Stor Eve Online-allians rånad på en biljon och ledaren permabannad - hotade att hugga av händerna på den som blåste dem

Medlem
Skrivet av NaZGuL:

Varför konvertera valutan i EVE till termer som inte är releveanta? 1 Billon i EVE är fickpengar, medans 1 Trillion är så mycket mer. Kan till exempel köpa ca 8-10 stycken Titans (de största och dyraste skeppen) för runt 70-110 Billioner styck utan utrustning beroende på marknaden. Med 1 billion kan jag inte ens köpa något av Marauder-skeppen. De stationer som han ändrade äganderätten till kan normalt sett endast skifta ägare utifall det fightas om det, han valde att blåsa alla i den allians han varit medlem i och "vän' med de senaste 3(kan vara mer) åren. Han är numera medlem i den allians tillika den största i EVE som med stor sannolikhet också var de som triggade hela händelsen.

Nu är jag inte insatt i Eve, så rätta mig om jag har fel, men du tänker på att:

eng -> sve
1 billion = 1 miljard
1 trillion = 1 biljon
1 quadrillion = 1 biljard
osv osv...

Så biljoner, som de skriver, är alltså trillion på engelska.

Tänker mest eftersom jag ser hur du stavar till billion och trillion i det du skriver.
Det är skillnad på engelskt och svenskt räknesätt. Korta mot långa talsystemet...

Skrivet av hunden:

Lust att förklara eller vet hur stationerna fungerar? är det färdiga "mallar", typ liten station 1 och megastation 2 som man kan ha i spelet eller kan man bygga ihop block/byggstenar och skapa en i princip unik och hur stor station som helst? tänker att det blir tråkigt om alla stora allianser har samma station annars. Vad gör man på/med en station förresten? lagrar råvaror?

Just nu är systemet med stationer på väg att designas om, men det nya systemet som delvis redan introducerats bygger på att man kan placera ut färdigbyggda stationer i storleken medium, large eller XL, baserat på hur mycket funktionalitet man vill ha och hur mycket pengar man vill bränna. Sen kan man välja att utrusta stationen med olika moduler, t.ex. missiler och annat combat-relaterat, eller typ en marknad eller moduler som ger bonusar till industri och liknande. Vad man kan göra på stationen beror lite på storleken, men i de minsta kan man i alla fall docka sitt skepp, förvara andra skepp och moduler och producera saker och sånt. De större kan ha en marknad så man kan trade:a, och så gör de också att man kan docka större skepp. De största skeppen i spelet, titaner, kan exempelvis bara docka i de allra största stationerna. Sen är de större stationerna mycket svårare att förstöra, så de funkar lite som fästningar också.

Medlem

Fast, utan att ha läst/sett originaltexten...menade han verkligen "hugga händerna av"? Han kanske ämnade att trä på honom ett par Lovikavantar och surra fast dem med silvertape? Nu är ju även det ruskigt obehagligt, men ändå.

Medlem
Skrivet av jawik:

Hot om våld ska väl alltid straffas även om det finns en riktig tjuv inblandad. Ett brott rättfärdigar inte ett annat. Sen ska tjuven straffas separat från detta. (eller i detta fall gå fri eftersom det verkar vara tillåtet att tjuva saker på det sättet i spelet).

Borde det inte rimligen finnas en lag i spelet också då? Någon form av polisstyrka eller liknande?
Och det kanske det gör. Jag har aldrig spelat spelet. Men det låter märkligt att tillåta stölder utan att man kan göra något åt det? T o m i ett laglöst land finns det rättvisa


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Borde det inte rimligen finnas en lag i spelet också då? Någon form av polisstyrka eller liknande?
Och det kanske det gör. Jag har aldrig spelat spelet. Men det låter märkligt att tillåta stölder utan att man kan göra något åt det? T o m i ett laglöst land finns det rättvisa

Håller med, undrar också varför det inte finns en helt spelarstyrd polis och domstol som bekämpar brott när ekonomin samtidigt skall vara helt fri från utomstående inblandning. Det blir bara någon konstigt sammelsurium av en teoretisk ekonomi av det hela, när det samtidigt finns en övre makt som kan sätta spelreglerna helt ur funktion. Fri marknad, jo men visst...

Stjäl, förstör bedra och luras är helt ok, men om/när jag slår tillbaka med andra medel, så tar en övre lag vid och skyddar mig från hämndaktioner? Låter allt annat än friskt och då jag är långt ifrån att vara ekonomisk liberal ö.h.t! Och nej, jag talar inte om dödshot, men om ändå brott A är ok, varför då inte brott B, C, D , E eller F? Är det i spelet till exempel tillåtet att hota andra spelare på så sätt att en stor klan (eller vad de nu kallas i EVE) hotar en betydlig mindre med typ - betalar ni inte en avgift till oss, så kommer vi och pajar era skepp, förstör era rymdstationer och gör allt för att ert spelande ska bli så svårt som möjligt, det vill säga ren utpressning av den typen organiserad brottslighet håller på?

