Den senaste TV-serien du såg klart?

Medlem

Good Girls S4. Lämnade lite med en cliffhanger, sen får man reda på att S5 är inställd pga bråk mellan skådisar. Blä!


signatur

I drank what?

Flakmonkey

Inte senaste jag såg klart, men med tanke på att Omar Little (Michael K Williams) dog förra veckan så måste man ju bara rekommendera världens (imo) bästa serie The Wire.

Senaste serien jag såg klart var årets Hard Knocks. Inte någon av de bästa årgångarna, men för den som är intresserad av sport i allmänhet och amerikansk fotboll i synnerhet så tycker jag att det är värt att titta på.

Avstängd
Skrivet av alias:

Inne på andra säsongen av The shield, bra visst men aldrig i klass med den mindre kända "Southland".

Tyckte Shield var riktigt bra. The Wire har åldrats så jävla dåligt så går inte att kolla på.
Southland minns jag inte ens att jag sett. Finns den på någon vettig streamingtjänst?

Medlem
Skrivet av thexps:

Southland var så in i h****** bra!

Äntligen någon som sett Southland! Bättre än the Wire imo.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Andra säsongen av American Crime Story, The Assassination of Gianni Versace, som var riktigt bra! Ska börja på tredje säsongen, om Bill Clinton och BJ-skandalen, som inte verkar lika intressant men men.

Skribent
Skrivet av omgponies:

Man in the High Castle

Börjar riktigt bra med säsong 1-2, intressant värld och för det mesta intressanta karaktärer. 4/5
Säsong 3 är betydlgt sämre men fortfarande helt ok. 2/5
Säsong 4 är katastrofalt dålig. Enda fördelen är att det blir ett avslut även om det avslutet lämnar mycket att önska. 1/5.

Uppenbarligen så byttes serieskaparen ut efter säsong 2 och det märks.

Man in the High Castle började typ som Wolfenstein i serieformat, men som du säger, den tappar otroligt efter säsong 2. Bra att serien fick ett slut i alla fall och inte blev utdraget, även om det finns mycket att önska vad gällande själva slutet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

The queens gambit

Netflix. Miniserie, sju avsnitt.

Dramaserie om ett "Schack-underbarn"
Förmodligen bättre om man är en schack-entusiast, men OK även för oss andra.

Tre av fem. (Här byter jag visst tillbaka till en femgradig skala. Jaja, Man behöver inte alltid vara konsekvent.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skribent

11 säsonger av M*A*S*H* senare är det bara att inse hur före sin tid den var i att tackla tunga ämnen i en komediserie.
Trodde inte jag skulle uppskatta den så mycket som jag gjorde faktiskt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Tyckte Shield var riktigt bra. The Wire har åldrats så jävla dåligt så går inte att kolla på.
Southland minns jag inte ens att jag sett. Finns den på någon vettig streamingtjänst?

Vet faktiskt inte men tror inte det, torrent med alla säsonger i 1080p var min räddning.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Såg nyligen klart båda säsongerna av For all mankind. Väntar spänt på den tredje.

Jag gillar serien skarpt. Välgjort och snyggt. Bra karaktärer och duktiga skådespelare. Att den är riktigt spännande med häftiga rymdscener, månlandningar, politik, spänningar mellan USA och Sovjet och lite "vardagsliv" på det.

Kollar nu på See, även den på Apple tv+ och efter 7 avsnitt så tycker jag den är klart sevärd. Snyggt och dystopiskt med riktigt snygga actionscener. Finns dock en karaktär som är riktigt irriterande och som jag önskar skall gå en ond bråd död till mötes i kommande avsnitt.

Hoppas den fortsätter att leverera.

Medlem

Den senaste jag såg klar var nog Supernatural. Ingen svinbra serie, speciellt inte dom senare säsongerna, men jag började kolla på den för ungefär 15 år sen när jag gick i gymnasiet och jag kände att var tvungen att kolla klart serien så att jag kunde lägga den bakom mig.
Jag har två skärmar på mitt skrivbord så jag kollade igenom hela serien i våras (327 avsnitt!?) samtidigt som jag spelade PS4 på den andra skärmen.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Emelal:

Såg nyligen klart båda säsongerna av For all mankind. Väntar spänt på den tredje.

Jag gillar serien skarpt. Välgjort och snyggt. Bra karaktärer och duktiga skådespelare. Att den är riktigt spännande med häftiga rymdscener, månlandningar, politik, spänningar mellan USA och Sovjet och lite "vardagsliv" på det.

Kollar nu på See, även den på Apple tv+ och efter 7 avsnitt så tycker jag den är klart sevärd. Snyggt och dystopiskt med riktigt snygga actionscener. Finns dock en karaktär som är riktigt irriterande och som jag önskar skall gå en ond bråd död till mötes i kommande avsnitt.

Hoppas den fortsätter att leverera.

For all mankind var riktigt bra. See helt ok också. Sen får ni inte missa Ted Lasso som är en superskön serie.

Såg nyss klart på La Casa de papel säsong 5, tyvärr blir den serien bara sämre o sämre. Men första två säsonger var grymma.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Jag och frugan såg nu klart Lucifer på Netflix.
Följt serien sen den kom med väldigt obalanserade resultat. Ibland var den jätte charmig, spännande och rolig men följer pladask i nästa avsnitt för att bli bra på det tredje avsnittet osv.

Sista säsongen var dock bara en stor "facepalm". Mycket saker som hände, kändes att dom väldigt snabbt var tvungen att dra ihop hela säcken men även passa på göra nya berättelser för 1-2 avsnitt bara. Jätte rörig och slutet var skräp.
Dom skippa i alla fall den otroligt långtradiga "Lösa avsnittets mord" i sista säsongen men ändå så kändes som fokuset sattes fel.

4/10 i slut betyg från mig.

Avstängd
Skrivet av Oakenborn:

Den senaste jag såg klar var nog Supernatural. Ingen svinbra serie, speciellt inte dom senare säsongerna, men jag började kolla på den för ungefär 15 år sen när jag gick i gymnasiet och jag kände att var tvungen att kolla klart serien så att jag kunde lägga den bakom mig.
Jag har två skärmar på mitt skrivbord så jag kollade igenom hela serien i våras (327 avsnitt!?) samtidigt som jag spelade PS4 på den andra skärmen.

En av mina favoritserier att slötitta på. Dock är första 5-6-7 säsongerna bättre än resten så det blir lite mindre själ mot slutet. Skönaste soundtracket som verkligen passar in på seriens story dock!

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag såg första fem säsongerna tror jag. Sedan lade jag ned. Var väl egentligen mest intresserad av stuket serien hade de första två (?) säsongerna där det var mer "veckans monster", innan man gick all-in på änglar & demoner och hela det tjofräset. Tyckte inte budgeten höll för att porträttera konflikter på den skalan.

Ganska charmig serie dock, och Jensen Ackles är värd bättre roller. Hade svårare för hans "bror".

edit: tittade på hans IMDb nu och ser att Ackles ska vara med i nästa säsong av The Boys. Plötsligt händer det.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

En av mina favoritserier att slötitta på. Dock är första 5-6-7 säsongerna bättre än resten så det blir lite mindre själ mot slutet. Skönaste soundtracket som verkligen passar in på seriens story dock!

Håller med. Kör fortfarande den i bakgrunden ibland också. En av favoriterna är dom där avsnitten varje säsong som inte är så seriösa. Exempelvis det när dom sugs in i Scooby Doo.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

The expanse, och innan det... Breaking bad tror jag?

Och innan dess var det troligen BoB eller Firefly.

Squid Game glodde jag i helgen! Galen sydkoreansk ”Battle Royal” inbakad i sydkoreanska barnlekar. Och den får en att känna nåt, inte bara ”helvete vilken slakt” haha!

Rekommenderas!

Frilansare

Valley of Tears, israelisk miniserie om Jom Kippur-kriget på 70-talet. Sevärd, men med en del logiska luckor och stundtals lite krystat manus. Men väldigt intressant period. Stark 3/5.

Quake-konnässsör

Squid Game

Handlar om en grupp människor som får chansen att vinna en stor summa pengar genom att delta i en överlevnadstävling, där de olika akterna i tävlingen baseras på olika barnlekar.

Var en helt okej drama serie, blev dock betydligt brutalare än vad jag trodde den skulle vara.

3/5

Hade premier på Netflix 17 september 2021, med 9 avsnitt.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Tyckte Shield var riktigt bra. The Wire har åldrats så jävla dåligt så går inte att kolla på.

Är det kvaliteten/skärpan som åldrats dåligt eller tycker du den inte funkar av andra anledningar?

