Recension – Middle-Earth: Shadow of War

Robot
Recension – Middle-Earth: Shadow of War

Horder av anfallande orcer och överjävliga bossar. Shadow of War gör inga försök att laga ett vinnande koncept – som förblir en vinnare.

#middle-earth-shadow-of-war, #monolith


Medlem

Recensionen berättade ung. det jag förväntade mig. Du tog upp två viktiga punkter som jag sett för lite info om:

1. Att forten var den "mindre" delen av spelet och den vida världen fortfarande var den viktiga delen. De har knappt visat något annat än fort, så skönt att höra.
2. Mikrotransaktioner, de påverkar inte speltiden? Alltså snabbare med boosts såklart, men blir det ett helvetes grindande utan?

Tack annars för en bra recension

Medlem

Bra att ni nämnde mikrotransaktionerna. Vi behöver inte mikrotransaktioner. Hade det varit free2play, så okej men detta är ett fullpris-spel. Detta ska inte finnas med ens i singeplayer. Jag förstår inte. Såg en intervju med två av utvecklarna där de stolt presenterar och intygar att dessa lootboxar aka mikrotransaktioner inte ska påverka spelet. Klart att de måste gå runt, men när ska utvecklare lära sig att detta inte är ett sätt att designa ett spel på?

Blir att bojkotta detta tills det hamnar på rea. Tänker då inte betala mer än 100kr för detta.

Totalbiscuit säger allt: https://www.youtube.com/watch?v=cVM5g4MFnzs


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Ser fram emot det, ska bli kul att spela. Verkar som de förbättrat spelet på alla punkter även fast de behållit samma system som i första spelet.

Jag kan vara utan mikrotransaktionsskräpet. Som tur är verkar gå att ignorera i det här spelet. Mikrotransaktioner har tydligen helt förstört NBA 2K18, där det tydligen är en brutal grind för att få höja skills utan att köpa in-game valutan med riktiga pengar.
http://store.steampowered.com/app/577800/NBA_2K18/

Medlem

Så jävla taggad! Fick till min Platinum trofé nyss på PS4an och ser fram emot att ta över fort och ränna runt i uppföljaren nu.

Medlem

Väldigt blandat betyg bland recensenter. Jag tänker inte ge dessa mina pengar efter allt runt om spelet..

Medlem
Skrivet av magma:

Bra att ni nämnde mikrotransaktionerna. Vi behöver inte mikrotransaktioner. Hade det varit free2play, så okej men detta är ett fullpris-spel. Detta ska inte finnas med ens i singeplayer. Jag förstår inte. Såg en intervju med två av utvecklarna där de stolt presenterar och intygar att dessa lootboxar aka mikrotransaktioner inte ska påverka spelet. Klart att de måste gå runt, men när ska utvecklare lära sig att detta inte är ett sätt att designa ett spel på?

Blir att bojkotta detta tills det hamnar på rea. Tänker då inte betala mer än 100kr för detta.

Totalbiscuit säger allt: https://www.youtube.com/watch?v=cVM5g4MFnzs

Använd systemet eller använd det inte. Men att bojkotta ett spel pga en feature som är frivillig känns sådär.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Använd systemet eller använd det inte. Men att bojkotta ett spel pga en feature som är frivillig känns sådär.

Spel har mer och mer börjat utvecklats runt microtransactions instället för att det är ett "komplement". NBA 2K18 är ett bra exempel och detta spel är bara ett steg i samma riktning. Tänker INTE betala för en produkt som kommer bidra till att det går i fel riktning.

Skribent

@Makkapakka:

Det kan bli lite grind om du drar upp svårighetsgraden och dina orckaptener dör ofta. Men då tycker jag att det lite av poängen – alltså att rekrytera sin armé och sköta om den, och att det är okej att det tar mer tid och energi. Hade jag stört mig på det (det är ju individuellt vad man tycker, hur bra man är i striderna och så vidare) så hade jag bara sänkt svårighetsgraden istället för att köpa boosts.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

@Kerrai: Problemet är att företag som vill tjäna pengar har en tendens att tänja på gränserna mer och mer. Det är inte en ursäkt att ta betalt för element av en produkt bara för att, inte bara när det ger en fördelar utan i fall där den enda logiska anledningen är girighet, som i Shadow of War. Det ska vi helt enkelt inte uppmuntra om vi bryr oss ö. h. t om vad vi betalar för ett spel.

Jag förstår att vissa inte bryr sig ett smack om vad man betalar, men jag hoppas och tror att det finns en stor del spelare som borde fråga sig, skall jag skippa att uppmuntra denna publicerare i framtidens namn?

Medlem

Spelade Shadow of Mordor entusiastiskt!
Ser fram emot att det finns mer att göra i det här spelet, då föregångaren saknade en del content.

Tack FZ för en bra recension!

