Fräcka Fredag #40 Lootkaoset, smart lösning på begagnade digitala spel och mer

Robot
Fräcka Fredag #40 Lootkaoset, smart lösning på begagnade digitala spel och mer

Med Jocke i Göteborg blev detta en singleplayer-show!

#fracka-fredag, #loot-box, #stream


Medlem
Medlem

Bra show, nästan lika bra som multiplayer.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Arcadia:

Bra show, nästan lika bra som multiplayer.

Haha, tack. Fick ju hjälp av er


signatur
Medlem

Vete F om argumenten emot crossplay stämmer. Dom kan ju tillsammans sätta upp regler för vad som skall ske, var nu de är rädda för att tappa kontrollen någonstans. Angående chatten så måste det väl finnas sätt att kontrollera ålder, typ på kontobasis. Sedan är det till syvende och sist alltid föräldrarna som har ansvaret. Sätter dom sitt barn framför en 18+ titel så är det deras ansvar om de ser svordomar i chatten, inte utvecklarnas.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Intressant det du säger om "Loot boxes". Jag vill tillägga att det finns i flera spel än man kanske tänker på, men istället för att öppna just en låda så får man ett paket med kort och bilder. Det finns i sportspelen sedan flera år tillbaka (Ultimate Team, och MyTeam i NBA 2K). Och, väldigt intressant med tanke på åldersaspekten, det finns i Plants vs Zombies Garden Warfare, ett spel med en väldigt ung publik.

Ju bättre man spelar, desto mer spelvaluta får man som man sen kan köpa ett paket med "stickers" för. Och det finns verkligen HUR MYCKET SOM HELST att låsa upp i Garden Warfare. (Jag har spelat över 50 timmar tror jag, och jag har inte låst upp allt, långt ifrån) Orkar man inte spela till sig spelvalutan kan man, just det, köpa den för riktiga pengar. Garden Warfare har väl en ännu yngre målgrupp även om en och annan "p12:a" spelar CS (används uttrycket p12:a ens längre? )

ÄVen Hearthstone har väl ett liknande system med kortpaket som man kan öppna. Exemplen är ju rätt många gissar jag. Sen om det råkar vara kort, stickers, lådor eller något annat som man öppnar spelar ju mindre roll.

Medlem

Vad skönt att den där kommentaren inte försvann... Jag skrev en annan lång kommentar tidigare för en stund sen. Under tiden åkte nätverkskabeln ur min laptop och kommentaren försvann när jag tryckte på knappen ("Skicka inlägg"-knappen), och så dök "Du är ej ansluten till ett nätverk" upp

Medlem

Garden Warfare är från början av 2014 och jag har för mig att FIFA 14 (släpptes 2013) har FUT (Fifa Ultimate Team) med bilder man kan köpa. EA Sports var nog tidiga ut med det. När kunde man för första gången köpa kort i deras sportspel? Redan i FIFA 11?

Korten ger nya spelare eller andra fördelar. Kul att bygga upp ett bätttre och bättre lag. men de bästa spelarna är så ovanliga att de kostar massor...Man kan ju även köpa dem i auktionshuset så man handlar med andra spelare. Lite som att sitta och försöka snipa/fynda på Tradera genom att lägga ett högt bud i sista stund. Rätt kul som ett "spel i spelet". Men jag har en regel. Aldrig, ALDRIG, använda riktiga pengar. Inte ens 10 kr för in game valuta. Har man väl öppnat den dörren så är man på ett sluttande plan!

Medlem

Tycker iden med att prata med medlemmar i showen är ett lyft som ni borde bygga vidare på.
Antar att det tekniskt bökigt men det vore kanon om det gick att få med namn och avatar på den som pratar från Discord. Skulle öka igenkänningsfaktorn rejält från forumet. Sedan samtalsljudet från Discord finns ju även förbättringspotential.
Men allt som allt, en kanonshow som vanligt!

Medlem

Själv lockas jag förresten av Nintendos "approach" till mikrotransaktioner. Istället för ett föremål i spelet får man en söt liten figur (en Amiibo!) som sedan kan ge och låsa upp olika saker i spelen. Det tycker jag känns roligare än att endast få ett föremål i spelet. Jag föredrar Nintendos sätt. Dock är Amiibo lite för dyra. Och det blir mycket krångligare än att snabbt köpa något med mikrotransaktion i spelet medan suget är stort. Men jag gillar de små figurerna. Om de kostade 49 kr istället för 149 kr skulle jag nog haft många fler. Nu har jag endast fyra. Varav tre har ingått i fina boxar och paket med Animal Crossing respektive Skylanders Super Charged.