Av det jag läst så tycker jag hela systemet låter mer eller mindre sinnessjukt och att folk ändå spelar det med den vetskapen är rätt makabert faktiskt.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Är det i spelet till exempel tillåtet att hota andra spelare på så sätt att en stor klan (eller vad de nu kallas i EVE) hotar en betydlig mindre med typ - betalar ni inte en avgift till oss, så kommer vi och pajar era skepp, förstör era rymdstationer och gör allt för att ert spelande ska bli så svårt som möjligt, det vill säga ren utpressning av den typen organiserad brottslighet håller på?

Av det jag läst så tycker jag hela systemet låter mer eller mindre sinnessjukt och att folk ändå spelar det med den vetskapen är rätt makabert faktiskt.

Är helt tillåtet och är i princip mottot för den största alliansen som har sitt ursprung från somethingawful.

Medlem

Lol?
Påminde om när som snacka om The Arc på P3 och någons polare eller va de var skulle iväg en dag och han kunde inte slappna av alls för han var rädd att hans bas han styrde skulle haverera vilket den gjorde sen när han logga in.

Medlem

Huh, påminner om den förra stora stölden från dåvarande Band of Brothers utav en anhängare till Goonswarm. Fast då försvann hela BoB från kartan.

"The Fall of BoB
In February 2009, BoB saw its last days in the Eve Universe. Goonswarm, one of BoB's largest and longest enemies gained a Director spy in its executor corp, Tin Foil, called Haargoth Agamar. The director kicked all of the members without roles from the corporation, and disbanded the umbrella corporation for the alliance. BoB lost all of its sovereignty in the Eve Universe overnight, a capital fleet, and a large sum of ISK. Goonswarm promptly put in an application for an alliance under the name of BoB and effectively prevented the alliance from ever getting to hold its namesake again. The Alliance of BoB attempted to reform as a new alliance called "Kenzoku", but the Redswarm Federation (A coalition between Goonswarm, Red Alliance and the Tau Ceti Federation) smashed them to pieces in a massive attack on Delve. As of December 2016, Goonswarm Federation rules Delve once more, after having been kicked out of the north by the Money Badger Coalition."

Och folk tycker att det händer intressanta saker i andra mmos


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Håller med, undrar också varför det inte finns en helt spelarstyrd polis och domstol som bekämpar brott när ekonomin samtidigt skall vara helt fri från utomstående inblandning. Det blir bara någon konstigt sammelsurium av en teoretisk ekonomi av det hela, när det samtidigt finns en övre makt som kan sätta spelreglerna helt ur funktion. Fri marknad, jo men visst...

Stjäl, förstör bedra och luras är helt ok, men om/när jag slår tillbaka med andra medel, så tar en övre lag vid och skyddar mig från hämndaktioner? Låter allt annat än friskt och då jag är långt ifrån att vara ekonomisk liberal ö.h.t! Och nej, jag talar inte om dödshot, men om ändå brott A är ok, varför då inte brott B, C, D , E eller F? Är det i spelet till exempel tillåtet att hota andra spelare på så sätt att en stor klan (eller vad de nu kallas i EVE) hotar en betydlig mindre med typ - betalar ni inte en avgift till oss, så kommer vi och pajar era skepp, förstör era rymdstationer och gör allt för att ert spelande ska bli så svårt som möjligt, det vill säga ren utpressning av den typen organiserad brottslighet håller på?

Av det jag läst så tycker jag hela systemet låter mer eller mindre sinnessjukt och att folk ändå spelar det med den vetskapen är rätt makabert faktiskt.

Tja, det är hela grejen med EVE, allt handlar om resurser och kapital. Alla spelar med samma villkor från början och kan med tid och engagemang nå framgång.

Det har blivit en del intressanta historier om förluster, men även om folk som planerat sin hämndaktion i flera år.

Om man vill veta mer om saker och dess värde i spelet rekommenderar jag att man kollar in spelets diverse killboards.
Grundregeln för en spelare i EVE är iaf "Don't fly something you can't afford to lose"

Länk till killboard:
https://zkillboard.com/


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Huh, påminner om den förra stora stölden från dåvarande Band of Brothers utav en anhängare till Goonswarm. Fast då försvann hela BoB från kartan.

"The Fall of BoB
In February 2009, BoB saw its last days in the Eve Universe. Goonswarm, one of BoB's largest and longest enemies gained a Director spy in its executor corp, Tin Foil, called Haargoth Agamar. The director kicked all of the members without roles from the corporation, and disbanded the umbrella corporation for the alliance. BoB lost all of its sovereignty in the Eve Universe overnight, a capital fleet, and a large sum of ISK. Goonswarm promptly put in an application for an alliance under the name of BoB and effectively prevented the alliance from ever getting to hold its namesake again. The Alliance of BoB attempted to reform as a new alliance called "Kenzoku", but the Redswarm Federation (A coalition between Goonswarm, Red Alliance and the Tau Ceti Federation) smashed them to pieces in a massive attack on Delve. As of December 2016, Goonswarm Federation rules Delve once more, after having been kicked out of the north by the Money Badger Coalition."

