Blizzard kastar sten i glashus med reklam för Starcraft 2: Legacy

Avstängd
Skrivet av Makkapakka:

@Manslut: Allt du kan köpa för pengar i SW:BF2 kan du även grinda dig till. Så då är enl. ditt resonemang SW:BF2 inte P2W heller.

Då är det inte det, nä. P2W är när man kan köpa fördelar som inte går att få annars.

Medlem

Kör en omröstning angående vad som är P2W. Vore kul att se hur folk tänker (uppenbarligen väldigt mycket delade åsikter).

För mig är P2W när man köper fördelar som inte går att spela sig till utan att betala.

Köpa genväg != köpa fördel, imo.

Medlem

Helt sinnessjukt vad det ballar ur här. Det spelar ingen roll om ett spel är P2W eller inte, utan det beror helt på vad spelet är för någonting. Vad man ens drar definitionen för P2W är in the eye of the beholder.

Ni får gärna säga att Blizzard gör samma sak, det kanske de gör, men genomslagskraften är helt annorlunda. Att jämföra SWBF2s P2W mot WoW är helt fel. I WoW spelar du en enormt lång period av progress av dina karaktärer, och du spelar inte MOT någon alls. Om du vill köpa guld för att köpa gear på AH eller något annat så påverkar det ingen annan än dig själv.

Att betala för att öka din progress i ett multiplayer FPS där du bara spelar mot andra spelare utan någon form av progress, utan basically kör deathmatch så på en helt annan nivå. Det är som att Blizzard skulle ta betalt för att öppna upp ultin för hjältar i Heroes of the Storm snarare än att folk får betala för hjältarna i sig.

Hearthstone? Skulle definitivt säga att Hearthstone snuddar på P2W - men hela affärsmodellen i TCGs (digitala och icke-digitala) fungerar på det sättet. Kanske inte är rätt att blunda för det bara för att det är TCGs, men utgångspunkten för Blizzard tror jag verkligen inte var "nu sabbar vi spelet för alla som inte betalar satan", eftersom de byggde ett spel som följer exakt vad hela genren av den typ av spel gör. Sen börjar inte Blizzard med att ta $60 för spelet heller. Heroes of the Storm är gratis, och även Hearthstone om du vill börja spela.

Man borde kanske byta riktning på diskussionen och fråga sig "Vad får P2W för konsekvenser i respektive spel?" istället för att försöka definiera vad P2W är och vad det innebär för er personligen. I fallet av SWBF2 är det lätt att se att hela spelet är designat för att få folk att köpa loot boxes för att penaltyn för att INTE göra det är helt enorm. I WoW? Spelade WoW i 6-7 år utan att någonsin känna att jag behövde köpa guld, raid boost eller något annat. Heroes of the Storm? Jag har flera hjältar, och gratishjältar roterar veckovis. Känner inte att det är nödvändigt att köpa massa hjältar. Känns to m rewarding när jag får ihop tillräckligt med currency för att köpa en hjälte.

P2W måste inte vara djävulens påfund, det är kontexten det hamnar i som avgör.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Frågan har redan blivit besvarad.

Nej det har den ej.
Hearthstone är precis som alla andra kortspel, dvs man köper kort. I Hearthstone kan du dock utan några problem crafta kort också.
Overwatch är knappast pay2win då det endast är kosmetiska saker man får i lådorna.
HotS är inte pay2win heller eftersom gratishjältarna roteras varje vecka, och ingen hjälte är starkare än den andra, utan majoriteten är välbalanserade.

Att du kan köpa guld för riktiga pengar i WoW är inte heller det pay2win. Visst kan du köpa gear för dessa, men det är långt ifrån det bästa som går att få tag på. Du kommer alltså inte få något övertag gentemot andra spelare.

Du är helt oförmögen att ens komma med några som helst argument.

Medlem

I hearthstones fall känns det inte så olikt att köpa fysiska booster packs till t.ex. Magic the gathering

Gen
Medlem
Skrivet av ClockWise:

Helt sinnessjukt vad det ballar ur här. Det spelar ingen roll om ett spel är P2W eller inte, utan det beror helt på vad spelet är för någonting. Vad man ens drar definitionen för P2W är in the eye of the beholder.

Ni får gärna säga att Blizzard gör samma sak, det kanske de gör, men genomslagskraften är helt annorlunda. Att jämföra SWBF2s P2W mot WoW är helt fel. I WoW spelar du en enormt lång period av progress av dina karaktärer, och du spelar inte MOT någon alls. Om du vill köpa guld för att köpa gear på AH eller något annat så påverkar det ingen annan än dig själv.