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Använd systemet eller använd det inte. Men att bojkotta ett spel pga en feature som är frivillig känns sådär.

Jag vill inte bidra till utvecklingen av lootboxar och mikrotransaktioner.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

One game to rule them all. One game to find them. One game to bring them all and in the darkness bind them. In the land of Mordor where the shadows lie.

Förbokade gold edition PC några veckor sen. Sådan hype. Sagan om Ringen är det bästa som finns inom böcker,spel och filmer.

Hype!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Ok recension. En hel del stavfel och ibland saknades det ord.
Jag tänker då inte köpa det här spelet, inte pga recensionen utan att dom har implementerat microtransactions.
Det skapar fel bild i samhället tycker jag.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Använd systemet eller använd det inte. Men att bojkotta ett spel pga en feature som är frivillig känns sådär.

Fullständigt giltig ursäkt att vägra köpa ett spel. Att WB backade med Forthog visar att de faktiskt lyssnar om tillräckligt många klagar tillräckligt högljutt. Vill man inte att normen ska bli att den som vill ha en optimal spelupplevelse får betala extra så måste man sätta ner foten.

Medlem

Som gamer kan jag tycka det är girigt och lite störande med mikrotransaktioner och dagens DLC - klimat. Men jag kan till 100 % garantera att dagens marknadsupplägg är här för att stanna.

Jag tänker då inte straffa mig själv, och bli utan ett i övrigt grymt spel, för att bevisa någon vilsen poäng. Man kan ju som sagt ignorera hela mikrotransaktionerna, och ändå få ut hela spelets features.

Som affärsman kan jag respektera strategin dessutom. Som jag skrivit några ggr förut här i forumet: Priserna på spel ligger inte i dagsläget i "höjd" med ekonomin. Det vill säga att skulle spelen följt övriga samhällets prisutveckling så skulle det många ggr vara flera hundratals kronor dyrare. De kostar lika mycket som för 20 år sedan i stort sett. När VPN och sajter som Kinguin, CJS och G2A säljer stulna nycklar, köpt i fel region, till hundratusentals personer, påverkar det också. För att spekulera: t,ex För att fylla ut det bortfallet av inkomst, kommer företagen fram med alternativ. Ur det halvt inhumana businuess perspektivet, kan jag till och med se det som rimligt.

Jag kan ofta uppfatta en slags attityd inom gamingcommunityt som alltid vill ha mer och billigare. Piratkopieringar, stulna nycklar eller som köpts i kina för småflis och dylikt, det är vanligt och utbrett. Visst finns det kritiker mot ovanstående givetvis, men det är väldigt allmänt accepterat.. Men när företagen också ta till kontroversiella metoder för även de vill ha lön för mödan som uppenbarligen har lagts ut, i många fall, så blir det till ett helvete.

Aja. Ska inte gå in för djupt på det. Jag bryr mig inte särskilt mycket om priset, då det inte är speciellt orimligt. Och så länge jag åtminstone får hela spelet för pengarna, har jag ingen som helst problem med att det finns en FRIVILLIG funktion där du kan skänka pengar till företaget, emot några obetydliga skins, items eller exp. Dvs inget Pay2Win.. Jag ser mer detta på samma sätt som jag ser på kickstarters olika bonusar och belöningar, allt beroende på hur mycket man sponsrar. (Även om det skiljer sig på många vis) Poängen är att det är fullt frivilligt.

Vill verkligen spela det men har bara tid för ett Open world spel och det kommer bli Assassins Creed :p, får ta det här efteråt


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Använd systemet eller använd det inte. Men att bojkotta ett spel pga en feature som är frivillig känns sådär.

Eftersom det finns mikrotransaktioner är spelet utan tvivel gjort för att locka spelaren att köpa boosts, tex genom mindre XP, lägre drop rate och sämre drops än om mikrotransaktionerna inte fanns.

Att köpa spelet ger signalen att sådant beteende är ok, vilket det INTE är.

Edit: Som ett brev på posten, från inlägget ovan:
"John Bain‏ @Totalbiscuit
According to the Gamespot review. Legendary orcs are only available in paid loot boxes. Random lootboxes ingame will only give up to epic

John Bain‏ @Totalbiscuit
Polygon reports that the games ‘4th act’ which unlocks the true ending, requires use of lootboxes or it will become a hopeless grind"

Medlem

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Remus:

One game to rule them all. One game to find them. One game to bring them all and in the darkness bind them. In the land of Mordor where the shadows lie.

Förbokade gold edition PC några veckor sen. Sådan hype. Sagan om Ringen är det bästa som finns inom böcker,spel och filmer.

Hype!

*high five* Gjorde samma sak!

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

*high five* Gjorde samma sak!

Mental high five! Kommer spela satan på Tisdag. Undrar om det är tisdag natt eller tisdag morgon redan???


