Problematiskt att få vågar ställa frågor om metoo

Medlem
Problematiskt att få vågar ställa frågor om metoo

Ingen har väl undgått ’metoo’-nyhetsbevakningen som pågått eller pågår. Det kan uppfattas som är viktigare än vad Trump, Nordkorea, klimatet och nätneutralitet är tillsammans.

Ett problem med Metoo är att det är ett märkligt fenomen på det sättet att det inte tillåts att lyfta frågor om det. Det är i princip oacceptabelt att ställa frågor om Metoo. Alla frågor faller direkt under facket kritik oavsett hur de ställs.

Här är en artikel som slår hammaren på spiken för detta problem & fenomen.
https://www.svd.se/problematiskt-att-fa-vagar-stalla-fragor-o...

Skrivet av SvD:

”Problematiskt att få vågar ställa frågor om metoo”
Fredrik Svenaeus debattartikel där han pekar på riskerna med #metoo har stött på patrull. Här svarar han de fem kollegor på Södertörns högskola som menar att han förminskar de kvinnor som trätt fram med sina berättelser.

”Problematiskt att få vågar ställa frågor om metoo”

Min kritik gäller inte uppropen och dess talespersoner, skriver professor Fredrik Svenaeus om metoo-rörelsen i ett svar till sina kritiker.

Fem av mina kollegor på Södertörns högskola ifrågasätter syftet med den debattartikel som jag skrivit med anledning av metoo-rörelsen. Mina frågor och hypoteser om skillnaden mellan olika typer av sexuella trakasserier och könsdiskriminering och i vilka yrken och grupper de är vanligast skulle bara vara dimridåer lagda i syfte att ifrågasätta och tysta de kvinnor som nu gör sina röster hörda i uppropen kopplade till olika branscher.

Men jag skriver klart och tydligt att min kritik inte gäller uppropen och dess talespersoner utan de journalister och forskare som har som sin uppgift att kritiskt granska påståenden som kommer till uttryck genom alla sociala rörelser, även #metoo.

Det är helt naturligt att företrädarna för uppropen försöker få maximalt genomslag för de röster man samlat genom sociala medier och inte vill ha någon debatt om de detaljfrågor som jag tar upp i min artikel. Vad som är problematiskt är att journalister, forskare och även politiker inte vågar ställa frågor när uppropen presenteras.

Kollegorna hävdar att den empiri som jag efterfrågar redan finns och hänvisar mig till Arbetsmiljöverkets senaste undersökning från 2016: Jag undrar om de har läst den eller nöjt sig med sammanfattningen.

Utan kunskap om vilka typer av män och var de finns går det inte att bekämpa förtrycket på något effektivt sätt. Och de män som verkligen behövs och vill vara med och förändra riskerar att stötas bort av hänvisningar till en könsmaktsordning som ömsom kan användas för att säga att ingen man eller alla män är lika skyldiga.

Kollegorna hävdar att den empiri som jag efterfrågar redan finns och hänvisar mig till Arbetsmiljöverkets senaste undersökning från 2016: jag undrar om de har läst den eller nöjt sig med sammanfattningen.

Av undersökningen framgår att 3 procent av alla kvinnor i arbetslivet utsatts för sexuella trakasserier av chefer eller arbetskamrater det senaste året. 9 procent har utsatts för sexuella trakasserier av andra personer som de möter i sitt yrke (s. 32).

Ingen skillnad har gjorts i undersökningen mellan olika saker som kan klassificeras som sexuella trakasserier om kvinnan upplever dem så: kroppslig beröring, oönskad uppvaktning, nedsättande kommentarer eller obehagliga blickar. Inte heller finns det några uppgifter om hur många män det kan vara som utsätter kvinnorna (en man kan hinna med en hel del under ett år).

I den del av tabellen som redovisar vilken utbildning som de utsatta kvinnorna har bekräftas den misstanke som jag reser i min artikel: det är mer än fem gånger så vanligt att kvinnor med förgymnasial utbildning utsätts för sexuella trakasserier av chefer eller arbetskamrater jämfört med kvinnor med eftergymnasial utbildning och dubbelt så vanligt att de utsätts för trakasserier av andra personer som de möter i yrket (s. 46).

