FZ:s testpilot provkör 40 000-kronorsdatorn Omen X by HP

Robot
FZ:s testpilot provkör 40 000-kronorsdatorn Omen X by HP

HP:s monstermaskin Omen X synas i kablarna av FZ:s testpilot!

#fz, #omen-by-hp, #testpilot


Medlem

Ser ingen poäng i denna grej förutom som en statussymbol, min egen dator kostade mig kring 10 000 och den klarar av att maxa allt i spelväg både nu och många år framöver.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

"En lustig detalj är att de sistnämnda kom som en total överraskning då det på HP:s sida står att datorn har dubbla GTX 1080"

Så med andra ord var man villig å betala 45.000 för dubbla 1080 då personen blir överraskad att det är Ti kort.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Ser ingen poäng i denna grej förutom som en statussymbol, min egen dator kostade mig kring 10 000 och den klarar av att maxa allt i spelväg både nu och många år framöver.

Nej, det gör den inte, varken idag eller i framtiden... Kanske i 720p.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Är det denna dator eran "Heart of Darkness" ska tävla mot?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det gör den inte, varken idag eller i framtiden... Kanske i 720p.

För mina 10 000 så fick jag ett GTX 1070 och i7 4Gh och jag kan garantera dig att man kan maxa allt med det och att det lär förbli så tills denna konsolgeneration pensioneras.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

För mina 10 000 så fick jag ett GTX 1070 och i7 4Gh och jag kan garantera dig att man kan maxa allt med det och att det lär förbli så tills denna konsolgeneration pensioneras.

Nej, ett 1070 maxar inte alla dagens spel, varken idag eller i framtiden. Du har antagligen bara väldigt låga krav och definition på att "maxa".
Hade du en budget på 10k hade det varit bättre med en i5:a och ett 1080.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, ett 1070 maxar inte alla dagens spel, varken idag eller i framtiden. Du har antagligen bara väldigt låga krav och definition på att "maxa".
Hade du en budget på 10k hade det varit bättre med en i5:a och ett 1080.

Vad för spel menar du att jag inte kan maxa med ett 1070? 1080 är så djävulens overkill på de flesta spel att jag inte ser någon poäng med det.

Jag kör med 1080p och måste alltid begränsa min FPS till rimliga nivåer. Hade jag nöjt mig med 720p så hade jag inte behövt köpa ny dator öht, då hade mitt 970 varit nog.


signatur

Metal is best served heavy.

Ambassadör
Xbox

Det här var en riktigt intressant och trevlig artikel/recension som var väldigt rolig att läsa. Fick lite old school PC Gamer-vibbar stundtals! Skitbra


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Vad för spel menar du att jag inte kan maxa med ett 1070? 1080 är så djävulens overkill på de flesta spel att jag inte ser någon poäng med det.

Tar inte lång till att surfa runt på youtube efter benchmark videos där GTX 1070 inte klarar av att maxa nyare spel.

Här tex. ur Battlefield 1 där den har drops ner till 40 strecket. Och då kan vi bara gissa hur hemskt det kommer vara när man spelar multiplayer och det händer mycket.

Här har du en video ur Assassins Creed Origins där kortet inte ens klarar stabila 30 fps. Många dips ner till cinematiska 24 och det är först när han sänker grafiken för att motsvarar konsolerna som den klarar av att hålla sig över 30fps.

Så nej och åter nej ett GTX 1070 är inget kort som kan maxa nya spelen idag. Den kommer inte kunna maxa morgondagens spel heller.
GTX 1080 är inte heller overkill.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tar inte lång till att surfa runt på youtube efter benchmark videos där GTX 1070 inte klarar av att maxa nyare spel.

Här tex. ur Battlefield 1 där den har drops ner till 40 strecket. Och då kan vi bara gissa hur hemskt det kommer vara när man spelar multiplayer och det händer mycket.

https://www.youtube.com/watch?v=Qf8fh_-dm74

Här har du en video ur Assassins Creed Origins där kortet inte ens klarar stabila 30 fps. Många dips ner till cinematiska 24 och det är först när han sänker grafiken för att motsvarar konsolerna som den klarar av att hålla sig över 30fps.

https://www.youtube.com/watch?v=5J7Pe2x_9To

Så nej och åter nej ett GTX 1070 är inget kort som kan maxa nya spelen idag. Den kommer inte kunna maxa morgondagens spel heller.
GTX 1080 är inte heller overkill.

Kör BF1 på max med mitt 1070 utan problem, dock inte med 4K utan 1080p så det förklarar väl saken. FPS:en hamnar där på 100 - 200.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Vem skrev den här recensionen? Det var två namn, men oklart vem som gjorde vad.

Oavsett var den grym, riktigt bra och humoristiskt språk, utan att för den delen vara oseriös.

Medlem

@Red_warning: Ja men det är ju det som är grejen, 1920x1080 är inte max i upplösning oavsett vad du har för skärm iom att man kan använda sig av dynamic super resolution, så då maxar du inte.

Sen att det är ekonomiskt dumdristigt att skaffa sig en burk som kan maxa både upplösning och inställningar är en annan femma, då man måste punga ut åtminstone över 25 k för att kunna köra 4k någorlunda och det är säkert lågt räknat också.

Själv brukar jag köra 2715x1527 med DSR på min 1080p @ 144 hz, men brukar skippa AA i många spel då upplösningen ofta känns snällare i prestanda gentemot AA med bättre resultat "oftast" och är nöjd själv, men det är ju inte "max" heller, även fast man är en mil iväg från konsolerna och deras prestanda.

