Nope! Okami HD går inte högre än 30 fps på pc

Robot
Nope! Okami HD går inte högre än 30 fps på pc

Capcom har experimenterat med 60 fps, men...

#30-fps, #capcom, #okami, #okami-hd


Medlem

Stor arbetsinsats eller ej, 30 FPS på PC år 2017 är skamligt och oacceptabelt. Detta gick precis från garanterat köp till inget köp.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Stor arbetsinsats eller ej, 30 FPS på PC år 2017 är skamligt och oacceptabelt. Detta gick precis från garanterat köp till inget köp.

Man får anpassa farten efter väglaget. Ett bra spel är ett bra spel trots 30fps. I detta fall ger de en i mina ögon helt ok anledning till att inte lägga ned arbetet på att göra det.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Stor arbetsinsats eller ej, 30 FPS på PC år 2017 är skamligt och oacceptabelt. Detta gick precis från garanterat köp till inget köp.

Fan vad många gamla bra spel (samt emulator spel) du måste missa med den inställningen.

Inaktiv
Skrivet av Morhaxvith:

Fan vad många gamla bra spel (samt emulator spel) du måste missa med den inställningen.

Fast man kan spela de flesta gamla PC spel i hundratals fps om man vill. Och de flesta gamla konsolspel kan man emulera i 60 fps iaf.
Tycker också det skär lite att spela 30 FPS spel på min 144hz skärm. Ser nog bättre ut på en TV som är anpassad efter sådana bilduppdateringar, på min skärm ser det väldigt hackigt ut.
Testade att spela steamversionen av Jet Set Radio och spelkänslan förstörs verkligen när det är låst till 30.

Medlem

"The reality is that it would take a Herculean effort, time and cost to manually fix and QA by trial and error since we’re working with legacy code from PlayStation 3 that was originally intended with 30FPS in mind."

ska bli intressant och se om vi får ytterligare en 60 FPS fix 2 dagar efter release gjort av ett fan, har hört den här attityden ifrån utvecklare förrut och sen fixats på knappt timmar.

Medlem
Skrivet av Morhaxvith:

Fan vad många gamla bra spel (samt emulator spel) du måste missa med den inställningen.

Haha han säger ju att det är oacceptabelt år 2017. Och jag är redo att hålla med.
Japsarna gör ju något fel i sin kodnings tradition. Precis som dark souls 1 så lär väl någon moddare fixa spelet på 13 minuter efter release.
Tycker bara det känns som att dom skiter i det helt enkelt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Pigge88:

"The reality is that it would take a Herculean effort, time and cost to manually fix and QA by trial and error since we’re working with legacy code from PlayStation 3 that was originally intended with 30FPS in mind."

ska bli intressant och se om vi får ytterligare en 60 FPS fix 2 dagar efter release gjort av ett fan, har hört den här attityden ifrån utvecklare förrut och sen fixats på knappt timmar.

Tror inte så är fallet denna gången. Skryim är likadant så mycket över 60 bryter spelet på exakt samma sätt som de beskriver med Okami och deras 30.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror inte så är fallet denna gången. Skryim är likadant så mycket över 60 bryter spelet på exakt samma sätt som de beskriver med Okami och deras 30.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Min reaktion på detta skit svar.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Just därför man inte knyter ihop koden till FPS.

Medlem

Förvånar mig att de är så ärliga. Trevligt!

Synd bara att folk är så korkade och kommer slänga skit på dem oavsett. Det är sådant som gör att utvecklare inte vill vara öppna.

Medlem
Skrivet av Morhaxvith:

Fan vad många gamla bra spel (samt emulator spel) du måste missa med den inställningen.

Jag spelade dem när de var nya. Som jag skrev accepterar jag inte 30 FPS på PC år 2017, speciellt inte om det är en re-release. Helt annan femma back in the day.

Medlem

Som utvecklarna säger så är det legacykod skriven i ett väldigt konsol-dominant land, för en helt annan processorarkitektur, och helt utan tanke att det skulle portas till någon annan plattform.

Men jag antar att vi har ett flertal kodgudar i den här kommentarstråden som skulle kunna fixa 60+fps över en fikarast.