Att utforma och tolka enkät- och intervjuundersökningar om sexuella trakasserier och könsdiskriminering är svårt, inte minst för att upplevelsen av något som man varit med om snabbt kan förändras. [... artikeln kan läsas i helhet på SvD]

Vad tycker ni?

Är det oproblematiskt eller problematiskt att inga frågor törs bli ställda?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Skägg.
10 Chambers

Vill redan nu uppmana till en sansad debatt i denna tråd.


signatur
Medlem

Vet inte om det här är rätt forum för ämnet.
Men om det finns en poäng där så är det väl kanske densamma som får människor att känna sig otrygga i ett tryggt land och när otryggheten samtidigt växer till ett stort samtalsämne så är det fler och fler som känner sig just otrygga.
Dom där som står och hänger i hörnet på gatan kanske inte är så trevliga, det som förr förmodligen var ungar som smällde en överbliven smällare i trapphuset är plötsligt något mycket hemskare.

Även där finns det några som är tillskyndare för att utnyttja känslorna; om det så må vara för att sälja lösnummer, för att sprida en politisk eller personlig sanning. Eller något som inte var vad det upplevdes som när det hände men med samtalets hjälp hamnar i ett annat ljus.

Oavsett mina funderingar. Jag tror att en stor anledning att det kritiska samtalet lätt skjuts ner snabbt i debatten har flera orsaker. Kampanjen är fortfarande i full sving med ett högt tempo, många har inte haft tid att landa i problemformuleringen, många är inte intresserade av att delta i samtalet eller är rädda för att delta eller motsätter sig samtalet helt. Andra vill likt nämnt ovan om otrygghet helst utnyttja samtalet för egna syften; och då är det kritiska samtalet en möjlig fiende.

Precis som i debatten om otrygghet i samhället så skjuts de kritiska rösterna ner snabbt. Precis som där matas vi för tillfället dagligen med artiklar som, utan ett kritiskt tankesätt, lätt kan förvränga bilden av verkligheten.

Men. Jag måste säga att strukturerna som skapar det här beteendet bland främst män har jag sett tydligt under min uppväxt och mitt liv. Jag ser det fortfarande runt omkring mig i samhället i många olika sammanhang. Jag tvivlar inte en sekund på att procentsatserna faktiskt är högre i verkligheten än vad som speglades i undersökningarna som nämns som genomfördes innan #metoo tog fart i Sverige.
Och ja det är ett viktigt ämne.

*edit* Och ja, det är inte bra att det inte förs en kritisk debatt än. Men jag tror det är för tidigt, åtminstone för att den ska ske publikt. (Tror det kommer vara massor med samtal i jul i hemmen när släktingar samlas)

Medlem

Det måste få ofrågasättas och ställa frågor om det. Det är nog många gånger det används helt utan anledning för att tjejen är lättkränkt eller bara hatar män. Tycker det är sånt onödigt sätt att egentligen sprida "hat".

Om männen skulle göra detta så jävlar skulle vi få höra att tjejer har det värre.

Det måste pratas om på ett annat sätt, detta är lite för pekande.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fr0gg0.:

Det måste få ofrågasättas och ställa frågor om det. Det är nog många gånger det används helt utan anledning för att tjejen är lättkränkt eller bara hatar män. Tycker det är sånt onödigt sätt att egentligen sprida "hat".

Om männen skulle göra detta så jävlar skulle vi få höra att tjejer har det värre.

Det måste pratas om på ett annat sätt, detta är lite för pekande.

Det är i min mening formuleringar som just ”det är nog många gånger som det används helt utan anledning” som skapar klyftor i debatten, precis som att använda generaliserande termer kring män.

Följande är en kommentar på debatten i stort och inte riktat mot dig grodan.

Och som vanligt är inget svart eller vitt. Ja, Sverige är ett väldigt jämställt land i mycket men ja, det finns fortfarande föråldrade strukturer. Som att folk fortfarande avfärdar dragningar i håret och liknande illgärningar från små pojkar mot flickor med ord som ”han tycker nog bara om dig”.

