Foxhole försöker simulera krig - från logistiken till striderna

Robot
Foxhole försöker simulera krig - från logistiken till striderna

Ett massivt onlinekrigsspel som inte bara handlar om att skjuta.

#early-access, #foxhole, #krig, #nyhetstips


Helt klart intressant med militärstrategi med ett "bakre läge".
Önskvärt hade varit en militär kommunikationskedja också som en extra krydda.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Redigt kul lir, har en del problem men det är sjukt hur fort uppdateringarna kommer.. Speciellt med tanke på att dom är typ tre pers som utvecklar.

Medlem

Undrar när det ska komma ett spel där man simulerar fred?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av IluvBread:

Redigt kul lir, har en del problem men det är sjukt hur fort uppdateringarna kommer.. Speciellt med tanke på att dom är typ tre pers som utvecklar.

Oh, kan du inte beskriva en typisk spelomgång. Känns lite MMO-vibbar, där man behöver farma stuff för att senare dra på dungeons.


signatur
57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Maysay:

Undrar när det ska komma ett spel där man simulerar fred?

Tror inte det blir så roligt gameplay.

Jag har en nuke! Det har jag också!
...
Inte skuta på varandra? Deal? Deal!


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Maysay:

Undrar när det ska komma ett spel där man simulerar fred?

Finns många simulatorer där man inte krigar.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Oh, kan du inte beskriva en typisk spelomgång. Känns lite MMO-vibbar, där man behöver farma stuff för att senare dra på dungeons.

Du kliver in på en server och ser en karta, där är nuvarande 'kampanjen'. Alla maps i spelet är del av en större världskarta och varje krig utspelar sig på en av de här kartorna. (Tror det är 9 just nu, har inte räknat..)
Så du väljer nuvarande stridskartan (efter att ha kollat in hur det har gått för ditt favoritlag hittills i kampanjen) och du ploppar ner utanför ditt lags Headquarters.

Nu utgår vi ifrån att det är en helt ny strid som utspelar sig på nuvarande kartan, då står du där med hela ditt lag utanför Headquarters och folk splittrar upp åt alla olika riktningar.

Resurser behövs, så några går och tar sig an uppgiften att hugga dom, andra föredrar en annan typ av support-roll och väljer att delta i logistik-teamet, dvs de skaffar sig en lastbil som de bland annat fraktar resurser till de olika fabrikerna eller kör trupper till frontlinjen.

Är du mer törstig på action så tar du ut ett passande vapen(över tid låser laget upp nya vapen) ifrån headquarters och börjar lubba till närmaste stad och försöker ta över den. Städer ger ditt lag tillgång till nya fabriker som är viktiga för att kunna köra ett effektivt krig.

I regel brukar en erfaren spelare ta på sig rollen som Quartermaster, dvs logistik-chef.. Han/hon läser scout-rapporterna, hör från laget var frontlinjen ligger och försöker skicka trupper och resurser dit.

Senaste jag körde en match så startade jag och 4 andra en squad och aggressivt pushade en outpost vi verkligen ville ha tag i innan motståndarlaget fick den. Mitt lag hade inte prioriterat den outposten vi var vid utan ville hellre köra en mer defensiv strategi men det blev bestämt att ögonblicket vi hade vår supply-line igång så skulle vår outpost prioriteras högst.

Så vi byggde skyttevärn på relativt smarta ställen och försvarade outposten så gott vi kunde, efter drygt 30 minuter intensiv strid så kom äntligen våra engineers och byggde en FOB (forward operating base) bakom oss, något som ger oss möjlighet att spawna där.

Motståndarna kontrade då med att bygga egna skyttevärn och 'pillboxes' (tänk dig turrets från team-fortress typ, skjuter automatiskt spelare) Dom byggde alldeles för mycket för att vi skulle ha en vettig chans att sänka dom med granater och gevär, så laget hade en röstning om vad nästa teknik-avancering skulle bli, nytt fordon eller nya vapen?

Vi lade fram vårt förslag om mortars då frontlinjen var extremt packad med skyttevärn och laget höll med.
Så drygt 10minuter senare blev dom första levererade till oss och vi kunde börja förstöra deras barrikader på säkrare avstånd.

Foxhole är verkligen en unik upplevelse, det är fruktansvärt nerskalat och ser simpelt ut men meta-strategin som krävs och det är något visst med att känna att oavsett vad man än väljer att göra så hjälper du ditt lag ta sig närmare en vinst.

Spelet är inte klart i dagsläget och utvecklarna streamar varje vecka och berättar hur det går med utvecklingen och bollar idéer med tittarna och communityt.
Planen ser ut att vara att förändra spelets kart-struktur så det blir en enda stor enhetlig värld och mer likt ett mmo, men i dagsläget är det mer som ett isometriskt Battlefield 1942 blandat med Natural-Selection med 100pers / server.

Medlem

@IluvBread,
+ för sammanfattningen.

Sitter ni på ts eller discord eller något annat?
Shoppade det under rean då det verkligen ser intressant ut, och än mer efter att sett lite mer videos från spelet.
Har ingen just nu i bekantskapskretsen med spelet och har faktiskt inte satt igång med det ännu.
Så om ni har behov av en i sammanhanget noob (hint ) skicka ett pm. (discord kör jag tyvärr inte, har en ts server uppsatt)

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Skägg.
10 Chambers

@IluvBread: Låter ju unikt roligt. Dock rätt tidskrävande.


signatur
Medlem

Testade detta också i höstas. Verkar som att voip är ett måste för att lira detta och att ha en större grupp att lira med om man ska ha nån chans att göra nån skillnad i kriget ^_^


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@IluvBread: Låter ju unikt roligt. Dock rätt tidskrävande.

Ja verkligen, spelet är verkligen bäst när man får se över tid hur det utvecklar sig, många gånger så är man fast på samma karta i några dagar andra gånger är dom förbi under natten.

Skrivet av cb99:

@IluvBread,
+ för sammanfattningen.

Sitter ni på ts eller discord eller något annat?
Shoppade det under rean då det verkligen ser intressant ut, och än mer efter att sett lite mer videos från spelet.
Har ingen just nu i bekantskapskretsen med spelet och har faktiskt inte satt igång med det ännu.
Så om ni har behov av en i sammanhanget noob (hint ) skicka ett pm. (discord kör jag tyvärr inte, har en ts server uppsatt)

-cb99

Jag kör framförallt med ingame voip, men det finns en officiell discord där folk samlar sig rätt ofta.
Men i regel kliver man bara in på en server, hittar på något att göra och om folk av händelse den dagen sitter på discord så är det bara att kliva in.

Medlem

@IluvBread,
Ok,

Ja nu har jag "harvat" +20 (några kvar) guider av VoxAgon som är lagom långa, så blir väl till att prova lite imorgon ser ut som kanske kan dra in ett par av de jag spelar med för detta som de flesta mp's desto fler desto roligare.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Tyckte dessa guider var så pass att jag riskerar denna "spam"? post i tråden.
---

Tagit mig igenom alla guider nu, tycker de var bra och med viss humor.
Lagom långa som sagt och en bra start. (tror jag)

Länk,
https://www.youtube.com/results?search_query=Foxhole+Boot+Cam...

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

1
Skriv svar