Medlem

Påminner mig om när jag ville spela dead space men tyvärr inte kan för jag hade för snabb dator och scriptlogik ballade ur så jag inte kunde komma vidare på en rätt tidig karta.

Medlem

Bra att dom är ärliga och förklarar varför dom inte gör 60fps eller mer. Dock har dom lämnat sig själva väldigt öppna ifall någon fixar det en kort tid efter release.

Medlem

30FPS "fungerar" oftast om man kör med kontroll men nog märker man stor skillnad när det är 60 och uppåt.
Spelar man pc spel med mus och tangentbord känns det bara trasigt med 30fps cap


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ni kan sluta klanka ner på konsoler. Även många äldre PC-spel är utvecklade enligt den här premissen. Förr i tiden var det inte ovanligt att spelutvecklare knöt sin game loop till CPU-cykler. Det innebär att man i varje CPU-cykel förväntas göra en viss mängd saker, till exempel ta emot input, utföra beräkningar samt rendera animeringar.

Det innebär att om man kör ett sånt spel på en snabbare CPU än "förväntat" så kommer användaren uppleva att spelet går för fort. Testa att spela firsta Hitman-spelet på en modern PC så kommer ni se att man nästan flyger fram för att det går så fort.

Det finns även designmönster som baserar sin game loop på att det kommer renderas ett visst antal bilder per sekund, exempelvis 30. Då baserar man sin spel-logik på att det finns 30 cykler per sekund att göra allting på. Ökar man frameraten till 60 kommer det att hända dubbelt så många saker per sekund, vilket då gör att kanske fysikberäkningarna ballar ur.
Om man vill ha stöd för dynamisk uppdateringsfrekvens här behöver man alltså skriva om kärnan i game loopen, vilket skulle kunna kosta fler timmar än att utveckla en ny sådan från scratch

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ni kan sluta klanka ner på konsoler. Även många äldre PC-spel är utvecklade enligt den här premissen. Förr i tiden var det inte ovanligt att spelutvecklare knöt sin game loop till CPU-cykler. Det innebär att man i varje CPU-cykel förväntas göra en viss mängd saker, till exempel ta emot input, utföra beräkningar samt rendera animeringar.

Det innebär att om man kör ett sånt spel på en snabbare CPU än "förväntat" så kommer användaren uppleva att spelet går för fort. Testa att spela firsta Hitman-spelet på en modern PC så kommer ni se att man nästan flyger fram för att det går så fort.

Det finns även designmönster som baserar sin game loop på att det kommer renderas ett visst antal bilder per sekund, exempelvis 30. Då baserar man sin spel-logik på att det finns 30 cykler per sekund att göra allting på. Ökar man frameraten till 60 kommer det att hända dubbelt så många saker per sekund, vilket då gör att kanske fysikberäkningarna ballar ur.
Om man vill ha stöd för dynamisk uppdateringsfrekvens här behöver man alltså skriva om kärnan i game loopen, vilket skulle kunna kosta fler timmar än att utveckla en ny sådan från scratch

Många äldre PC spel? Jag känner endast till ett, Deathrally. Klocka din 133MHz Pentium till 166MHz och wrooom så mycket lättare spelet blev då!
Ett annat liknande men jäääkligt roligt fel är Segas portning av Valkyria Chronicles till PC. Jag kom till någon utav de sista banorna men kunde springa runt överallt utan att komma vidare. Jag fattade inte. Kollade youtube tillslut och där kunde jag se att man skulle döda en till trupp fiender som skulle spawna, men de spawnade aldrig för mig hur jag än försökte. Efter mycket googlande så hittade jag en obskyr fix, vilket visade sig vara att spelade du med 120hz skärm (!?) så buggade just det ur, så var tvungen att sänka till 60Hz och då spawnade fienderna utan problem.

Medlem

Och så satr man för 17år sedan med 100+fps i spel... -_- lata rövhål


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

@Tamazin: minns att i Falloutspelen blev man rätt snabb när man var ute i vätldskartan när man spelade dem några år senare.

Medlem

Man borde sluta släppa spel till PC så blir ingen besviken.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar