Helgdiskussion - Dina bästa minnen från World of Warcraft-starten

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Jag tycker WoW blev tråkigare när flygande mounts kom in i bilden. Innan så mötte man alltid andra spelare påväg mot något äventyr och landskapen va helt klart livfullare.

Största problemet är att Blizzard aktivt verkar vilja döda communityn. Det började med battlegroups där du kunde PvP:a folk från andra servrar, sure det var för att sänka kötiderna. Men sen gjorde det samma sak med dungeons, om du sätter dig i kö nu så kommer du hamna med folk du ALDRIG kommer spela med igen så du behöver inte bete dig bra eller sjysst för du kommer aldrig stöta på dessa spelare igen. Och gällande flyingmounts, jag gillade konceptet men utförandet blev inte bra.

Medlem

Ett par minnen utav många fler...

Första gången man klev ner i Un'guro Crater och sprang på det stora aset till Dinosaur och hög level.

När jag satt och tittade på soluppgången uppe på en klippa i Stonetalon Mountains någonstans mellan Greatwood Vale och Sunrock Reatreat med en tjej man sprang på runt 04.00 på morgonen.

När man som druid istället för att ha råd med mount använde sin kissemisse att springa mellan instancerna och summoning stones.

All benämnd flora omkring på tex svampar och så vidare, allt kändes liksom identiskt och följde alltid någon slags röd och korrekt tråd kring namngivandet.

UBRS runsen och Dire Mail gillade jag bäst. Och det ständigt nötandet i Wailing Caverns som låglevel.

Tänk att ett spel kan ha lika kärleksfulla minnen som barndomsminnen... Jag raderade alla mina screenshots med flit för att minnet utav spelet skulle bli vackrare och mer intensivt villket det också blev. Men det är som man förlorat en kärlek som man aldrig igen kommer att få se... Goda minnen....

Medlem
Skrivet av Esri:

Största problemet är att Blizzard aktivt verkar vilja döda communityn. Det började med battlegroups där du kunde PvP:a folk från andra servrar, sure det var för att sänka kötiderna. Men sen gjorde det samma sak med dungeons, om du sätter dig i kö nu så kommer du hamna med folk du ALDRIG kommer spela med igen så du behöver inte bete dig bra eller sjysst för du kommer aldrig stöta på dessa spelare igen. Och gällande flyingmounts, jag gillade konceptet men utförandet blev inte bra.

Vill minnas att de själva påpekade att flying mounts var en dålig idee men att när de väl fanns i spelet var det försent att göra något då spelarna krävde att få fortsätta ha dem. Var väl en av anledningarna till att man var tvungen att questa i senaste expansionen (tror jag iaf inte spelat den) för att få flyga i nya zonerna.

Medlem
Skrivet av Komured:

Vill minnas att de själva påpekade att flying mounts var en dålig idee men att när de väl fanns i spelet var det försent att göra något då spelarna krävde att få fortsätta ha dem. Var väl en av anledningarna till att man var tvungen att questa i senaste expansionen (tror jag iaf inte spelat den) för att få flyga i nya zonerna.

Sure, men de verkade inte upptäcka det förens efter 4 expansioner. TBC, WotLK, Cataclysm och MoP hade flying mounts, sen insåg det att det var en dålig idé. Lite sent skulle jag säga. Och justja, du kunde ha flying mounts i WoD och Broken Isles i Legion, glömde bort det. Så nja, de verkar gilla sina flying mounts.

Medlem

Mitt första äventyr tillsammans med min vän begav sig som dvärg i Dun Morogh. Den snötäckta dalen gjorde ett starkt intryck på oss. Inte minst att vi kunde spela tillsammans, fast var man i sitt egna pojkrum. Att sedan kunna se varandras karaktärer, att kunna springa omkring i den massiva världen tillsammans, det var faktiskt häpnadsväckande då, det var något nytt.

Vi var så sugna att upptäcka att vi som väldigt låglevlade begav oss till farliga platser enbart för att se vad som fanns "där borta". Jag kan inte minnas exakt vart vi tog oss, men vi dog många många gånger på vägen dit. För att sedan inse att vi kanske borde stannat kvar där vi var och växa i styrka innan vi begav oss iväg så här.

Att lära sig spelets system och hur allting hängde ihop var en stor del till glädjen, att sedan få ihop en guild tillsammans och hjälpa varandra, att träffas ingame, göra saker tillsammans. Det var magiskt. Att kolla på polarens nya armor, vapen osv. Underbart.
Att det sedan var Warcraft, det gjorde inte saken sämre.

Jag minns att vi tyckte det var så häftigt att solen blänkte på isarna och i den hårda snön där vi sprang runt nedanför Ironforge.

När jag skriver det här ploppar många minnen upp, men jag kan inte skriva ner allt.

Även fast min vistelse blev kort så var det en underbar tid. Min vän spenderade betydligt mer tid i spelet. Men än idag kan vi faktiskt minnas upplevelsen vi delade tillsammans.