Och folk tycker att det händer intressanta saker i andra mmos

Detta var händelsen som fick mig att besluta att lägga ned EvE. The Mittani, Goonswarms spymaster, är en av de vidrigaste typerna i gaming världen. Han lever på att gro en mobbar mentalitet. Tusentals slutade med EvE efter denna händelse. Vad gjorde CCP, företaget bakom EvE? De belönar The Mittani. Gav hans site som han tjänar pengar på räckvidd via CCPs community sidor etc. De bjuder sedan in The Mittani som talare på sitt fan event Eve fanfest för att skryta över sådana här händelser. Naturligtvis med sina egna vinklade versioner av händelseförloppen. För det är ju segraren som skriver historien.

Här är en länk till den föreläsning The Mittani höll där han skryter över dessa saker. Ta det som sägs med en nypa salt eftersom allt naturligtvis är vinklat till att utmåla honom som en hjälte. Men det kan ge en inblick i hur vissa får en kick av att spela "metaspelet" bakom det riktiga spelet oavsett konsekvenserna det har för andra.

Medlem
Skrivet av NaZGuL:

Är helt tillåtet och är i princip mottot för den största alliansen som har sitt ursprung från somethingawful.

Så med andra ord är mottos i spelet djungels lag, "survival of the strongest" som gäller? Känns inte som EVE är ett spel för nybörjare direkt. Tycker personligen det låter allt annat än sunt, men de har ju uppenbarligen hittat en nisch som rätt många gillar.

Skrivet av Dumlen:

Tja, det är hela grejen med EVE, allt handlar om resurser och kapital. Alla spelar med samma villkor från början och kan med tid och engagemang nå framgång.

Det har blivit en del intressanta historier om förluster, men även om folk som planerat sin hämndaktion i flera år.

Om man vill veta mer om saker och dess värde i spelet rekommenderar jag att man kollar in spelets diverse killboards.
Grundregeln för en spelare i EVE är iaf "Don't fly something you can't afford to lose"

Länk till killboard:
https://zkillboard.com/

Fast de som inte tillhör de större organisationerna spelar ju uppenbarligen inte på samma villkor och de som startar senare eller tillhör mindre allianser & organisationer kan med detta system i princip aldrig komma ikapp de som har flera års fördel av att samla resurser, bygga nätverk och skapa allianser.

Ur en ren psykologisk och strategisk synvinkel är spelet och dess regler faktiskt väldigt intressanta, skulle kunna tänka mig att spelet är ett mycket bra sätt att studera människans psyke. Inte bara våra mindre smickrande attribut som girighet, själviskhet, förakt för svaghet, utan även människans drivkraft att lyckas, bedra och även hämnas inom ett sådant system. Det är som att gå tillbaka i tiden när världen, till viss del, styrdes på detta sätt. Tänker mig ff.a Tyskland innan enandet på 1800-talet, ett system där av mängder med småpåvar slogs om makten och som alla högg varandra i ryggen vid första bästa tillfälle för att öka sin egen makt, samtidigt som de hade gökungar i sitt egna hem, som mer än gärna förrådde dem själva när chansen gavs för de i sin tur skulle få ta en större del av allokeringen av makt, resurser och rikedomarna som fanns. Fan, hela människans historia fram tills typ upplysningen handlar egentligen om den direkta allokeringen av just makt och resurser, så även idag fast det inte syns på ytan lika mycket, då vi idag har ett system som ska motverka de värsta biverkningarna av kampen om makt och resurser.

Ur en humanistisk synvinkel anser jag att spelets regler helt åt helskotta och är man inte masochist innan, så lär man bli det av att spela, delta och njuta av ett system där du kan förlora allt du ägnat tusentals och åter tusentals timmar av blod, svett och tårar att skapa på ett par sekunder p.g.a andra människors girighet och avundsjuka. Har aldrig sett nöjet i att spela spel där man kan förlora allt på grund av ett litet misstag och avhåller mig bestämt från att spela den typen av spel. Men samtidigt är det ett spel och det finns ingen som tvingar folk att spela det heller och gör man väl det, får man ju också vara beredd på att spelets regler inte direkt innehåller en kudde för att man ska kunna mjuklanda vid en krasch.

Drev ganska mycket åt o.t hållet nu, men jag tycker ämnet är väldigt intressant även om det är ett spel jag själv aldrig skulle lägga någon kraft på just på grund av spelets regler.