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Hur ser egentligen miljöerna i spelet ut? Har försökt hålla mig borta ifrån diverse klipp och dylikt för att inte bli allt för hypad (eller besviken). Jag gillade första spelet men i längden så blev det oerhört trist att allting var mörkt, grått och trist. Från de få bilderna jag har sett så kan man ändå se att solen tittar fram lite, något jag skulle vara trevligt istället för att lägga ner en massa timmar i ännu ett spel med konstant Novemberväder.

Medlem

"When you run out of in-game money, you have two choices: Make a huge time investment by hunting down orcs in your game world and earning chests via vendetta missions, or spend some real money to get the more powerful orcs you need now. Does the game ever force you to spend money? No. I’m sure you can get to the end of Shadow Wars without spending a dime, as long as you’re patient and persistent. But locking progress through this mode (and, again, toward the game’s true ending) behind either spending more money or doing tons of tedious busywork feels at least greedy if not predatory."
https://www.polygon.com/2017/10/5/16428308/middle-earth-shado...

"Although loot boxes that are purchased with in-game currency only go up to Epic tier rewards including gear and Orc followers, instead of the paid currency's Legendaries, the difference in quality between the two, in practice, isn't substantially different. And after finishing the game, even with buying a dozen or so 1,200 Mirian loot crates over the course of my adventure, I was still left with over 70,000 Mirian in reserve. Like so many of the other game's systems, the storefront feels less predatory and more like a cluelessly unnecessary addition."
https://www.gamespot.com/reviews/middle-earth-shadow-of-war-r...

Medlem
Skrivet av toern:

@Kerrai: Problemet är att företag som vill tjäna pengar har en tendens att tänja på gränserna mer och mer. Det är inte en ursäkt att ta betalt för element av en produkt bara för att, inte bara när det ger en fördelar utan i fall där den enda logiska anledningen är girighet, som i Shadow of War. Det ska vi helt enkelt inte uppmuntra om vi bryr oss ö. h. t om vad vi betalar för ett spel.

Jag förstår att vissa inte bryr sig ett smack om vad man betalar, men jag hoppas och tror att det finns en stor del spelare som borde fråga sig, skall jag skippa att uppmuntra denna publicerare i framtidens namn?

Så vad är alternativet? Att alla spelstudios skalar ner till enbart en lite grupp människor och går tillbaks till indie titlar?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

@B-B-B-Banänäbrääken: En annan gjorde som så att jag har lagt lite betald ledig tid här i oktober och köpt på sig Divinity II, Total War: Warhammer 2 och ska köpa South Park, Assassins Creed, Wolfenstein II och Super Mario Odyssey innan månaden är över. Men då har jag inte barn heller ))) Min största utmaning blir att hinna spela allt som kommer under hösten innan RDR2 dyker upp mellan februari och juni nån gång

Medlem

@Oakenborn: Eller det som sagts otaliga gånger redan, köp inte spelet.

Medlem

meh.. Fasen vad otaggad jag blev
"Pessimisten i mig vill gärna påpeka att det här upplägget är praktiskt taget likadant som förra gången, att formulan inte utvecklats nämnvärt och att Shadow of War ur det perspektivet känns som en lite för trygg uppföljare. "
Största bristen på första spelet var ju att det var så enformigt, men jag hade ju hoppats på att de skulle vidareutveckla och göra uppföljaren roligare och mer varierat. Det lär inte ta hem årets spel helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Så vad är alternativet? Att alla spelstudios skalar ner till enbart en lite grupp människor och går tillbaks till indie titlar?

Sluta larva dig.

When only two choices are presented yet more exist, or a spectrum of possible choices exists between two extremes. False dilemmas are usually characterized by “either this or that” language, but can also be characterized by omissions of choices.

Fallacies: False Dilemma

Medlem
Skrivet av Gogge:

Sluta larva dig.

When only two choices are presented yet more exist, or a spectrum of possible choices exists between two extremes. False dilemmas are usually characterized by “either this or that” language, but can also be characterized by omissions of choices.

Fallacies: False Dilemma

Jag vet att jag överdrev men alla som jobbar med spel måste ju få betalt för sitt jobb och som någon skrev tidigare i tråden har ju inte priser på spel utvecklats i takt med allt annat, samtidigt som dom är mycket större och mer avancerade och därmed behöver fler spelutvecklare. Kommer ihåg att jag köpte Sonic & Knuckles för 15-20 år sen för 500 spänn.

Så jag bara undrar hur dom borde gå till väga för dom kan inte höja priset på spelet, dom kan inte lägga till dlc eller season pass, och dom kan inte lägga till mikrotransaktioner för då får dom skit av många spelare.
Jag har inget svar på det här men jag gnäller inte heller över mikrotransaktioner för jag fattar att spelutvecklare måste få lön för det jobb de utför.


signatur

PSN: MrOakenborn

123
Skriv svar