CD Projekt Red svarar på kritik om hårda arbetsförhållanden

Robot
CD Projekt Red svarar på kritik om hårda arbetsförhållanden

Witcher- och Cyberpunk-skaparen beskylls för dålig ledning och tuffa arbetsförhållanden.

#cd-projekt, #cyberpunk-2077, #the-witcher-3, #witcher


Medlem

Skulle gärna vilja jobba med dessa utvecklare.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Freffo:

Skulle gärna vilja jobba med dessa utvecklare.

Bara att du slår till om du anser att du har vad som krävs; http://en.cdprojektred.com/jobs/

En intressant detalj är att de söker en "vehicle gameplay programmer".

Medlem

Tycker inte dom bemöter kritiken alls, bara konstaterar att det är hårt och att inte alla gillar hårda arbetsförhållanden när detta bara är en del av kritiken.

Om någon är nyfiken på bakgrunden till detta så kan jag rekommendera YongYea.

Medlem
Skrivet av Freffo:

Skulle gärna vilja jobba med dessa utvecklare.

Det är därför man kan ha hårda förhållanden, för det finns miljontals personer vill jobba på dessa företag.
Jag tror svenska företag står sig rätt ok mot utländska dock.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tror att företaget har vuxit ur händerna på många av the "original" crew, men att de hålls kvar på sina positioner av just denna anledningen även fast de inte har kvalifikationer för det längre. Får hoppas att de inte drar med sig CyberPunk ner i avgrunden.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Bara att du slår till om du anser att du har vad som krävs; http://en.cdprojektred.com/jobs/

En intressant detalj är att de söker en "vehicle gameplay programmer".

Många platser, men mycket hög nivå som jag är långt ifrån.

Medlem
Medlem

Sättet han bemötte kritiken eller snarare inte gjorde, skulle jag vilja påstå mer eller mindre bekräftar kritiken. Han som många andra i toppen verkar fastna i bubbla av illusioner och med den attityden har jag svårt att se någon riktig förbättring framöver.

Kombinationen bristfälligt ledarskap, större projekt, att nyckelpersoner/talanger slutar, samt allt för många oerfarna, är sällan vägen som brukar leda till något positivt i slutändan.

Får se hur det påverkar deras spel framöver. Cyberpunk 2077 kan nog fortfarande visa sig vara ett bra spel, men frågan är hur det kommer bli sen. Ska CD-Projekt som så många andra också bara sluta som ännu en passionslös AAA-utvecklare?

Kollar man historiskt sett när det gäller lovande spelutvecklare, verkar oddsen vara brutalt emot oss. En branch likt många andra, där man allt för ofta tappar fokus på vad som är viktigt, där guldet blir till sand...

Medlem

Deras arbetstimmar kanske suger, men studion är jävligt fin och lönen mer än rättvis. De har förmåner de flesta svenskar inte ser skymten av. Som nära tillgång till strippklubb och andra aktiviteter som är rena pojkdrömmen. De som klagar är bortskämda, de har en bättre arbetsplats än de flesta. Jag är inte orolig för deras nästa spel, tvärtom.
Bara nån nitpicker som fått lite för mycket luft.

Medlem

@Sisyr: Road-Roach confirmed!


signatur

Nämen!

Medlem

@Star Lord: du som verkar ha insyn i läget där borta kanske förklara vad dessa förmåner innebär, förutom strippklubben för det har ingenting med företaget eller arbetsvillkoren att göra, och i övrigt vad det är som gör att klagomålen inte stämmer. Det vore ju bra med lite riktig information eftersom det officiella beskedet inte gav någon vidare insyn.

Kom ihåg också att det var mycket snack om hur illa det var under Witcher 3 utvecklingen med extremt hårt arbetsklimat och stora problem med spelet. Man kan nog säga så här, studion levererar extremt bra spel som lyckas trots enorma förväntningar. Men allt det här skapas inte utan blod svett och tårar, samt en jävla mycket crunch time.

Kan säga att jag älskar spelen man släpper, men jag skulle fan inte vilja jobba där. Kan nog jämföra det lite med militären, folk kommer skrika på en och man kommer ofta vara utan sömn och privatliv. Men det finns folk som är villiga att vada igenom all skit bara för att kunna vara där.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av eddie the eagle:

Kom ihåg också att det var mycket snack om hur illa det var under Witcher 3 utvecklingen med extremt hårt arbetsklimat och stora problem med spelet. Man kan nog säga så här, studion levererar extremt bra spel som lyckas trots enorma förväntningar. Men allt det här skapas inte utan blod svett och tårar, samt en jävla mycket crunch time.

