Recension – NHL 18

Robot
Recension – NHL 18

Gammal är äldst, men NHL känns allt mer i behov av renovering.

#ea-sports, #nhl-18, #recension


Medlem

Jag kör NHL 14 och 16, tyvärr laggar NHL 16 rätt mycke på Xbox One, både online och när man kör själv mot datorn! Hoppas NHL 18 flyter på bättre än föregångarna. Tycker det är konstigt att ett spel som NHL kan lagga! Samma sak händer för min kompis jag spelar med.

Just i ett spel som NHL får det inte lagga tex när man passar så fryser spelet i en halv sekund och sedan är spelaren och passen man gjorde helt åt pipan! Det här är typ något som hängt med i de flesta NHL spelen länge!

Och detta är ett av två spel som jag och min kompis endast kör online på Xbox och det känns surt att betala för Xbox Live för att kunna spela detta online! Vore dags för en PC version snart!

Medlem

Blir att vänta någon månad innan man införskaffar '18, '17 fungerar fortfarande alldeles utmärkt. Det som lockar mest med '18 är att man kan spela med och mot Hockeyallsvenska lag.

Gnällkuk

NHL 3 on 3 Arcade var grymt skoj! Senaste NHL jag köpte (17) tror jag att jag spelade sammanlagd 2h


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Hatar att det är en massa reklam/logos på isen, det är sjukt irriterande/fult på riktiga hockeymatcher och det är minst lika fult och irriterande i ett spel. Och animerad reklam och flashiga effekter som på sarger/runtom som flyter ihop till en svårläst sörja.

Såg nån cup-match för ett tag sedan på TV och man kunde inte se pucken i vissa delar av arenan för idioterna hade målat en massa svart text/reklam på isen. Om företag får styra världen utan motstånd skulle alla aspekter av våra liv snart vara fyllda av blinkande flashiga reklamsnuttar och lull-lull....öööh....vänta nu...

Medlem

Missförstod jag när jag läste recensionen kanske men läget DRAFT fanns i föregående spel med både gamla veteraner och aktuella spelare.

Annars bra recension och jag instämmer helt och hållet, dags att byta till frostbite motorn.

Medlem
Skrivet av Korken:

Hatar att det är en massa reklam/logos på isen, det är sjukt irriterande/fult på riktiga hockeymatcher och det är minst lika fult och irriterande i ett spel. Och animerad reklam och flashiga effekter som på sarger/runtom som flyter ihop till en svårläst sörja.

Såg nån cup-match för ett tag sedan på TV och man kunde inte se pucken i vissa delar av arenan för idioterna hade målat en massa svart text/reklam på isen. Om företag får styra världen utan motstånd skulle alla aspekter av våra liv snart vara fyllda av blinkande flashiga reklamsnuttar och lull-lull....öööh....vänta nu...

En av anledningarna varför jag inte tittar på SHL. Casch buddy, Volvo, Bohus, input, xtended, kumhotyre, intersport, stena, ehrenborg, bjurfors, SKF ............. Rent av pinsamt för svensk hockey.

Medlem

De skulle definitivt behöva lite konkurrens. Att NHL - spelen har en mindre marknad än fotboll, basket och amerikansk fotboll kan nog också bidra en aning till att det står still. Jag kan tänka mig att spelets utvecklare vill göra mer men att de inte får samma resurser eftersom ishockeyspel har en mindre marknad p.g.a. att sporten är mindre. Men mest en teori från min sida.

Sen kan man ju också se det som att man inte borde laga något som inte är trasigt och NHL-serien har ju inte så många direkta fel. Men det blir småtrist att spela ett liknande spel år efter år. Spellägen som 3 vs 3 känns mest som ett relativt billigt sätt att säga att man har något nytt i år (lite som World Cup förra året) utan att det behöver kosta så mycket. Eller att man tydligen (såg jag nånstans) lagt till Hockeyallsvenskan i år. Inget som direkt tär på resurserna hos EA Sports att lägga till några nya lag. Ja, det beror väl i och för sig på hur mycket jobb som går åt till karaktärsmodellerna. Lite fler arenor utanför NHL vore ju roligt dock. Det finns väl inte? Jag har inte spelat varken 17 eller 18 men i 16 tror jag inte det fanns någon riktig arena utanför nordamerika, däremot den påhittade (och stentrista) "International Arena" för spel på stor rink med landslagen?

Ett story-läge till NHL 19 kanske? Inte för att det gör gameplayet bättre på något sätt, men det hade ändå varit ett lite mer substantiellt/matigt tillägg.

