Därför kommer VR aldrig att slå igenom

Medlem
Skrivet av duked:

Nja;

VRs utveckling följer mer dataspelens.

Skulle inte säga det. VR är inget nytt och det har försökts tidigare och misslyckats. Spelen har aldrig misslyckats och fortsätter utvecklas från dag ett fram till idag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av kebbe:

Har inget att göra med om man är bakåtsträvare eller inte, anser man att VR står för samma typ av utveckling som internet gjorde för exempelvis informationssökning så lever man i en fantasivärld.

Du tycks inte varit med då det startade...

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Skulle inte säga det. VR är inget nytt och det har försökts tidigare och misslyckats. Spelen har aldrig misslyckats och fortsätter utvecklas från dag ett fram till idag.

Ja, som sagt var det inte utvecklingen som diskuterades, utan nuvarande läge.

Men visst, vi kan diskutera utvecklingen. Men om du tror att spelutvecklingen varit befriad från stopp, pauser, krascher och bakåtsträvare, kan du inte mycket om den.

Man kan också se stora likheter mellan VR och tidig dataspelsutveckling, då mediet var nytt, man visste inte hur man skulle designa bra spel utan man fick pröva sig fram. Likadant med grafiken. Marknaden var liten, bakåtsträvarna många.

Är så trött på alla bakåtsträvare, upplevt dem vid varje teknikskifte (datorer, internet, mobiler, bredband). Floppar VR så floppar det (tveksamt), men då har vi (som satsat) haft roligt under tiden!
Ungefär som om spel hade floppat efter 80-talet. Skulle jag då ångrat att jag köpt datorer/TV-spel, haft roligt och upplevt otaliga spännande stunder under drygt tio år? Bara för att det floppade var alla upplevelser meningslösa?
Nej, skulle aldrig bytt bort de upplevelserna.

Medlem
Skrivet av duked:

Ja, som sagt var det inte utvecklingen som diskuterades, utan nuvarande läge.

Men visst, vi kan diskutera utvecklingen. Men om du tror att spelutvecklingen varit befriad från stopp, pauser, krascher och bakåtsträvare, kan du inte mycket om den.

Upplys mig om när det var ett 20 årigt stopp i spelbranschen där inga spel utvecklades för det har jag missat totalt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Måste det just vara 20-åriga stopp? Annars räknas det inte?

Läser du på lite kommer du märka att det kommit spel, uppehåll, kommit spel, uppehåll, kommit spel, krasch, kommit spel, krasch, osv.

Och givetvis gott om bakåtsträvare.

Och hur många gånger har man inte hört att nu är det slut för PC som spelmaskin? lol. Ja, jösses.

Också stora likheter med VR och tidig spelutveckling vad gäller grafik och experimentlustan på 80-talet.

Medlem

För att VR ska slå igenom krävs sänkt pris och en killer app, ett eller flera spel som måste upplevas.
Än så länge så finns inte detta.

Medlem

Är det någon som har sett/hört talas om någon som testat vr på riktigt och inte blivit helt blown away?

Är det en produkt som alla kommer vilja köpa, nja, men det beror mer på priset än att produkten skulle vara dålig/klumpig. Mitt logitech headset känns mkt klumpigare att ha på sig än vad både viven och riften gör. Vissa spelgenrer kommer jag aldrig någonsin fundera på att spela på en skärm igen.

Elite Dangerous, Project cars, Assetto corsa, Minecraft och Doom 3 i vr är det sjukaste jag upplevt i spelväg någonsin under mina 31år i livet! Ska bli spännande att se nästa generation vr-headsets komma ut och se förbättringarna!

Moddarna till Doom 3 https://github.com/KozGit/DOOM-3-BFG-VR
och Minecraft http://www.vivecraft.org/
är också något som gör att jag ställer mig lite frågande till spelutvecklares motstånd till att släppa "vr-lägen" till redan befintliga spel. De svarar oftast med att det är omöjligt. Sen dyker det upp 1-2 privatpersoner och släpper moddar till de här spelen som är helt felfria vr-tappningar med nytt ui och allt. får en att fundera på varför utvecklare har så svårt att göra detsamma.

Medlem

@Ducci: Spelen finns där, men priset behöver ligga runt 4k. Och där är vi ju snart (MS MR).

Medlem

@duked: Köpte riften för 4200 kr i somras.

Medlem

@duked:
Men säg vilka år spelindustrin legat nere.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

För lite AAA-speltitlar enligt mig, annars hade jag investerat i ett VR-headset direkt. De spel som finns för tillfället är mer en gimmick.