Idag står jag på en tröskel. På ena sidan vill jag jätte gärna spela World of Warcaft, relive the magic. På andra sidan inser jag mina tidsbegränsningar och att jag inte vill spela ensam.


signatur

Niet.

Medlem

@Theade: Väl skrivet. Känner igen mig.

Jag har liknande minnen ifrån både Lineage 2 och WoW.

Idag är jag farsa med jobb så jag får nöja mig med att gå in på youtube och sätta på bakgrundsmusiken ifrån respektive spel, närän jag vill doppa tårna i nostalgin.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Ack ja, vilken upplevelse att famla runt i en så levande mytologisk värld och knappt förstå mekaniken men inte bry sig för upptäckarglädjen var så stark. Kommer ihåg hur roligt det var att kämpa ihop druidens waterform och jag har något vagt minne av något liknande äventyr där man skulle samla ihop ett speciellt armor kit till warrior - Brutal armor möjligen? Då var man lyckligt ovetande om wowhead, optimala builds, gear och hur kass man var

Hade varit roligt att återvända men även jag är numera farsa och att spela WoW som ett singelplayer spel ger nog inte så mycket. Men vi får se, kan ju alltid levla till 120 (?) och sen sluta. Eller hur det nu var..

Medlem

Bästa minnet är nog när man sprang runt i av med komisar med raiding gear :D.

Ion
Medlem

Oj! Bästa minnet... Svårt! Finns många.
Men ett av de jag minns tydligt är när jag började, som dvärg i Coldrige valley, och sprang runt och pratade med folk utan att ha nåt riktigt mål. Minns att jag och polaren hoppade till när det kom en snubbe på häst och red runt! "Va? Kan man ha häst?!"

Kommer även ihåg att jag på nåt sätt tog mig över berget som skiljer starting arean och lyckades trilla ner i Searing Gorge. Fick en guld av nån där bara för dom tyckte det var kul att jag lyckades

Allt ständigt switchande av karaktärer, fastnade till slut efter många hopp på en troll rogue på Shattered Hand.

Sen förstås allt snack på Ventrilo, Thottbot(!), polaren som fick låna en dator på en fest då han glömt att han skrivit upp sig på raid, "wow-festen" i Örebro för guilden "Save the Whales" på Shattered Hand etc etc.

Jag snickrade till och med ihop ett addon för att hålla koll på LFG/LFM i chatten, blev ingen större hit, men sidan på Curse finns visst kvar https://wow.curseforge.com/projects/project-2658

Medlem

Mitt bästa minne av WoW var när en polare visade mig spelet för första gången, det var nog 2005 eller 2006. Vi hade inte setts på ett tag så jag såg verkligen fram emot att "doing some catchin up" över lite öl och festande. Men, polaren hade sugits in i WoW och förevisade det för mig - i typ 4 timmar... Förevisningen hade tydliga inslag av överambitiös dammsugarförsäljare... "Titta här, du kan snacka med honom!" "Kolla här, nu trycker jag på den här knappen så healar jag honom där, ascoolt!" "Kolla här, nu ska vi in och raida. R-A-I-D-A - fattar du? Dungeon! Ascoolt!" osv

Fick avbryta honom genom att "råka" snubbla på nätverkssladden så att datorn lade av. Han blev helt rabiat och skällde ut mig efter noter. (Det ska här även nämnas att min polare var en av de snällaste och lugnaste i hela bygden...) Kvällen fortsatte dock med bira och fest, men dagen efter på bakfyllan finner jag honom klistrad vid datorn. Blev inte så mycket hängande den helgen...

Det var mitt första och sista möte med WoW - ett spel som inte alls faller mig i smaken. Kanske hade jag spelat det om jag inte fått en sån negativ inställning till spelet och genren till en början.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Mitt bästa minne är när jag insåg att min Tauren-brud hade samma dansmoves som Shakira. Så jag spenderade ett dygn med att göra en wow-kopia av Shakiras "Whenever, Wherever" där min kossa stod och dansade i olika delar av The Barrens. Underbart.

Och det bästa med Vanilla? Tiden innan Quest markers på kartan! När allt man fick var luddiga instruktioner om att "Go South to the cliffs and.." och ens enda val var att antingen leta efter platse eller att fråga någon in-game.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

@Ion: känner igen ditt guild namn, spelade på shattered hand jag med. Var med i guilder som Fable, Kreator och Loco motives. Känner hur som helst igen ditt guild namn!

Medlem
Skrivet av Esri:

Sure, men de verkade inte upptäcka det förens efter 4 expansioner. TBC, WotLK, Cataclysm och MoP hade flying mounts, sen insåg det att det var en dålig idé. Lite sent skulle jag säga. Och justja, du kunde ha flying mounts i WoD och Broken Isles i Legion, glömde bort det. Så nja, de verkar gilla sina flying mounts.