Att betala för att öka din progress i ett multiplayer FPS där du bara spelar mot andra spelare utan någon form av progress, utan basically kör deathmatch så på en helt annan nivå. Det är som att Blizzard skulle ta betalt för att öppna upp ultin för hjältar i Heroes of the Storm snarare än att folk får betala för hjältarna i sig.

Hearthstone? Skulle definitivt säga att Hearthstone snuddar på P2W - men hela affärsmodellen i TCGs (digitala och icke-digitala) fungerar på det sättet. Kanske inte är rätt att blunda för det bara för att det är TCGs, men utgångspunkten för Blizzard tror jag verkligen inte var "nu sabbar vi spelet för alla som inte betalar satan", eftersom de byggde ett spel som följer exakt vad hela genren av den typ av spel gör. Sen börjar inte Blizzard med att ta $60 för spelet heller. Heroes of the Storm är gratis, och även Hearthstone om du vill börja spela.

Man borde kanske byta riktning på diskussionen och fråga sig "Vad får P2W för konsekvenser i respektive spel?" istället för att försöka definiera vad P2W är och vad det innebär för er personligen. I fallet av SWBF2 är det lätt att se att hela spelet är designat för att få folk att köpa loot boxes för att penaltyn för att INTE göra det är helt enorm. I WoW? Spelade WoW i 6-7 år utan att någonsin känna att jag behövde köpa guld, raid boost eller något annat. Heroes of the Storm? Jag har flera hjältar, och gratishjältar roterar veckovis. Känner inte att det är nödvändigt att köpa massa hjältar. Känns to m rewarding när jag får ihop tillräckligt med currency för att köpa en hjälte.

P2W måste inte vara djävulens påfund, det är kontexten det hamnar i som avgör.

Tack så mycket! Där har vi sanningen.

Medlem
Skrivet av androsynth:

I hearthstones fall känns det inte så olikt att köpa fysiska booster packs till t.ex. Magic the gathering

Exakt så. Men bara för att ett spel är digitalt så är det så himla fel.

Avstängd
Skrivet av Dominus:

Exakt så. Men bara för att ett spel är digitalt så är det så himla fel.

Varför då?

Medlem
Skrivet av Manslut:

Varför då?

Det har jag ingen aning om, men det är därför folk gnäller om att Hearthstone är pay2win, men aldrig gnällt om att fysiska kortspel är pay2win.
Iallafall inte i samma skala.

rav
Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Ja, det är ju Blizzard! Inte EA Eller Ubisoft!

OK att hata:
EA
Ubisoft

Inte OK att hata:
Blizzard
Steam

@Gen: Auction house, du köper grejer som snabbar upp din progress in game för guld, guld som du *kan* köpa för pengar.
Du vet, exakt som du kan köpa star cards för pengar, som snabbar upp din progress in game i Battlefron 2...

@LARRYLUKE:
Oavsett TGC eller inte, så är det P2W.

Håller med till viss del. Att kunna köpa guld är ju helt fel.
Men jag tycker att man måste ta hänsyn till två saker.
1. Att du kan köpa guld i WoW var ett sätt för Blizzard att bekämpa den illegala marknaden.
2. Det är väl endå stor skillnad på ett online RPG och en online competitive shooter.

Tittar man på WoW's competetiva scen så handlar den om Arena och där har alla spelare i dagsläget per automatik samma gear.

Rätta mig om jag har fel.

Medlem
Avgifter
Skrivet av anon_319742:

Guldhandeln i WoW är ju ett solklart exempel på hur man kan köpa sig snabbare progress för riktiga pengar.
Blizzard bör nog ställa sig i skamvrån efter detta.

Skamvrån? naj... Skulle inte tro det.
Snitt 16,5M i lön till sina medarbetare, avgifter för sina kontor. minimum 200M(2008) för WoW servrarna, sedan måste vi räkna med Diablo, Star Craft, Overwatch, Heroes of the Storm & Hearthstone servrarna.

Att nog goa WoW spelare kan köpa in-game tid för sitt guld farmande så lata spelare som mig kan köpa guld av dem är väll +/-- ?
Hearthstone gratis, klart man skall kunna köpa paket för de som vill utöka sitt utbud snabbare,
Heroes of The Storm, Klart hjältarna skall ha direkt upplåsningsalternativ i ett MOBA.
Diablo 3 har endast sitt expansion pack.
Overwatch så är det köp för spelet och sina gubbar, att det sedan finns alternativa skins som DU vill använda för att de lagt in dem är väll ändå upp till dig. (Håller dock med att man borde kunna köpa said skin direkt för en lite högre pris lapp alternativt få lite mer av duplicates.)