Eller att folk hasplar ur sig ”hur ska man nu kunna ha sex/flörta med någon”. Sorry dude, om du inte kan uppfatta om någon du är intresserad av ger positiv feedback på dina närmanden gör du något galet.


signatur
Medlem

Det kanske är bäst att lägga denna diskussion på is då?

Tråkigt att ämnet engagerar de flesta men att det är tabu att göra sig införstådd med frågor och granskning.

Artikeln tar ju upp detta väldigt bra.

Det vill säga, att de som lyfter problemet förstås gärna vill uppnå maximal genomslagskraft, där det även må finnas utrymme för halvsanningar eller mindre bra genomförda enkätundersökningar vars kvalitet inte får ifrågasättas av någon.

Ett exempel är ju den missvisande Novus undersökning som nämns i artikeln.

Ska vi tillåta att känslor, bias få ta plats och ”göra övergrepp” och ta allt utrymme i metoo-diskussionen? Till kostnad på att vi schyssar och tystar all form vetenskaplig granskning i frågan?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Avstängd

Fick mig att tänka på den här artikeln: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Eo43MA/metoo-en-haxjakt-med-drag-av-stalins-utrensningar
Författaren till artikeln Staffan Heimerson fick sparken från Aftonbladet efter att artikeln har publicerats.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Det måste få ofrågasättas och ställa frågor om det. Det är nog många gånger det används helt utan anledning för att tjejen är lättkränkt eller bara hatar män.

Precis som med feminismen gör det att allt fler börjar ifrågasätta kampanjen och där det finns problem lyfts det inte fram i skuggan av allt svammel.
Det är tråkigt att det finns kvinnor och män som får utstå sexuella trakasserier men som inte får en chans att tala ut som sina problem.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av marcus8958:

Precis som med feminismen gör det att allt fler börjar ifrågasätta kampanjen och där det finns problem lyfts det inte fram i skuggan av allt svammel.
Det är tråkigt att det finns kvinnor och män som får utstå sexuella trakasserier men som inte får en chans att tala ut som sina problem.

På vilket sätt har har Metoo hindrat folk att berätta om sina problem?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

På vilket sätt har har Metoo hindrat folk att berätta om sina problem?

Marcus tänkte nog fel där... men å andra sidan, det fick mig att tänka på att rörelsen faktiskt har flera tystande effekter också!

Metoo-rörelsen må främja för ett stort antal trakasserier som gjorts mot kvinnor under de senaste 5 till 30 åren.

Det är hemskt få män som gått ut med hur de mobbats, trakasserats, blivit utfrusna, fått ta emot oförtjänta anklagelser eller skam på jobbet ifrån andra män OCH kvinnor.

De är skrämmande få män som vill erkänna att deras sambos och hustrur minsann gör övertramp hemma, kastar saker, slår, markerar, skambelägger och hotar ifrån smått till tilltagande och mer allvarligt - varpå normen är att män ska tolerera och ta emot...

Metoo-rörelsen är ett ganska stort ”håll käften” till många män, när det egentligen bör handla om en minoritet bland män OCH kvinnor som beter sig som svin mot män OCH kvinnor.

Om den person som skrev krönikan i Aftonbladet verkligen fick sparken så visar det tydligt på att han har rätt i det han skriver i krönikan...


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:
All fokus läggs på kändisar. Det är inte lika intressant att belysa problemen med sexuella trakasserier på arbetsplatser som det är att locka läsare till rubriker om Martin Timell.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sipmo:

Marcus tänkte nog fel där... men å andra sidan, det fick mig att tänka på att rörelsen faktiskt har en rejält tystande effekt också.

Metoo-rörelsen må främja för ett stort antal trakasserier som gjorts mot kvinnor under de senaste 5 till 30 åren.

Jag greppar inte riktigt hur en kvinnorörelse skulle tysta ett motsvarande initiativ från män.