Nej de talade redan om problemen i samband med WOTLK men de hade ingen lösning på det då, och har det fortfarande inte egentligen.
De har sagt gång på gång att flying mounts förtar utforskande och upptäckandet när du kan kringgå allt på marken och flyga direkt dit du ska. Så deras "Lösning" eller iaf förbättring var att få spelarna att först spela igenom stora delar av content innan de kunde få sina mounts. Tidigare har man ju i princip bara questat till max lvl å sen köpt sig en flyingmount. WoW har då och då använts som exempel på varför man inte ska ha flying mounts i ett mmorpg, och när de väl är där är det för sent att ta bort dem igen.

https://gamerant.com/world-of-warcraft-no-flying-mounts-warlo... Bästa källan jag kunde hitta då det är knepigt att hitta sådant som sagts för 10 år sedan.

Problemet är att det finns många spelare som spenderat enorma mängder tid på att skaffa sig sina coola mounts och får de inte använda dem blir de redigt sura.

Medlem
Skrivet av Komured:

Nej de talade redan om problemen i samband med WOTLK men de hade ingen lösning på det då, och har det fortfarande inte egentligen.
De har sagt gång på gång att flying mounts förtar utforskande och upptäckandet när du kan kringgå allt på marken och flyga direkt dit du ska. Så deras "Lösning" eller iaf förbättring var att få spelarna att först spela igenom stora delar av content innan de kunde få sina mounts. Tidigare har man ju i princip bara questat till max lvl å sen köpt sig en flyingmount. WoW har då och då använts som exempel på varför man inte ska ha flying mounts i ett mmorpg, och när de väl är där är det för sent att ta bort dem igen.

https://gamerant.com/world-of-warcraft-no-flying-mounts-warlo... Bästa källan jag kunde hitta då det är knepigt att hitta sådant som sagts för 10 år sedan.

Problemet är att det finns många spelare som spenderat enorma mängder tid på att skaffa sig sina coola mounts och får de inte använda dem blir de redigt sura.

Ja fast det hade ju inte varit svårt för dem att lösa det, sluta gör områden där flying mounts är ett måste. Men de gjorde de inte, de bara fortsatte. Nu är det helt kört i princip då allt är anpassat till flying mounts. Men de hade möjligheten att dra i handbromsen och begränsa det till TBC och WotLK. Cataclysm är i princip den enda expansionen som ligger i gränslandet för att ha det. Men varken Mop, WoD eller legion skulle ha haft flying helt ärligt. Och de stoppade det lite i WoD och Legion men inte helt.

Medlem
Skrivet av Esri:

Ja fast det hade ju inte varit svårt för dem att lösa det, sluta gör områden där flying mounts är ett måste. Men de gjorde de inte, de bara fortsatte. Nu är det helt kört i princip då allt är anpassat till flying mounts. Men de hade möjligheten att dra i handbromsen och begränsa det till TBC och WotLK. Cataclysm är i princip den enda expansionen som ligger i gränslandet för att ha det. Men varken Mop, WoD eller legion skulle ha haft flying helt ärligt. Och de stoppade det lite i WoD och Legion men inte helt.

Begränsa det i TBC var nog svårt då det var där det infördes. Hade blivit uppståndelse redan då om de i nästföljande xpansion stoppat Flying mounts då folk bokstavligen spenderat hundratals eller tusentals timmar på att samla på sig flying mounts.

Vad Obi Van kände när Alderan förstördes är inget mot vad internet hade fått känna av den rage som uppstått om Blizzard meddelat spelarna att de inte längre fått använda sina heliga mounts.
Finns inga områden i Wow vad jag vet där flying mounts är ett måste. Eller jo nått litet enstaka questområde i TBC kan jag komma på på rak arm.
Jo kom på nu att några dungeon ingångar faktiskt krävde flymounts men en sådan grej hade vart lätt att åtgärda men hade inte löst rage problemet.

Medlem
Skrivet av Komured:

Begränsa det i TBC var nog svårt då det var där det infördes. Hade blivit uppståndelse redan då om de i nästföljande xpansion stoppat Flying mounts då folk bokstavligen spenderat hundratals eller tusentals timmar på att samla på sig flying mounts.

Vad Obi Van kände när Alderan förstördes är inget mot vad internet hade fått känna av den rage som uppstått om Blizzard meddelat spelarna att de inte längre fått använda sina heliga mounts.
Finns inga områden i Wow vad jag vet där flying mounts är ett måste. Eller jo nått litet enstaka questområde i TBC kan jag komma på på rak arm.
Jo kom på nu att några dungeon ingångar faktiskt krävde flymounts men en sådan grej hade vart lätt att åtgärda men hade inte löst rage problemet.

Du har flera områden i Northrend som är omöjliga att komma till utan flyingmount.

Men det jag menar är att de kunde ha slutat lägga in områden som kräver flyingmounts efter TBC, men de gjorde de inte. Och inte i nästa expansion, eller den efter det, eller den efter det heller... så ja. Blizzard kanske tycker det var ett misstag, men det var ett misstag de fortsatte göra om och om igen.

Medlem

neeeeeej....denna tråden fick mig att aktivera kontot igen efter 1.5 års vila...
here we go again

Skägg.
10 Chambers

@Kaffeglass: Haha! Kommer lira igenom Azeroth när det släpps...


signatur
123
Skriv svar