Medlem

Ett spel som vore intressant som VR-remake vore Metroid Prime-trilogin, med tanke på alla effekter med Samus visir. Det skulle nog bli rätt coolt. Men Nintendo och VR är ju inte nåt som går ihop i nuläget. De kanske känner att de inte hämtat sig efter floppen Virtual Boy ännu.

Jag spelade faktiskt Resident Evil, ettan, så sent som i måndags. Jag skulle spela lite grann men fastnade i det och spelade igenom hela herrgården och vakthuset. Det håller ännu rätt väl. Grafiken är förstås förlegad. Men att allt är förrenderat gör att detaljnivån är förhållandevis hög. Musik och kameravinklar gör mycket för stämningen också. Och med relativt små medel lyckas de beröra spelaren. Jag tänker på de dokument man hittar på olika ställen som anteckningar och bilder, olika saker som fungerar som pusselbitar och gör att man förstår mer och mer, att vad som egentligen har hänt i herrgården uppdagas allt eftersom.

Röstskådespeleriet däremot är...katastrofalt ibland.

Relik 📜
Skrivet av Wille_3:

Tycker iden med att prata med medlemmar i showen är ett lyft som ni borde bygga vidare på.
Antar att det tekniskt bökigt men det vore kanon om det gick att få med namn och avatar på den som pratar från Discord. Skulle öka igenkänningsfaktorn rejält från forumet. Sedan samtalsljudet från Discord finns ju även förbättringspotential.
Men allt som allt, en kanonshow som vanligt!

Random tanke - kanske går att haxxa in samma Discord-overlay som fungerar för spel? Det som går att se vem som snackar vid streams till exempel. @Carl Johansson-Sundelius löser, såklart. Han är data.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Random tanke - kanske går att haxxa in samma Discord-overlay som fungerar för spel? Det som går att se vem som snackar vid streams till exempel. @Carl Johansson-Sundelius löser, såklart. Han är data.

Vore kanon om det funkar!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Wille_3:

Vore kanon om det funkar!

Hade den tanken, kan gå att lösa. Just nu använder vi ju olika datorer för själva streamandet och discord (laptop på bordet) MEN... om vi istället kör en högtalare på bordet kanske vi kan köra allt på samma, och det kanske även löser problemet med latensen mellan stream och Discord.


signatur
Medlem

En annan idé är att man lägger till grafik och annat i post-produktionen för de som inte ser programmet live, som jag, men de flesta ser kanske programmet live. Jag brukar vara strängt upptagen fredagar klockan 14.00

En ytterligare idé är ju att göra som Jocke gjorde för något eller några avsnitt sedan och hålla upp en pappersskylt! Lite analog-mysigt. Fast det förutsätter kanske att man vet vilka som ringer in ("ringer"....nåja) till programmet i förväg, och då tappar man ju lite av grejen med spontaniteten med SuperDuperLive = )

Men idén med att kunna ringa in är kul - och man kunde bygga vidare på den genom ett segment i programmet där läsaren/tittaren och programledarna spelar ett spel tillsammans i några minuter och pratar om det. Gärna ett aktuellt spel också, som går att spela i co-op online. Det kanske till och med går att göra ett tävlingsmoment av det, att läsaren vinner något pris vid tillräckligt snabb tid/hög poäng och så vidare.

Fast det blir väl bökigt tekniskt, det blir en till stream som ska strömma ut, kanske bild--i--bild-lösning.

Ett sånt spel som man tävlade i skulle kunna vara Quake 1, att ta sig igenom de två första banorna på den svåraste svårighetsgraden på mindre än X minuter. Med Jocke som livekommentator.