Att de går extremt mycket + och ändå har saker att ta betalt för?
Är väll ändå ganska uppenbart att de ska få betalt för saker de lägger till, att vi i dagsläget kräver uppdates & nytt inehåll är egentligen inget de måste göra men det är en godsak för att hålla spelet intressant och vid liv en mycket mycket längre tid.

Blizzard gör som jag säger altid Guld av det de faktiskt vill leverera, även om det finns negativa saker kring även deras val.
Det går inte göra alla nöjda.


signatur

Requiēscat in pāce ~

Skägg.
10 Chambers

Det här sammanfattar ganska precis så jag tänker om mikrotransaktioner, kosmetiska eller ej.

https://twitter.com/joachimholmer/status/930845511845863424

”Sure, have microtransactions in your game, but don't make the content random.

Sure, have loot boxes with random content in your game, but don't put them up for sale for real money.”


signatur
Medlem
Skrivet av rav:

Håller med till viss del. Att kunna köpa guld är ju helt fel.
Men jag tycker att man måste ta hänsyn till två saker.
1. Att du kan köpa guld i WoW var ett sätt för Blizzard att bekämpa den illegala marknaden.
2. Det är väl endå stor skillnad på ett online RPG och en online competitive shooter.

Tittar man på WoW's competetiva scen så handlar den om Arena och där har alla spelare i dagsläget per automatik samma gear.

Rätta mig om jag har fel.

Gear har stor betydelse. Så visst gör det skillnad att ha möjlighet att köpa guld så man kan minska allt grind i spelet och endast lägga fokus på sånt man inte kan köpa.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Muthoz:

Skamvrån? naj... Skulle inte tro det.
Snitt 16,5M i lön till sina medarbetare, avgifter för sina kontor. minimum 200M(2008) för WoW servrarna, sedan måste vi räkna med Diablo, Star Craft, Overwatch, Heroes of the Storm & Hearthstone servrarna.

Att nog goa WoW spelare kan köpa in-game tid för sitt guld farmande så lata spelare som mig kan köpa guld av dem är väll +/-- ?
Hearthstone gratis, klart man skall kunna köpa paket för de som vill utöka sitt utbud snabbare,
Heroes of The Storm, Klart hjältarna skall ha direkt upplåsningsalternativ i ett MOBA.
Diablo 3 har endast sitt expansion pack.
Overwatch så är det köp för spelet och sina gubbar, att det sedan finns alternativa skins som DU vill använda för att de lagt in dem är väll ändå upp till dig. (Håller dock med att man borde kunna köpa said skin direkt för en lite högre pris lapp alternativt få lite mer av duplicates.)

Att de går extremt mycket + och ändå har saker att ta betalt för?
Är väll ändå ganska uppenbart att de ska få betalt för saker de lägger till, att vi i dagsläget kräver uppdates & nytt inehåll är egentligen inget de måste göra men det är en godsak för att hålla spelet intressant och vid liv en mycket mycket längre tid.

Blizzard gör som jag säger altid Guld av det de faktiskt vill leverera, även om det finns negativa saker kring även deras val.
Det går inte göra alla nöjda.

EAs servrar, personal och utveckling är inte heller gratis. Hela ditt argument kan du använda på EA också.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@Manslut: Fel. Det enda du kan köpa för pengar är Star Cards. Samtliga Star Cards kan du grinda dig till.

@rav: De är olika ja, och har olika impacts. Men frågan var, är de P2W. Ja, båda är P2W. Du köper dig en fördel i båda lägena. Att fördelarna används olika är ovidkommande, grejen är att man KAN köpa fördel för riktiga pengar. Alltså, Blizzard + sten + glashus = sant.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Trollar du eller?

Nej. Tyvärr inte. Är förundrad över hur en del utgivare (däribland Blizzard) helt undkommer nästan allt skitsnack när det kommer till mikrotransaktioner eller dlc ((återigen Blizzard) eller CD Project Red).
Men förklara gärna hur Hearthstones jakt på kort skiljer sig från Battlefront 2s jakt på lootboxes. Båda kan köpas för riktiga pengar om man inte orkar lägga timmarna. Är inget fanboi så jag kommer kanske ändra uppfattning. Eller inte.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Palla bry sig, bara svaga personer köper loot-lådor.

Bara svaga personer som kan lida av spelmissbruk också?

Tror du det är större eller mindre risk för yngre personer att bli spelmissbrukare?

Hur gammal var du när du körde ditt första Blizzard spel?

Avstängd

@Makkapakka: Vad har jag sagt som är fel?

rav
Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@Manslut: Fel. Det enda du kan köpa för pengar är Star Cards. Samtliga Star Cards kan du grinda dig till.

