Recension – Assassin's Creed Origins

Robot
Recension – Assassin's Creed Origins

Efter ett års paus vill Assassin's Creed framåt – genom att vrida klockan långt bakåt.

#assassins-creed-origins, #ubisoft-montreal


Medlem

Verkar ha fått bra betyg i överlag
https://www.reddit.com/r/Games/comments/78ussu/assassins_cree...

Citat:

GamesRadar+ - Louise Blain - 5 / 5 stars
GameSpace - Unknown - 9.7 / 10.0
Hobby Consolas - Álvaro Alonso - Spanish - 92 / 100
Critical Hit - Unknown - 9 / 10.0
Gameblog - Julien Hubert - French - 9 / 10
Digitally Downloaded - Matt Sainsbury - 4.5 / 5 stars
Pure Playstation - Kyle Durant - 8.8 / 10.0
DualShockers - Noah Buttner - 8.5 / 10.0
Game Informer - Suriel Vazquez - 8.5 / 10.0
Spaziogames - Yuri Polverino - Italian - 8.5 / 10.0
TheSixthAxis - Gareth Chadwick - 8 / 10
Gaming Nexus - Randy Kalista - 8 / 10.0
GamingBolt - Pramath - 8 / 10.0
Hardcore Gamer - Adam Beck - 4 / 5.0
Worth Playing - Chris "Atom" DeAngelus - 8 / 10.0
TrueGaming - خالد العيسى - Arabic - 7.5 / 10.0
Easy Allies - Michael Huber - 3.5 / 5 stars
GameSpot - Alessandro Fillari - 7 / 10
RPG Site - Kazuma Hashimoto - 6 / 10

Hade hoppats på en PC recension men det får la vänta.
https://www.youtube.com/watch?v=c8L97gsQ124
Här går dom igenom settings osv, ser ut som en riktigt kul o se optimering.

Medlem

Blir ett köp.

Fan.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Av recensionen att döma så luktar det väldigt mycket FarCry: Primal, speciellt örnen som ger en överblick, bokstavligen talat. Även om jag älskade FC4 så fastnade jag inte för Primal, kanske detta är ett alternativ - om dom inte har pajjat kontrollerna på PC med konsolifiering av styrningen och slagsmålssystemet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jäklar va kul det ska bli att lira det här på fredag

Medlem

@conthox: enligt ign's livestream häromdagen så var witcher 3 en mer passande liknelse men håller med om just örnen iaf.

Medlem

Varför nutidstjafs!? Skippa det tråkigaste i hela spelserien nångång...

Medlem

Dom som har spelat på PC för gärna lämna en kort kommentar angående styrningen och kontrollerna. Känns det som Middle-Earth: Shadow of War eller liknande?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av laban005:

@conthox: enligt ign's livestream häromdagen så var witcher 3 en mer passande liknelse men håller med om just örnen iaf.

Ah, ok, tack. Har du lust att förklara varför? Inte för att det är fel, Witcher 3 är asbra, men ville bara veta varför.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Ponny

@conthox: Har inte spelat Far Cry Primal (p.g.a. backlogbonanza™) men i AC Origins-fallet är det hur som helst så att man kontrollerar örnen relativt fritt; Kan flyga snabbare, pausa för att markerar skatter, fiender, etc. Tycker också om att bara bara dra fram den nån sekund för att få en överblick.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@conthox: Har inte spelat Far Cry Primal (p.g.a. backlogbonanza™) men i AC Origins-fallet är det hur som helst så att man kontrollerar örnen relativt fritt; Kan flyga snabbare, pausa för att markerar skatter, fiender, etc. Tycker också om att bara bara dra fram den nån sekund för att få en överblick.

Ok, tack, och bra recension för övrigt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Ponny

@laban005: Kommer aldrig hålla med om det här – även om jag vet ju att många gör det . För mig är det den här berättelsen som limmar ihop hela ramhandlingen, men jag har inte tyckt om den riktigt sedan AC Rogue. I Unity och Syndicate var den ju väldigt sparsmakad.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

@conthox: Tack och bock!


signatur

En Bamseponny av folket

MEG
Medlem

Hur är det med microtransaktioner?