Medlem

@marcus8958:

Kolla spelutvecklingen på 50- och 60-talen, det östes knappast ut spel, gick flera år mellan de större. På 70-talet höll marknaden på att gå under eftersom det år efter år kom ut samma spel (kloner av Pong), ny generation hårdvara räddade dock marknaden (Fairchild Channel F och Atari 2600). I början av 80-talet kom en stor videospelskrasch (det var NES som senare lyfte upp marknaden med kraftfullare hårdvara och bättre spel).

Nu vet du det - ingen "smooth ride" direkt för spelutvecklingen.

Och givetvis gott om bakåtsträvare; spel är bara för nördar, spel är bara för killar, spel är bara för barn, spel är hälsoskadligt, spel gör människor våldsamma, vad ska man ha dator till - onödigt, vad ska man ha internet till - onödigt, etc., etc. Jag känner igen ert snack!

Medlem

@mill: Oerhört prisvärt! Köpte min för 9400 kr i april 2016 (Vive), men var värt det femdubbla.

Medlem
Skrivet av fromis:

De spel som finns för tillfället är mer en gimmick.

Hur Doom (3 & VFR), Serious Sam: Second Encounter, SUPERHOT, Lone Echo, Fallout 4, Budget Cuts, etc. kan vara gimmicks är beyond me.

Medlem

VR är på väg att bli galet stort inom utbildning. Framförallt i dyra svåra och livsfarliga yrken.

Om du simulera en mänsklig kropp med fungerande anatomi som du dessutom skapar ett interface i VR som är så pass verkligt att det kan användas för att utbilda kirurger.

Eller att i piloter eller Fan kran förare du vill inte veva runt en miljonerkronor dyr kran mellan hus för någon miljard när du ska lära skakiga tonåringar att köra lyftkran exempelvis..där kommer iaf pengarna att ligga. Vi har företag i Sverige som jobbar hårt med detta Kina pushar också på det stenhårt.

Sne om man kommer ha en i varje hem. Antagligen inte. Eller kanske vem vet.

Men det kommer vara en del av samhället i framtiden absolut.


signatur

P.L.U.R

Medlem

@duked: Ja, oj vilken uppsjö av titlar Mr.beyondme! Sex spel varav endast två är intressanta (Doom och Fallout 4) i mitt tycke. Inte riktigt värt att lägga ut vad, 7000? För att spela spel man redan spelat. Inte direkt någon nyhet att det är brist på spel när det kommer till VR.

Medlem
Skrivet av duked:

@marcus8958:

Kolla spelutvecklingen på 50- och 60-talen, det östes knappast ut spel, gick flera år mellan de större. På 70-talet höll marknaden på att gå under eftersom det år efter år kom ut samma spel (kloner av Pong), ny generation hårdvara räddade dock marknaden (Fairchild Channel F och Atari 2600). I början av 80-talet kom en stor videospelskrasch (det var NES som senare lyfte upp marknaden med kraftfullare hårdvara och bättre spel).

Nu vet du det - ingen "smooth ride" direkt för spelutvecklingen.

Och givetvis gott om bakåtsträvare; spel är bara för nördar, spel är bara för killar, spel är bara för barn, spel är hälsoskadligt, spel gör människor våldsamma, vad ska man ha dator till - onödigt, vad ska man ha internet till - onödigt, etc., etc. Jag känner igen ert snack!

Hur många satt på speldatorer på 50 och 60 talet?
Och på vilket sätt är det likt VRs utveckling där det funnits på 90 talet och dött ut för att sedan komma tillbaka i 2015?
3D tv/bio är mer likt VR då 3D kom in i biovärlden på 60 talet och sedan dess stagnerat fram till 2000 talet då det exploderade igen.

Och spelbranschen dog inte innan NES kom ut.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@fromis: Det finns fler spel och upplevelser än vad man hinner spela. Räknade upp några stycken eftersom du skrev "de spel som finns för tillfället är mer en gimmick", vilket ju är liiiite fel.
Förresten, hört talas om remakes? Är rätt populära.
Bra VR kostar från 4k, men ja, är lätt värt 7k också, förutsatt att du gillar spelen.

Medlem

@duked: Samtidigt så ignorerar du min första mening. Inte riktigt mitt problem att du inte läser det jag skriver eller har lässvårigheter. Kvalitativa titlar till VR är en bristvara, punkt.

Medlem

Exempel på riktigt bra VR-spel:

Batman Arkham VR
Lone Echo
Project Cars 2
The Climb
Super Hot VR
Eve Valkyrie
Elite Dangerous
Assetto Corsa
Robo Recall
Doom VFR
+ en jäkla massa andra som är på g

Med tanke på hur kort tid Vive och Rift funnits så är det imponerande vilka guldklimpar det redan finns.