Skrivet av Wille_3:

Tycker iden med att prata med medlemmar i showen är ett lyft som ni borde bygga vidare på.
Antar att det tekniskt bökigt men det vore kanon om det gick att få med namn och avatar på den som pratar från Discord. Skulle öka igenkänningsfaktorn rejält från forumet. Sedan samtalsljudet från Discord finns ju även förbättringspotential.
Men allt som allt, en kanonshow som vanligt!

dra en 3.5mm plugg från laptop till nån ministereo med ordentliga högtalare


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Banjo:

En annan idé är att man lägger till grafik och annat i post-produktionen för de som inte ser programmet live, som jag, men de flesta ser kanske programmet live. Jag brukar vara strängt upptagen fredagar klockan 14.00

En ytterligare idé är ju att göra som Jocke gjorde för något eller några avsnitt sedan och hålla upp en pappersskylt! Lite analog-mysigt. Fast det förutsätter kanske att man vet vilka som ringer in ("ringer"....nåja) till programmet i förväg, och då tappar man ju lite av grejen med spontaniteten med SuperDuperLive = )

Men idén med att kunna ringa in är kul - och man kunde bygga vidare på den genom ett segment i programmet där läsaren/tittaren och programledarna spelar ett spel tillsammans i några minuter och pratar om det. Gärna ett aktuellt spel också, som går att spela i co-op online. Det kanske till och med går att göra ett tävlingsmoment av det, att läsaren vinner något pris vid tillräckligt snabb tid/hög poäng och så vidare.

Fast det blir väl bökigt tekniskt, det blir en till stream som ska strömma ut, kanske bild--i--bild-lösning.

Ett sånt spel som man tävlade i skulle kunna vara Quake 1, att ta sig igenom de två första banorna på den svåraste svårighetsgraden på mindre än X minuter. Med Jocke som livekommentator.

Vi började köra live dels för att slippa klippjobb, så vi kommer nog inte gå in och peta på Fräcka fredag i efterhand. De andra idéerna är bra också, men nog snarare som egna program snarare än Fräcka Fredag.


signatur
Medlem

Alltid lika mysigt med fräcka fredag! Ja, även om Jocke kanske inte var med för den här gången

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sir Puffybear:

Alltid lika mysigt med fräcka fredag! Ja, även om Jocke kanske inte var med för den här gången

Tack!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hade den tanken, kan gå att lösa. Just nu använder vi ju olika datorer för själva streamandet och discord (laptop på bordet) MEN... om vi istället kör en högtalare på bordet kanske vi kan köra allt på samma, och det kanske även löser problemet med latensen mellan stream och Discord.

Finfint!
Det skulle nog även förbättra ljudet om det kom från en högtalare istället för ifrån laptopen.

Medlem

Vad skönt att äntligen bara få höra Calle prata utan att hela tiden bli avbruten av Jocke som hetsar på! Det blir så stressande då, tycker jag.
Nu blev det mycket lugnare, trevligare och mer avspänt.
Tack Calle för en lugn, mysig, intressant och givande sändning!


signatur

autograph

Medlem

Om det kunde gå att avaktivera ett spel på Steam, Origin och liknande, så skulle man ju kunna sälja spelet till någon annan, och kanske ge några procent till de som man har kontot hos och speltillverkarna.
Nu ligger ju massor av spel ospelade, och som man tröttnat på eller inte gillar.
Tänk om man kunde avaktivera och skänka dessa till andra?
Till och med mot en avgift till utgivarna, skulle jag kunna tänka mig. Det vore ju bättre än att spelen som nu är låsta till ens konto bara ligger där och inte används.
Eller som sagt mot en liten avgift att låsa upp saker igen för den som köpt/övertagit spelet?


signatur

autograph

Frilansare

@autograph:

Ska försöka att inte avbryta framöver! Medveten om min svaghet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Joakim Bennet:

@autograph:

Ska försöka att inte avbryta framöver! Medveten om min svaghet.

Haha, och jag tyckte jag babblade på i 180 utan större sammanhang.


signatur
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

@autograph:

Ska försöka att inte avbryta framöver! Medveten om min svaghet.

Förutom att du avbryter och pratar så fort ibland, som gör mig stressad,
så att jag inte hinner uppfatta vad du säger,
för du berättar ju alltid om mycket intressanta saker och nyheter i spelvärlden.
Och det är ju i alla fall bra! Så ta det bara lugnare!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, och jag tyckte jag babblade på i 180 utan större sammanhang.

Närå, det var ingen fara. Det gör inget att det blir tyst ibland under några sekunder.
Då hinner man tänka och smälta vad som sägs. Man behöver inte alltid ha bråttom.
Nu blev det ju mest charmigt!


signatur

autograph

1
Skriv svar