Medlem

"Survival of the fittest" heter det. De som klarar att anpassa sig överlever.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Så med andra ord är mottos i spelet djungels lag, "survival of the strongest" som gäller? Känns inte som EVE är ett spel för nybörjare direkt. Tycker personligen det låter allt annat än sunt, men de har ju uppenbarligen hittat en nisch som rätt många gillar.

Fast de som inte tillhör de större organisationerna spelar ju uppenbarligen inte på samma villkor och de som startar senare eller tillhör mindre allianser & organisationer kan med detta system i princip aldrig komma ikapp de som har flera års fördel av att samla resurser, bygga nätverk och skapa allianser.

Ur en ren psykologisk och strategisk synvinkel är spelet och dess regler faktiskt väldigt intressanta, skulle kunna tänka mig att spelet är ett mycket bra sätt att studera människans psyke. Inte bara våra mindre smickrande attribut som girighet, själviskhet, förakt för svaghet, utan även människans drivkraft att lyckas, bedra och även hämnas inom ett sådant system. Det är som att gå tillbaka i tiden när världen, till viss del, styrdes på detta sätt. Tänker mig ff.a Tyskland innan enandet på 1800-talet, ett system där av mängder med småpåvar slogs om makten och som alla högg varandra i ryggen vid första bästa tillfälle för att öka sin egen makt, samtidigt som de hade gökungar i sitt egna hem, som mer än gärna förrådde dem själva när chansen gavs för de i sin tur skulle få ta en större del av allokeringen av makt, resurser och rikedomarna som fanns. Fan, hela människans historia fram tills typ upplysningen handlar egentligen om den direkta allokeringen av just makt och resurser, så även idag fast det inte syns på ytan lika mycket, då vi idag har ett system som ska motverka de värsta biverkningarna av kampen om makt och resurser.

Ur en humanistisk synvinkel anser jag att spelets regler helt åt helskotta och är man inte masochist innan, så lär man bli det av att spela, delta och njuta av ett system där du kan förlora allt du ägnat tusentals och åter tusentals timmar av blod, svett och tårar att skapa på ett par sekunder p.g.a andra människors girighet och avundsjuka. Har aldrig sett nöjet i att spela spel där man kan förlora allt på grund av ett litet misstag och avhåller mig bestämt från att spela den typen av spel. Men samtidigt är det ett spel och det finns ingen som tvingar folk att spela det heller och gör man väl det, får man ju också vara beredd på att spelets regler inte direkt innehåller en kudde för att man ska kunna mjuklanda vid en krasch.

Drev ganska mycket åt o.t hållet nu, men jag tycker ämnet är väldigt intressant även om det är ett spel jag själv aldrig skulle lägga någon kraft på just på grund av spelets regler.

För min del är det just det att man kan förlora allt som ligger i en del utav nöjet. Ta t ex World of Warcraft där ens handlingar har noll konsekvenser för en överhuvudtaget. Det blir lätt tomt för en själv i ett sådant spel där man inte kan göra något för att påverka en eller någon annans situation alls.

EVE har som sagt ett high sec område där det finns AI-poliser kallade Concord som patrullerar områden och om du blir attackerad där utan att ligga i krig med det corpet så kommer denna eller dessa personer blir gankade utav Concord utan att ha en chans att göra något tillbaka.

Samtidigt så är det mer utav en high risk/ high reward i sektorer med lägre sec status, där man kan tjäna miljarder, men även förlora miljarder. Det går att tjäna mängdvis med ISK genom att stanna i highsec och syssla med mining, industri eller att köra PVE-uppdrag eller bara åka in och panga på AI-drivna karaktärer i olika deadspots som finns i varje system.

Det finns även folk som tjänat flertalet miljarder genom att bara syssla med trading, dvs köpa rätt sak, vänta på att efterfrågan blir tillräckligt stor och sedan sälja dessa.

Att sedan när man sysslar med PVP även som en två veckor gammal karaktär kan få möjligheten att döda någon som spelat spelet i flera år trots dess eventuella fördelar, är något som jämnar ut spelplanen. Är du inte uppmärksam och är på fel plats vid fel tillfälle så kan vem som helst råka illa ut.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Det där lär skapa hål i själar som aldrig riktigt kommer att läka tror jag, måste vara jävligt frustrerande helt klart..

Medlem

@Chomag: kan hålla med dig på den enkla grunden att det verkar finnas en så tight koppling mellan ingame (isk) och riktiga pengar! Visst om man fular sig ingame så borde det i andra fall inte vara bråttsligt så länge man "uppför" sig i chatten. Detta är dock en bra avskräckande exempel på att hålla sig borta feån spelet.

Medlem

Lol bli permabannad över bara 1bil isk. Den måste svida.

Medlem

@hunden: stationerna är spelar ägda baser som man kan parkera ute i null-sec. Bland annat för det inte finns några stations.