I princip alla FPS och simulatorer av diverse slag får oändligt mycket bättre inlevelse i VR än i 2D. Andra typer av spel, tex strategi, management, plattform etc är helt meningslösa att göra i VR.

Finns det tillkortakommanden? Absolut! Men de är bara tekniska, som upplösning, vikt, pris, FOV etc, alla de kommer fixas med tiden.

Medlem
Skrivet av fromis:

@duked: Samtidigt så ignorerar du min första mening. Inte riktigt mitt problem att du inte läser det jag skriver eller har lässvårigheter. Kvalitativa titlar till VR är en bristvara, punkt.

Så du menade alltså inte att "De spel som finns för tillfället är mer en gimmick"? Bra.

Nej, kvalitativa spel och upplevelser är inte en bristvara för modern VR.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Hur många satt på speldatorer på 50 och 60 talet?
Och på vilket sätt är det likt VRs utveckling där det funnits på 90 talet och dött ut för att sedan komma tillbaka i 2015?
3D tv/bio är mer likt VR då 3D kom in i biovärlden på 60 talet och sedan dess stagnerat fram till 2000 talet då det exploderade igen.

Och spelbranschen dog inte innan NES kom ut.

Hur många det var som satt på speldatorer på 50- och 60-talen? Du menar att det var för dyr (och utrymmeskrävande) hårdvara för gemene man? Likt VR-utvecklingen?

Spelbranschen har gått ned och riskerats att räknas ut flera gånger, det har inte varit en konstant utveckling framåt som du påstod... Exempelvis trodde man inte på idén med spelkonsoler, utan arbetet lades ned och blev liggande i mer än 10 år.

MEN - egentligen håller jag med dig. VR-utvecklingen är inte *exakt* som spelutvecklingen, och just *därför* kommer VR floppa.

Att jämföra VR med 3D-bio tyder på riktig okunskap, att jämföra VR med spelutveckling, eller utvecklingen av input-metoder (både hårdvara och GUI) är mer relevant. Ska man jämföra med något helt annorlunda kan man lika gärna jämföra med elbilar som var borta i mer än 100 år och nu kommer stort... Eller varför inte mikrovågsugnen?

Medlem
Skrivet av duked:

Hur många det var som satt på speldatorer på 50- och 60-talen? Du menar att det var för dyr (och utrymmeskrävande) hårdvara för gemene man? Likt VR-utvecklingen?

Spelbranschen har gått ned och riskerats att räknas ut flera gånger, det har inte varit en konstant utveckling framåt som du påstod... Exempelvis trodde man inte på idén med spelkonsoler, utan arbetet lades ned och blev liggande i mer än 10 år.

MEN - egentligen håller jag med dig. VR-utvecklingen är inte *exakt* som spelutvecklingen, och just *därför* kommer VR floppa.

Att jämföra VR med 3D-bio tyder på riktig okunskap, att jämföra VR med spelutveckling, eller utvecklingen av input-metoder (både hårdvara och GUI) är mer relevant. Ska man jämföra med något helt annorlunda kan man lika gärna jämföra med elbilar som var borta i mer än 100 år och nu kommer stort... Eller varför inte mikrovågsugnen?

Elbilar är ett bra exempel. Elbilen kommer nu för att teknologin är redo.

På vilket sätt är det okunskap att jämföra med 3D-bio?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Elbilar är ett bra exempel. Elbilen kommer nu för att teknologin är redo.

På vilket sätt är det okunskap att jämföra med 3D-bio?

När teknologin är redo? Ja men så bra, då blir VR alltså ingen flopp;

"Virtual reality-tekniken är gammal, men det är först nu tekniken är tillräckligt bra så att den virtuella världen kan utvecklas. Den här gången VR här för att stanna."
http://illvet.se/teknologi/prylar/virtual-reality

Ang. jämförelser med 3D-bio:
http://uploadvr.com/stop-comparing-vr-to-3d-televisions/

Medlem

@duked: Du hänvisar till folk som eventuellt trodde att internet med mera skulle vara en fluga, vilket naturligtvis var galet, men när du nu hänvisar till diverse VR-artiklar, varför är de automatiskt sanna? Folk sa väl att 3D TV skulle stanna med?

Själv har jag föreställt mig att det blir något liknande rattar och joysticks. Absolut inte utdött, men knappast något de flesta kommer ha. Bara de mest inbitna. (mig själv inkluderad (snart nog))

Se gärna mitt tidigare inlägg i tråden, men jag tror det är främst roomscale jag är skeptisk till. Folk tröttnade väl i stort på att vifta med Wii-stavar och Kinect? Skillnaden är förstås skärmen, men poängen kvarstår att jag tror de flesta gärna vill vara bekväma av sig när de spelar.