Medlem

Det här året hoppar jag nog över NHL. Kör nba2k18 som vinterns sportspel istället, 2k tycker jag verkligen har lyckats med ett "levande" karriärläge. Då menar jag inte handlingen, utan att det som är lite som en open world i sin uppbyggnad. 2k kanske skulle ge sig på hockeyn igen helt enkelt.

Jyu
Medlem

Jag köper om det kommer till Nintendo Switch, annars får det vara.

Medlem

Spelmässigt har det inte hänt mycket på flera år. Att lira fast position som forward är fortfarande en ren mardröm eftersom backarna har noll intelligens. Datorn's backar tacklar skiten ur en men ens egna gör inte ett dyft förutom att backa in i målvakten.
Under ps2 tiden skyllde EA på den snåla processkraften över att dom använde olika AI något dom knappast kan göra idag.
Jag har förövrigt sett pucken teleportera en halvmeter till moståndarens klubba även i den här versionen.

Medlem

Tack för recensionen!

Kan man spela GM-mode/Be a Pro i SHL i detta spelet? Man kunde ju tyvärr inte det i '17 vilket var tråkigt..

Medlem
Skrivet av nils45:

En av anledningarna varför jag inte tittar på SHL. Casch buddy, Volvo, Bohus, input, xtended, kumhotyre, intersport, stena, ehrenborg, bjurfors, SKF ............. Rent av pinsamt för svensk hockey.

https://www.sydsvenskan.se/images/itsjAjIHTfH1YZbu8-zZP9qtcXY...

Ja fler borde göra som Brynäs och köra med tröjor helt utan reklam, helt klart mycket snyggare

http://www.shl.se/artikel/d5f5ainrz-403dd/brynas-presenterade...

Skribent

@notice: när du säger det så har du ju helt rätt. Ibland går det fort. Det är ett utökat draftläge i franchise-läget som har nyheter. De här årliga utgåvornas flyter ihop i en smet efter ett tag.

Tycker att det är synd att de inte satsar mer på detaljerna, man skulle definitivt kunna ha riktiga arenor på alla NHL lag samt SHL åtminstone, samt riktiga intron och svenska kommentatorer, det har ärligt talat inte skett mycket utveckling av kommentators delen i sportspel på länge, tekniken går ju framåt generellt så varför är kommentatorerna fortfarande så stela? Gärna byte av grafikmotorn också, kanske de planerar något till NHL 2020?

Medlem

När får jag ett NHL för innebandy?

Medlem

Tack för en bra recension

Jag har älskat NHL och har köpt alla EAs NHL utgåvor ända sedan 94 och min största besvikelse var när det valde att utesluta NHL från PC 2010 och efter det har det bara blivit värre och värre fast med hopp om att man skulle bli överraskad och år efter år har man hoppats på att det skall ta sitt förnuft till fånga och även släppa det till PC då arkitekturen blir allt likt mellan PC och konsoler men det är bara att inse att med dagens team som under Sean Ramjagsingh utvecklar NHL så kommer det aldrig att ske och i år kommer jag inte heller att sponsra Sean Ramjagsingh.

Ja må verka bitter men jag men jag tycker att Team Ramjagsingh bör skärpa sig eller bytas ut mot någon som är mer Hungrig. Idag är det enda man hör en massa beklagande och ursäkter från dem om hur jobbigt allt är och hur dålig budget de har, hur komplicerat det är att göra till andra plattformar o.s.v. m.m. etc. Jag kallar det att bli loj, lat, bekväm just pick one that fits. Jag kan med all säkerhet tänka mig att det finns massor med hungrigt folk där ute som garanterat vill ha jobb och besitter massor med kompetens på de nya plattformarna som kan tänka sig vara med och utveckla NHL. Spelet NHL finns under EAs paraply och vill man så finns det resurser att hämta. Det borde knappast skilja sig i arbetssätt mot vilket annat stort bolag som helst, vill man så får man se till att kriga för sin sak, annars händer inte ett mycket så är det där jag jobbar iaf.

De kunde lika gärna släppt nhl som en uppdatering det är ungefär så mycket NHL har utvecklats på sistone. Se på FIFA, NBA, NFL några av dem har t.o.m. letat ut sig till Nintendo Switch vilket är helt fantastiskt!! dessvärre ekar NHL med sin frånvaro, som vanligt.

Ett tips är att de kanske snegla åt OOTPdevelopments temet som b.la ligger bakom fantastiska serien Franchise Hockey Manager, kanske de skall ordna ett samarbete och baka in det i sina NHL släpp, bara en tanke, det går ju ändå hand i hand på nått sätt.
https://www.ootpdevelopments.com/franchise-hockey-manager-hom...

Aja ville bara skriva av mig man får väl hoppas att det går åt rätt håll i framtiden...


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

1
Skriv svar