Du kan bedriva handel ur dem och ta en procent på allt som tradeas på din lokala marknad.

Du kan bestyckad dem med vapen och skydds åtgärder för att skydda dem mot angripare.

Eve använder ett system som kallas för sovrenity där du vill att folk skall mina och jaga space pirates i dina system för att öka military och industrial index. Military index ökar svårigheten och rewardsen från npc man kvar samt industry ökar tillgången och kvalitén på ICE och ORE som man kan majna.

Att ha höga index gör det även svårare för fientliga entiteter att flaska ta över ditt system.

Fråga gärna mer om du undrar något. Är rätt ny själv men spelat hela sommaren och kommit igång i null-sec


signatur

P.L.U.R

Medlem

@Chomag: för varje rövhål finns det en schysst snubbe.

Eve är en vacker representation av människor gruppdynamik sociala strukturer osv osv.

Om det inte vore för att man var effektivt odödlig i spelet, du respawnar om du dör så vore det en straight up simulation av rymd anarki med modifikation.

Jag har blivit tagna under vinge av folk och det är avhängt på att man kan föra dig socialt, det är något som nationalstaten effektivt minimerar behovet av.

I eve är du ansvarig för allt du gör. Och alla knappar utkräva hämnd på dig om du inte beter dig.

I null sec finna inget våldsmonopol vilket resulterar i att folk måste lära sig att bete sig,

Samtidigt finns det folk som bara vill ställa till med kaos.

Ät tex just nu rätt taggad på att våran allians ligger i krig med CO2 så att vi får PVP:a för det är där spelet verkligen skiner,

Sjukt kul!


signatur

P.L.U.R

Avstängd

lol @ News2017.
"spelare blev arg för spelet var dumt"-nivå.

Man kanske borde tänka sig för innan man investerar för mycket tid och energi i ett spel? Vad ska han göra när utvecklarna sunsettar spelet då, mordhota dem också?

Medlem

@SorbP, i och med att de ( C02 ) har tappat mer än hälften av sina medlemmar på grund av blåsningen och inte i någon större utsträckning har tillgång till sina resurser, så borde väl krigandet snart vara över?

Medlem

@hunden: Enligt senaste ekonomirapporten finns det 1.064*10^15 isk i wallets hos aktiva spelare och Corps.

http://cdn1.eveonline.com/community/MER/Aug_2017/9b_isk.float...

Medlem

@T.Mani:

Grejen är ju att stölden/bedrägeriet skedde i spelet. Att hämnas in-game är också fullt tillåtet. Antingen genom att döda någons karaktär, spränga deras skepp, stjäla deras tillgångar etc. Eller betala någon annan för att utmäta din hämnd, vilket också är ett gångbart alternativ.
Att hämnas IRL är lika olagligt som att genomföra stölden IRL och känns rätt rimligt.

Helt off-topic så laddar jag hem klienten i skrivande stund. Har spelat i tre olika omgångar, olika länge. Två ggr i hi-sec, med räder ut i low. Sista gången bosatte jag mig i low-sec (aldrig bott i null). Om någon spelar i ett corp som rekryterar halv-noobs som mig så hojta gärna.
Jag gillar PvP, så mercs eller corps som gärna löser konflikter med vapen har företräde. Kan även tänka mig ett rent piratecorp, men been there, done that.

Medlem
Skrivet av Renfis:

@T.Mani:

Grejen är ju att stölden/bedrägeriet skedde i spelet. Att hämnas in-game är också fullt tillåtet. Antingen genom att döda någons karaktär, spränga deras skepp, stjäla deras tillgångar etc. Eller betala någon annan för att utmäta din hämnd, vilket också är ett gångbart alternativ.
Att hämnas IRL är lika olagligt som att genomföra stölden IRL och känns rätt rimligt.

Helt off-topic så laddar jag hem klienten i skrivande stund. Har spelat i tre olika omgångar, olika länge. Två ggr i hi-sec, med räder ut i low. Sista gången bosatte jag mig i low-sec (aldrig bott i null). Om någon spelar i ett corp som rekryterar halv-noobs som mig så hojta gärna.
Jag gillar PvP, så mercs eller corps som gärna löser konflikter med vapen har företräde. Kan även tänka mig ett rent piratecorp, men been there, done that.

Jag är allt annat än en expert på juridik eller ekonomiska lagar och regler när det gäller vad företag har tillåtelse att göra och inte göra. Men är det verkligen lagligt att stjäla saker som har ett verkligt monetärt värde, bara för att reglerna i spelet tillåter det, speciellt om man tillåter att valutan kan handlas utanför spelet? Tycker som sagt den här incidenten är otroligt intressant ur många aspekter. Inte för att någon lurade skjortan av en stackars allians/clan/federation (eller vad tusan de nu heter i EVE), det är egentligen egalt, utan vad som är intressant är vad som är tillåtet att göra i ett spel där saker har ett verkligt värde och om spelets regler står över samhällets. Samt även då de otroligt intressanta moraliska, filosofiska och psykologiska faktorerna som jag tidigare var inne på med tanke på den spelarstyrda ekonomin i spelet. Har lärt mig en massa om spelet jag inte hade en aning om tidigare tack vare detta och vad ni har skrivit i den här tråden. Kul!

En del av mina funderingar kring den här incidenten är ju att valutan både går att köpa och sälja utanför spelet, i varje fall vad jag såg vid en snabb googling. Hade någon människa gjort vad den här personen gjorde i verkligheten så hade hen garanterat blivit åtalad, dömd och därefter inlåst för stöld. Nu vet jag inte om det är som med WoW guld exempelvis, som går att handla på diverse ljusskygga sidor och knappast är något Blizzard öppet stödjer, eller om det är helt lagligt och har utvecklarnas fulla stöd. Men även om det är helt ok i spelet, då kommer ju som sagt nästa intressanta spörsmål upp, står som sagt spelets egna regler och policy över samhällets? Hur långt får spelföretagen exempelvis gå när människor slentrianmässigt trycker på "I agree" när deras policy poppar upp i en liten ruta (som kanske en promille av spelarna tar sig tid att läsa igenom) innan man startar ett spel? Det var, om jag uppfattar valutans värde utanför spelet rätt nu dvs, inte en allt för liten summa pengar som försvann. Om summan på en biljard ISK stämmer, så rör det sig om 7667.45 USD eller drygt 61114 SEK enligt en sida där man kunde omvandla spelets valuta till riktiga pengar. Det är inga småsummor, speciellt för en fattig person som mig.

Medlem
Skrivet av SorbP:

@Chomag: för varje rövhål finns det en schysst snubbe.

Eve är en vacker representation av människor gruppdynamik sociala strukturer osv osv.

Om det inte vore för att man var effektivt odödlig i spelet, du respawnar om du dör så vore det en straight up simulation av rymd anarki med modifikation.

Jag har blivit tagna under vinge av folk och det är avhängt på att man kan föra dig socialt, det är något som nationalstaten effektivt minimerar behovet av.

I eve är du ansvarig för allt du gör. Och alla knappar utkräva hämnd på dig om du inte beter dig.

I null sec finna inget våldsmonopol vilket resulterar i att folk måste lära sig att bete sig,

Samtidigt finns det folk som bara vill ställa till med kaos.

Ät tex just nu rätt taggad på att våran allians ligger i krig med CO2 så att vi får PVP:a för det är där spelet verkligen skiner,

Sjukt kul!

Om spelet är sjuk kul vet jag inte, men sjukt kul och spännande är det för mig som inte visste ett dugg om det innan att läsa om detta mycket egna och väldigt intressanta spel och hur det faktiskt fungerar. Spelet har nu när jag läst en del om det de senaste dagarna ett djup som få eller kanske till och med inga andra når upp till för tillfället. Som jag nämnde tidigare, är det väldigt intressant att studera fenomenet utifrån, då det är en slags bubbla där teoretiska, ekonomiska filosofier kan studeras i praktiker. Ja, nästan då, för om man nu ska vara puritansk anti-etaistisk Anarkokapitalist, så borde det ju inte heller finnas något förbud mot hot om våld heller, men det står ju i direkt motsats mot samhällets lagar, vilket förvisso även stöld, utpressning och bedrägeri gör.

RÄTT OT

Jag spelade väldigt mycket MUDS i yngre dar i början på 90-talet, där kan laglösheten i vissa av dem kan sägas vara nästintill total, mer så än vad EVE är om jag fattat EVE:s regler rätt nu. Det fanns endast ett fåtal fredade zoner. Hat, intriger, bedrägerier och hot om våld var vardagsmat och inga regler fanns för att stoppa det heller, precis som du nämner med EVE, fanns det enormt trevliga och hjälpsamma människor blandat med rövhålen. Där fanns precis samma sorts starka allianser av alla sorter, i mycket mindre skala givetvis. Där fanns som sagt stölder, bedrägerier, mord och ond bråd död som innebar att man förlorade både xp och föremål när man gankades. Som om inte det var nog, man kunde även stjäla föremål från andra spelare om ens karaktär var tjuv. Så en person som drabbats av ett oturligt DC på fel tid och fel plats i en icke-neutral zon, var rena drömmen för en tjuvklass. Då var det egentligen bara att plocka på sig den stackarens hela inventory bäst man ville och därefter dra dit ett monster om man nu ville vara riktigt elak och därefter låta hen dö på det sättet och förlora drygt 25% av sin totala exp. Det var enormt mycket för en höglevel-karaktär som kanske innebar en förlust på 2-3 levlar... För att inte tala om man själv fick en jävla DC när man slogs mot ett moster, vilket till 99% garanterade att när man kom tillbaks till spelet stod man i linbo och hade dött och därmed förlorade exp på det sättet. Det drabbade i princip alla spelare och de enorma klagomålen som GM's fick p.g.a alla DC's, brydde de sig inte dugg om. Allt var fritt i princip, ja om du inte försökte att fuska, för då jävlar satt du i skiten!