Det är ju lite skillnad på att känna sig nöjd med prestandan och vad som är max, inget fel med att vara nöjd.
Men dessa monster till datorer existerar ju inte utan anledning.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Arcadia:

Vem skrev den här recensionen? Det var två namn, men oklart vem som gjorde vad.

Oavsett var den grym, riktigt bra och humoristiskt språk, utan att för den delen vara oseriös.

Är inte säker men jag tolkade det som att det var personens riktiga namn och hans forumsig.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Vem skrev den här recensionen? Det var två namn, men oklart vem som gjorde vad.

Oavsett var den grym, riktigt bra och humoristiskt språk, utan att för den delen vara oseriös.

Ändrat! Det är enbart @ender som har skrivit recensionen.

Riktigt kul läsning, skönt personlig utan att ta bort uppmärksamheten från datorn.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Kör BF1 på max med mitt 1070 utan problem, dock inte med 4K utan 1080p så det förklarar väl saken. FPS:en hamnar där på 100 - 200.

Nej, den hamnar inte på 100-200 FPS,


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

4K är verkligen fantastiskt, Köpte en Samsung KS8005 65 tummare i början av året som pc-monitor, visst det blir bara 60Hz men BILDEN!

Folk golvas när dom ser Forza Horizon 3 och Destiny 2 i maxad 4K. Magi närmast och jag kan inte gå tillbaka till lägre upplösning eller skärmstorlek även om jag torskar Hz på nuvarande setup.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Dunder:

Förmodligen är det väl vissa inställningar han kör på snäppet lägre, typ som AA.
Då är det helt möjligt.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, den hamnar inte på 100-200 FPS,
<stor bild>

Låt han tro det bara. Släpp det då det känns helt off topic..

Ang burken, för att vara en gimmickburk för 45k så kunde dom la slängt in 2 stora SSD diskar istället?!

Medlem

Bra skrivet, läste alltihop trots att jag i första hand är konsollare. ☺️

Medlem

Man jävlar du postnord lyckas leverera den hel inte illa.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Zoyadog:

Ändrat! Det är enbart @ender som har skrivit recensionen.

Hahaha veckans förvirring.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det står ju klart och tydligt medelvärde. Jag sa inte medelvärde.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

@ender Du har missat att lägga till internminne i kundvagnen på Inet som referens. 32 GB blir ca 3500 kr till.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Det står ju klart och tydligt medelvärde. Jag sa inte medelvärde.

Du tittar på fel stapel. Den gröna är medelvärde men för att få en så stabil upplevelse och känna av så bra flyt som möjligt ska du titta på den röda. Sedan slänger du in en frame limiter så att din FPS inte hoppar runt utan håller sig stabilt på ditt lägsta värde. Det är din FPS och inte den gröna som visar medel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Du tittar på fel stapel. Den gröna är medelvärde men för att få en så stabil upplevelse och känna av så bra flyt som möjligt ska du titta på den röda. Sedan slänger du in en frame limiter så att din FPS inte hoppar runt utan håller sig stabilt på ditt lägsta värde. Det är din FPS och inte den gröna som visar medel.

Jo, det förstår jag. Jag kör inte med frame limiter i BF1 så 91 minimum stämmer rätt bra överens med de 100-200 jag mindes. Kan bli tydligen snäppet lägre än så men jag har inte spelat BF1 på månader så det är svårt att vara exakt.

Sen vill jag också tillägga att jag har en av de dyrare varianterna av 1070.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Ni som argumenterar om 1070, i 1080p upplösning så kan jag gå med på att den klarar av att maxa och kunna spela så att det flyter. Sen kan man diskutera vad är gränsen på FPSen för att det ska räknas att den kan maxa och att det är ospelbart.

Jag hade nVidia GTX 690, jag kunde maxa spel som Witcher 3 (1440p upplösning), men hade jag över 60fps konstant? Nej. Det fanns stunder det vart hackigt och jobbigt, men det var spelbart.
I dagsläget sitter jag på 1080 Ti STRIX OC, där kör jag Witcher 3 med allt maxat (4K upplösning), ibland dippar FPSen under 100, men jag lägger knappt märke på det, det flyter. Så det är en definitionsfråga och preferensfråga. Så länge man kan spela på 60+fps med högsta inställningar så tycker jag man får säga "maxa".

Gällande artikeln: Asbra skrivet! Oftast brukar jag hoppa mellan sidor för att se olika benchmarks gällande specifika spel, men introt till recensionen gjorde att jag var intresserad att läsa vidare utan att skippa.
Bra språk, tillräckligt enkelt men samtidigt avancerad nog att alla kan läsa och förstå allt.
Jag kan säga att 1x 1080 Ti får problem ibland med 4K med vissa spel, så om det är någon som är ute efter 4K Gaming Setup så får man vara beredd på att Hårdvaran inte riktigt är där än (nästan!); vill man få stabila 60fps i samtliga spel i dagsläget så är det nästan ett krav att ha 2st 1080 Ti.

Jag håller helt med recesenten gällande vad som känns skönt att lira på 4K@60hz och vad som är bättre att lira på t.ex. 1440p@144hz.
Jag kopplar min dator in i TVn när jag vill spela Witcher 3 eller annat äventyrsspel som inte kräver snabba rörelser (som t.ex. FPS-spel), men när jag spela spel som t.ex. Overwatch, CS:Go eller andra competetive spel så kopplar jag bort TVn och in 1440p@144hz skärm, för i de spelen så vill man att det ska flyta på så bra som möjligt.

Bra recension, hoppas kunna läsa fler liknande i framtiden!

ndr
Medlem

Mkt bra recension @ender, extra plus att du nickar mitt riktiga namn

Medlem

45 tusen för denna skit? :S märkessaker ibland.

123
Skriv svar