FM-guru
F.d. Sisyr

The North Water (2021)

Miniserie producerad av BBC, baserad på en bok från 2016 med samma namn av Ian McGuire där vi under 1800-talet får följa ett valfångstfartyg och dess besättning på en riskfylld resa upp i isiga hav.

Det kom en annan serie för några år sedan som hette The Terror (som i sin tur baseras på en bok från 2007). En smått fantastisk serie helt i min smak som enbart hämmades av diverse övernaturligt nonsens och jag har flertalet gånger tänkt på hur jävla bra den serien hade kunnat vara. McGuire och/eller skaparna av The North Water måste ha tänkt samma sak, för detta är en skamlös kopia av The Terror. Protagonister och antagonister, konflikter, miljöer, hela story arcs och ta mig fan snudd på allt är identiskt med The Terror - allt vid sidan om just det övernaturliga skräckjippot. Faktum är att det exakta övernaturliga väsen som monstret i The Terror är inspirerat av (angakkuq) hånas som vidskepelse i The North Water. Lite väl on the nose, kan tyckas, men ändå.

"Imitation is the sincerest form of flattery" brukar man säga, och det ligger något i det. Faktum är trots allt att det inte bara är manus som känns igen från The Terror utan även det fantastiska fotot, den ångestladdade stämningen och det långsamma, förebådande tempot. The North Water är väldigt bra, helt enkelt, men som kopia kan den förstås inte få full pott. Dessutom är vare sig karaktärer eller skådespelare överlag riktigt lika vassa som i The Terror - med undantag av Colin Farrell som är smått oigenkännlig - samtidigt som den avslutande delen är sämre (och även den del som skiljer sig mest från The Terror, go figure).

Svag 4/5.

Medlem

Såg klart Brooklyn Nine Nine i helgen. Kortare säsong men också den sista, de tacklade hela "defund the police" i första avsnittet och pandemin men ganska snart gick de tillbaka till sina vanliga fasoner. Lite mer fokus på familj men allting gått i slutet.

Ger säsongen 8/10. Hela serien är 9/10.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Brand new cherry flavor, riktigt bra om man gillar David Lynch och lite mer "konstnärliga" "out there" LA historier. Jag älskar sånt och Mulholland drive är en av mina favoritfilmer så för mig 4/5. Väldigt sevärd för rätt målgrupp. Finns på netflix


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Från skaparen, och producenterna, av Downton Abbey - Belgravia - för oss som inte får nog av brittisk överklass. Dock inte lika stilsäkert eller charmigt som förstnämnda långköraren, men helt okej drama.

Medlem

Den tyska DDR-serien Weissensee, en serie i 4 säsonger med 6 avsnitt per säsong, som handlar om livet i Östberlin på 1980-talet och fram till och med Tysklands återförening och den problem som det medförde för det forna DDR.

Serien handlar framförallt om familjen Kupfer där både pappa Hans och ena sonen Falk jobbar för stasi. Det är överlag en mycket bra serie som rekommenderas starkt. Finns på SVT play till och med augusti nästa år.

https://www.svtplay.se/video/1368360/weissensee/del-1-967?inf...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Weissensee_(TV-serie)


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/aZnK9W_mKK4

Från skaparen, och producenterna, av Downton Abbey - Belgravia - för oss som inte får nog av brittisk överklass. Dock inte lika stilsäkert eller charmigt som förstnämnda långköraren, men helt okej drama.

Jag gillade faktiskt Belgravia, trots att jag räknade ut handlingen redan i första hälften av det första avsnittet. Julian Fellowes produktioner är nästan alltid sevärda!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Jag gillade faktiskt Belgravia, trots att jag räknade ut handlingen redan i första hälften av det första avsnittet. Julian Fellowes produktioner är nästan alltid sevärda!

Tror inte jag sett annat av honom, kan du rekommendera något?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tror inte jag sett annat av honom, kan du rekommendera något?

Minns att jag gillade Gosford Park.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Har nu även sett klart Babylon Berlin vilket är en annan bra tysk serie. Den som utspelar sig under sig i Berlin i slutet av 1920-talet och fokuserar på kriminalkommissare Gereon Rath och kriminalassistent Charlotte Ritter.

Säsong 3 (Svt kallar den för säsong 2) finns på SVT play.

https://www.svtplay.se/babylon-berlin
https://en.wikipedia.org/wiki/Babylon_Berlin


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Skriv svar