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Jag satt i 4 timmar och såg på en stream om Assassins creed origins och vad jag såg stämmer inte överrens med betygen kan jag säga.

Blev faktiskt förvånad och var tvungen att titta om de hade recenserat rätt spel.

Redaktör
Ponny

@MEG: Jo, dom finns tyvärr, men lyckligtvis rätt väl gömda i menyn. Då recversionen inte var uppkopplad kunde jag inte se några exempel på vad som fanns som fanns eller vad det kostade men rätt enkla att väja för i alla fall, och det är ju bra.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@conthox: Tack och bock!

En fråga till förresten: Vad ingår i Season Pass? Jag finner bara lite om det på CDON:

"Increase your level cap, upgrade your assassin and play extra hours of gameplay with the Season Pass. It includes 2 major expansions to extend your experience with Bayek, the creator of the Brotherhood as well as exclusive customization packs, Day 1 exclusive content & more."

Låter lite torftigt för 400 kr (Xbox). Eller som "Deluxe Pack" för 649 (PC download), spelet plus:

The Deluxe Pack includes:

- The Ambush at Sea mission.
- The Desert Cobra pack (Including 1 outfit, 2 legendary weapons, 1 legendary shield and 1 mount)
- 3 Ability points.

// edit

Eller ja, beror lite på vad som ingår i "2 major expansions".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Ponny

@conthox: Jag tror de stora grejerna i season pass är "2 major expansions to extend your experience with Bayek". Om de är bra i stil med Da Vinci Disappearance till Brotherhood kan det ju _kanske_ vara värt det, men det är ju lite hit and miss med sådana här löften. Finns en trailer för övrigt som visar lite från vad som komma skall i de två expansionerna.

Hittade även den förklaringen hos Microsoft:

Play extra hours of new adventures, increase your level cap, and upgrade your Assassin with the Assassin's Creed Origins Season Pass.

Access to 2 major expansions in 2018:
- The Hidden Ones: Continue your adventure with Bayek as he leads the Hidden Ones, years after the events of Assassin's Creed Origins in a whole new region.
- The Curse of the Pharaohs: Explore a mystical world where you battle beasts from Egyptian mythology. Fight against undead pharaohs and mummies in a supernatural realm.

Unlock 2 exclusive customization packs:
- Roman Centurion Pack: Donning the lion pelt of Rome's fiercest soldiers, complete your exclusive gear set with 2 weapons, 1 shield, and 1 mount.
- Horus Pack: Horus, the Egyptian God of the Sky, shows favor to your Assassin with this exclusive outfit. It includes 1 mount, 2 bows, and 1 shield.

Also included in the Season Pass:
A Day 1 exclusive weapon and a Base Helix Credit Pack (500)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@Fredrik Eriksson: Tack igen


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

KoP
Medlem
Skrivet av Shuriko:

Jag satt i 4 timmar och såg på en stream om Assassins creed origins och vad jag såg stämmer inte överrens med betygen kan jag säga.

Blev faktiskt förvånad och var tvungen att titta om de hade recenserat rätt spel.

Utveckla gärna vidare vad det var som du inte tyckte levde upp till förväntningarna.

Medlem

@Fredrik Eriksson: har ju inte spelat det själv än men så sa de i den streamen, de nämnde specifikt att många frågar om just det
och att de tyckte witcher var mer rättvist då de försökt göra ett mer action rpg av det med questform typ 😊 kan förstå båda liknelserna, ville bara fördjupa lite och skvallra vad jag hört 😉 har nog aldrig varit så här sugen på ett assassin's creed personligen men blir som sagt lite ledsen att de inte slopat nutid helt och hållet.

Medlem

@conthox: läs kommentaren över 😉

Medlem

@laban005:

Nä! Det är ju det bästa med serien. Så olika man kan tycka. Jag saknar hur det sköttes i första spelet och tycker att serien blivit mycket sämre ju längre de gått ifeån det du kallar nutidstjafs.