De starka och duktiga kunde med hjälp av sina många medlemmar, totalt låsa ute dig från att hämnas och faktiskt tvinga dig att starta om från noll med en ny, anonym karaktär om de ville. Detta spel var på den tiden när internet var allt annat än stabilt och Telia tog 7 kr i timman (om jag minns rätt) för att vara uppkopplad på ett ostabilt 28.8k moden genom telefonjacket. Vissa månader var mina tele-räkningar på 1500-2000 kr, vilket var enorma summor för en tonåring som mig på den tiden. Var man duktig kunde man kanske nå level 15 på 10-20 dagar spelade, dog man så förlorade man som sagt inte bara exp och levels, utan även föremål man hade på sig, vilka dessutom var helt random. Det i sin tur gjorde din karaktär svagare och det gjorde att det tog ännu längre tid att nå tillbaka till den nivån man var på tidigare. Uppnådde man lvl 15 så hade man inte ens kommit halvvägs till maxlevel och efter det blev det exponentiellt mycket svårare och enormt tidskrävande att nå högre nivåer för varje ny level man gick upp. Tror det tog dryga 4 år innan någon faktiskt lyckades med bedriften att nå maxnivån i spelet och den personen hade kanske runt 200 dagar spelade totalt på bara den karaktären. Efter ett par år rensade skaparna alla karaktärer och samtliga spelare fick börja om från noll, vilket de som lagt en enorm tid på sina karaktärer givetvis inte alls gillade, men för oss som var i mittenskiktet var det ett gyllende läge när allt nollställdes. Ahh, ljuva minnen.

Just mina personliga erfarenheter från alla år jag spelade MUDS, har givit mig en otroligt stark aversion mot just spel som innehåller de här funktionerna. Spel där du kan förlora allt du kämpat i evigheter för att nå, utan att göra dugg åt saken var kul på den tiden, men idag håller jag mig på långt, långt avstånd från spel som fungerar så, mitt hjärta skulle aldrig klara av det idag.:p

Totalt jävla OT!

Jag träffade massvis med människor genom det spelet, varav ett fåtal jag än idag har kontakt med 20+ år senare. Har på senare år faktiskt träffat ett par av dem i verkliga livet, trots att de bor på andra sidan Atlanten och den gemensamma nämnaren vi hade var att vi spelade ett textbaserat multiplayer spel. Men många, långa nätter av hjärndött grindande blev det och där allt man man kunde göra för att lindra tristessen var ju att snacka med andra spelare, så klart man lärde känna dem rätt bra efter att ha spelat tillsammans i många år. Alla var ju anonyma på ett annat sätt än idag, inte heller fanns ju moderniteter som voice chats, sociala medier och annat modernt trams. Sen tvingades jag också att lära mig Engelska för att ens kunna dela och spela spelet, vilket var på en nivå långt över det man lärt sig i skolan, samt även mycket om amerikansk kultur och det amerikanska samhället som det såg ut på den tiden i början till mitten av 90-talet. Många av spelarna var college studenter och undermedvetet snappade jag genom dem upp slang ord som inte direkt hade var något som den engelska som svenska skolan lärde ut direkt gillade. Allt detta var ju långt innan internet och multiplayer var mainstream, långt innan det första riktiga MMO-RPG:t släpptes, fanns MUDS, som är föregångaren till dagens onlinespel och en del av strukturerna som fanns i dessa spel används idag i viss mån, Dagens onlinespel skulle inte ha sett ut på samma sätt utan dessa text baserade pionjärer inom onlinespelandet.

Ett av de starkare minnena jag har från de 8-10 år jag spelade just det här spelet, är när en av skaparna till hade utannonserat ett event i spelet. Det var en slags "tag" lek blandat med herre på täppan, där en person fick ett otroligt starkt föremål (som var det pris som tillföll den som höll det när tiden gick ut) att hålla i och därefter gömma sig och försöka hindra andra spelare att ta det av dig, saken var det att föremålet gjorde den personen synlig för olika spells som kunde hitta personer med spells som clairvoyance och liknande trollformler samt att din position och det rum du befann dig i sändes ut till alla spelare var 5:e minut. Det var otroligt kul när hela servern plötsligt kom online, vi talar om ett spel där kanske det var 10-15 spelare max online en vanlig lördag och 20-25 spelare när det var riktigt många under längre helgledigheter som exempelvis jul. Men här var vi plötsligt dryga 50 online och spelade samtidigt, alla ville vinna, allianser betydde inte längre ett dugg, vänner blev till fiender för stunden och det var något av det roligaste jag varit med om i ett multiplayer spel någonsin. Problemet var att eventet blev försenat och ingen visste varför, ett par timmar efter utsatt tid kom den här GM online, bad om ursäkt och startade det hela. Jag hade en enorm tur och hittade ett gömt rum, rummet var både gömt om man inte sökte direkt efter det och dessutom rådde det ett totalt mörker i rummet så spelare kunde inte namnet på rummet se om spelaren själv inte använde sig av facklor eller ljus-magier, vilket jag naturligtvis inte gjorde och därför var det ett perfekt gömställe skulle det visa sig. Efter att ha turen att hitta en skadad spelare med lågt liv som höll prylen, tog jag givetvis den, flydde och gömde mig i 45 minuter i detta rum och vann faktisk.