Skrivet av marcus8958:

@Carl Johansson-Sundelius:
All fokus läggs på kändisar. Det är inte lika intressant att belysa problemen med sexuella trakasserier på arbetsplatser som det är att locka läsare till rubriker om Martin Timell.

Jag har sett massa branschorganisationer sluta upp under egna initiativ. Som en direkt följd av den uppmärksamheten.

Sen är jag emot lösnummerkrängarhetsen dagstidningarna pysslar med. Läser ingen av dem sedan flera år tillbaka. Gillar heller inte den lynchstämning som kan uppstå till följd av sådana saker. Kan till viss del hålla med Alexander Bard som vill se polisanmälningar snarare än berättelser i kvällstidningarna.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag greppar inte riktigt hur en kvinnorörelse skulle tysta ett motsvarande initiativ från män.

Feminister (kvinnorörelse) går ju i motdemonstration till demonstrationer för mäns rättigheter!

Källa:
Detta finns redan inspelat på flera videoklipp. Ska hämta någon, 2 min...


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sipmo:

Metoo-rörelsen är ett ganska stort ”håll käften” till många män, när det egentligen bör handla om en minoritet bland män OCH kvinnor som beter sig som svin mot män OCH kvinnor.

På vilket sätt är det ett ”håll käften”, och blir det inte problematiskt att i efterhand försöka att omdefiniera en rörelse?

Metoo handlar om, som jag uppfattat det, just mäns sexuella trakasserier mot kvinnor, ett betydligt vanligare problem än tvärtom, även till exempel Lotta Brome var en av de som utnyttjar sin ställning.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

På vilket sätt är det ett ”håll käften”, och blir det inte problematiskt att i efterhand försöka att omdefiniera en rörelse?

Rörelsen uppbackas varmt av samma skara feminister som skådades den första minuten i det youtube-klipp som jag la upp ovanför. Det är vad jag tror i alla fall, och om jag har rätt så innebär det att all kritik till metoo kommer att förpassas som ogiltigt och den som skulle våga yttra någon kritik är sexistisk, eller en försvarare av män som trakasserar kvinnor. Det är två stämplar som inte ger metoo-rörelsen någon bra diskussionsmiljö.

Nej... jag anser att metoo-Rörelsen måste bli mer öppen. För det är främst män som får tiga till när de utsätts för trakasserier, sexuella övergrepp och våld... och jag vill minnas att män utsätts för mer våld än kvinnor gör - inte bara av andra män utom även i hushållet och nära relationer.

Citat:

Metoo handlar om, som jag uppfattat det, just mäns sexuella trakasserier mot kvinnor, ett betydligt vanligare problem än tvärtom, även till exempel Lotta Brome var en av de som utnyttjar sin ställning.

Du har rätt i att det handlar främst om mäns sexuella trakasserier - men det handlar även om ”att bryta tystnaden tillsammans”. Det sista bör välkomna alla övergrepp som män får genomleva ifrån både män och kvinnor - trakasserier, mobbing och våldet mot män.

Och om det blir ”nej, bara männens övergrepp” är vad som får lyftas, då skulle det vara trevligt om vi medborgare tilläts att undersöka frågan närmre, vilket denna tråd redan tar upp är ett stort problem med metoo-rörelsen... ingen vågar ifrågasätta eller granska dessa undersökningar som görs.

P.S.
Tack för att du bidrar till diskussionen.
Vi kommer sannolikt inte längre än så här.
Hatten av, nu kastar jag in handduken.

Jag har med detta inlägg fått ut vad jag tycker är allra mest problematiskt med metoo-rörelsen.

Min magkänsla säger att hela metoo-rörelsen är påväg att växa till en ny kontrovers eller infekterad debatt likt hur det var med Gamer Gate vs. Feminist frequency. Hoppas inte denna debatt slutar som den innan.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@marcus8958: Där kan väl jag tycka att det finns en poäng. Utpekande av individer är alltid känsligt och i de flesta fall något som inte bör ske eftersom det finns många möjliga negativa effekter. Men i vissa fall är det av allmänintresse och det är en problematik för sig, för det är en otroligt svår bedömningsfråga som alldeles för ofta tas lite för lätt.
Poängen jag kan se är att mycket fokus i dagspress har hamnat just på utpekanden av vissa kända personer i allmänintressets namn. Inte i första hand pga den ursprungliga artikeln, utan alla som skrivs efter det om samma person.
Utpekandet av individer i sig är även det problematiskt till viss del, då det även om syftet kan vara att belysa vidden av ett problem kan få effekten att allt för stort fokus hamnar på de få individer som blir nämnda vid namn och resten blir ett brus.