Kan säga att jag älskar spelen man släpper, men jag skulle fan inte vilja jobba där. Kan nog jämföra det lite med militären, folk kommer skrika på en och man kommer ofta vara utan sömn och privatliv. Men det finns folk som är villiga att vada igenom all skit bara för att kunna vara där.

Jag tror inte att det är konstigare än som du säger; man får antagligen jobba långa och många arbetspass med relativt stor tidspress och höga krav. Jag har aldrig varit spelutvecklare men däremot kock, och kan tänka mig att det mentalt inte är helt olikt från att jobba på en finare restaurang med krav därefter. Vill till att man är stresstålig och en arbetsmyra som person, annars kommer man inte trivas på arbetsplatsen. Kan tänka mig att en del (säkerligen inte alla) negativa recensioner på Glassdoor etc härstammar från folk som inte passade in i den mallen, helt enkelt.

Medlem

Om det är detta med crunch stressen så är det ju ett stort problem för alla inblandade. För så fort folk blir lite äldre och vill stadga sig? Att jobba 80h veckor kan funka när du är 24 och singel. 35 och med barn? Not so much. Iaf inte för De flesta. Så då blir det stor rotation vilket knappast är gynnsamt.

Medlem

Tror folk missar att i stora projekt spelar det ingen roll om alla nere på golvet inte brinner 100% för vad dom gör, det är inte som att alla bryr sig. Det handlar om att leverera innehåll och stora spel har sjukt mycket saker i sig som vem som helst kan göra, en kruka, ett däck, en maskros?

Vad jag menar här är att arbetsförhållandet (om det inte går helt över gränsen så klart) inte kommer påverka spelet, som sades tidigare, det pratades mycket om witcher 3, det har även tidigare rapporterats om företag som Rockstar mfl.

Skrivet av snubben:

@Star Lord: du som verkar ha insyn i läget där borta kanske förklara vad dessa förmåner innebär, förutom strippklubben för det har ingenting med företaget eller arbetsvillkoren att göra, och i övrigt vad det är som gör att klagomålen inte stämmer. Det vore ju bra med lite riktig information eftersom det officiella beskedet inte gav någon vidare insyn.

Dom har inga förmåner som andra spelutvecklare inte kan ha, det är nog mycket bättre att jobba på Dice än CDP, om man tänker på förmåner och lön dvs. Var ligger cdp, i polen typ? Dom har inte löner som går att matcha mot sverige, lika lite som vi har löner som går att matcha mot USA.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

På en måte har CD Project Red det lett, i den forstand at de kan fokusere på å jobbe for å lage et såkalt "single player game". Der burde det være mange muligheter å få til ting som man kanskje ikke kan få til med 'multiplayer' pga, netkode og diverse problem relatert til sikkerhet, presisjon og synkronisering mellomg server(e) og klienter.

Uansett hvordan spilet blir til slutt, så ville jeg personlig lagt vekt på følgende:

* lang siktlinje (se og/eller kunne skyte langt)
* vertikalitet (bevege seg oppe i ganger/leieligheter oppe i bygninger/skyskrapere) (samt kanskje gå under bakken/vann også.
* hacking eller 'netrunning' som det kalles i Cyperpunk 2020
* sømløs innlogging inn i verdenen fra desktop (tenk, fade-to-black i desktop, og så fade-into-gameworld)
* alle andre Cyberpunk 2020 relaterte ting

Jeg tror faktisk at hvis jeg hadde kunnet produsere et spill, så hadde folk blitt sittende der og spille, så sant de ikke dras fra datamaskinen eller direkte eller inndirekte er truet med negative konsekvenser.

Medlem

Crunch betyder att någon i management har fuckat ur med tidsplaneringen.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Crunch betyder att någon i management har fuckat ur med tidsplaneringen.

Problemet är att Crunch har varit ett vedertaget begrepp och till för användning, dvs finns det bolag än idag som budgeterar features baserat på att crunch finns.

1
Skriv svar