Lucasarts-pärlan Maniac Mansion släppt på Steam

Robot
Lucasarts-pärlan Maniac Mansion släppt på Steam

För dig som fick blodad tand av Thimbleweed Park och vill fortsätta peka och klicka.

#lucasarts, #maniac-mansion, #retro, #steam


Medlem

En riktigt klassiker. Förmodligen det spelet som mer eller mindre lade grunden för genren.

Det och Zak McKracken and the Alien Mindbenders


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Galaxer i mina braxer. Rädslan när man som yngling blev jagad i matsalen/kylskåpsrutan under 8-bits eran.

Medlem

Visst fanns det i en arkadmaskin i Day of the Tentacle? Har för mig att jag spelade det när jag var yngre och sedan när jag inte kunde avsluta arkadspelet så gav jag upp.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Visst fanns det i en arkadmaskin i Day of the Tentacle? Har för mig att jag spelade det när jag var yngre och sedan när jag inte kunde avsluta arkadspelet så gav jag upp.

Haha ja, det gjorde det. Suveränt litet easter egg.

"Maniac Mansion" och "Zak McKraken and the Alien Mindbenders" var helt suveräna. Fina barndomsminnen!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Minns hur jag som liten spelade detta på NES, och den här typen av spel var nytt för mig då och jag visste inte ett skit om vad man skulle göra. Blev överlycklig när jag lyckades komma in genom ytterdörren

Medlem

Har spelet fortfarande på floppy till amigan hehe, eller ja om jag minns rätt är det 2 st floppy's som håller spelet.
Synd att dom inte gör en remaster eller nått, lite som dessa disney spel som blev släppta.
Har dom redan, då tar jag mig friheten att använda ScummVM om jag vill spela på den moderna burken.

Medlem

Har det till Nes men aldrig klarat ut det så kanske ska köpa. Lär få en del ledig tid runt jul.

Medlem

Glädje!
Jag minns väl hur man provade sig fram och klickade på allt som gick tills man lyckades göra något och lyckoruset infann sig. Sen fastnade jag i fängelset och fattade inte hur jag skulle ta mig ut, på en tid utan internet och guider så var det knepigt. Slutade alltid med att hela min grupp satt inlåst så att jag fick starta om..

Medlem
Skrivet av Earth and Wind:

Det och Zak McKracken and the Alien Mindbenders

Ja Zak McKracken är en riktig klassiker En annan peka och klicka klassiker som redan finns på Steam är hela Sierras Quest for glory serie. Skapa en karaktär i början och ladda över saven genom hela serien.

Medlem

Tyvärr är det här C64 versionen. Den är okay, men den bästa versionen var till Amigan. Bättre ljud och musik, samt att grafiken var förbättrad.
Händer att jag spelar det än idag

Avstängd

@Dreijer @Earth and Wind: Nä, Sierra la grunden med sina tidiga grafiska äventyrsspel (De innan King's Quest) innan LucasArts/LucasFilms gav sig in i genren.

Avstängd

Fan-skapade Maniac Mansion Deluxe är ett bättre alternativ för den som inte vill köpa en gammal C64-version på Steam.
http://www.adventuregamestudio.co.uk/site/games/game/401/

Skribent
Medlem

Day of the Tentacle

Vilka minnen, grymt!


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

1
Skriv svar