Men sorry, jag tror att såväl jag som många andra lägger för stort fokus på mediefrågor kring #metoo och bortser från vad kampanjen egentligen handlar om. Diskuterar vi just mediefrågor i tråden (som jag i stort gör) eller diskuterar vi debatten kring #metoo? (kom ihåg att sociala media också är media. Och en publik diskussion där kan vara lika problematisk.)

På mitt jobb har vi pratat om det några gånger. Och vissa är väl mer engagerade än andra. Men vi är ganska nya kollegor så det är ett svårt samtal att ha.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sipmo:

Feminister (kvinnorörelse) går ju i motdemonstration till demonstrationer för mäns rättigheter!

Källa:
Detta finns redan inspelat på flera videoklipp. Ska hämta någon, 2 min...
youtube.com/watch?v=HK7n_XA40V8

Utan att veta mer om varför det skedde en motdemonstration mot det där gänget så verkar det såklart rövigt. Och jag håller med dem, det finns det mycket att ta tag i gällandes mäns överrepresentation i självmordsstatistiken och risken att bli utsatt för våld. Tycker inte det ena utesluter det andra men jag kan förstå de som reagerar negativt när man väljer att propagera för den saken just när en annan rövig sak har rampljuset.

Parallell: jag kan tycka det är jobbigt att uppfattas som ett hot när jag råkar gå åt samma håll sent på kvällen som en kvinna några meter framför. Men relativt till hennes känsla, och alla andra kvinnor som inte känner sig trygga på vissa platser i samhället, är det ju inget. Det är inte synd om mig i den aspekten.

Skrivet av Sipmo:

Rörelsen bör bli mer öppen. För det är främst män som får tiga till när de utsätts för trakasserier, sexuella övergrepp och våld... och jag vill minnas att män utsätts för mer våld än kvinnor gör - inte bara av andra män utom även i hushållet och nära relationer.

Du har rätt i att det handlar främst om mäns sexuella trakasserier - men det handlar även om ”att bryta tystnaden tillsammans”. Det sista bör välkomna all skit som män får genomleva ifrån både män och kvinnor - trakasserier, mobbing och våldet mot män.

Och om det blir ”nej, bara männens övergrepp” är vad som får lyftas, då skulle det vara trevligt om vi tilläts att undersöka frågan närmre, vilket denna tråd redan tar upp är ett stort problem med metoo-rörelsen... ingen vågar ifrågasätta eller granska det undersökningar som görs.

Som sagt, svårt att gå in och omdefiniera en rörelse som redan har moment, samtidigt som jag kan holla med dig i saken att alla borde kännas välkomna att dela med sig. Till viss del verkar det ha funkat i exemplet Lotta Brome. Sen är kopplingen ”inte få vara med = då ska jag minsann få granska” lite oklar.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sipmo:

P.S.
Tack för att du bidrar till diskussionen.
Hatten av, nu kastar jag in handduken.

Jag har med detta inlägg fått ut vad jag tycker är allra mest problematiskt med metoo-rörelsen.

Min magkänsla säger att hela metoo-rörelsen är påväg att växa till en ny kontrovers eller infekterad debatt likt hur det var med Gamer Gate vs. Feminist frequency. Hoppas inte denna debatt slutar som den innan.

Tack själv, alltid befriande att kunna hålla sådana här tyvärr infekterade diskussioner på en rimlig nivå även om man tycker och tänker olika.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tack själv, alltid befriande att kunna hålla sådana här tyvärr infekterade diskussioner på en rimlig nivå även om man tycker och tänker olika.

Håller med.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

1
Skriv svar