@rav: De är olika ja, och har olika impacts. Men frågan var, är de P2W. Ja, båda är P2W. Du köper dig en fördel i båda lägena. Att fördelarna används olika är ovidkommande, grejen är att man KAN köpa fördel för riktiga pengar. Alltså, Blizzard + sten + glashus = sant.

Har aldrig sett WoW som P2W, men du har en poäng. Undra om det är under Blizzcon tävlingarna som alla spelare har lika gear då. Kan svära på att jag läst det någonstans.
Det spelet som man lätt glömmer bort från Blizzard är väl endå Hearthstone. Men det kanske inte räknas då det ingår i ett koncept eller en genre där man förväntas köpa booster paket med blandade kort.
Hela P2W delen är ju oavsett alltid skräp.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det här sammanfattar ganska precis så jag tänker om mikrotransaktioner, kosmetiska eller ej.

https://twitter.com/joachimholmer/status/930845511845863424

”Sure, have microtransactions in your game, but don't make the content random.

Sure, have loot boxes with random content in your game, but don't put them up for sale for real money.”

Där är ju en helt klart mer hälsosam syn på det hela.

Medlem

@Manslut: Du säger ett påstående, jag svarar på det, du säger "va?". Läs ditt eget svar, läs mitt svar till ditt svar, och försök igen.

Medlem

@Oakenborn: Jag hade sagt att skillnaden är att Hearthstone räknas in i TGC changern, där det är underförstått att du köper booster packs. Se tex Magic: The gathering eller Vampire: The Eternal Struggle, eller otalet andra TGC spel.
Lootboxes i SW:BF2 är bara en cashgrab, inget annat.

Det är skillnaden jag ser, jag säger inget om rätt eller fel, bara skillnaden.

För övrigt anser jag det skenheligt när folk försvarar företag som Blizzard men sågar företag som Ubisoft eller EA.

Skägg.
10 Chambers

Vi får helt enkelt mynta förkortningen P2BLBF (Pay to be a little bit better faster)


signatur
Avstängd
Skrivet av Makkapakka:

@Manslut: Du säger ett påstående, jag svarar på det, du säger "va?". Läs ditt eget svar, läs mitt svar till ditt svar, och försök igen.

Det är nog du som får försöka igen. Jag sa att det inte var P2W och du säger "fel, det enda man kan köpa är sånt som går att skaffa genom att grinda".
Du kan ju inte säga att det jag säger är fel när du sen säger samma sak själv.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi får helt enkelt mynta förkortningen P2BLBF (Pay to be a little bit better faster)

Eller P2U (pay 2 unlock) eller P2S (pay 2 skip). K.I.S.S!

Medlem
Skrivet av Manslut:

Eller P2U (pay 2 unlock). K.I.S.S!

Då kan man ta bort P2W helt eftersom alla spel som anklagas för P2W ger dig endast fördelen i tid och inte direkta fördelar som inte annars går att få tag på genom månader / dagar av grind.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd
Skrivet av marcus8958:

Då kan man ta bort P2W helt eftersom alla spel som anklagas för P2W ger dig endast fördelen i tid och inte direkta fördelar som inte annars går att få tag på genom månader / dagar av grind.

Nej, det finns spel som faktiskt är P2W.

Medlem
Skrivet av Manslut:

Nej, det finns spel som faktiskt är P2W.

Finns säkert men är nog rätt svåra att hitta eller inte speciellt populära.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

Jag håller med Fz (för en gångs skull!) - helt klart att Blizzard kastar sten i glashus.

Folk kan hävda att det är hur lätt som helst att nå max-lvl i WoW, men det faktum att du kan köpa 100(!) lvls för pengar är textboksexempel på PTW. Det och pengar, pets, mounts etc är så pass mycket fördelar att det inte handlar om cosmetics längre.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Jag håller med Fz (för en gångs skull!) - helt klart att Blizzard kastar sten i glashus.

Folk kan hävda att det är hur lätt som helst att nå max-lvl i WoW, men det faktum att du kan köpa 100(!) lvls för pengar är textboksexempel på PTW. Det och pengar, pets, mounts etc är så pass mycket fördelar att det inte handlar om cosmetics längre.

Hur är pets och mounts fördelar?
Guld ger inte heller några fördelar, tror man det så har man inte spelat WoW på ett väldigt bra tag.

Avstängd
Skrivet av Dominus:

Hur är pets och mounts fördelar?
Guld ger inte heller några fördelar, tror man det så har man inte spelat WoW på ett väldigt bra tag.

Guld kan ge dig allt, inklusive köpa en plats och bli boostad i high end raids. Du har aldrig lirat wow i ditt liv, bevisligen.

123
Skriv svar