Källkod hintar om VR-stöd till Nintendo Switch

Robot
Källkod hintar om VR-stöd till Nintendo Switch
Medlem

Kan tänka mig att skärmen kommer upplevas riktigt skarp i vr med tanke på att den har hd.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan tänka mig att skärmen kommer upplevas riktigt skarp i vr med tanke på att den har hd.

Vive: 2160x1200
Oculus: 2160x1200
PSVR: 1920x1080

Switch... 1280x720

Hmm...

Medlem
Skrivet av Drapan:

Vive: 2160x1200
Oculus: 2160x1200
PSVR: 1920x1080

Switch... 1280x720

Hmm...

Det är mer än bara upplösning som spelar roll. Att Switch har RGB medan Vive och Rift har PenTile är en fördel till Switch. Sen påverkar bildstorlek och FOV hur skarp bilden blir i VR. Hur man än vrider och vänder på det så blir det väldigt svårt för Switch att bli en framgångsrik VR-maskin. Enda chansen Switch egentligen har är om Nintendo siktar in sig på lösningar som man finner i FPV-glasögon för drönare.

T.ex. så här.

Alltså att man siktar in sig på en stor 2D-bild snarare än att försöka sig på en 3D-bild med hög FOV. Med tanke på att Nintendo tillverkar familjevänliga konsoler så vore detta ett bättre alternativ eftersom att barn bör undvika VR som är i 3D.

Medlem

@Drapan: jo jag gjorde en miss där skulle använt ";)" Så det var tydligare att jag inte var seriös.

Medlem

Hmm ska det komma ett Mario Kart 8 VR? Finns ju knappt några titlar som kommer att kunna drivas i VR på Switch (tex bilspel Project Cars 2..)

Medlem

VR kan betyda mycket. I det här fallet är det nog video response

Medlem
Skrivet av Bojkott:

barn bör undvika VR som är i 3D.

Och varför bör detta undvikas om jag får fråga?

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Alltså att man siktar in sig på en stor 2D-bild snarare än att försöka sig på en 3D-bild med hög FOV. Med tanke på att Nintendo tillverkar familjevänliga konsoler så vore detta ett bättre alternativ eftersom att barn bör undvika VR som är i 3D.

Medlem
Skrivet av grenadecx:

Och varför bör detta undvikas om jag får fråga?

Barn är inte tillräckligt utvecklade för att hantera VR. Exempelvis så har de för lågt IPD (avstånd mellan pupillerna), och sen känner de inte av lika väl när ögonen blir ansträngda, utan det går i regel över till huvudvärk direkt. Sen är det ju den klassiska VR-sjukan, som även kan drabba vuxna, och som kanske är onödigt att utsätta barn för.

Medlem

Har svårt att tänka mig Switchen driva några allt för avancerade VR-spel. De kanske gör remakes av gamla klassiker(NES, SNES och N64(?)) med VR.

Medlem

Eller så är det Virtual virtual Console. Spela Nintendo-klassiker i en virtuell källare med beanbags, crt-tv och pingisbord.

Medlem

Varför så mycket babbel om hur dåligt detta skulle vara? håller inte med er.

Vad skulle det kosta Nintendo att tillverka en VR plastik för 499kr som kommer sälja som hot cakes. Kan tänka mig att de hade VR i bak tanken när de gjorde Switchen och tänkte (om Switchen blir succé så kör vi VR rätt efter 2-3år in i dess livs cirkel där vi kan släppa en V2 modell med 1080p skärm, tunnare, lättare mm), då har fler titlar kommit till konsollen och är klara för att VR konverteras, till en vis grad.

Nu spekulerar jag bara men det är ingen dålig idé, och helt ärligt, kalla det för gimmick men jag hade heller köpt det och haft lite kul, än att spendera 4k pluss för en ps vr eller Vive eller för den delen Oculous som enligt mig är fortfarande LÅNGT IFRÅN vad vi önskar ifrån att VR skall vara.

Medlem

Switchen har på tok för låg upplösning. 1080p tycker jag är på gränsen för vad som är bekvämt så 720p är bara att glömma. Jag väntar på minst 1440p innan jag slänger mina pengar på VR

eld
Medlem
Skrivet av makedonii:

Varför så mycket babbel om hur dåligt detta skulle vara? håller inte med er.

Vad skulle det kosta Nintendo att tillverka en VR plastik för 499kr som kommer sälja som hot cakes. Kan tänka mig att de hade VR i bak tanken när de gjorde Switchen och tänkte (om Switchen blir succé så kör vi VR rätt efter 2-3år in i dess livs cirkel där vi kan släppa en V2 modell med 1080p skärm, tunnare, lättare mm), då har fler titlar kommit till konsollen och är klara för att VR konverteras, till en vis grad.

Nu spekulerar jag bara men det är ingen dålig idé, och helt ärligt, kalla det för gimmick men jag hade heller köpt det och haft lite kul, än att spendera 4k pluss för en ps vr eller Vive eller för den delen Oculous som enligt mig är fortfarande LÅNGT IFRÅN vad vi önskar ifrån att VR skall vara.

Köp en google cardboard från närmsta affär för ca 20kr så får du den upplevelsen du skulle få med vr-switch. Det fungerar men det krävs en hel del mer för att nå upp till vive/oculus nivå.

Medlem

@androsynth: virtual virtual console där man spelar Virtual-Boy. Inception 😂

MEG
Medlem

Hoppas inte att Nintendo hoppar på detta döende hype-tåg


signatur

Death is only the beginning

1
Skriv svar