Som jag även skrev i mitt förra inlägg så är just simulatorer klockrent för VR, och det är inget slump att det är dessa som folk ofta nämner som de bästa VR-spelen, tillsammans med spel portade från "desktop". De flesta "riktiga" VR-spel som finns är mycket "VR" men desto mindre "spel". Men det kan eventuellt vara okej, beroende på vad man vill få ut av VR.

VR FPS kommer inte vara bra förrän vi kan skippa all form av artificiell transport, men när vi kan det så tror jag spelplanen kommer se annorlunda ut.

Ambassadör
Xbox

Det intressanta med att följa en sådan här tråd är att VR-entusiasterna är närmast religiösa. Det är som att diskutera religion med pingstvänner. Fruktlöst, men väldigt roligt


signatur

Jump in.

Medlem

Tror på VR som teknologi och produkt, så det är inte att folk inte vill ta en vr hjälm på sig som är problemet, problemet är priset, brist på kvalite spel, och det beror på att det inte är så många som har råd att äga först en grym speldator för 15000 och sen 10000 mer på VR och dess tillbehör och spel...

Sänk priset, sälj dom med förlust och det ordentligt så folk köper maskinerna, så kan det bli succe!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

@Lombra: Visst fanns det många som trodde på 3D-TV, men också många som trodde på exempelvis internets, TV-spelens och tunnelbanans framtid. Ingenting är någon sanning i denna tråd, bara åsikter och tro/övertygelse.

Själv tror jag det kommer börja försiktigt - som med den mesta tekniken - för att sedan sakta öka i takt med att priserna går ner. Håller med dig att alla inte kommer skaffa det, men eftersom användningen av VR är för långt mer än spel tror jag det blir betydligt större än marknaden för rattar (lägg därtill att man tror VR och MR/AR kommer gå samman, och jag tror att det kommer finnas VR/MR i en majoritet av hemmen).

Och just room scale tror jag mycket på, av de som jag vet som testat är få impade av att sitta i en stol med VR-headset på huvudet, men förbluffade av room scale.

Smidig locomotion i VR vore guld, men funkar bra nu också (se tidigare inlägg).

Medlem

Dataöverföring över längre distans när det snabbaste modemen var 28k och gav runt 5kb/s ansågs aldrig kunna slå igenom, det gick mycket snabbare att kopiera på disketter och posta....."The amount of data being sent will always superseed transfer rates, rendering the idea useless"

Radiovågor? "Who will listen to a message, sent to no one in particular?

Lite mer aktuellt? Ipad? När den första presenterades var det inte många som ville lägga till den till laptopen och smartphonen "De har skapat en produkt som inte behövs!" Idag på var mans frukostbord samt skolbänk.

"Vad ska man ha det till förutom racing och flygspel?" Sa de enfaldiga i kör.

Sök upp närmaste hospice och kolla om det är någon som ska dö snart som vill flyga birdsuit, hoppa fallskärm, gå på opera och stå PÅ scenen bland sångarna, åka med Lewis Hamilton eller bara gå runt en paradisö.

Själv har jag lärt mig att köra Nurburgring på under 7 minuter, och håller på att lär mig flyga helikopter. Kan starta med ett JAS-plan (ganska lätt. Landa är INTE lätt = krasch. TUR att det var i simulatorn då.)

Fobi? Behandla med VR, jag kan göra spindlarna genomskinliga!

AR? Nu snackar vi användningsområde....Krister Fuglesang måste ut och byta ett avancerat moderkort som styr solpaneler på rymdstationen MIR, men han har bara gjort det på ett enklare kort en gång på universitetet. Han är dock bäst lämpad och ger sig ut. NASA's bästa expert ger honom REALTIDSINSTRUKTIONER (med lite lagg) i visiret och ritar, pekar och lägger upp bilder /text.

Så. Men visst, det kan hända att Yellowstone får utbrott eller kometen kommer, kärnvapenkrig och nekrokratier kan ju göra att VR och AR faktiskt inte slår igenom ändå.

Nähäpp nu ska jag göra en interaktiv 3-D målning med min brorsdotter. Hon får neonsprayen så tar jag jättepenseln och leker Jackson Pollock minus spriten och gungan ;D


signatur

~ spelat sedan 1979

Medlem

@ghostshades: Kan jag få det du har rökt på? Eller vad det nu än är du har tryckt i dig? Gimme Gimme


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Skriv svar