. AIn var värdo, attack-move var också den kass pga att enheterna sköt på byggnader trots att de själva blir beskjutna.
Jag ville så gärna gilla det men var för mycket som inte stämde för mig.

Redaktör
Skrivet av NodCommander:

Brukar inte kommentera men... Det stavas Nod, inte NOD! Nod är ett namn; landet Nod, och inte en akronym som GDI är.

Bra att du säger till - tack! Fixat.


signatur
Medlem

"They are billions" är ett annat rts som släpptes nyligen. Det fokuserar på överlevnad och försvar. Grafiken påminner lite om C&C eller Starcraft, fast spel stilen är helt annolunda.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skribent

@DJMar: +1 på den frågan. Har helt missat det.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

"Problemet" med RTS idag är att allt ska ske på en tävlingsnivå. Det lugna småpillandet är borta, de väl gjorda solo kampanjerna därtill. Så ska verkligen hålla ett öga på detta.

Medlem
Skrivet av DJMar:

@rmpyro: Rekommenderas?

Tycker spelet är riktigt roligt iaf. https://www.youtube.com/watch?v=QX1rPWPN4DI


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

@rmpyro: Det stod mellan det och Factorio och jag köpte den senare. Helt sjukt kul att bygga en fabrik och samtidigt försvara sig mot kryp. Rekommenderas om du gillar they are billions vilket jag lagt till i önskelistan!

Medlem
Skrivet av IceMan:

@SlimyDragoon: haha samma här! Plöjde igenom c&c/red alert 2017, mkt bättre förr, jag förstår inte varför man slutade göra strategi spel :/

Det har man inte, men dom nya har förändrats till det sämre.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Red Alert var ett av mian favoritspel när jag växte upp, kanske syns på mitt nick?

Medlem

Hoppas man kommer älska det, saknar just något sånt här. Starcraft 2 fastnade aldrig riktigt.

1
Skriv svar