Medlem

@laban005: Tackar


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Från vad jag sett på filmer, så är stridssystemet mer Dark Souls än AssCreed. Har jag fel? Jag VILL ha fel för om jag vill spela Dark Souls, så spelar jag Dark Souls. Inte Dark Souls med ett AssCreed skin på sig. Jag menar, skadesiffror flytandes ovan huvudet i en AssCreed titel?????

Redaktör
Ponny

@Makkapakka: Du har inte fel, är min dåliga nyhet. Jag kände exakt som du gjorde på förhand. Den bra är att stridssystemet är riktigt roligt och följsamt och efter att vant mig vill jag inte byta tillbaka. Siffrorna kan du dessutom ta bort i options.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

"en drömstrid mot en jätteorm längs"

Okej där ser man. Jag vet att det diskuterades en liten aning på nåt håll om Assassin´s Creed tagit steget till att inkludera mytologiska varelser eller magi i och med trailern/spelsekvensen med den där ormen. Något som serien inte gjort tidigare. Tidigare delar har ju utspelat sig i verkligheten...

Men en drömsekvens förklarar saken.

"tionde spelet på tio år"

Jag får det till nio spel.

Assassin´s Creed
Assassin´s Creed II
Assassin´s Creed Brotherhood
Assassin´s Creed Revelations
Assassin´s Creed III
Assassin´s Creed IV Black Flag
Assassin´s Creed Unity
Assassin´s Creed Syndicate
Assassin´s Creed Origins

Räknar man III: Liberation och Rogue blir det elva spel. Räknar man även med Freedom Cry... tolv spel. Räknar man med Bloodlines, 13 spel. (Sen finns nog ytterligare några spel, kanske till Nintendo DS, mobiltelefoner...? Totalt finns väl över 20 spel?)

Så det beror på hur man räknar Men jag skulle säga att det finns nio huvuddelar i serien. Men ja som sagt, det beror mycket på hur man räknar. Och definierar.

Medlem

@Banjo: Rogue är en del av huvudserien. Freedom Cry och Liberation är spin-offs.

Edit: Freedom Cry var DLC till Black Flag som även finns som standalone

Medlem

Nu har jag läst färdigt, det var en ovanligt lång - och mycket välskriven - recension! En liten felaktighet noterade jag i början. Det har gått fyra år sedan Black Flag, inte tre år. (Det släpptes 2013, sen Unity 2014 och Syndicate 2015)

Detta spel är vad jag förstått något som är gjort i huvudsak av teamet som hade huvudansvar för även AC II och AC IV Black Flag. Så de har fått fyra år på sig att göra något riktigt stort och fint. Det verkar ju som att de har lyckats.

"till en början är det ovant när flera fiender går till attack samtidigt. "

Det där har jag väntat på! Det har alltid känts lite absurt när man hamnat i strid med ett gäng soldater/fiender i andra spel och aldrig (oftast aldrig...! Haha, så kan man inte skriva, "oftast aldrig". Nåja ) känt sig särskilt hotad eller behövt fly eftersom man som spelare är så van vid att de övriga artigt står och tittar på och väntar. Man behöver ju nästan aldrig i de tidigare spelen hantera två fiender som anfaller exakt samtidigt, man slåss mot en fiende, sen anfaller nästa. Något som alltid känts väldigt skum!

Det där om lejon och savanner låter som en rätt fri tolkning av Egypten, jag är inte expert på geografi men Afrikas savanner ligger väl långt söderut, i länder som Sydafrika, Tanzania, Kenya, Zimbabwe, Uganda m.m. söder om Saharas öken och regnskogarna. Men som sagt, jag är inge expert. Att lejon och elefanter fanns så långt norrut har väl med att vissa civilisationer "importerade" dem och tämjde dem och använde dem sen på olika sätt, som i gladiatorspel eller som stridsdjur.

Nåja, för underhållningens skull kan det väl få finnas en savann med lejon i AC Origins.

Medlem

Undrar förresten hur ett Assassin´s Creed i vilda västern skulle bli och fungera? Titeln skulle kunna vara Assassin´s Creed: Redemption. Fast det leder nog till juridiskt trubbel med tanke på Red Dead Redemption.

123
Skriv svar