Tillbaka till den stackars GM som höll i eventet, anledningen till förseningen är att det visade sig att hans fått barn i förtid och hade åkt till sjukhuset. Men den här killen hade på något sätt fått ett dåligt samvete och ville inte ställa in detta event som hade planerats i ett par månader, så efter att hans tjej precis fött ungen, åkte han genast hem och startade det kanske en timma eller två efter att hans förstfödda kommit till världen. Detta gjorde ett enorm stark intryck på oss alla som var med och vi undrade vad fan karln höll på med, sa till idioter att genast logga ut och åka tillbaka till sjukhuset och ta hand om sin fru. Efter det så blev spelet mycket trevligare att spela, folk var vänligare överlag, GM's i sin tur interagerade mycket mer med spelarna istället bara för att agera tysta gudar. Hans (osjälviska) idioti skapade på det sättet en positiv utveckling för det lilla communitys som tillhörde just det spelet.

Aj aj aj, förlorade mig visst i rosenskimrande, umgdomliga minnen som är så OT det bara går att bli. Lyckades få in det inom spoler taggar så ingen behöver läsa min massiva wall of text om de inte vill. Ber om ursäkt för att jag skrev någon som mer liknar en krönika eller ett kåseri, istället för att bara svara på ditt inlägg.

Medlem

@Toffelfabriken, @SorbP och @Mcgreag: Tack för svar, alltid roligt att lära sig lite om Eve som verkar vara ett otroligt avancerat/invecklat spel. Har tyvärr inte tid (eller faktiskt ork) att spela det själv så det är lite svårt att förstå sig på det hela

Medlem
Skrivet av NaZGuL:

@SorbP, i och med att de ( C02 ) har tappat mer än hälften av sina medlemmar på grund av blåsningen och inte i någon större utsträckning har tillgång till sina resurser, så borde väl krigandet snart vara över?

De var ju bara en del av Koalitionen vi slåss mot, Triumvirate är nästa mål


signatur

P.L.U.R

Medlem

@Chomag:

Det står, om jag inte missminner mig, i användaravtalet uttryckligen att det är ok att blåsa folk in-game.
Det är dessutom ett regelbrott att köpa och sälja ISK (in-game valutan) utanför spelet. Dock så kan man köpa PLEX, som används för att förlänga prenumerationstiden, av utvecklaren. Det dyker sedan upp som ett föremål in-game som du antingen använder för att förlänga din egen prenumeration eller som du lägger ut för försäljning på marknaden för in-game valuta. Detta möjliggör för etablerade spelare att köra premiumkonton utan att lägga riktiga pengar på bordet och ger mindre etablerade spelare möjlighet att boosta sitt eget kapital markant. Detta är den enda möjligheten att köpa ISK för riktiga pengar och det är även så man räknar ut värdet på tillgångar in-game översatt till riktig valuta. Du kan dock aldrig plocka ut reda pengar från själva spelet (utan att bryta mot användaravtalet).

Majoriteten av värdet på tillgångarna som blev stulna kommer dessutom från investerad tid i spelet, av hundratals om inte tusentals spelare, utslaget på flera års spelande och inte från försäljning av PLEX, så jag tvivlar starkt på att någon blivit särskilt hårt ekonomiskt drabbad IRL av det här.

Det är dessutom inga nybörjare som blivit bestulna, det är inte första gången det händer och alla som spelar eller har spelat EVE vet vikten av att hålla hårt i tillgångarna och att i princip alla medel är tillåtna in-game.

För övrigt håller jag med dig om att systemet och fenomenet EVE är väldigt intressant och till skillnad från många MMOs så kan du uppfinna dina egna spelarroller, såsom mäklare, bankman, legoknekt, köpman, byggare och så vidare.

För övrigt kul att nämner MUD, spelade själv alldeles för mycket (och bidrog till skyhöga telefonräkningar) på 90-talet. Det var många år med "The Razors Edge", som var det enda jag fastnade för mer än ett par veckor

12
Skriv svar